1 / 6
Česká filharmonie • Simon Rattle
V pořadí druhé symfonické dílo Hectora Berlioze nás zavede do Itálie. Doprovodí nás byronovský romantický hrdina Harold, jehož hlasem se stane viola koncertního mistra Berlínských filharmoniků Amihaie Grosze. Po návratu z hudebního vesmíru Witolda Lutosławského zazní Beethovenova majestátní Eroica, kterou skladatel původně věnoval Napoleonovi.
Program
Hector Berlioz
Harold v Itálii. Symfonie se sólovou violou, op. 16
Witold Lutosławski
Chain III (česká premiéra)
Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 3 Es dur, op. 55 „Eroica“
Účinkující
Amihai Grosz viola
Česká studentská filharmonie*
Simon Rattle dirigent
Česká filharmonie
* Česká studentská filharmonie hraje Berliozovu symfonii Harold v Itálii.

Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
„Jediný, kdo může zpět k životu přivést mrtvého Beethovena, je Berlioz.“
– Nicolò Paganini, dopis Hectoru Berliozovi z 18. 12. 1838
V roce 1830 dokončil Berlioz svou Fantastickou symfonii a další symfonické dílo neplánoval. Předsevzetí mu vydrželo tři roky, když přišla zakázka od virtuosa Nicola Paganiniho. Houslista si krátce předtím pořídil violu z dílny Antonia Stradivariho a hledal pro ni kompozici.
Při zvažování vhodného námětu Berlioz přemýšlel o díle o posledních chvílích života Marie Stuartovny se sborem, nakonec ale zvítězila orchestrální skladba se sólovou violou. Promítly se do ní i vzpomínky na předchozí Berliozův nepříliš produktivní pobyt v Itálii, který získal v rámci Římské ceny, francouzského stipendia pro nadějné umělce.
„Napadlo mě napsat pro orchestr sérii scén, ve kterých bude sólová viola zapojena jako více či méně aktivní postava, která si vždy zachová svou vlastní individualitu. Umístěním violy doprostřed poetických vzpomínek na mé toulky v Abruzzi jsem z ní chtěl udělat jakéhosi melancholického snílka po způsobu Byronova Childe Harolda. Odtud také název: Harold v Itálii.“
Paganini Berlioze obdivoval, objednaná skladba se mu však pro účely předvedení vzácného nástroje nezdála dostatečně virtuózní a zhostit se jí odmítl. Když ale čtyři roky po premiéře navštívil v Paříži Berliozem dirigovaný koncert, názor změnil. Skladatele přirovnal k Beethovenovi a poukázal mu na znamení úcty dvacet tisíc franků, díky čemuž pak Berlioz mohl složit svou Třetí symfonii.
My ve druhé polovině koncertu uslyšíme Třetí Beethovenovu. „Beethoven, pohrdavý a brutální, a přesto nadaný tak hlubokou citlivostí. Zdá se mi, že bych mu odpustil všechno, jeho pohrdání i jeho brutalitu,“ vyjadřoval se k práci svého kolegy obdivně Berlioz. Oba skladatele uprostřed večera spojí články Řetězu Witolda Lutosławského.
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderují Pavel Ryjáček a Petr Kadlec.
Účinkující
Amihai Grosz viola
„Když Mozart a Beethoven účinkovali v ansámblech, nehráli part prvních houslí, ale violy! Možná proto, že jako violista máte možnost sledovat vše, co se kolem vás děje. A proto mám violu tak rád,“ říká Amihai Grosz, vedoucí skupiny viol jednoho z nejlepších orchestrů světa, Berlínských filharmoniků. Kromě svého dlouholetého působení u tohoto orchestru se intenzivně věnuje také sólové dráze, ale svou kariéru začínal jako komorní hráč. „Komorní hra je pro hudebníka ta nejlepší škola. Při komořině totiž musíte hrát jako sólista a při sólovém vystoupení zase jako komorní hráč,“ dodává tento původem izraelský violista, který ve čtrnácti letech se spolužáky založil (dnes již slavný) Jerusalem Quartet. O necelé dva roky později díky společnému hudebnímu souznění již kvarteto vyhrálo soutěž Franze Schuberta a začalo národně i mezinárodně vystupovat. V souboru zůstal Grosz dlouhých osmnáct let, poté se však rozhodl své zkušenosti zúročit i na jiném poli hudební interpretace a v roce 2010 se stal vedoucím viol Berlínských filharmoniků, kde působí dodnes.
