1 / 6
Česká filharmonie • Koncert pro svobodu a demokracii
Letošní Koncert pro svobodu a demokracii se ponese ve znamení duchovní síly a naděje. Gustav Mahler ve své symfonii „Vzkříšení“ vykreslil cestu od temnoty smrti k víře ve světlo a znovuzrození. V monumentálním díle, spojujícím hluboký cit s filozofickým rozměrem, se odráží zápas duše o smysl a naději. Českou filharmonii a Pražský filharmonický sbor povede namísto Zubina Mehty finský dirigent Sakari Oramo.
Program
Gustav Mahler
Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“ (80')
Účinkující
Lucy Crowe soprán
Okka von der Damerau mezzosoprán
Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek sbormistr
Sakari Oramo dirigent
Česká filharmonie
Doporučený dress code
Vzhledem k příležitosti státního svátku Vám doporučujeme následující dress code pro oba koncerty: black tie (nebo černý oblek, bílá košile a tmavá kravata, delší šaty).
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Česká filharmonie a Pražský filharmonický sbor mají k Mahlerovu dílu velmi blízko. Druhou symfonii společně nahrály v rámci mahlerovského cyklu, který vzniká pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova ve spolupráci s vydavatelstvím Pentatone.
„Druhá symfonie ‚Vzkříšení‘ je inspirována věčnou otázkou: Proč jsme tady? Jejích pět vět ukazuje životní cyklus ve všech jeho zápasech: utrpení, radost, ironie, humor, láska a pochybnosti… Po celou dobu je to ovšem víra, která nese konečnou jistotu,“ charakterizuje kompozici Byčkov.
Účinkující
Lucy Crowe soprán
„Bylo mi asi deset, když mě prarodiče vzali do Covent Garden. Pamatuju si, jak jsem tehdy, nadšená, řekla dědečkovi: ‚Tady chci jednou vystupovat!'“, vzpomíná jedna z nejvšestrannějších sopranistek své generace, od roku 2023 také držitelka Řádu britského impéria Lucy Crowe. Vystudovala Royal Academy od Music v Londýně, kde nyní sama vyučuje. Svůj lyrický soprán již uplatnila v řadě operních rolí od Purcella, přes Mozarta až k Donizettimu (Adina), Verdimu (Gilda) a Janáčkovi (Liška). Zvláštní vztah má k hudbě G. F. Händela, s nímž také nedávno sklízela úspěchy při turné s English Concert a Harrym Bicketem po Asii a Americe, zakončeném provedením Rodelindy v Carnegie Hall. Svůj vytoužený debut v Covent Garden si odžila těsně po 30. narozeninách, následovalo hostování v newyorské Metropolitní opeře či na Glyndebourne Festival. Na koncertních pódiích se potkala s uznávanými dirigenty a orchestry, jako jsou Berlínští a Vídeňští filharmonikové, Londýnský symfonický orchestr, Orchestra of the Age of Enlightenment či Sanfranciský symfonický orchestr.
Okka von der Damerau mezzosoprán
Mezzosopranistka Okka von der Damerau, rodačka z Hamburku, se uplatňuje především v rolích z oper Richarda Wagnera (Erda, Brunhilda, Waltraute, Venuše či Brangäne), Giuseppe Verdiho (Azucena) a písních Gustava Mahlera a Arnolda Schönberga. Její plný, silný a barevný hlas, který je schopný neobyčejného výrazu, ocenila speciální cenou nejen porota Mezinárodní soutěže pro wagnerovské hlasy v Benátkách, ale také posluchači Bavorské státní opery v Mnichově, jejíž členkou Damerau řadu let byla. Hostuje také v milánské La Scale, Opéra national de Paris, madridském Teatro Real či drážďanské Semperoper a spolupracuje s orchestry, jako jsou Berlínští a Vídeňští filharmonikové, Orchestr amsterdamského Concertgebouw, Orchestra dell’Academia Nazionale di Santa Cecilia či Chicagský symfonický orchestr. Kromě operního a koncertního vystupování se věnuje i písňové literatuře. V roce 2024 sklidila velký úspěch na Tokijském jarním festivalu interpretací písní Johannese Brahmse, Gustava Mahlera, Albana Berga a Richarda Wagnera.
