1 / 6
Česká filharmonie • Semjon Byčkov
Hudba od Richarda Wagnera je buddhistická, ta od Gustava Mahlera život sám. Aspoň to říká šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov, který se oběma skladateli zabývá celou svou kariéru. A Italská od Mendelssohna-Bartholdyho, ta je prostě a jednoduše krásná. Zveme na koncert, který začne symfonií a skončí předehrou.
Program
Felix Mendelssohn Bartholdy
Symfonie č. 4 A dur, op. 90 „Italská“ (27')
— Přestávka —
Gustav Mahler
Písně o mrtvých dětech (27')
Richard Wagner
Tannhäuser, předehra k opeře (14')
Účinkující
Fleur Barron mezzosoprán
Semjon Byčkov dirigent
Česká filharmonie
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Mahlerovy Písně o mrtvých dětech pěvkyni Fleur Barron zasáhly hned na první poslech. „Nikdy jsem neměla pocit, že bych musela tvrdě pracovat na interpretaci nebo pochopení obsahu. Bylo to pro mě vždy naprosto jasné. Člověk se prostě může do Mahlerova hudebního světa ponořit – a pro posluchače je klíčové se mu poddat. Nechte tyto nádherné zvukové vlny vstoupit do sebe a uvidíte, co zažíváte. Já tuto hudbu vnímám jako oceán veliké síly.“
Když Mahlerovu hudbu poprvé jako student zaslechl o přestávce v jednom ze sálů sborové školy Michaila S. Glinky Semjon Byčkov, uchvátila ho natolik, že se zapomněl vrátit na hodinu. Intenzivní fascinace Mahlerem mu vydržela až do dnešních dní. S Českou filharmonií od roku 2022 nahrává komplet skladatelových symfonií. „Něco se nedá vysvětlit slovy, přesto je to možné pocítit. A já cítím, že tohle je dokonalý orchestr pro hudbu Gustava Mahlera,“ říká náš současný šéfdirigent.
„Objevování Mahlerovy hudby se podobá objevování života samotného. Zažít to znamená být vtažen do jeho světa a hodnot. To, co vyplývá z jeho hudby, dopisů a svědectví těch, kteří ho znali, je dualita tohoto muže. Jako tvůrce a zároveň interpret vymýšlí zvuky, které znovu tvoří svět přírody a lidí. Měl méně než 51 let na to, aby si uvědomil základní otázky naší existence, a ještě méně času na jejich zodpovězení. Přesto to byla doba dost dlouhá k vyjádření polyfonie života: jeho ušlechtilosti i banality, jeho reality i nadpozemskosti, jeho dětské naivity i neodmyslitelné tragédie,“ vypráví.
Hudbu Richarda Wagnera popisuje Byčkov přívlastkem značně překvapivým: buddhistická. Jeho opery prý nemají začátek ani konec, normální čas jako kdyby v nich neexistoval. Toto tvrzení si budeme moci ověřit v předehře k Wagnerově Tannhäuserovi. Byčkov operu dirigoval mimo jiné v londýnské Covent Garden. Za Lohengrina získal cenu BBC Music Magazine za nejlepší nahrávku roku 2010. Aktuálně se s Tristanem a Isoldou nachází uprostřed bayreuthského cyklu. Jinými slovy, wagnerovský specialista.
Overturu k opeře Tannhäuser v roce 1846 poprvé samostatně uvedl Felix Mendelssohn-Bartholdy, jehož radostnou Italskou symfonii uslyšíme na začátku koncertu.
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Jindřich Bálek.
Účinkující
Fleur Barron mezzosoprán
„Přitahují mě projekty, které mají co říct; které jsou nejen hudebně krásné a poutavé, ale také nějakým způsobem souvisejí s tím, o čem je dnešní život,“ říká mezzosopranistka Fleur Barron mj. také v souvislosti s operou Adriana Mater Kaiji Saariaho, za ztvárnění jejíž hlavní role získala nedávno cenu Grammy. Singapursko-britská zpěvačka, jejíž mentorkou je už po dlouhá léta Barbara Hannigan, nyní dělí svou profesní dráhu mezi operu, koncertní vystupování a komorní či sólové recitály. Hudba však pro ni není pouze prostředkem přenášení krásy, ale také médiem s možností dalekosáhlejšího účinku, jak dokazují i některé její projekty zaměřené na spojování odlišných kultur.
