Václav Petr
Nástroj
violoncello
Členem České filharmonie
od ledna 2014
Účinkuje v souborech
Klavírní kvarteto Josefa Suka
Nástroj
violoncello
Členem České filharmonie
od ledna 2014
Účinkuje v souborech
Klavírní kvarteto Josefa Suka
„O violoncellu jsem měl jasno už od dvou let.“
Již více než desetiletí zastává post koncertního mistra violoncell v České filharmonii. Od dvanácti let vystupuje sólově, jako člen souboru The Trio se věnuje také hudbě komorní. Violoncellista Václav Petr si již po vítězství na soutěži Pražského jara vybudoval pozici jednoho z nejúspěšnějších umělců své generace.
„Když jsem se narodil, táta založil kvarteto ve složení flétna, hoboj, kytara a cello. Od malička jsem býval na jejich zkouškách a poznával zvuk těchto nástrojů. Ve dvou letech jsem prý prohlásil, že budu hrát na cello a v necelých čtyřech jsem začal,“ popisuje své hudební začátky Václav Petr, který později vystudoval Gymnázium Jana Nerudy v Praze ve třídě Mirka Škampy a HAMU pod vedením Daniela Veise a Michala Kaňky. „Snad největším impulsem pro další vývoj pro mě ale bylo první setkání s významným německým violoncellistou Wolfgangem Boettcherem, někdejším koncertním mistrem Berlínských filharmoniků, kterého jsem poznal na kurzech v Bonnu. Nikdy nezapomenu na svou první hodinu. Když jsem se objevil ve dveřích, Boettcher, tehdy už sedmdesátník, mě přivítal výkřikem ‚zlatá Praha!‘ a hned nato začal s jazykolamem ‚strč prst skrz krk‘. Stál jsem jako opařený a vnímal tu obrovskou vlnu energie, která se přese mě valila,“ vysvětluje Petr, proč se rozhodl pro Erasmus právě na Universität der Künste v Berlíně, kde Boettscher učil. K pedagogovi posléze dojížděl i na soukromé hodiny.
Kromě denního studia se dále zdokonaloval na řadě mezinárodních mistrovských kurzů, kromě již zmíněného Bonnu např. také v Kronbergu, Hamburku, Vaduzu či Baden-Badenu. Na kontě má také množství soutěžních úspěchů, které sbíral už od dětství (Prague Junior Note, Mezinárodní violoncellová soutěž v rakouském Liezenu, Talents of Europe, Concertino Praga, soutěž Davida Poppera v Maďarsku a Antonia Janigra v Chorvatsku aj.). Postupně se propracoval až k nejprestižnějším evropským soutěžím (semifinalista Grand Prix Emanuel Feuermann, vítěz soutěže Pražského jara).
Ve čtyřiadvaceti letech vyhrál konkurz do České filharmonie a stal se tak jedním z nejmladších koncertních mistrů v historii tohoto orchestru. Na zdejším působení si cení především možnosti neustále nastudovávat velké množství orchestrálního repertoáru, z něhož má nejblíže k období romantismu a 20. století, a také pravidelného kontaktu s kolegy z orchestru. Jako bonus pak vnímá pravidelné zájezdy, jelikož velice rád cestuje a poznává nové lidi. S Českou filharmonií již několikrát vystoupil také sólově, stejně jako se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Prague Philharmonia, Janáčkovou filharmonií Ostrava či Baden-Baden Philharmonie.
Velké úspěchy sklízí i jako komorní hráč. Mezi lety 2009–2020 hrál v Klavírním kvartetu Josefa Suka, se kterým získal první ceny v italském Val Tidone, soutěži Salieri-Zinetti a v jedné z nejprestižnějších soutěží pro komorní soubory s klavírem „Premio Trio di Trieste“. V roce 2019 pak spolu s koncertním mistrem České filharmonie Jiřím Vodičkou a klavíristou Martinem Kasíkem založili Klavírní trio České filharmonie, později přejmenované na The Trio. Když vypukla pandemie covidu, natočili v dobových kostýmech Bergeretty Bohuslava Martinů, což jim přineslo vítězství mezinárodní soutěže ve Vídni. Příležitostně Petr vystupuje také v duu s klavíristou Markem Kozákem.
Pokud zrovna nehraje na svůj vzácný nástroj z dílny Giovanni Battisty Guadagniniho (model “Teschen-macher” z roku 1757), rád sportuje, vaří a hraje počítačové hry. „A jsem líný,“ dodává se smíchem.
koncertní mistr, vedoucí skupiny
koncertní mistr
1. zástupce
2. zástupce
Získejte každé dva týdny nejnovější zprávy z České filharmonie, exkluzivní obsah z magazínu a novinky z Rudolfina.
This is the body of the modal. You can put any HTML content here.