1 / 6
Česká filharmonie • Jakub Hrůša
„Výtečný hudebník“, okomentoval v dopise své berlínské setkání s Josefem Sukem Jean Sibelius. První skladatel před 90 lety zemřel, druhý se před 160 narodil. Výročí obou připomene hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša, který Suka označuje za svou celoživotní lásku.
Program
Josef Suk
Pohádka zimního večera, op. 9 (15')
Jean Sibelius
Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 47 (35')
— Přestávka —
Jean Sibelius
Oceanidy, op. 73 (11')
Josef Suk
Pohádka, suita z hudby k Zeyerově dramatické pohádce Radúz a Mahulena, op. 16 (30')
Účinkující
Augustin Hadelich housle
Jakub Hrůša dirigent
Česká filharmonie
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
„Nejpřesnější ztvárnění moře, jaké v hudbě kdy vzniklo,“ zaznělo na adresu kompozice Jeana Sibelia Oceanides při její premiéře v roce 1914. Dílo nesoucí původně jméno Rondo vln je jednou z řady skladeb, které reflektují umělcovu fascinaci přírodou.
Oceánu i ptákům Sibelius při toulkách krajinou s oblibou předváděl své houslové improvizace. Ač se ke svému zklamání virtuosem nakonec nestal, nástroji aspoň věnoval Koncert pro housle a orchestr d moll – svůj jediný koncertní kus.
Když v roce 1898 skládal Josef Suk hudbu k pohádkovému dramatu Radúz a Mahulena, byl už druhým houslistou Českého kvarteta. „Pracoval jsem na díle v lesním dvorku v místě letního pobytu Dvořákova na Vysoké. V pokojíku bylo pianino a venku v zahrádce poslouchala mne moje dívka Otilka. Jaro v duši, jaro v hudbě,“ vzpomínal Suk na šťastné období počínajícího vztahu s Otilií Dvořákovou, v němž lyricky laděná hudba k Zeyerově hře vznikala. Ještě o tři roky mladší je jeho Pohádka zimního večera, kterou mladý skladatel složil na motivy Shakespearova dramatu Zimní pohádka.
Jméno České pohádky (Bohemian Tales, 2020) nese pro změnu čtvrté album Augustina Hadelicha. Vedle komorních skladeb Leoše Janáčka, Josefa Suka a Antonína Dvořáka obsahuje i nahrávku Dvořákova houslového koncertu, na níž tento americký houslista spolupracoval i s Jakubem Hrůšou. Ten s prvním českým orchestrem momentálně dokončuje symfonický komplet Sukovy tvorby.
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderují Pavel Ryjáček a Petr Kadlec.
Účinkující
Augustin Hadelich housle
Život Augustina Hadelicha je příběhem zázračného dítěte z toskánské farmy, které se dokázalo dostat na úplný vrchol mezi nejvýznamnější současné světové interprety. Narodil se v italském městě Cecina (nedaleko Livorna) německým rodičům, kteří zde vlastnili farmu. Hrát na housle začal v pěti letech (to už doma hráli i jeho dva bratři, na violoncello a klavír), a to pod vedením svého otce, amatérského violoncellisty, který byl po dlouhou dobu jeho jediným učitelem. Tedy s výjimkou několika slavných houslistů (Norberta Brainina či Uta Ughiho), kteří jezdili do Toskánka na letní pobyt a byli ochotni Augustina také něco přiučit. Rozpoznali velký talent, a tak začal Hadelich navštěvovat konzervatoř v blízkém Livornu, Istituto Mascagni. Následovalo přijetí na prestižní Julliard School, kde studoval u Joela Smirnoffa.
Start jeho interpretační kariéry nastal ve 22 letech, kdy zvítězil v Mezinárodní houslové soutěži v Indianapolis (2006). Od té doby se hudební kritika předhání v superlativech o jeho fenomenální technice, úchvatné barvě tónu a promyšlené interpretaci. Ve skladbách hledá drobné nuance a neváhá ani experimentovat, jak dokázal například ve své sólové bachovské nahrávce, kdy pro dosažení optimálního zvuku vzal do ruky barokní smyčec. Nebojí se ani uvádění soudobé hudby: vždyť jeho nahrávka Dutilleuxova houslového koncertu získala v roce 2016 cenu Grammy.
