1 / 6
Český spolek pro komorní hudbu • Matoušek, Sekera
Cyklus malostranských matiné otevřeme ověřeným spojením houslí a klavíru. Bohuslav Matoušek, který má za sebou úctyhodnou kariéru sólisty, komorního hráče i pedagoga, zahraje kratší kusy svého jmenovce Martinů a sonáty dvou přátel, Dvořáka a Brahmse. U Dvořáka je přitom tato forma raritou: uslyšíme jeho jediné dochované dílo s tímto označením.
Program
Antonín Dvořák
Sonáta pro housle a klavír F dur, op. 57 (23')
Bohuslav Martinů
Intermezzo (čtyři skladby pro housle a klavír), H 261 (10')
Johannes Brahms
Sonáta pro housle a klavír č. 3 d moll, op. 108 (22')
Účinkující
Bohuslav Matoušek housle
Miroslav Sekera klavír

Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Účinkující
Bohuslav Matoušek housle
Známý český houslista, svého času primárius Stamicova kvarteta, držitel stříbrné medaile Nadace Bohuslava Martinů a pedagog Bohuslav Matoušek, se hře na housle začal učit v pěti letech ve třídě Zdeňka Němce. Jeho studentem zůstal až do svých osmnácti; mezitím také dojížděl do Prahy na soukromé hodiny k Jaroslavu Pekelskému. Několikrát zvítězil v celostátní houslové soutěži Jaroslava Kociána v Ústí nad Orlicí a v roce 1965 na Concertinu Praga. Po maturitě na gymnáziu v Havlíčkově Brodě, odkud pochází, studoval na Hudební akademii múzických umění v Praze u Jaroslava Pekelského a později u Václava Snítila. Své hráčské dovednosti si dále rozšířil opakovanou účastí na mistrovských kurzech v Curychu (Arthur Grumiaux, Nathan Milstein) a ročním studiem u Wolfganga Schneiderhana v Lucernu.
Již ve svých jednadvaceti letech vystoupil s Českou filharmonií na Pražském jaru a dva roky poté zvítězil v soutěži tohoto festivalu. To mu sice přineslo řadu nabídek na zahraniční angažmá, žádné z nich se však nerealizovalo kvůli vztahu mladého umělce k tehdejšímu režimu. Koncertních příležitostí postupně ubývalo i na domácí půdě a situace Matouška následně dovedla až k prodeji jednoho mistrovského nástroje. Nucené období stagnace skončilo až v roce 1977, kdy přišlo pozvání k japonskému Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, které přineslo mnoho podnětů k osobnostnímu i uměleckému růstu. Následující dva a půl roku tak působil v Tokiu jako koncertní mistr a sólista a pod taktovkou významných světových dirigentů (Sergiu Celibidache, Kurt Masur, Zubin Mehta, Leonard Bernstein, Mstislav Rostropovič ad.) provedl řadu houslových koncertů.
Po návratu z Japonska se stal primáriem slavného Stamicova kvarteta, v němž působil patnáct let. Byl taktéž členem Klavírního tria Antonína Dvořáka, Klavírního kvarteta Bohuslava Martinů a uměleckým vedoucím Okteta a Sexteta Českých filharmoniků. Významná je i jeho spolupráce s kytaristou Petrem Seidlem a především s klavíristou Petrem Adamcem, s nímž natočil mimo jiné kompletní dílo Bohuslava Martinů pro housle a klavír. Tento projekt získal v Čechách, Evropě i v USA několik prestižních ocenění, mezi nimiž vyniká např. vyhlášení Deskou roku 2000 americkým internetovým časopisem Classics Today či Cannes Classical Award v kategorii „Komorní hudba 20. století“ na francouzském hudebním veletrhu MIDEM 2001. Významného mezinárodního ohlasu (např. Gramophone Choice) se pak dostalo také čtyřalbu s díly Bohuslava Martinů pro koncertantní housle (violu) a orchestr, které Matoušek nahrál spolu s Českou filharmonií pod taktovkou Christophera Hogwooda.
Miroslav Sekera klavír

Vyhledávaný český klavírista Miroslav Sekera se hře na klavír věnuje od tří let, kdy jeho nevšední talent objevila vynikající pedagožka Zdena Janžurová. Současně s klavírem započal studium hry na housle. Díky tomuto nástrojovému spojení byl vybrán do role malého Mozarta v oskarovém filmu Amadeus režiséra Miloše Formana. Oběma nástrojům se věnoval až do svého přijetí na Pražskou konzervatoř, kde se rozhodl pouze pro studium hry na klavír (Eva Boguniová, Martin Ballý), pokračoval na Akademii múzických umění v Praze u Miroslava Langera. Je laureátem mnoha interpretačních soutěží (např. 1. cena na mezinárodní soutěži J. Brahmse v rakouském Portschachu, 1. cena na soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních, 1. cena na soutěži o stipendium firmy YAMAHA, 2. cena na mezinárodní soutěži ve francouzském Gaillardu). V roce 2016 dále obdržel cenu hudební společnosti „Salon de Virtuosi“ v New Yorku.
