Česká filharmonie • Cristian Măcelaru

Rudolfinum — Dvořákova síň Cena od 500 do 1650 Kč

Zatímco Bohuslav Martinů s jazzovou hudbou flirtoval, Američan Wynton Marsalis se jí věnuje stejně plně jako klasické. Tak úspěšně, že cenu Grammy získal v obou kategoriích. Fascinaci prolínáním tradic a žánrů uslyšíme v houslovém koncertu, který napsal pro skotskou virtuosku Nicolu Benedetti. Barevný program nazkouší Cristian Măcelaru.

Program

Wynton Marsalis
Koncert pro housle a orchestr D dur (česká premiéra)

Bohuslav Martinů
Symfonie č. 1, H 289 

Účinkující

Nicola Benedetti housle 

Cristian Măcelaru dirigent
Česká filharmonie

Koncert z řady B
Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Cristian Măcelaru

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.

Když Martinů v roce 1941 uprchl před nacismem do USA, patřil už mezi etablované umělce. Symfonie skladateli na seznamu děl přesto chyběla. Svému příteli a dirigentovi Bostonského orchestru Sergeji Kusevickému se zmínil, že by rád něco napsal pro jeho orchestr. Obratem přišla objednávka a už napřesrok mělo dílo v Bostonu svou premiéru.

Dva roky po Martinů smrti se ve Spojených státech narodil Wynton Marsalis. Schopnost originálně kombinovat jazz a klasickou hudbu syn pianisty a zpěvačky přičítá mimo jiné vyrůstání v Louisianě. Jazz podle Marsalise osvobozuje, zároveň je ale velmi neindividualistický. „Pozvedne vás. Nechej mě s tebou sdílet prostor. Nechej mě mlčet, aby byl slyšet tvůj hlas. Nechej mě vytvořit místo pro tvoji duši.“ 

V úvahách o povaze jazzové hudby a jejího vztahu ke světu jde Marsalis ještě dál. „Jazz je metaforou demokracie. První otázka, kterou pokládám svým studentům, vždycky zní: Co říká ústava Spojených států?“ Hudební improvizace v jeho pojetí symbolizuje osobní svobodu, ale také překonávání výzev.

„Když začnou improvizovat všichni najednou, výsledkem je hluk. Druhý princip se jmenuje swing, který spočívá v odpovědnosti jednotlivce za dosažení rovnováhy: jak nahlas hrajete, kolik času věnujete sólu a podobně. Musíte znát aranžmá, vědět, jak jdou akordy za sebou. A pak máme blues: optimismus bez naivity. Jazz nás učí rozhodovat se a rozlišovat, co se zdá stejné, ale není,“ říká americký trumpetista a skladatel.

O vztahu jazzu, osobního rozvoje a komunity ostatně Marsalis napsal knihu, jejíž podtitul mluví za vše: Jak jazz může změnit váš život.

Preludium

Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.

Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká.  

Účinkující

Skladby