Na svém koncertním i nahrávacím kontě má však i množství tradičních repertoárových kusů, kterým je i dnes uváděný Dvořákův houslový koncert, jenž je též součástí Hadelichova CD „Bohemian Tales“. Spolu s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu za něj Hadelich v roce 2021 získal cenu Opus Klassik a vysloužil si taktéž nominaci na cenu Grammy. Tu však ve vítězství tentokrát neproměnil, přestože se kritika mohla přetrhnout v oslavování jeho schopnosti vyprávět hudební příběh, přednést sebevědomý interpretační postoj či věnovat tolik pozornosti drobným artikulačním detailům.
Jeho profesní život tepe v neuvěřitelném tempu, aby se ryzí zvuk jeho Guarneriho houslí z roku 1744 rozezněl na nejvýznamnějších koncertních pódiích světa. Jeho partnery se při těchto hudebních poutích stávají kromě nejvýznamnějších amerických orchestrů například Berlínští filharmonikové, Orchestr amsterdamského Concertgebouw, Londýnský filharmonický orchestr či Tokijský symfonický orchestr NHK. Kromě toho Hadelich ještě vyučuje housle na Yale University a pořádá mistrovské kurzy.
Jakub Hrůša hlavní hostující dirigent
Jakub Hrůša je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, designovaným hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden (od září 2025) a hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie. Nedávno zastával také funkce hlavního hostujícího dirigenta Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Philharmonia Orchestra a Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Je častým hostem nejlepších světových orchestrů včetně Vídeňských, Berlínských a Mnichovských filharmoniků, Newyorské filharmonie, Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, orchestru lipského Gewandhausu, drážďanské Staatskapelle, Orchestru curyšské Tonhalle, Královského orchestru Concertgebouw, Orchestre de Paris, NHK Symphony nebo Clevelandského a Bostonského symfonického orchestru. Nastudoval operní představení pro Salcburský festival (Káťa Kabanová, s Vídeňskými filharmoniky v roce 2022), Vídeňskou státní operu, Royal Opera House a Opéra National de Paris. Je rovněž pravidelným hostem na festivalu v Glyndebourne a tři roky působil v roli hudebního ředitele projektu Glyndebourne On Tour.
Jakub Hrůša v posledních sezonách úzce spolupracoval s pěveckými i instrumentálními hvězdami, jako jsou Daniil Trifonov, Mitsuko Uchida, Hélène Grimaud, Behzod Abduraimov, Anne Sofie Mutter, Lisa Batiashvili, Joshua Bell, Yefim Bronfman, Rudolf Buchbinder, Gautier Capuçon, Julia Fischer, Sol Gabetta, Hilary Hahn, Janine Jansen, Karita Mattila, Leonidas Kavakos, Josef Špaček, Jean-Yves Thibaudet, Yuja Wang, Frank Peter Zimmermann, Alisa Weilerstein a další.
Za své nahrávky získal řadu nominací a ocenění. Nejčerstvější je prestižní německá cena Opus Klassik „Dirigent roku“ za rok 2023, ocenění od International Classical Music Awards v kategorii Symfonická hudba za nahrávku Brucknerovy 4. symfonie a Cena německé kritiky za nahrávku Mahlerovy 4. symfonie, v obou případech s Bamberskými symfoniky. V roce 2021 získalo CD s houslovými koncerty Martinů a Bartóka, které natočil s Bamberskými symfoniky a Frankem Peterem Zimmermannem, nominaci na Gramophone Award. V témže roce byla jeho nahrávka Dvořákova Houslového koncertu se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu a Augustinem Hadelichem nominována na cenu Grammy.
