Věčně živé poselství o relativitě svobody

Svoboda stojí na hodnotovém žebříčku nejvýš snad u každého z nás a vězni po ní touží dvojnásob. A také národy, které žijí v útlaku. V každém století a na každém kontinentě najdeme mnoho takových příkladů. Bohužel i dnes. Svoboda je také posledním slovem, které zazní v opeře Il prigioniero (Vězeň), než spadne opona. Zazní s otazníkem, protože zde se o ní pochybuje, je dvojznačná, relativní. Symbolicky tak končí ponuré existenciální dílo italského skladatele Luigiho Dallapiccoly, napsané pod tíhou událostí druhé světové války. Jeho koncertní provedení připraví Česká filharmonie na konec listopadu tohoto roku.

Tom Schrecker
Obrázek

Lucie Maňourová

Wagner a Schönberg

Dallapiccola se narodil v roce 1904 italským rodičům na Istrii, která tehdy byla součástí Rakouska-Uherska. Jeho otec byl ředitelem italskojazyčné školy, kterou úřady na začátku první světové války zavřely a rodinu jako politicky nespolehlivou přesunuly do Štýrského Hradce. Malý Luigi vnímal tuto skutečnost úkorně, jako první střet s politickou zvůlí. Přesun do velkého města ho ale zároveň pomohl profesně nasměrovat: ve třinácti letech se při poslechu Wagnerovy opery Bludný Holanďan rozhodl, že se stane skladatelem. Hudbu pak studoval nejprve v Terstu a poté na konzervatoři ve Florencii, kde v roce 1924 získal diplom z klavíru a o osm let později z kompozice.

Právě v roce 1924 se seznámil s dílem Arnolda Schönberga, který tehdy ve Florencii provedl svoji skladbu Pierrot lunaire. Na dvacetiletého Dallapiccolu jeho hudební řeč udělala velký dojem. Začal studovat Schönbergovu učebnici Harmonielehre a pronikat do tajů systému zvaného dodekafonie, postaveného na předem dané řadě dvanácti tónů. Dallapiccola se sblížil zejména se stylem dalších zástupců takzvané druhé vídeňské školy, Albana Berga a Antona Weberna. Nebyl by to však Ital, kdybychom vedle jejich vlivu v jeho expresionistické moderně neslyšeli i výraznou melodickou linku.

Když se umělec narodí v roce 1904, dějinné události 20. století se zákonitě promítnou do jeho života i tvorby. Ve dvacátých letech mladý student podporoval myšlenky Benita Mussoliniho a fašistické strany, protože hlásaly ochranu obyčejných lidí a italských zájmů. Po roce 1930 však svůj názor radikálně změnil, nesouhlasil s Mussoliniho imperiální rozpínavostí a příklonem k Adolfu Hitlerovi. Dallapiccoly se dotýkal zejména fašisty i nacisty podporovaný antisemitismus, protože jeho manželka Laura byla Židovka.

Obrázek luigi-dallapiccola.jpg

Svět viděný z vězení

Když Mussolini v září 1938 oznámil svou protižidovskou kampaň, začal Dallapiccola pracovat na kompozici Canti di prigionia (Vězeňské zpěvy) pro sbor, dva klavíry, dvě harfy a bicí. Její tři části se třemi různými příběhy propojuje stejná dvanáctitónová řada a fragmenty z latinského hymnu Dies irae.

V červnu 1939 navštívil Dallapiccola se svou ženou Paříž. Zde se Laura dostala k dekadentní povídce La Torture par l’espérance (Mučení nadějí) spisovatele Augusta Villiers de l’Isle-Adam, přítele Charlese Baudelaira. A pobídla svého manžela k jejímu zpracování pro operní jeviště. Příběh publikovaný v roce 1888 sice historicky vůbec

nesouvisel s tíživou situací, v níž se právě Evropa ocitala, manželé Dallapiccolovi v něm však našli emoce, které mají lidé bez ohledu na konkrétní politické nebo válečné okolnosti.

Děj povídky líčí zlovůli španělské inkvizice, která mučením nutí židovského rabína nespravedlivě obviněného z lichvy konvertovat ke křesťanství. Jedné noci mu je „náhodně“ umožněn útěk: dveře jsou otevřené, stráže spí. Vše působí jako zázrak a rabín utíká, pln víry, že je osvobozen. Na konci ale zjišťuje, že celý útěk byl nastražen – je chycen a čeká ho smrt. Naděje, kterou na okamžik pocítil, byla dalším mučicím nástrojem. Dát někomu víru ve svobodu a pak mu ji sebrat je zákeřnější než fyzická bolest. A právě toto existenciální utrpení se Dallapiccola rozhodl zachytit jako odraz blížící se – a pak probíhající – války.

Obrázek dallapiccolaluigi-1200x675_-c-moderecords.jpg

Smrt? Svoboda?

Děj přesunul do druhé poloviny 16. století a hlavního hrdinu z předlohy proměnil v bezejmenného protestantského vězně z dob nizozemského odboje proti nadvládě Španělů a jejich krále Filipa II. V textu jsou zmíněni jak král, tak krutý místodržící vévoda z Alby. A také „mořští žebráci“, kteří v čele s Vilémem Oranžským Nizozemsko osvobodili, nebo proslulý gentský zvon Roelandt, který vyzváněl na podporu povstalců. Klíčovou roli v opeře hraje žalářník, který ve vězni nejprve vzbudí naději na propuštění, dokonce ho nechá odejít, ale pak se vyjeví jako Velký inkvizitor, který měl v úmyslu vězně jen planě trýznit. Jako vykoupení mu nabídne smrt, která podle něho jediná přináší spásu a svobodu. Když vězně v samém závěru odvádějí na hranici, ptá se: „La libertà?“ (Svoboda?).

Operu o prologu a jednom dějství Luigi Dallapiccola definitivně zkomponoval mezi lety 1944 a 1948, poprvé zazněla v rozhlasovém vysílání italské stanice RAI 1. prosince 1949 a premiéra na divadelních prknech se odehrála v Teatro Comunale Fiorentino 20. května 1950. V listopadu nastuduje Vězně s Českou filharmonií Dallapiccolův krajan Antonio Pappano, který přizval pěvecké hvězdy Briana Mulligana, Ángeles Blancas Gulín a Brendena Gunnella a také Pražský filharmonický sbor. Není náhodou, že právě Pappano nabídl koncertní provedení opery: šéfdirigent London Symphony Orchestra byl donedávna uměleckým šéfem londýnského Royal Opera House a tento post v září předal designovanému šéfdirigentovi České filharmonie Jakubu Hrůšovi.

Česká filharmonie • Antonio Pappano

Mohlo by vás zajímat

Nejkrásnější den je takový, kdy nemám nic jiného než klavír

Umělci

Mahlerova Osmá. Triumfální apoteóza lásky

Umělci
Skladby

Z „koruny“ Rudolfina se budou moci rozhlížet nejen sochy umělců

Rudolfinum

Česká filharmonie v historii Pražského jara

Umělci