Komorní hudbě se však věnuje stále, a to při spolupráci s renomovanými umělci, jako jsou Yefim Bronfman, Mitsuko Uchida, Daniel Hope, Janine Jansen či Julian Steckel, a nejen s nimi navštěvuje nejslavnější koncertní sály (amsterdamský Concertgebouw, curyšskou Tonhalle, londýnskou Wigmore Hall) a festivaly (Schleswig-Holstein, Verbier, BBC Proms aj.). Velkou část svého koncertního kalendáře pak zasvěcuje sólovému vystupování a právě při těchto příležitostech nejlépe vynikne zvuk jeho vzácné violy z dílny Gaspara da Salò z roku 1570. Na pódiu se v roli sólisty setkal již například se Zubinem Mehtou, Danielem Barenboimem či sirem Simonem Rattlem. S posledním z nich také spolupracoval na nahrávce Violového koncertu Williama Waltona (na albu spolu s Rapsodií Bohuslava Martinů pod vedením Matthiase Pintschera), kterou vydali na podzim 2024 Berlínští filharmonikové pod svým vlastním labelem. Ve stejné době také vyšla Groszova nahrávka Mozartovy Koncertantní symfonie, kterou tentokrát provedl spolu s houslistou Julienem Chauvinem a souborem Concert de la Loge, ale se kterou už předtím slavil velké úspěchy například na Tsinandaliském festivalu v Gruzii (spolu s Augustinem Hadelichem a Gianandreem Nosedou) nebo na slavném festivalu ve Verbier s legendární houslistkou Janine Jansen.
Grosz začal své hudební vzdělání hrou na housle, a to v pěti letech; v jedenácti ho však k sobě přitáhla viola. „Vždy mě přitahovaly nižší tóny, méně skočné melodie a méně virtuózní díla. Hledal jsem něco osobnějšího a hlubšího. Myslím, že viola na mě opravdu čekala,“ ohlíží se zpět na své začátky, kdy studoval nejprve pod vedením Davida Chena v Jeruzalémě, Tabey Zimmermann ve Frankurtu a Berlíně a Haimem Taubem v Tel Avivu. Už v útlém věku se stal držitelem mnohých ocenění a působil také v „Skupině mladých hudebníků“ při Jerusalem Music Centre, která sdružovala výrazné hudební talenty. Nyní žije v Berlíně.
Simon Rattle dirigent

Jednoho z nejprestižnějších dirigentů současnosti, nositele rytířského řádu a držitele Řádu za zásluhy uděleného jak anglickou královnou, tak městem Berlínem, sira Simona Rattla, vídáme v Rudolfinu poslední roky poměrně často. Dlouhodobá spolupráce s Českou filharmonií vedla k tomu, že se se svou manželkou, mezzosopranistkou Magdalenou Koženou, stal rezidenčním umělcem sezony 2022/2023. Během několika koncertů tak s Českou filharmonií provedl řadu symfonických děl, kterým vévodily vokálně-instrumentální skladby pozdního 19. či raného 20. století, tedy repertoár, za který je Rattle oceňován nejvíce. Naposledy v Rudolfinu vystoupil v únoru 2024 s klavíristkou Yujou Wang, s níž ho pojí na Grammy nominovaná nahrávka ze společného asijského turné v roce 2017. Od sezony 2024/2025 se stává hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie.
Sir Simon Rattle, rodák z Liverpoolu a absolvent Royal Academy of Music, zastával za svou dlouhotrvající kariéru řadu důležitých pozic. Do světového povědomí se dostal jako šéfdirigent Birmingamského symfonického orchestru, u kterého působil celých osmnáct let (osm let byl jeho hudebním ředitelem); poté následovalo šestnáct slavných let s Berlínskými filharmoniky (2002–2018; umělecký ředitel a šéfdirigent) a šest let u Londýnského symfonického orchestru. Sezonu 2023/2024 zahájil na postu šéfdirigenta Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu. Z titulu „principal artist“ také vede Orchestra of the Age of Enlightenment a je zakladatelem Birmingham Contemporary Music Group. Vedle svých stálých dirigentských postů udržuje vztahy s předními světovými orchestry, a tak často koncertuje po Evropě, USA a Asii a bývá k vidění i ve významných operních domech.