Sama vyrůstala v kulturně velice různorodém prostředí. Narodila se v Severním Irsku a většinu svého dětství prožila v Hongkongu. Jako náctiletá se s rodiči přestěhovala do New Yorku, kde jí uchvátily show na Broadwayi. Svůj názor na operu, kterou tehdy považovala za „nudnou“, změnila až poté, co se po škole začala vydávat se spolužáky za studentské vstupné do Metropolitní opery. Po dokončení bakalářského studia literární komparatistiky na Columbijské univerzitě se začala poohlížet po vážném studiu zpěvu a výsledkem byl magisterský titul na Manhattan School of Music. Začátky však nebyly jednoduché: „Magisterské studium bylo pro mé ego velmi náročné, protože jsem byla ve srovnání s ostatními hodně pozadu, a to byla výzva,“ říká. „U většiny činností je to tak, že když se cítíte pozadu, můžete na sobě tvrdě pracovat a zlepšíte se. U zpěvu to tak ale není a čím víc jsem se snažila, tím víc jsem byla napjatá. Takže to byla dlouhá cesta.“
Dlouhá cesta však byla nakonec úspěšná a nyní vídáme Fleur Barron vystupovat s předními světovými orchestry (Berlínští filharmonikové, Sanfranciský symfonický orchestr, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu aj.) pod vedením předních dirigentů (Esa-Pekka Salonen, Daniel Harding, Kent Nagano, Nathalie Stutzmann či Kirill Petrenko); svůj debut si již v rámci koncertního turné zažila už i s Českou filharmonií a jejím šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. V poslední době ji často vídáme na pódiu s mahlerovským repertoárem, ale výjimkou není například ani hudba 20. a 21. století, v operním světě zasahuje až do raně barokního repertoáru (např. Monteverdiho Il Ritorno d'Ulisse in Patria). V recitálové roli se na pódiu nejčastěji objevuje s Juliusem Drakem (v sezoně 2024/25 spolu vystoupili například v londýnské Wigmore Hall, v Amsterdamu, Stuttgartu či Madridu), ale nedávno si svůj debut v Carnegie Hall zažila s klavíristou Kunalem Lahirym, se kterým podnikla celé americké turné. Funguje také jako umělecký partner Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias ve španělském Oviedu.
Kromě své interpretační dráhy pořádá také každoročně množství mistrovských kurzů, např. v Harvardu, Manhattan School of Music, Royal Academy of Music či londýnské King’s College.
Semjon Byčkov dirigent
Své působení ve funkci šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie zahájil Semjon Byčkov v roce 2018 koncerty věnovanými 100. výročí založení Československé republiky – v Praze, Londýně, New Yorku a Washingtonu. V roce 2019 vyvrcholil Projekt Čajkovskij: CD komplet symfonií a na něj navázané koncerty a rezidence. V rámci Roku české hudby 2024 se kromě nahrávek Smetanovy Mé vlasti, kterou časopis BBC Music Magazine vyhlásil orchestrální nahrávkou roku 2025, a Dvořákových symfonií č. 7, 8 a 9 stala česká hudba hlavním tématem významných evropských vystoupení v Evropě a USA, včetně tří koncertů v Carnegie Hall. Ve 130. sezoně Byčkov absolvuje s Českou filharmonií zájezdy na Tchaj-wan, do Japonska, Koreje, Rakouska, Itálie, Německa, Lucemburska, Švédska a Finska a na jaře 2026 vydá PENTATONE komplet Mahlerových symfonií nahraných s Českou filharmonií v uplynulých osmi sezonách.
Semjon Byčkov přináší do repertoáru orchestru jedinečnou kombinaci vrozené muzikálnosti a přísné ruské pedagogiky. Často hostuje u předních světových orchestrů a operních souborů a realizoval mnoho nahrávek, mimo jiné s Berlínskými filharmoniky, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, Orchestrem Concertgebouw, Philharmonia Orchestra, Londýnskou filharmonií a Orchestrem de Paris. K referenčním nahrávkám se Symfonickým orchestrem WDR Kolín nad Rýnem patří čtyři Brahmsovy symfonie, dále díla Strausse, Mahlera, Šostakoviče, Rachmaninova, Verdiho, Glanerta a Höllera. Jeho nahrávka Čajkovského Evžena Oněgina z roku 1992 byla doporučenou nahrávkou pro pořad BBC Radio 3 Building a Library (2020); Wagnerův Lohengrin byl vyhlášen nahrávkou roku časopisu BBC Music Magazine (2010); a Schmidtova Symfonie č. 2 s Vídeňskými filharmoniky získala titul nahrávka měsíce časopisu BBC Music Magazine (2018).