Pražský filharmonický sbor
Pražský filharmonický sbor (PFS), založený v roce 1935 sbormistrem Janem Kühnem, je nejstarším profesionálním smíšeným pěveckým sborem v Česku. Aktuálně je hlavním sbormistrem a uměleckým vedoucím Lukáš Vasilek, druhým sbormistrem Lukáš Kozubík.
Nejvyšší ocenění sbírá PFS za interpretaci oratorního a kantátového repertoáru, který uvádí spolu s nejslavnějšími světovými orchestry. Na domácí půdě pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a s Prague Philharmonia. Jako rezidenční sbor operního festivalu v rakouském Bregenzu se věnuje také opeře.
Pravidelně pořádá vlastní sborové koncerty, jejichž dramaturgie je zaměřena především na náročná a méně známá díla sborového repertoáru, a věnuje se vzdělávacím projektům. Pro studenty pěveckých oborů organizuje Akademii sborového zpěvu, pro mladší děti pořádá cyklus edukativních koncertů.
PFS je držitelem ceny Classic Prague Awards za rok 2018 a Ceny Antonína Dvořáka za rok 2022.
Lukáš Vasilek sbormistr
Lukáš Vasilek vystudoval dirigování a hudební vědu. Od roku 2007 je hlavním sbormistrem Pražského filharmonického sboru. Těžiště jeho umělecké práce s tímto tělesem spočívá v nastudování a provádění repertoáru a cappella, stejně jako v přípravě sboru k účinkování ve velkých kantátových, oratorních a operních projektech, při kterých spolupracuje se světově uznávanými dirigenty a orchestry (např. Berlínští filharmonikové, Česká filharmonie, Izraelská filharmonie či Petrohradská filharmonie).
Vedle PFS se věnuje i jiným uměleckým aktivitám, především spolupráci s vokálním ansámblem Martinů Voices, který založil v roce 2010. Jako dirigent nebo sbormistr je podepsán pod celou řadou nahrávek PFS pořízených pro významná světová vydavatelství (Decca Classics, Supraphon); v posledních letech se soustavně věnoval natáčení sborové tvorby Bohuslava Martinů. Jeho nahrávky měly mimořádný ohlas v zahraničí a získaly mj. ocenění prestižních časopisů Gramophone, BBC Music Magazine a Diapason.
Sakari Oramo dirigent
„Oramo je schopen proniknout k samé podstatě hudby a diváci jeho výkon přijali s nadšením. Jeho umění získává status národního bohatství.“ – Ivan Hewett, The Telegraph
Držitel loňského ocenění Dirigent roku uděleného britskou Královskou filharmonickou společností, Sakari Oramo nyní stojí v čele orchestrů BBC Symphony a Královské stockholmské filharmonie. Zároveň je šéfdirigentem finské Kokkolské opery a komorního orchestru Mellersta Österbottens Kammerorkester. V letech 1998 až 2008 zastával pozici hudebního ředitele City of Birmingham Symphony Orchestra. Po deseti letech v čele Symfonického orchestru Finského rozhlasu od roku 2012 působí jako jeho čestný dirigent.
K jeho úspěchům patří četné koncerty s orchestrem BBC Symphony, s nímž v sezoně 2016/2017 uváděl nové a málo prováděné skladby – za zmínku stojí především světová premiéra Houslového koncertu Michaela Zeva Gordona a britská premiéra skladby Megaris Detleva Glanerta, nastudování hudby Florenta Schmitta k inscenaci dramatu Antony and Cleopatra v provedení herců shakespearovského divadla Globe a den věnovaný životu a dílu francouzsko-amerického skladatele Edgara Varèse. Další významné počiny současné sezony zahrnují turné po pobaltských zemích s Královskou stockholmskou filharmonií a sólistkou Janine Jansen, a koncerty s orchestry Boston Philharmonic a Wiener Philharmoniker.
