1 / 6
Česká filharmonie • Bryce Dessner
V netradičně složeném programu zazní v české premiéře skladba Carolyn by the Sea od Bryce Dessnera. Jednoho ze sólových nástrojů se v tomto dvojkoncertu pro kytaru ujme sám autor. Poté si připomeneme jeho oblíbence Benjamina Brittena, který nás vezme na rozbouřené pobřeží východní Anglie. Začneme i skončíme ale po hrůšovsku: Josefem Sukem.
Program
Josef Suk
Triptych, op. 35
Meditace na staročeský chorál „Svatý Václave“, op. 35a (8')
Legenda o mrtvých vítězích, op. 35b (8'30)
V nový život, slavnostní pochod, op. 35c (6'15)
Bryce Dessner
St. Carolyn by the Sea (česká premiéra) (15')
— Přestávka —
Benjamin Britten
Čtyři mořská interludia z opery Peter Grimes (16')
Josef Suk
Praga, symfonická báseň pro velký orchestr, op. 26 (25')
Účinkující
Bryce Dessner elektrická kytara
David Chalmin elektrická kytara
Jakub Hrůša dirigent
Česká filharmonie
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
V Sukově symfonické básni Praga si posluchači již v době jejího vzniku všímali melodie připomínající husitský nápěv Ktož jsú boží bojovníci. Skladatelovo vyjádření k podobnosti obou melodií chybí, dle některých historiků ji však označoval za čistou náhodu.
O své motivaci ke složení nové kompozice Suk v dopisech mluví takto: „Vůdčí myšlenkou v ní jest vyjádřiti lásku k milovanému městu (myšlenka, která vznikla, když se mi v cizině tolik stýskalo); z nadšení vznikla a psána jest s nadšením až do konce, v kterém přál jsem si vyjádřiti povznesení Prahy nad vše jiné.“
Ke společenskému a politickému dění se jasně vztahuje trojice skladeb, které Suk složil v období kolem první světové války. Meditace na chorál Sv. Václave (1914) reagovala na povinnost zahajovat koncerty Českého kvarteta z důvodu posilování vlasteneckého smýšlení rakouskou hymnou. Legenda o mrtvých vítězích (1920) vzdává hold padlým. Triptych uzavírá optimistický sokolský pochod V nový život (1919), který Sukovi v roce 1932 získal druhé místo na olympijských hrách v Los Angeles.
Právě do Kalifornie se podíváme ve skladbě Carolyn by the Sea amerického multižánrového hudebníka Bryce Dessnera. Vůbec první rezidenční skladatel České filharmonie se při skládání koncertu pro dvě elektrické kytary inspiroval v autobiografickém románu Big Sur Jacka Kerouaca. Spisovatel v něm nedlouho před smrtí způsobenou následky alkoholismu popisuje rozpad duše i těla a účtuje sám se sebou.
„Kerouac sedí na pobřeží a vidí svou milenku – zoufalou bytost – jak se vrhá do moře. Myslí si, že se utopí, jako Ofélie – odtud se vzala Carolyn. Připadalo mi to jako krásný obraz, dramatický. Skladba tak trochu prochází stejnými intenzivními změnami nálad a navazuje na opilecké halucinace, které najdeme v knize,“ zve Dessner, jinak také člen slavné indierockové kapely The National.
Preludium
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká.
Účinkující
Bryce Dessner kytara
Titul rezidenčního skladatele uděluje Česká filharmonie ve své 130. sezoně vůbec poprvé. Rezidence znamená uvedení několika různých děl žijícího skladatele v jedné sezoně, jak orchestrální, tak komorní. Zahrnuje skladby napsané dříve včetně českých premiér a jednu premiéru světovou. Prvním rezidenčním skladatelem České filharmonie je Bryce Dessner.