Jakub Hrůša pochází z Brna, kde se při gymnaziálních studiích věnoval hře na trombon a klavír a také dirigování. Absolvoval Akademii múzických umění v Praze, kde byl jeho učitelem i Jiří Bělohlávek. Momentálně je prezidentem sdružení International Martinů Circle a Společnosti Antonína Dvořáka. Stal se prvním držitelem Ceny sira Charlese Mackerrase. V roce 2020 od Akademie klasické hudby převzal Cenu Antonína Dvořáka a spolu s Bamberskými symfoniky získal Bavorskou státní cenu za hudbu.
Skladby
Josef Suk
Pohádka zimního večera, op. 9 & Pohádka, suita z hudby k Zeyerově dramatické pohádce Radúz a Mahulena, op. 16
Romance Williama Shakespeara Zimní pohádka (The Winter’s Tale) se částečně odehrává v Čechách, a to v Čechách přímořských. Tento malý omyl, na který upozornil už Shakespearův současník Ben Jonson, ale divákům a čtenářům nevadil ani tehdy, ani v 19. století, kdy hra poskytla českému národnímu obrození jeden z jeho symbolů. V roce 1864 při velkolepých oslavách třistaletého výročí Shakespearova narození vystoupila herečka Otýlie Malá v kostýmu Perdity ze Zimní pohádky jako „Perdita ars bohemica“ a zarecitovala, že „již nebude světem putovat a z rukou cizích chléb a přízeň brát“. Skladatel Josef Suk (1874–1935) sice tuto událost pamatovat nemohl, ale jak roku 1921 napsal muzikologu Otokaru Šourkovi, Shakespearovu Pohádku zbožňoval. Údajně ji znal z knihovny svého otce, řídícího učitele z Křečovic, zájem o Shakespeara v něm však posílila pravděpodobně i příprava klavírního výtahu koncertní ouvertury Othello, op. 93, kterou ho Antonín Dvořák – autor ouvertury a zároveň Sukův učitel kompozice – pověřil.
Pohádka zimního večera, op. 9, patří mezi Sukova raná díla a stejně jako další z nich prošla v pozdějších letech autorskou revizí. Původní verze pochází z let 1893–1895. Zpětně ji Suk nehodnotil nijak skvěle, zvlášť po formální stránce. Vnímal v tomto svém prvním pokusu o programní skladbu jisté tvůrčí tápání, hledání místa mezi tradicí a modernismem, ale také viděl kvality, které si zasloužily podrobit dílo retuším a dovést ho k definitivnímu tvaru. Pohádka zimního večera měla brzy po svém vzniku premiéru na XIX. Slovanském koncertu a téhož roku několikrát zazněla i na Národopisné výstavě českoslovanské. Poslední revizi díla inicioval dirigent Jaroslav Vogel, který tuto „ouverturu pro velký orchestr“ nastudoval a provedl s Českou filharmonií v roce 1926.
Pouze několik let dělí shakespearovskou Pohádku Josefa Suka od jeho hudby k Zeyerově scénické pohádce Radúz a Mahulena (premiéra v Národním divadle 1898), umělecký přelom mezi nimi však je značný. Myšlenkový svět Julia Zeyera (1841–1901) znamenal pro mladého skladatele nesmírně silnou inspiraci, která se před koncem devadesátých let dostala do šťastného souběhu se Sukovým citovým vzplanutím ke Dvořákově dceři Otilce. „Jaro v duši“, „jaro v hudbě“, „melodie mi jen tekou a instrumentace jako pohádkový závoj, o kterém je v prologu řeč“: tak se Suk vyjadřoval o této své životní a tvůrčí etapě. Hra Radúz a Mahulena ovšem není jen příběhem lásky, která je silnější než kletba a nenávist, ale také látkou nabízející mnoho psychologických nuancí, emocí či odkazů na folklor. Sukova hudba se sešla se Zeyerovým textem stejně geniálně, jako se ve filmovém Radúzovi a Mahuleně z roku 1970 sešla s oživlými obrazy Jana Preislera – ale to bychom předbíhali. Z motivů, které Suk pro „Radúze“ vytvořil a objevují se i v jeho další tvorbě, je nejznámější motiv smrti složený ze dvou zvětšených kvart, vzestupné a sestupné.