Byčkov stojí jednou nohou pevně v kultuře Východu a druhou na Západě. Narodil se v roce 1952 v Leningradě (dnes Petrohrad), v roce 1975 emigroval do Spojených států amerických a nyní žije v Evropě. V roce 1989 se Byčkov vrátil do bývalého Sovětského svazu jako hlavní hostující dirigent Petrohradské filharmonie a ve stejném roce byl jmenován hudebním ředitelem Orchestru de Paris. V roce 1997 byl jmenován šéfdirigentem Symfonického orchestru WDR v Kolíně nad Rýnem a o rok později šéfdirigentem drážďanské Semperoper. V létě 2025 se Byčkov vrátil do Bayreuthu, aby dirigoval Wagnerova Tristana a Isoldu, a v roce 2026 bude dirigovat novou inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina v Pařížské opeře. Byčkov byl dvakrát vyhlášen „Dirigentem roku“ – v roce 2015 v rámci International Opera Awards a v roce 2022 serverem Musical America. Je držitelem čestných titulů v BBC Symphony Orchestra a Královské hudební akademii.
Skladby
Felix Mendelssohn Bartholdy
Symfonie č. 4 A dur „Italská“, op. 90
„Má světnička už je zařízena, obrazy rozvěšeny: nad klavírem visí Sebastian Bach, vedle Beethoven a dále několik Raffaelů – výzdoba stěn je docela pestrá. Mám tu také toaletní stolek a na něm láhev kolínské ve skříňce, kterou obdivují všechny mé tety a sestřenice. A pak také maličký košíček a v něm své tři cestovní deníky,“ zapsal si Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847), když se roku 1832 vrátil do Berlína z dvouleté cesty po Anglii, Skotsku a Itálii. Portréty Bacha a Beethovena svědčí o hudebních láskách a vzorech mladého skladatele, reprodukce děl Raffaela Santiho mu připomínaly dojmy z Itálie. Mendelssohnovo zaujetí historií umění mělo kořeny v domácím prostředí. Narodil se v Hamburku, jeho dětství je však spjato s Berlínem, kam rodina uprchla před Napoleonovými vojsky. Felixův děd, filozof Moses Mendelssohn, se zasloužil o společenskou emancipaci Židů. Otec Abraham Mendelssohn, který přijal protestantský křest a s ním druhé jméno Bartholdy, byl bankéř s múzickými sklony. Matka Lea podporovala od útlého věku talent svých dětí. Felix vyrůstal v ovzduší romantického okouzlení přírodou, poezií a hudbou. Komponovat začal v době, kdy se vedly debaty o schopnosti hudby vyprávět příběhy, sdělovat ideje, líčit dojmy. Přispěl k nim vlastním dílem. Kromě dvanácti raných symfonií pro smyčcový orchestr je autorem pěti symfonií, v nichž spojil historický odkaz s romantickým cítěním své doby. Nemají mimohudební program, přesto je zřejmé, že do nich vtěloval osobní zážitky.