Americký skladatel a kytarista, rodák z Cincinnati ve státě Ohio, se celý život pohybuje napříč hudebními žánry. Se svým dvojčetem Aaronem hraje v rockové kapele The National, působí ve skupině Clogs a zároveň je skladatelem komorní, symfonické a filmové hudby, jenž dostává zakázky od nejvýznamnějších světových souborů a filmových studií. V jeho tvorbě můžeme nalézt inspiraci jazzem, rockem, barokní hudbou a především minimalismem. V roce 2006 založil v Cincinnati festival MusicNOW, který každoročně představuje to nejlepší ze současné hudby. Z jeho tvorby pro film je známý především oscarový snímek Zmrtvýchvstání (The Revenant) z roku 2015 nebo komorní konverzační drama Dva papežové (The Two Popes) z roku 2019.V roce 2013 vyšlo album Aheym, na němž se poprvé představil jako skladatel vážné hudby. Mezi kompozicemi pro slavný Kronos Quartet album obsahuje také Little Blue Something, kterou inspirovalo setkání s hudbou českého alternativního dua Ireny a Vojtěcha Havlových. Návštěva v mexickém domově režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua zase ovlivnila Dessnerovo první dílo pro dva klavíry a sestry Labèque, komorní suitu El Chan.
V roce 2017 napsal pro stejné interpretky Koncert pro dva klavíry a orchestr, který zazněl v české premiéře v únoru 2021 v Rudolfinu pod taktovkou Semjona Byčkova. Na jeho objednávku zkomponoval Bryce Dessner také skladbu Mari, která měla zaznít v Praze ve světové premiéře. Kvůli pandemii covidu-19 ji Byčkov nejprve provedl s orchestrem lipského Gewandhausu a v Rudolfinu jsme slyšeli její českou premiéru. Bryce Dessner, jenž se ze Spojených států přestěhoval do Paříže, přiznává vliv řady francouzských skladatelů, například Oliviera Messiaena, Francise Poulenca nebo Henriho Dutilleuxe.
David Chalmin kytara
„Ve čtrnácti jsem se zamiloval do elektrické kytary a od té doby jsem věděl, že se chci stát muzikantem,“ vzpomíná francouzský skladatel, producent, multiinstrumentalista a zpěvák David Chalmin, známý svým inovativním přínosem k současné hudbě. Hudbou byl obklopen odmalička – vyrůstal v rodině amatérských muzikantů, kteří byli zdatnými hudebními organizátory, pořádali dokonce malý festival. Právě na něm se David poprvé setkal se sestrami Labèqueovými, známými klavíristkami, se kterými dodnes spolupracuje.
Náklonnost k hudbě všeho druhu projevoval již v raném věku a tato všestrannost, široké hudební zájmy a chuť experimentovat mu nyní umožňují pracovat napříč hudebními žánry od klasické hudby přes rock až po elektroniku. I to odrážejí jeho sólová alba „Innocence“, „La Terre Invisible“ či „Continuum“ a zaměření hudebních skupin, které založil a kde se v roli kytaristy a zpěváka projevuje jeho talent ve spojování elektronických textur s akustickými prvky. Do značné míry na minimalismu je pak založena tvorba jeho skupin Minimalist Dream House, Dream House Quartet či Triple Sun, jejichž základ tvoří trio Davida Chalmina se sestrami Katiou a Marielle Labèquovými.
Kromě své sólové tvorby Chalmin spolupracoval s celou řadou umělců, včetně francouzského violoncellisty Gaspara Clause, norské skladatelky Rebekky Karijord či Bryce Dessnera. Spolu s posledním jmenovaným pak také přispěl k projektu „Electric Fields“ sopranistky Barbary Hannigan, jenž pouze potvrdil Chalminovu schopnost hladce spojit klasickou hudbu se současnými vlivy. S Dessnerem, resp. jeho kapelou The National, pak přišel do styku také v roli produkčního a zvukového inženýra, což je další velká oblast, jíž se Chalmin zabývá. Kromě The National pak produkoval a mixoval alba pro umělce, jako jsou Ed Sheeran, Shannon Wright, Richard Reed Parry, Mansfield TYA, Efterklang či již mnohokrát zmíněné duo Katia a Marielle Labèqueovy.
Jako skladatel se Chalmin podílel na hudbě k různým filmům, divadelním představením a tanečním vystoupením, čímž si ještě více upevnil pověst všestranného umělce. Jeho skladby jsou známé svou emocionální hloubkou, složitými strukturami a inovativním využitím technologií. Jako i při svých dalších hudebních činnostech i při skladbě se tak Chalmin snaží stále posouvat hranice hudby.
