Hana Sapáková

Nástroj
lesní roh

Členkou České filharmonie
od roku 2020

Účinkuje v souborech
Česká dechová harmonie

Obrázek hana-sapáková.jpg

Životopis

„Moje profese mě dokáže naplnit nejrůznějšími emocemi a každý den mi dává pocit, že je potřeba na sobě pracovat.“

Hana Sapáková pochází z hudební brněnské rodiny. Přestože vyrůstala obklopená hudbou, cestu k profesi hornistky chvíli hledala. Na gymnáziu ji bavila matematika, věnovala se zpěvu a herectví. Lesní roh ji však zaujal už jako dítě, když při divadelním představení slyšela nádherné hornové sólo. „Když jsem později stála před rozhodnutím, jaký nástroj zvolit místo zobcové flétny, se kterou jsem vyhrála celostátní soutěž, volba byla jasná. Rodiče mě sice chtěli od lesního rohu odradit, a tak mě vzali na hornový recitál, ale stal se pravý opak – zamilovala jsem se,“ vzpomíná.

Vystudovala Konzervatoř Brno pod vedením Milana Mrazíka a poté Anton Bruckner Privatuniversität v Linci ve třídě Raimunda Zella. Svůj talent dále rozvíjela na interpretačních kurzech pod vedením světově uznávaných pedagogů; mezi její učitele patřili André Cazalet, Johannes Hinterholzer, Přemysl Vojta nebo Christian Lampert. Již během studií hrála v Orchestrální akademii České filharmonie a PKF – Prague Philharmonia a získala stipendium Akademie komorní hudby v Praze. Absolvovala také první ročník projektu společného orchestru žáků základních uměleckých škol a filharmoniků.

Na kontě má řadu interpretačních úspěchů: ocenění na Mezinárodní soutěži Leoše Janáčka v Brně, Soutěži konzervatoří v Pardubicích, Mezinárodní interpretační soutěži dechových nástrojů v Brně či Mezinárodní soutěži Pro Bohemia Ostrava. Na soutěži Pražského jara 2018 se stala nejúspěšnější českou účastnicí v oboru lesní roh. Jako sólistka se představila s Českou filharmonií, Filharmonií Brno, Mladými brněnskými symfoniky a Helfertovým komorním sdružením. Společně s Ondřejem Vrabcem natočila hornový dvojkoncert Františka Václava Habermanna a skladby Petera Seabourna.

Stálou členkou České filharmonie se stala v roce 2020. „Myslím, že to byla kombinace správného načasování a dobré přípravy,“ říká o konkurzu hornistka, která miluje hudbu pozdního romantismu, zejména díla Gustava Mahlera a Richarda Strausse. „Nejvíc si užívám chvíle, kdy se mohu rozplynout v obrovském zvuku orchestru a nechat se pohltit emocemi,“ dodává.

Ve svém volném čase sportuje (lyžování, plavání, fotbal, squash) a vzdělává se v oblasti psychologie a seberozvoje. Má ráda řád, systematičnost a plánování.

Připojte se k více než 20 tisícům odběratelů

Získejte každé dva týdny nejnovější zprávy z České filharmonie, exkluzivní obsah z magazínu a novinky z Rudolfina.