Natočil více než 70 titulů pro vydavatelství EMI (nyní Warner Classics). Za své nahrávky získal řadu prestižních mezinárodních ocenění, jimž vévodí třikrát cena Grammy, a to za Mahlerovu Symfonii č. 10, Brahmsovo Německé requiem a Stravinského Žalmovou symfonii, které natočil s Berlínskými filharmoniky. V roce 2019 pořídil s Londýnským symfonickým orchestrem originální nahrávku Brucknerovy Šesté symfonie, která se stala předmětem vzrušených debat.
Kromě zmíněných cen přineslo Rattlovo dlouhodobé partnerství s Berlínskými filharmoniky také nový a dlouhodobě úspěšný vzdělávací program „Zukunft@Bphil“. Angažování v hudebním vzdělávání však Rattle neopustil ani po odchodu z tohoto orchestru a spolu s Londýnským symfonickým orchestrem se pak podílel na vzniku LSO East London Academy. Ta od roku 2019 hledá a bezplatně rozvíjí potenciál mladých talentovaných hudebníků bez ohledu na jejich původ a finanční situaci.
Skladby
Hector Berlioz
Harold v Itálii. Symfonie se sólovou violou, op. 16
Vznik symfonie se sólovou violou Harold v Itálii popisuje Hector Berlioz (1803–1869) ve svých Pamětech. V prosinci 1833, po koncertě, na němž byla uvedena jeho Fantastická symfonie, „zůstal stát uprostřed sálu muž s dlouhými vlasy a pronikavým pohledem, se zvláštní strhanou tváří, geniální člověk, král mezi obry, člověk, kterého jsem předtím nikdy neviděl a jehož pohled mě uvedl ve zmatek. Zastavil mě, když jsem šel kolem, aby mi stiskl ruku a zahrnul mě horoucí chválou [...]; byl to Paganini...“ Legendární houslista, ale také vynikající violista a kytarista údajně několik dní poté Berlioze navštívil a objednal si koncert pro violu. Berlioz se zdráhal, namítal, že sám na violu hrát neumí a není tedy schopen Paganiniho přání splnit. Paganini však trval na svém. „Abych tedy proslulému virtuosovi vyhověl, pokusil jsem se napsat violové sólo, ale takové, které by bylo tak skloubeno s orchestrem, aby nikterak neomezovalo působnost ostatních nástrojů. Byl jsem přesvědčen, že Paganini svým mocným a podmanivým přednesem vždycky dokáže zajistit viole hlavní roli,“ pokračuje Berlioz. O Paganiniho objednávce u Berlioze se brzy dozvěděl tisk; skladba měla údajně nést název Poslední chvíle Marie Stuartovny s podtitulem „dramatická fantazie pro orchestr, sbor a sólovou violu“. Jiný doklad k tomuto tvrzení však neexistuje. Berlioz dále píše, že měl sotva hotovu první část a Paganini chtěl skladbu vidět. „Když však spočítal pomlky, zvolal: ‚To nejde! Příliš dlouho mlčím!‘“ Oba umělci se tedy neshodli a rozešli se. Berlioz koncipoval skladbu jako řadu scén, v nichž by hlas violy personifikoval nějakou osobu, nikoli však Marii Stuartovnu.
V představě se mu prý spojila četba veršovaného eposu Lorda Georga Gordona Byrona Putování Childe Harolda se vzpomínkou na toulky po Abruzských Apeninách, které před nějakým časem Berlioz navštívil. Ústřední postavou měl být „melancholický snílek jako je Byronův Harold“. Skladatel tak zopakoval myšlenku, uplatněnou už ve Fantastické symfonii: vstupní motiv violy prochází celou skladbou a další melodie se k němu připojují jako průvodci na cestách. První věta je přírodní obrázek „štěstí a radosti“, ve druhé větě zazní večerní modlitba poutníků, třetí je „serenádou horala z Abruzza, kterou zpívá své milé“. Čtvrtá věta nese titul „řádění loupežníků“ a podtitul „vzpomínky na předchozí scény.“ V dopise, napsaném šest let po prvním provedení, charakterizoval Berlioz tuto větu jako „zuřivou orgii, při níž spolupůsobí opojení vínem, krví, radostí i hněvem, rytmus tu kulhá, tu se zase žene vpřed, z úst vyletují kletby a na žadonící hlasy odpovídá rouhání, směje se tu, pije, bije, ničí, zabíjí, przní a veselí, zatímco viola, snílek Harold, v úděsu prchá a v dálce už jen zaslechne chvějivé tóny večerní písně.“ Někteří z pozdějších komentátorů, jimž tato Berliozova charakteristika nebyla známa, nechali Harolda v loupežnickém doupěti zemřít, tak daleko však při vší barvitosti scény Berlioz nešel. Věta každopádně myšlenkově souzní se scénou cesta na popraviště ve Fantastické symfonii i se sborem loupežníků v jejím pokračování Lélio a jako „vzpomínky na předchozí scény“ se v ní skutečně objevují citáty ze všech předchozích vět. Podobně jako tyto dvě skladby má i Harold v Itálii autobiografické pozadí; skladatel se ztotožňuje s Byronovým hrdinou.
