Ladírna
Magazín České filharmonie
Hluboké pohledy do světa klasické hudby a zákulisí České filharmonie. Objevte fascinující příběhy hudebníků, analýzy slavných děl, exkluzivní rozhovory, fotoreportáže a mnoho dalšího.
Hluboké pohledy do světa klasické hudby a zákulisí České filharmonie. Objevte fascinující příběhy hudebníků, analýzy slavných děl, exkluzivní rozhovory, fotoreportáže a mnoho dalšího.
Kdokoliv slyšel hrát Mahana Esfahaniho, ví, co všechno dokáže svému publiku předat. Sugestivní cembalista využívá možností svého nástroje na maximum. Už několikrát uhranul i publikum Českého spolku pro komorní hudbu a letos se stal kurátorem jeho 131. sezony. Úkol kurátora, sestavit a odehrát trojici koncertů, se rozhodl naplnit dvěma večery, do nichž rozdělil kompletní provedení Bachova Temperovaného klavíru, a podvečerem, v němž představí roli cembala v hudbě 20. století.
Po nedávné olympiádě jsme stále plni dojmů, jak rafinovaně Francouzi svoji zemi představili. Proč si francouzskou atmosféru neprodloužit až do konce roku? Ovšem z ryze hudební perspektivy a estetikou jiné doby, plné šarmu a elegance.
Kvalita orchestru je hodnota, kterou lze těžko změřit. Napovědět mohou pochvalné recenze i prestižní zahraniční angažmá. A také výrazné osobnosti hudebního světa, které se rozhodnou s tělesem, byť jen krátkodobě, spojit své jméno.
Výběr nejzajímavějších zážitků s partnery a dárci České filharmonie a členy Dynamického klubu.
Francouzský violista Antoine Tamestit patří k nejlepším světovým virtuosům, a tak je neustále na cestách. V podcastu Philharmonious uvažuje nad zběsilým tempem, jímž se řítí kariéra vrcholového sólisty. I jemu se stává, že jej život postaví před úkol, jehož načasování není ideální. V náročném harmonogramu totiž může člověka zaskočit i tak obyčejná věc, jakou je třeba stěhování.
Milé čtenářky, milí čtenáři, máme za sebou první rok! Ne, nezmýlili jsme se, opravdu jsme dosáhli batolecího věku. Jistě, není řeč o stáří prvního českého orchestru, ale o Nadaci pro rozvoj České filharmonie, která slaví první výročí.
I nevelká země v srdci Evropy má své výjimečné osobnosti světového renomé. Kromě předních vědců a sportovců z Česka pochází také mnoho skvělých hudebníků. Jedním z nich byl houslista Jiří Novák. V letošním Roce české hudby si připomeneme 100. výročí jeho narození.
Vydejte se vlakem za Antonínem Dvořákem, objevte exotické bicí nástroje nebo si užijte orchestr s odborným výkladem – to vše nabízí Edukační oddělení České filharmonie. Každou sezónu připravuje 300 programů pro 50 tisíc dětí i dospělých, včetně workshopů, komentovaných koncertů a dlouhodobých projektů.
V letadle panuje mimořádné horko a dusno. Už pátou hodinu v něm sedí jedenáct filharmoniků. Se starostí přemítají, jestli něco nezapomněli v Rudolfinu v ladírně. A mají silný pocit, že ano. Snad noty? Motýlka? Nebo kalafunu na smyčec?
Zlatým hřebem podzimní kampaně, kterou Česká filharmonie pozve své domácí publikum, aby se online připojilo k její třídenní rezidenci v americké Carnegie Hall, bude televizní spot. Vedle filharmoniků a filharmoniček, kteří se nezdráhali ukázat, že vedle hudebního talentu oplývají i tím hereckým, ve spotu účinkuje i sám jejich šéfdirigent.
Francouzská dirigentka Nathalie Stutzmann má za sebou něco, co žádný jiný dirigent na světě: kariéru barokní altistky. V podcastu Philharmonious se zamýšlí, jak dosáhnout okouzlení, které hudba může přinášet. Jejím receptem je kombinace tvrdé přípravy, hudební spontánnosti a vzájemné důvěry.
Provozních aspekty života České filharmonie zůstávají skryty i před pravidelnými posluchači. K těm nejdramatičtějším patří administrativa a logistika, které předcházejí samotným koncertům. Co všechno je nezbytné pro úspěšný přesun symfonického orchestru z jednoho kontinentu na druhý?
V říjnu se pražskému publiku poprvé představí Nathalie Stutzmann, šéfdirigentka Atlantského symfonického orchestru. Pro svou premiéru s Českou filharmonií si spolu s Petrem Iljičem Čajkovským vybrala Wolfganga Amadea Mozarta. Co si od spolupráce s ní slibují sólisté mozartovské části programu, violistka Eva Krestová, a koncertní mistr Jan Fišer?
Film režiséra Todda Fielda s názvem Tár popisuje fiktivní příběh šéfdirigentky berlínské filharmonie Lydie, která čelí obvinění ze zneužívání svého postavení. V jednom ohledu je míra fikce snímku opravdu velká: funkci šéfdirigenta nejslavnějšího německého orchestru historicky zastávali pouze muži.
Olympiáda a wagnerovský festival, dvě zdánlivě nesouvisející události, stály u začátku rozhovoru s rodilou pařížankou Nathalií Stutzmann. Francouzskou dirigentku jsem zastihl v Bayreuthu, kde vedla zahajovací koncert a také inscenaci Tannhäusera, k níž se vrátila po svém loňském zdejším debutu. Výborná altistka, ale dnes už hlavně dirigentka a ředitelka orchestru v Atlantě bude na podzim hostovat s Českou filharmonií.
„Na pódiu působí jako veterán, který ani na okamžik nepřestane hypnotizovat své publikum. V jednom taktu odhalí více barev než mnozí klavíristé v celé skladbě. Představujeme rezidenta 129. sezony.
Instrumentální koncerty napsal Antonín Dvořák pouze tři, i tak se dodnes pravidelně objevují v repertoárech předních orchestrů. Lze v nich také čitelně sledovat skladatelův hudební vývoj.
ISSN 3029-6927 Print
ISSN 3029-6935 On-line
Získejte každé dva týdny nejnovější zprávy z České filharmonie, exkluzivní obsah z magazínu a novinky z Rudolfina.
This is the body of the modal. You can put any HTML content here.