Jsou to především dvě z nich – třetí symfonie nazvaná „Skotská“, a čtvrtá „Italská“. Obě jsou výsledkem cestování mladého Mendelssohna. Symfonie č. 4 A dur, op. 90, „Italská“ vznikala během jeho téměř dvouleté cesty po Itálii. Vydal se na ni v květnu 1830, navštívil Řím i Pompeje, Janov a Milán, Benátky a Florencii; v zavazadle s sebou měl cestovní deníky Johanna Wolfganga Goetha, který cestu po Itálii absolvoval v letech 1786–1788. V dopise sestře Fanny z 22. února 1831 Mendelssohn sděloval, že v komponování pokročil, těší se z dokončení kantáty První Valpuržina noc podle Goethovy balady a „italská symfonie dělá velké pokroky. Bude to nejradostnější skladba, jakou jsem kdy napsal, hlavně poslední věta. Pro adagio nemám dosud nic určitého a myslím, že si to schovám na Neapol.“ Píše také: „Jen Skotskou symfonii ještě nemůžu pořádně chytit, budu-li mít během této doby nějaký dobrý nápad, chci se na to vrhnout, rychle to zapsat a dokončit.“ Oběma symfoniím tak Mendelssohn sám přidělil jméno, „Skotskou“ už píše s velkým písmenem. Italskou symfonii dokončil roku 1833 a poprvé byla provedena za Mendelssohnova řízení 13. května téhož roku ve Filharmonické společnosti (Philharmonic Society) v Londýně. Poté ještě skladatel přistoupil k revizím díla, které nikdy neuzavřel a dílo tak existuje v několika verzích. V chronologické řadě vznikla Italská symfonie ve skutečnosti jako třetí; dokončení Symfonie a moll „Skotské“ se protáhlo do roku 1842 a téhož roku byla i provedena. „Italská“ však vyšla tiskem posmrtně teprve roku 1851 a získala tak vyšší pořadové číslo.
První věta v sonátové formě představuje Mendelssohna jako inovátora v pojetí konvenční formy. Proti výraznému hlavnímu tématu tvoří vedlejší téma spíše pouhou epizodu, v provedení však přichází skladatel s třetím, kontrapunkticky zpracovaným tématem, které je znakem jeho obdivu k barokním mistrům. Druhou větu lze považovat rovněž za sonátovou, ovšem bez provedení. Věta vznikla pod dojmem úmrtí Mendelssohnova učitele Carla Friedricha Zeltera (1758–1832) a také obdivovaného J. W. Goetha. Třetí věta má charakter menuetu, závěrečná věta nadepsaná „Saltarello“ uplatňuje temperamentní italský tanec v 6/8 taktu.
Gustav Mahler
Písně o mrtvých dětech
V letech 1901/1902 komponoval Gustav Mahler (1860–1911) téměř současně dva cykly na verše Friedricha Rückerta (1788–1866), Pět písní na Rückertovy básně a cyklus Písně o mrtvých dětech, bezpochyby dva z nejkrásnějších cyklů světové písňové literatury. Friedrich Rückert (1788–1866) je považován za zakladatele německé orientalistiky (přeložil mj. do němčiny část koránu) a jeho poezie inspirovala mnoho dalších skladatelů. Rückertovy básně jsou žalostným nářkem otce; básník ztratil během pouhých tří týdnů na přelomu roku 1833/1834 obě své děti, které zemřely na spálu, a svůj žal vtělil do více než čtyř set básní, které vyšly tiskem až po jeho smrti, roku 1872. Mahlerův cyklus je někdy vysvětlován jako předtucha podobného neštěstí, jež jednou potká jeho – roku 1907 zemřela Mahlerovým starší dcera. Mahler však zkomponoval tři z písní už roku 1901, poslední dvě roku 1904, krátce po narození druhé dcery. Pravděpodobnější vysvětlení se zakládá na skladatelově traumatu z dětství po ztrátě o dva roky mladšího bratra a ze zážitků dalších dětských úmrtí v rodině.
Cyklus byl poprvé proveden 29. ledna 1905 na koncertě pořádaném Sdružením tvůrčích hudebních umělců (Vereinigung schaffender Tonkünstler), jemuž Mahler předsedal, v malém sále vídeňského Hudebního spolku (Musikverein) za autorova řízení, sólistou byl barytonista Dvorní opery Friedrich Weidemann (1871–1919). „Šťastnou rukou vybral Mahler z celého počtu pět nejkrásnějších básní a ponořil je do tónů hluboce bolestného, avšak vždy něžného, prostého a zdrženlivého citu. Žádné černě orámované smuteční oznámení s patetickými slovy, pouze srdce nese neviditelný smuteční závoj. [...] Bědující otec v Mahlerových písních důstojně zadržuje slzy. Nebe není bezútěšně zachmuřené, proniká hřejivý paprsek lásky,“ napsal Julius Korngold. Dne 3. února byl koncert opakován a Weidemann s ním vystoupil v červnu téhož roku také ve Štýrském Hradci. Dalším z významných prvních interpretů cyklu byl nizozemský barytonista Johan Messchaert (1857–1922), jenž s ním vystoupil (za klavírního doprovodu) 28. ledna 1907 ve Vídni a 14. února 1907 v Berlíně. Ne všechny recenze však byly pochvalné. Ozývaly se už hlasy nepřejících, proti Mahlerovu vedení Dvorní opery, proti jeho excentrické hudbě i proti osobě, hlasy se stále méně skrývaným antisemitským podtextem, které skladatele nakonec vyhnaly z Vídně. Vrátil se do ní po čtyřech letech – zemřít.
