Ladírna
Magazín České filharmonie
Hluboké pohledy do světa klasické hudby a zákulisí České filharmonie. Objevte fascinující příběhy hudebníků, analýzy slavných děl, exkluzivní rozhovory, fotoreportáže a mnoho dalšího.
Hluboké pohledy do světa klasické hudby a zákulisí České filharmonie. Objevte fascinující příběhy hudebníků, analýzy slavných děl, exkluzivní rozhovory, fotoreportáže a mnoho dalšího.
Kdokoliv slyšel hrát Mahana Esfahaniho, ví, co všechno dokáže svému publiku předat. Sugestivní cembalista využívá možností svého nástroje na maximum. Už několikrát uhranul i publikum Českého spolku pro komorní hudbu a letos se stal kurátorem jeho 131. sezony. Úkol kurátora, sestavit a odehrát trojici koncertů, se rozhodl naplnit dvěma večery, do nichž rozdělil kompletní provedení Bachova Temperovaného klavíru, a podvečerem, v němž představí roli cembala v hudbě 20. století.
Vůdčí postava hudební avantgardy, skladatel a dirigent s pověstí ikonoklasta. Před sto lety se ve francouzském Montbrisonu v regionu Loire narodil Pierre Boulez. Zavzpomínejme na něj prostřednictvím příběhu skladby, kterou v roce 1976 věnoval k narozeninám svému příteli Paulu Sacherovi.
V roce 1990 dirigoval v Římě slavné tenoristy, dnes se svou taktovkou objíždí světová pódia. V podání dirigenta, který si získal oblibu u orchestrů i publika, se hudba stávala svědkem oslav, tragédií i neobyčejné lidskosti. Na společné zájezdy do Izraele a mimořádná setkání s ním vzpomíná tehdejší sopranistka Pražského filharmonického sboru Blanka Löblová.
Napřesrok mu bude devadesát, u pultíku už nějakou dobu sedí – a přesto vytrvale cestuje po planetě a diriguje a diriguje a diriguje. Kdo vlastně tenhle velikán je? Kde se vzal a jaké byly jeho hudební začátky? Jaký má vztah k české hudbě? A proč je tak optimistický, co se budoucnosti týče?
Kdokoliv slyšel hrát Mahana Esfahaniho, ví, co všechno dokáže svému publiku předat. Sugestivní cembalista využívá možností svého nástroje na maximum. Už několikrát uhranul i publikum Českého spolku pro komorní hudbu a letos se stal kurátorem jeho 131. sezony. Úkol kurátora, sestavit a odehrát trojici koncertů, se rozhodl naplnit dvěma večery, do nichž rozdělil kompletní provedení Bachova Temperovaného klavíru, a podvečerem, v němž představí roli cembala v hudbě 20. století.
Její přírodní zrzavé mikádo je nepřehlédnutelné, stejně jako mladistvý vzhled, životní energie a rodný britský přízvuk. Historička umění a kurátorka Julia Bailey působila v Tate Modern, Royal Academy of Arts nebo Victoria and Albert Museum. Loni v lednu se stala ředitelkou Galerie Rudolfinum, výjimečné instituce zaměřené na současné světové a české umění.
Klavírista světového renomé a významný představitel ruské klavírní školy Jevgenij Kissin žije od roku 2016 v Praze. Vynikající umělec, pro něhož jsou hodnoty svobody a lidské důstojnosti v životě nejdůležitější, je v této sezoně rezidenčním umělcem České filharmonie.
Svoboda stojí na hodnotovém žebříčku nejvýš snad u každého z nás a vězni po ní touží dvojnásob. A také národy, které žijí v útlaku. V každém století a na každém kontinentě najdeme mnoho takových příkladů. Bohužel i dnes. Svoboda je také posledním slovem, které zazní v opeře Il prigioniero (Vězeň), než spadne opona.
Ke klavíru se Karolina Pancernaite dostala náhodou, starý nástroj, zachráněný před vyhozením, odstartoval její lásku k hudbě. Pianistka původem z Litvy, která miluje cvičení a nesnáší hraní zpaměti, se nejlépe cítí v orchestru, kde ji hudba obklopuje ze všech stran. V Rudolfinu se tato členka České filharmonie v aktuální sezoně představí také jako sólistka v Beethovenově Trojkoncertu pro klavír, housle, a violoncello.
Cenami ověnčený korejský klavírista Seong-Jin Cho zahájí s Českou filharmonií novou sezonu. Do Prahy přijede s repertoárovými novinkami a nadšením pro sofistikovanou uměleckou spolupráci.
Světoběžník, podnikatel, filantrop, jedno z Wintonových dětí, duchovní otec Dynamického klubu České filharmonie. Příběh, který by vydal na několik knih a hodně dlouhý filmový dokument. Osobnost, která je tu stále s námi. Protože dobří lidé odcházejí, až když zmizí naše vzpomínky na ně. A to se v případě Toma Schreckera rozhodně nestane.
Mise zpočátku probíhala hladce, jen Eugena Cernana zastavila cestou na základnu z jeho posledního shledání s ženou a dcerou policejní hlídka...
V únoru 2025 uplynulo sto čtyřicet let od slavnostního otevření Rudolfina, místa od počátku určeného hudbě a také výtvarnému umění. Znáte příběh jeho terasy?
Zjistěte, komu Dvořák American Heritage Association udělila cenu Antonína Dvořáka a jak se v Americe pečuje o odkaz tohoto skladatele.
S Janou Klimtovou, která zastávala v letech 2009–2018 pozici tajemnice ČSKH, jsme vzpomínali na její pestrý život.
Nahlédněte do zákulisí zaoceánských cest České filharmonie. V prosinci vyrazila na rezidenci do New Yorku. Jak takový zájezd probíhá?
„Všechny moje dřívější symfonie byly jen předehrou k této. V ostatních dílech je subjektivní tragika, ale tato plnými hrstmi rozdává radost,“ popsal Gustav Mahler svou Osmou symfonii pro osm sólistů, tři pěvecké sbory a rozsáhlý orchestr. Skladbu mimořádnou nejen obsazením letos dvakrát provede Česká filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem a pořídí také její nahrávku pro svůj mahlerovský symfonický komplet u vydavatelství Pentatone.
ISSN 3029-6927 Print
ISSN 3029-6935 On-line
Získejte každé dva týdny nejnovější zprávy z České filharmonie, exkluzivní obsah z magazínu a novinky z Rudolfina.
This is the body of the modal. You can put any HTML content here.