K jeho nejpozoruhodnějším úspěchům patřilo také vystoupení v čele orchestru New York Philharmonic, dále koncertní turné po Evropě s Královskou stockholmskou filharmonií a Lisou Batiashvili, cyklus věnovaný tvorbě Jeana Sibelia s Komorním orchestrem Evropy na festivalu ve finském Turku, koncerty se Symfonickým orchestrem Finského rozhlasu, NDR Elbphilharmonie Orchester, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Wiener Philharmoniker a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Během loňského léta Sakari Oramo dirigoval několik koncertů BBC Symphony Orchestra na prestižním festivalu BBC Proms v Londýně, včetně prvního a závěrečného večera v síni Royal Albert Hall, kde se představil i v rámci závěrečného koncertu v roce 2014.
Oramo je také vynikající houslista a dříve zastával post koncertního mistra Symfonického orchestru Finského rozhlasu. V roce 2014 debutoval v komorním cyklu festivalu BBC Proms s provedením Prokofjevovy Sonáty pro dvoje housle po boku Janine Jansen.
Vysoce ceněné jsou i jeho nahrávky. Za snímek Nieslenových Symfonií č. 1 a 3, který uskutečnil s Královskou stockholmskou filharmonií, získal cenu časopisu BBC Music Magazine v orchestrální kategorii. S úspěchem se setkaly i jeho nahrávky Griegova Klavírního koncertu s BBC Symphony Orchestrem a Javierem Perianesem, a Nørgårdových Symfonií č. 1 a 8 s Vídeňskými filharmoniky.
Skladby
Gustav Mahler
Symfonie č. 2 c moll „Vzkříšení“
Koncem června 1894 psal Gustav Mahler (1860–1911) z pobytu u Attersee v Horním Rakousku svému příteli, filozofu a archeologovi Fritzi Löhrovi do Vídně: „Hlásím tímto šťastné zrození zdravé, silné, poslední věty druhé symfonie. Otec i dítě se cítí v rámci okolností dobře, dítě ještě není zcela mimo nebezpečí.“ Symfonii č. 2 začal psát roku 1888, bezprostředně po dokončení První symfonie (kterou ovšem ještě několikrát přepracovával; konečná verze měla premiéru roku 1896). Stal se právě kapelníkem německé opery v Budapešti a problémy s vedením divadla i pochybnosti, které Mahlerův tvůrčí proces stále provázely, vedly k odkladu. K rozpracované symfonii se vrátil o tři roky později, když nastoupil do Městského divadla v Hamburku. V té době měl rozvrženou první větu a nazval ji Totenfeier (Smuteční slavnost). Na klavíru ji přehrál pianistovi a dirigentovi Hansi von Bülow, který obdivoval Mahlerovo dirigentské umění a jeho nástup v Hamburku s nadšením přivítal. Pro Mahlera jako skladatele však Bülow projevil jen málo pochopení, a tak jeho pochybnosti ještě prohloubil. Fritzi Löhrovi se tehdy Mahler svěřil, že Bülowa „zachvátil nervózní úděs a prohlásil, že Tristan je proti mé skladbě haydnovská symfonie. [...] Už tomu pomalu začínám věřit: Buď jsou moje věci zmatené nesmysly – nebo – doplň si sám! Mě to unavuje...“ Symfonii tedy opět odložil, ne snad jen z důvodu Bülovowa odsudku; opět musel většinu času a energie věnovat práci v opeře a koncertnímu dirigování. Po další přestávce zkomponoval v létě 1893 písně Kázání svatého Antonína rybám (Des Antonius von Padua Fischpredigt) a Prasvětlo (Urlicht) ze sbírky Chlapcův kouzelný roh a obě našly v symfonii uplatnění. Hans von Bülow zemřel 12. února 1894 v Káhiře, kam se odjel léčit. A byl to právě on, kdo nyní – posmrtně – Mahlerovi pomohl najít klíč k poslední větě symfonie. Mahler byl přítomen smuteční slavnosti za Bülowa v hamburském chrámu sv. Michala a zaznamenal své pocity: „Atmosféra, ve které jsem tam seděl, a mé myšlenky na zesnulého zcela odpovídaly duchu díla, které jsem tehdy v sobě nosil. Vtom začal sbor zpívat s doprovodem varhan Klopstockovo Vzkříšení! Zasáhlo mě to jako blesk a v mé duši bylo náhle jasno! Na takový blesk tvůrce čeká, to je pro něj ‚svaté zvěstování‘!“ Po zdráhání se odvážil použít v závěrečné větě sbor; dosud váhal z obavy, aby nebyl považován za Beethovenova napodobitele.