Richard Wagner
Tannhäuser, předehra k opeře
V druhé půli programu zazní dílo skladatele, jenž po sobě zanechal rozsáhlé a oceňované dílo, také však spis, jímž své úsilí a umělecké cíle znehodnotil. O pamfletu Richarda Wagnera (1813–1883) Židovství v hudbě, který vyšel pod pseudonymem časopisecky roku 1850 a roku 1869 v ostřejší formě s plným jménem autora jako samostatná brožura, bylo napsáno mnoho a diskuse trvá stále. Uvádějí se argumenty vysvětlující Wagnerovy pohnutky, poukazuje se k umělcům židovského původu, jichž si vážil a spolupracoval s nimi, slova jeho pamfletu však zůstávají skvrnou a svého autora obviňují. Roku 1842 se stal Wagner kapelníkem Dvorního divadla v Drážďanech. „Na Zelený čtvrtek mého prvního drážďanského roku [1843] přijel do Drážďan Mendelssohn řídit své oratorium Paulus. Dílo mne velmi oslovilo a pokusil jsem se při této příležitosti opět s Mendelssohnem navázat srdečnější kontakt,“ píše Wagner ve své autobiografii. Oba se znali z Lipska a jejich cesty se několikrát zkřížily. Tentokrát se neshodli na tempech interpretace Beethovenovy Deváté symfonie. Čistě hudební problém však ve světle Wagnerova pamfletu získává zcela jiné dimenze. Gustav Mahler Wagnerův spis znal, sám se vyrovnával s antisemitismem, který ve Vídni za starosty Karla Luegera v letech 1897–1910 silně vzrostl, ale byl to on, kdo ve Dvorní opeře roku 1899 poprvé provedl Wagnerovu operu Mistři pěvci norimberští v plném znění a svým nastudováním umlčel i antisemitský tisk. Namátkou uvedené příklady jen opakují věčnou otázku, zda je možné (a správné) odtrhnout dílo od jeho tvůrce.
Tannhäuser aneb Zápas pěvců na Wartburgu je první Wagnerovou operou, v níž sáhl po germánském námětu. „V květnu [1843], o svých třicátých narozeninách, jsem dokončil báseň Venušina hora, jak se tehdy ještě jmenoval Tannhäuser,“ píše Wagner. „Ke skutečnému studiu středověké poezie jsem ovšem tehdy ještě nedospěl.“ První doklady pověsti o rytíři Tannhäuserovi, Venušině hoře a kajícné pouti do Říma pocházejí z 15. století, tiskem vyšla roku 1515 v Norimberku. Wagner pověst propojil s motivem ze sbírky středověkého německého básnictví ze 13. století o domnělém zápase pěvců na durynském hradě Wartburgu. Na libretu a opeře pracoval v letech 1841–1843, část libreta vznikla za jeho pobytu v Čechách v lázních Teplice. Premiéra opery se uskutečnila 19. října 1845 v drážďanském Dvorním divadle. Také ona je spojena s Čechami, a sice osobou tenoristy Josefa Aloise Ticháčka (Tichatschek, 1807–1886), prvního představitele titulní role, narozeného v Teplicích nad Metují. Je známo, že Tannhäuser prošel několikerým přepracováním, Wagner si mnoho sliboval od jeho uvedení v Paříži, ale dočkal se zklamání. V Čechách opera poprvé zazněla 25. listopadu 1854 ve Stavovském divadle pod taktovkou Františka Škroupa, česky ji uvedlo prvně 16. ledna 1888 Městské divadlo v Plzni. Předehra k opeře, která vznikla z díla jako poslední, žije vlastním životem na koncertních pódiích. Na sonátovém principu uplatňuje motivy sboru poutníků a erotický motiv Venušiny hory a symbolizuje tak hlavní téma opery – střet hříšné a čisté lásky.