Česká filharmonie • Josef Špaček


Jeden z ryze českých programů v této sezoně připravil hlavní hostující dirigent Tomáš Netopil. Ve světové premiéře zazní suita z opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, aranžovaná Tomášem Illem. Originální je i zbytek programu, v Rapsodii Bohuslava Martinů se představí Josef Špaček netradičně jako violista.

  • Koncert z řady B
  • |
  • Délka programu 1 hod 30 min

Program

Leoš Janáček | arr. Tomáš Ille
Věc Makropulos, suita z opery (20')

Bohuslav Martinů
Rapsodie-koncert pro violu a orchestr, H 337 (24')

— Přestávka —

Vítězslav Novák
Slovácká suita pro malý orchestr, op. 32 (28')

Účinkující

Josef Špaček viola

Tomáš Netopil dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Josef Špaček

Rudolfinum — Dvořákova síň

Generální zkouška


Cena od 290 do 1400 Kč Informace ke vstupenkám a kontakty

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

„Doufám, že tímto počinem rozšíříme bohatý a ryze originální Janáčkovský hudební odkaz,“ komentuje suitu Tomáš Netopil. „Těší mne také další, ale svým způsobem nová spolupráce s Josefem Špačkem v roli sólového violisty a plně rozumím jeho touze zahrát si toto mimořádné koncertní dílo Bohuslava Martinů, podobně jako ho kdysi natočil náš legendární houslista Josef Suk. Český večer doplní půvabná Slovácká suita Vítězslava Nováka, k níž mám blízký vztah již od dob svých studií.“

 

Preludium

Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.

Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká.

Účinkující

Josef Špaček  housle, umělecký partner orchestru
Josef Špaček

Josef Špaček si svou hrou podmaňuje publikum celého světa a řadí se mezi nejvýraznější talenty své generace. Jeho hra vyniká technickou jistotou, virtuozitou, osobitým výrazem a širokým rozsahem barevnosti zvuku. Vystupuje s významnými orchestry po celém světě a spolupracuje s uznávanými dirigenty. Stejnou pozornost jako sólovým recitálům věnuje i komorní hudbě a je pravidelným hostem prestižních festivalů i koncertních sálů v Evropě, Asii a v USA. Josef Špaček studoval pod vedením renomovaných pedagogů Idy Kavafian a Jaimeho Laredy na Curtisově hudebním institutu ve Filadelfii nebo Jicchaka Perlmana na newyorské Juilliard School. Studium na Pražské konzervatoři absolvoval pod vedením Jaroslava Foltýna. Je laureátem světově proslulé mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu. V roce 2011 se stal historicky nejmladším koncertním mistrem České filharmonie a na této pozici setrval devět sezon až do roku 2020. Josef Špaček hraje na housle „LeBrun; Bouthillard“ Guarneri del Gesù cca 1732 zapůjčené od společnosti Ingles & Hayday.

Tomáš Netopil  hlavní hostující dirigent
Tomáš Netopil

Tomáš Netopil zastává od sezony 2018/2019 funkci hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie, s níž pravidelně připravuje koncertní programy. Na jaře 2018 s ní absolvoval dlouhé turné po Velké Británii a týž rok s ní provedl Mou vlast na zahajovacím koncertě mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro v přímém přenosu České televize. V sezoně 2020/2021 řídil Českou filharmonii mimo jiné na festivalu Smetanova Litomyšl v červnu 2021.

Zároveň je nyní desátou a poslední sezonu generálním hudebním ředitelem Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu. Zde bude řídit Wagnerova Tannhäusera, Mozartovu Figarovu svatbu a Dogville Gordona Kampeho. Na začátku sezony také připravil inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové v ženevském Grand Théâtre.

V létě roku 2018 založil Tomáš Netopil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, kde mají studenti možnost pracovat pod vedením výjimečných umělců a setkat se s významnými českými i zahraničními hudebníky. V létě 2021 se akademie propojila s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha a vznikla Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy složená ze studentů konzervatoří a hudebních škol vedených hráči České filharmonie.

Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody lišky Bystroušky, Židovka, Prodaná nevěsta a Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (naposledy uvedení Idomenea, Čarostřelce a nového nastudování Leonory) a v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa). Na koncertním pódiu se Tomáš Netopil v nedávných sezonách postavil do čela Orchestru curyšské Tonhalle a spolupracoval s Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonickým orchestrem Nizozemského rozhlasu a Orchestra Sinfonica della Rai.

Diskografie Tomáše Netopila u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávka původní verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Za svého působení v Essenu s místním orchestrem natočil Sukův Asrael a Mahlerovy symfonie č. 6 a 9.

Tomáš Netopil se narodil v Přerově, vystudoval hru na housle na kroměřížské konzervatoři a dirigování na pražské HAMU. Ve studiu dirigování pak pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

Skladby

Leoš Janáček
Věc Makropulos, suita z opery
Bohuslav Martinů
Rapsodie-koncert pro violu a orchestr, H 337

Druhou skladbu dnešního večera, Rapsodii-koncert pro violu a orchestr H.337, napsal Bohuslav Martinů mezi 15. březnem a 18. dubnem roku 1952. Premiéra se konala v Clevelandu v únoru 1953, sólo hrál ukrajinsko-americký violista Jascha Veissi, před clevelandským symfonickým orchestrem stál Georg Szell. Samá slavná jména… nicméně kritika věnovala víc pozornosti dalším skladbám, které na tomto koncertu zazněly, především Donu Juanovi od Richarda Strausse. Hudební recenzent a skladatel Herbert Elwell však přece jen sdělil podrobnější dojem z nového díla Martinů: „Charakter skladby, s výjimkou krátké a kořeněné části Allegro, je především klidný, idylický a příjemný. V její harmonii není v podstatě nic, co by mohlo odradit nepoučeného posluchače. … Zápis je dovedný a uhlazený, skladatel neuvádí do rozjímavého celku žádné rušivé prvky. Tím se možná okrádá o okamžitý emotivní účinek, jakého by mohl dosáhnout. Byly zde pouze náznaky protikladů. Je to trochu jako příběh bez padoucha. Ale je to docela příjemná hudba.“

V kontextu tvorby Bohuslava Martinů patří koncert pro violu do pozdního období, které on sám charakterizoval jako „údobí fantazií“. Jak vysvítá i z názvu díla, skladatel zvolil volnou rapsodickou formu, koncert má dvě věty s náznakem třívětého cyklu. Hudební řeč je velmi emotivní, mimořádně osobní, někdy nostalgická – v tomto duchu i koncert končí, jako by proud hudby tiše odplýval. Nelze přeslechnout inspiraci lidovou písní či pro Martinů typické modulace. Snad tu zaznívá nostalgie člověka, který žije mimo svou vlast (v roce 1952 získal Martinů americké občanství); jak známo, návratu do Československa se nikdy nedočkal.

Rapsodie-koncert pro violu a orchestr vznikla na popud violisty Jaschy Veissiho, který požádal Martinů o zkomponování violového koncertu v roce 1951. Se skladatelem se dohodl na tříletém exkluzivním právu na interpretaci koncertu včetně držení jeho partitury; ta je dnes nezvěstná, kdežto autografní klavírní výtah má v držení vydavatelská firma Bärenreiter. Podle všeho hrál Veissi na mistrovský nástroj Gaspara da Saló, jehož zvuk přirovnal Martinů k lidskému hlasu. Po ukončení tříleté lhůty se pak tento violový koncert stal ve své kategorii jedním z nejoblíbenějších a zařadil se např. ke koncertům Bély Bartóka, Paula Hindemitha nebo Williama Waltona.

Vítězslav Novák
Slovácká suita pro malý orchestr, op. 32

To nejlepší z Rudolfina


5x do roka přímo do vašeho e-mailu.
Přidejte se k 9500+ čtenářů.

Váš e-mail je u nás v bezpečí. Odhlášení na jeden klik.

Zavřít
Tak copak vás zajímá?