Jako sólový i komorní hráč Sekera vystoupil na prestižních pódiích zejména ve Vídni (vídeňský Konzerthaus a Musikverein), ve Washingtonu (The Kennedy Center), v Tokiu (Opera City Concert Hall) a v mnoha dalších světových metropolích. Pravidelně spolupracuje s Českým rozhlasem a předními českými orchestry a festivaly. K jeho stálým uměleckým partnerům patří houslista Josef Špaček, mezzosopranistka Dagmar Pecková či hornista Radek Baborák. V roce 2016 debutoval ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v rámci cyklu „Světová klavírní tvorba“; vystoupil také na klavírním festivalu Rudolfa Firkušného. V roce 2019 absolvoval koncertní turné po Japonsku s legendárním violoncellistou Tsuyoshim Tsutsumi a v témže roce vystoupil jako sólista na mezinárodním festivalu v japonské Karuizawě, kde zahrál 2. klavírní koncert Johannese Brahmse.
Na svém kontě má dvě sólová CD s díly Johannese Brahmse, Domenica Scarlattiho a Moritze Moszkovského, dále pak s tvorbou Franze Liszta a Bedřicha Smetany. Pro soudobého bostonského hudebního skladatele Josepha Summera nahrál ve Spojených státech amerických 7 CD, které vydaly nahrávací společnosti Albany Records a Navona Records.
Skladby
Antonín Dvořák
Sonáta pro housle a klavír F dur, op. 57
Že se Antonín Dvořák inspiroval folklorem, se možná zdůrazňuje až příliš často, mnohem méně je to známo o Johannesu Brahmsovi. A jaké byly inspirační zdroje Bohuslava Martinů? Každý z těchto skladatelů psal pro housle a klavír jinak, ale všichni tři mají jedno společné: byli především geniální vynálezci moderní hudby.
Když Antonín Dvořák (1841–1904) roku 1879 začal psát Houslový koncert, znal se již se slavným německým houslistou Josephem Joachimem. Právě na základě jeho připomínek svůj koncert několikrát přepracoval. V době mezi revizemi napsal řadu jiných skladeb, včetně Sonáty pro housle a klavír F dur, op. 57. Přímým podnětem k jejímu vzniku byla Brahmsova Houslová sonáta G dur, op. 78, kterou Dvořák slyšel v únoru 1880 v Praze v podání Josepha Joachima a Johannese Brahmse. Po koncertě oba přijali jeho pozvání do bytu v Žitné ulici. Sonátu Dvořák vytvořil během pouhých dvou týdnů, v březnu 1880. Rukopis si vzal s sebou do Berlína, kam odjel hned po pražském koncertu ve prospěch Národního divadla. Už 31. března si Sonátu zahrál soukromě s Joachimem, který dílo vřele ocenil a měl k němu mnohem méně připomínek než k Houslovému koncertu. První doložené veřejné provedení se uskutečnilo 23. září 1880 v Chrudimi v podání houslisty Josefa Klimeše a klavíristky Zdenky Havelkové a v závěru roku 1880 vyšlo dílo tiskem u berlínského nakladatele Fritze Simrocka.
Hudební řeč Sonáty se vyznačuje osobitým, neokázalým půvabem. Právem bývá tato třívětá kompozice označována za komorní pendant Houslového koncertu. Technické nároky důkladně prověřují oba interprety, nikdy však nejsou samoúčelné – vždy slouží dílu a podporují výraznou melodickou linii. Dvořák housle nechápal jako sólový nástroj „nad“ klavírem, nýbrž jako rovnocenného partnera v dialogu. Třívěté dílo ukazuje nebývalé výrazové rozpětí: dramaticky propracovaná první věta, intimní, lyricky zdrženlivá meditace druhé věty a závěrečná třetí věta se strhujícím tanečním rejem – jakýsi Slovanský tanec napsaný přímo „na tělo“ houslím i klavíru, ovšem rozvinutý se závažností pravého finále sonátového díla. Vzácnost podtrhuje fakt, že Dvořák už žádnou další sonátu nenapsal – tato je jediná.
Bohuslav Martinů
Intermezzo (čtyři skladby pro housle a klavír), H 261
Od roku 1923 žil Bohuslav Martinů (1890–1959) v Paříži, přesto nepřestal sledovat české hudební prostředí. Pražskému nakladatelství Melantrich v roce 1937 poskytoval rady ohledně vydávání hudebnin. Doporučoval jim, aby začínali s jednoduššími skladbami pro studenty a amatéry, které zároveň mají uměleckou hodnotu. Znal také některé starší skladby, které dokázaly spojit technickou zvládnutelnost s moderním kompozičním vyjádřením, včetně Dvořákovy Sonatiny pro housle a klavír G dur, op. 100, o níž Dvořák kdysi výstižně napsal: „Je určena pro mládež, ale i velcí, dospělí, nechť se s ní baví, jak to právě dovedou.“ Martinů na tuto tradici navázal svým vlastním moderním způsobem. V roce 1937 z Paříže poslal své vlastní skladby pro housle a klavír: Sonatinu a Intermezzo, určené pro studenty i širší publikum, které kombinovaly pedagogickou přístupnost s hudební invencí.