Brzy bylo jasné, že si tato scénická hudba zaslouží podobu suity, schopné žít samostatně. S názvem Pohádka a opusovým číslem 16 ji Suk připravil v letech 1899–1900, premiéry o rok později se ujala Česká filharmonie pod taktovkou Oskara Nedbala. Suita má čtyři části, v nichž bylo s maximální účinností využito bohatého melodického i harmonického materiálu ze scénické hudby. První část O věrném milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech koresponduje se Zeyerovým Prologem, je v ní exponováno jak vroucné lyrické sólo houslí, tak zmíněný smuteční motiv. Polkovou Hru na labutě a pávy střídá třetí část, jímavá a důstojná Smuteční hudba, odkazující na dramatickou situaci – úmrtí krále, Radúzova otce. Závěrečná část, tak jak ostatně napovídá její pojmenování Runy kletba a jak byla láskou zrušena, stojí na protikladu vášnivého motivu královny Runy na jedné straně a houslového sóla, které symbolizuje osvobozující lásku, na straně druhé. Je zřejmé, že význam Radúze a Mahuleny pro Sukovo kompoziční zrání a formování jeho skladatelské individuality byl zásadní.
Jean Sibelius
Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 47 & Oceanidy, op. 73
Sibelius projevoval hudební nadání už od dětství. Po krátkém studiu práv na univerzitě v Helsinkách se již plně věnoval hudbě, nejprve na helsinské konzervatoři a poté v Berlíně a ve Vídni. Od mládí hrál na housle a toužil stát se houslovým virtuosem, limitovala ho však tréma a nepříliš pevná psychika. Z tohoto důvodu neuspěl na konkurzu do orchestru Vídeňských filharmoniků, nicméně na housle nezanevřel. Jeho jediný, třívětý Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 47, z let 1903–1904 dnes patří k nejoblíbenějším skladbám svého druhu. Extrémně obtížný houslový part hrál při premiéře v Helsinkách roku 1904 Viktor Nováček a údajně úkol nezvládl dobře; následovala revize koncertu, který byl nyní kratší a technicky přece jen o něco snadnější. Tuto verzi poprvé předvedli Berlínští filharmonici pod taktovkou Richarda Strausse a s Karlem Halířem jako sólistou v roce 1905. Nejvíc posluchačského respektu si od počátku získala střední věta (Adagio di molto), která uchvacuje svou lyrikou a „barevností severských krajinářů“. Obě krajní věty (Allegro moderato; Allegro, ma non tanto) jsou vystavěny v sonátové formě, závěr koncertu, autorem charakterizovaný jako „danse macabre“, ústí do strhujícího finále.
Symfonická báseň Oceanidy, op. 73, bývá někdy označována za jednu z nejpůsobivějších hudebních evokací moře – a stejně jako podoby moře je variabilní i škála názvů, které byly této skladbě Jeana Sibelia dávány: v originále Aallottaret (Oceánské nymfy), Rondeau der Wellen, Rondo of the Waves, Les Océanides a další. Kompozice vznikla na zakázku zakladatelů Norfolk Music Festival v Connecticutu, kde také Sibelius v roce 1914 dirigoval její finální verzi. Předcházelo jí poměrně složité tříbení autorových myšlenek, včetně změn v tónině a formě. Od třívěté suity v Es dur postoupil skladatel k jednověté „yaleské“ verzi v Des dur a nakonec, pravděpodobně pod vlivem osobního pozvání na festival, ještě dílo transponoval do D dur, zrevidoval orchestraci a provedl další úpravy. Symfonická báseň má dvě hlavní témata (hra nymf – majestátnost oceánu) a ta se rozvíjejí v obrazech klidné i bouřící mořské hladiny. Už v době uvedení Oceanid se nabízelo jejich srovnání s Debussyho Mořem z roku 1905, na rozdíl od impresionisty Debussyho však Sibelius zůstal zakotven v pozdním romantismu.