Dílo bylo poprvé provedeno orchestrem pařížské konzervatoře 23. listopadu 1834, sólistou byl Christian Urhan (1790–1845), houslista, violista, varhaník a skladatel v jedné osobě, premiéru řídil dirigent pařížské Grand opéra Narcisse Girard (1797–1860). Berlioz píše, že druhá věta „Pochod poutníků“ musela být opakována. Je skutečně působivá, Berlioz v ní uplatnil své vrcholné umění instrumentace mj. v kombinaci zvonů, harfy a dřevěných dechových nástrojů, ovšem dirigent Girard byl prý vynuceným opakováním poněkud vyveden z míry a dojem zkazil. V následujících dnech musel Berlioz snést – nikoli poprvé – posměch kritiky i anonymní dopisy. Dostavila se však satisfakce. O čtyři roky později, 16. prosince 1838, se koncertu, na jehož programu byl také Harold v Itálii, účastnil Paganini. Velký mistr prý padl před Berliozem na kolena a za dva dny nato poslal skladateli, jehož dílo nyní docenil, poukázku na vysoký peněžní obnos. Nikdy však dílo nehrál. Svým Haroldem v Itálii se Berlioz postavil proti tradici virtuózních instrumentálních koncertů, prezentujících technickou brilanci, a zahájil cestu k symfonizaci tohoto druhu, ve které později pokračovali další skladatelé.
Witold Lutosławski
Chain III
Polský skladatel Witold Lutosławski (1913–1994) studoval matematiku a přírodní vědy a současně hru na housle, na klavír a hudební teorii. Nakonec se rozhodl pro hudbu, avšak umělecký nástup přerušilo vypuknutí druhé světové války, během níž si spolu s kolegou Andrzejem Panufnikem vydělával hraním v kavárnách v klavírním duu. Po roce 1945 nalezl uplatnění v rozhlase, psal hudbu k divadelním představením a taneční skladby. Dokončil také první symfonii, kterou začal psát už během války. Období, kdy se Lutosławski prosadil mezi nejavantgardnější polské skladatele, se datuje do počátku šedesátých let a je spojeno s festivalem Warszawska Jesień (Varšavský podzim). Od poloviny sedmdesátých let začal uplatňovat vlastní formální princip propojení hudebních myšlenek, který se stal pro jeho tvorbu typickým. „V posledních několika letech jsem pracoval na nové hudební formě, ve které jsou spojeny dvě nezávislé vrstvy. Sekce uvnitř těchto vrstev začínají a končí v různých časech,“ sdělil skladatel. Tuto strukturu nazval „łańcuch“ – řetěz, v angličtině „chain“ („Łańcuch“ se jmenuje také festival Witolda Lutosławského ve Varšavě, letošního roku se konal jeho XXII. ročník).
V letech 1983–1986 vznikly tři skladby, nesoucí název Chain: Chain I pro 14 nástrojů, Chain II s podtitulem Dialog pro housle a orchestr, a Chain III pro orchestr. Dílo Chain III vzniklo na objednávku Sanfranciského symfonického orchestru, který dílo za skladatelova řízení 10. prosince 1986 premiéroval, evropská premiéra se uskutečnila v říjnu 1987 v Londýně. Skladbu lze vnímat jako třídílnou. Každá z dvanácti myšlenek první části je uvedena určitou skupinou nástrojů, překrývá se nástupem se skupinou jiného obsazení a takto se řadí (zaklesávají) články řetězu dále, až ke zhuštění v dechové sekci. V druhé části nad detaily řetězení vládne melodie v houslích k závěrečnému společnému vyvrcholení. V závěrečné části jakoby předchozí energie opadla, zakončení se podobá tradičnímu symfonickému závěru, ovšem jen zdánlivě; pokus o závěrečnou kadenci utnou rázné akordy.
Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 3 Es dur op. 55 „Eroica“
Historie Symfonie č. 3 Es dur, op. 55, Ludwiga van Beethovena (1770–1827) zaujímá v literatuře rozsáhlý prostor, úvahy Beethovenových životopisců o jejích souvislostech a významu přesahují rámec vlastní hudby. Zkoumaly se pohnutky k její kompozici, odvozoval se z ní skladatelův světonázor a formulovalo jeho politické přesvědčení, řada hypotéz se vztahuje k jejímu názvu a dedikaci. Podle zpráv z druhé ruky měl podnět k symfonii poskytnout francouzský vyslanec ve Vídni generál Bernadotte, jehož Beethoven obdivoval a navštěvoval jeho salon. Smuteční pochod druhé věty se kladl do spojení se smrtí admirála Nelsona (v době jeho smrti u Trafalgaru 1805 však už byla symfonie napsána), jiní ji spojovali se skladatelovým zájmem o antické hrdiny. První skici k symfonii pocházejí z roku 1802, z doby, kdy se Napoleon Bonaparte stal konzulem francouzské republiky; Beethovenův obdiv k němu a ke všemu francouzskému vedl tak daleko, že dokonce zamýšlel přesídlit do Paříže. Novou symfonii chtěl Napoleonovi věnovat, což se však nezamlouvalo skladatelovu mecenáši knížeti Lobkowiczovi, který za skladbu nabídl nemalý obnos a vymínil si na půl roku provozovací právo. Beethoven záležitost vyřešil kompromisem, symfonii věnoval Lobkowiczovi a nazval ji „Bonaparte“. V polovině května 1804 se však Napoleon prohlásil císařem a podle svědectví tehdejšího skladatelova sekretáře Ferdinanda Riese rozhněvaný Beethoven titulní list symfonie roztrhal. Původní autograf se nezachoval, o změně názvu však vypovídá její opis, na němž byl původní titul odstraněn tak radikálně, až se protrhl papír. Na přelomu května a června 1804 se v Lobkowiczově vídeňském paláci uskutečnilo soukromé zkušební provedení. Orchestr řídil při zkouškách koncertní mistr Anton Vranický. Lobkowicz využil získaného práva na symfonii a dal ji provést na svém zámku Jezeří v severních Čechách, za přítomnosti pruského prince Louise Ferdinanda, který projížděl s diplomatickým posláním Čechami. V lednu 1805 pak došlo k provedení v Lobkowiczově vídeňském paláci. Veřejná premiéra symfonie se uskutečnila 7. dubna 1805 v Divadle na Vídeňce za Beethovenova řízení. Otázkou zůstává, komu náleží přípisek pod titulem „composta per festeggiare il sovvenire di un grand Uomo“ (komponována k oslavě a upomínce na velkého člověka), s jakým skladba vyšla na podzim roku 1806 tiskem, už pod názvem „Sinfonia Eroica“. Dnes se má za to, že oním „velkým člověkem“ byl míněn pruský princ Louis Ferdinand, který padl 10. října 1806 v bitvě u Saalfeldu.
Beethovenova Třetí symfonie byla brzy apostrofována jako dílo revolucionáře, a to jak ve smyslu revoluce občanské, tak umělecké. Už roku 1839 se např. psalo: „Beethoven převedl do tónů bouře světové revoluce; s úzkostí a přece plni nadšení nasloucháme, jak se opovážlivě blíží k hranicím harmonie.“ Dílo představuje mezník ve vývoji symfonické tvorby svého autora i druhu. Především je neobyčejně rozměrná. Na tehdejší dobu neobvyklý počet tří lesních rohů v instrumentaci bývá někdy dáván do souvislosti s Beethovenovými počínajícími sluchovými obtížemi, spíše však naznačuje tendenci k rozšíření zvukových možností orchestru, jak je (s pomocí technických zlepšení konstrukce nástrojů) plně rozvinulo období romantismu. Hlavní téma tvoří tóny rozloženého kvartsextakordu Es dur s disonujícím cis, podstatné pro budování struktury jsou však dva vstupní tutti akordy jako rytmický základ celé věty. Na významu nabývá část sonátového provedení, které přináší nové téma. Druhá věta je prvním příkladem užití smutečního pochodu jako samostatné věty symfonie, scherzo je jedním z nejenergičtějších v Beethovenově tvorbě vůbec. Mistrovské jsou variace finální věty. Beethovenova Eroica v mnoha směrech otevřela cestu velkým symfonickým dílům příštích skladatelských generací.