Intermezzo, čtyři skladby pro housle a klavír, H. 261, Martinů koncipoval jako cyklus, jednotlivé části označil čísly a tempovými předpisy: 1. Moderato; 2. Poco allegro; 3. Lento; 4. Poco allegro. Každá z těchto částí má současně charakter samostatné miniatury, takže dílo je možné hrát nejen jako cyklus, ale i výběrově. Martinů nepochybně počítal s oběma možnostmi. V nakladatelství Melantrich bylo Intermezzo vydáno hned roku 1937 a setkalo se s velkým ohlasem. Jeho časté uvádění v programech houslových recitálů snad nejlépe dokazuje, že Bohuslav Martinů naplnil Dvořákovo krédo, protože kromě mládeže Intermezzo na pódiích s velkou chutí hrají i „velcí, dospělí.“
Johannes Brahms
Sonáta pro housle a klavír č. 3 d moll, op. 108
Když bylo Johannesu Brahmsovi (1833–1897) šestnáct let, do jeho rodného Hamburku přišla řada maďarských uprchlíků, včetně hudebníků, kteří po nezdaru revoluce opustili svou vlast. Mladý Brahms s velkým zájmem poslouchal jejich kapely a nejvíc ho zaujaly mistrovské fantazie na maďarské lidové písně a tance v podání tehdy devatenáctiletého houslisty Eduarda Reményiho. Oba hudebníci se brzy spřátelili, hráli spolu a později podnikli i koncertní turné po Evropě. Maďarský folklor Brahmse zaujal i jako skladatele. Kromě slavných Uherských tanců lze inspiraci maďarskou lidovou hudbou vysledovat třeba v Houslovém koncertu D dur, op. 77, nebo v jeho poslední skladbě pro housle a klavír, Sonátě č. 3 d moll, op. 108, kterou napsal v letech 1886–1888.
Rukopis Sonáty nejprve odeslal do Nice své důvěrné hudební poradkyni Elisabeth von Herzogenberg, jejíž názor velmi respektoval. Se sobě vlastním humorem jej označil za „malou drobnost v domácím oblečení“. Elisabeth se spolu s houslistkou Amandou Röntgenovou okamžitě pustila do díla a záhy v dlouhém dopisu Brahmsovi barvitě popsala první zkoušku: „A jak jsme se okamžitě dostaly do tempa, jak jste nás vtáhl do svého kruhu! Jak naše oči létaly od taktu k taktu, jak rostlo nadšení a chuť od stránky ke stránce, jak ruce odhadovaly a uchopovaly to nejtěžší… jak jsme vítaly jednu krásu za druhou, jak jsme se cítily jako doma, navzdory všem těm neslýchaným novinkám, které přináší hned první věta.“ Clara Schumann označila Sonátu za „nádhernou, okouzlující…, jak se tam všechno proplétá, jako voňavé révy!“ A do deníku si poznamenala: „Ta druhá je také krásná..., ale já dávám přednost této třetí před druhou.“
Brahmsova třetí Houslová sonáta skutečně představuje vrchol jeho komorní tvorby pro housle a klavír. Oproti dvěma předchozím, vždy třívětým a spíše lyricky laděným sonátám, je tato sonáta čtyřvětá a vykazuje dramatický, místy až symfonický charakter. V tom se kompozičně blíží houslovému koncertu, jen místo orchestru zní klavír. Snad i proto ji Brahms charakterizoval jako „malou drobnost v domácím oblečení“.
Brahms svá díla často premiéroval sám. I nyní se ujal klavírního partu a jako houslistu si vybral příznačně Maďara Jenő Hubaye. Vždyť zejména třetí a čtvrtá věta svou rytmikou a virtuozitou odkazuje k maďarským folklorním prvkům. Podle Hubaye byl skladatel na začátku týdenních zkoušek stále nespokojen s detaily skladby: „Začal pilovat, měnit a vylepšovat, až nakonec vzniklo to, co měl na mysli.“ Výsledná podoba zazněla nejprve při soukromém provedení ve Vídni a 21. prosince 1888 na veřejné premiéře v Budapešti. Tisk ji označil jako dílo „z jednoho kusu… pravý Brahms, silný a hutný, jako on sám, hluboký bez stopy patologické sentimentality, vtipný bez sebestřednosti, osobitý, aniž by upadal do afektovanosti“. Tiskem dílo vyšlo v dubnu 1889 u berlínského nakladatele Fritze Simrocka.