První věta symfonie (název Totenfeier už se v tištěném vydání díla neobjevil), je smuteční pochod ve formě sonátové věty. Otevírá ho tremolo hlubokých smyčců, k němuž se přidávají dechové nástroje, a pozvolna vyrůstá heroické hlavní téma. Další téma, slavnostního charakteru, se také objevuje ve fuze finální věty a rámuje tak celou skladbu. Druhá věta má charakter pomalého ländleru, je transformací rondové formy a má být vzpomínkou na „blažený okamžik života drahého zesnulého“. Ve třetí větě použil Mahler hudební materiál Kázání sv. Antonína rybám, a píseň Prasvětlo zařadil jako altové sólo do čtvrté věty navazující na třetí bez přerušení. Podle skladatelových slov měla vyjadřovat „zápas duše a tázání po Bohu a po božské existenci, která následuje po životě na zemi“. Také pátá věta je připojena attacca. Verše Friedricha Gottlieba Klopstocka (1724–1803), které v ní použil, Mahler upravil a větu charakterizoval takto: „Přišel konec všeho živého, ohlašuje se Poslední soud...“. Nad obrazem apokalypsy však převáží obraz boží lásky, která „nás prozařuje blaženým věděním a bytím“. Ve finále Druhé symfonie Mahler uplatnil představu prostorového zvuku, když připojil hlasy lesních rohů, trubek a tympánů v zákulisí. Pro závěrečný instrumentační efekt symfonie hledal zvony, o jejichž zvuku měl konkrétní představu. Nalezl je u jakéhosi zvonaře ve vesnici blízko Hamburku.
Druhá symfonie byla poprvé provedena pod Mahlerovou taktovkou 4. března 1895 v Berlíně, ovšem bez vokálních vět. Kritika takové fragmentární provedení označila za nevhodné, neboť publikum má právo poznat dílo celé. Tento názor dokumentuje proměnu, jakou prošlo vnímání symfonického díla coby souvislého strukturálního celku od Beethovenových dob. Pochopení Mahlerovy hudby to však neusnadnilo: „Pan Mahler se představil jako skladatel a dirigent. Ačkoli ani jako dirigent nepůsobí právě příjemně pro oko, přece daleko lépe diriguje, než komponuje.“ Recenzenti v díle postrádali formu, vytkli Mahlerovi zálibu v disonancích, které tahají za uši a v krkolomných modulacích, dokonce se ozvalo doporučení, aby symfonie raději nepsal.
Premiéra kompletního díla se konala 13. prosince téhož roku také v Berlíně, opět za řízení skladatele. Sopránové sólo zpívala sólistka hamburské opery Josephine von Artner, která pocházela z Prahy, a Mahler se s ní seznámil již během svého působení v Lipsku. Altový part interpretovala tehdy jednadvacetiletá Hedwig Felden, rovněž rodačka z Čech (narodila se v Teplicích), která rok předtím v Hamburku pod Mahlerovou taktovkou debutovala. I tentokrát někteří recenzenti psali, že autorovi schází první a základní podmínka symfonika, jakou je ovládnutí formy. Vokální složku však přijali s porozuměním a závěrečný sbor označili za „nejlepší část celku“, jež „po symfonii trvající půldruhé hodiny představuje rozhodně působivý, smířlivý závěr“. Dirigent Bruno Walter později prohlásil, že „tímto dnem začal Mahlerův vzestup.“
Pražskou premiéru Mahlerovy Druhé symfonie provedl 18. prosince 1903 Oskar Nedbal s Českou filharmonií posílenou o hráče orchestru Nového německého divadla za spoluúčinkování pražského sboru Hlahol a Vinohradského Hlaholu, sólistkami byly (později spíše jako operetní herečka působící) Božena Durasová (1886–1961) a Gabriela Horváthová (1877–1967). To už kritika psala o díle „hlubokého duchovního ponoru, jež odvahou koncepce, velikostí myšlenek a často ohromující mocí výrazu posluchačem otřásá a zároveň jej povznáší. Existuje jen málo hudebních básní, v nichž je množství instrumentálních a vokálních prostředků vypočítáno tak málo na efekt, zde je vše umělecky zdůvodněno a organicky nezbytné.“