Jakub Hrůša hlavní hostující dirigent
Jakub Hrůša je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, designovaným hudebním ředitelem Královské opery v Covent Garden (od září 2025) a hlavním hostujícím dirigentem České filharmonie. Nedávno zastával také funkce hlavního hostujícího dirigenta Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Philharmonia Orchestra a Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Je častým hostem nejlepších světových orchestrů včetně Vídeňských, Berlínských a Mnichovských filharmoniků, Newyorské filharmonie, Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, orchestru lipského Gewandhausu, drážďanské Staatskapelle, Orchestru curyšské Tonhalle, Královského orchestru Concertgebouw, Orchestre de Paris, NHK Symphony nebo Clevelandského a Bostonského symfonického orchestru. Nastudoval operní představení pro Salcburský festival (Káťa Kabanová, s Vídeňskými filharmoniky v roce 2022), Vídeňskou státní operu, Royal Opera House a Opéra National de Paris. Je rovněž pravidelným hostem na festivalu v Glyndebourne a tři roky působil v roli hudebního ředitele projektu Glyndebourne On Tour.
Jakub Hrůša v posledních sezonách úzce spolupracoval s pěveckými i instrumentálními hvězdami, jako jsou Daniil Trifonov, Mitsuko Uchida, Hélène Grimaud, Behzod Abduraimov, Anne Sofie Mutter, Lisa Batiashvili, Joshua Bell, Yefim Bronfman, Rudolf Buchbinder, Gautier Capuçon, Julia Fischer, Sol Gabetta, Hilary Hahn, Janine Jansen, Karita Mattila, Leonidas Kavakos, Josef Špaček, Jean-Yves Thibaudet, Yuja Wang, Frank Peter Zimmermann, Alisa Weilerstein a další.
Za své nahrávky získal řadu nominací a ocenění. Nejčerstvější je prestižní německá cena Opus Klassik „Dirigent roku“ za rok 2023, ocenění od International Classical Music Awards v kategorii Symfonická hudba za nahrávku Brucknerovy 4. symfonie a Cena německé kritiky za nahrávku Mahlerovy 4. symfonie, v obou případech s Bamberskými symfoniky. V roce 2021 získalo CD s houslovými koncerty Martinů a Bartóka, které natočil s Bamberskými symfoniky a Frankem Peterem Zimmermannem, nominaci na Gramophone Award. V témže roce byla jeho nahrávka Dvořákova Houslového koncertu se Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu a Augustinem Hadelichem nominována na cenu Grammy.
Jakub Hrůša pochází z Brna, kde se při gymnaziálních studiích věnoval hře na trombon a klavír a také dirigování. Absolvoval Akademii múzických umění v Praze, kde byl jeho učitelem i Jiří Bělohlávek. Momentálně je prezidentem sdružení International Martinů Circle a Společnosti Antonína Dvořáka. Stal se prvním držitelem Ceny sira Charlese Mackerrase. V roce 2020 od Akademie klasické hudby převzal Cenu Antonína Dvořáka a spolu s Bamberskými symfoniky získal Bavorskou státní cenu za hudbu.
Skladby
Josef Suk
Triptych, op. 35
Meditace na staročeský chorál svatý Václave, op. 35a, Josefa Suka (1874–1935) vznikla krátce po vypuknutí 1. světové války. Tehdy vešlo v platnost všeobecné nařízení zahájit každý koncert rakouskou státní hymnou, jako výraz podpory bojujícím na frontě. Nařízení se samozřejmě týkalo i Českého kvarteta, jehož byl Suk členem. Píseň „Zachovej nám, Hospodine“ napsal Joseph Haydn roku 1797 jako dar k devětadvacátým narozeninám císaře Františka I., v průběhu dalších let zlidověla a roku 1826 se stala oficiální hymnou Habsburské monarchie. Haydn její melodii využil k variacím ve volné větě svého Smyčcového kvartetu, op. 76, č. 3, tzv. „Císařského“, a České kvarteto nějaký čas vládní nařízení na koncertech obcházelo zařazováním této věty. Josef Suk však na radu přítele, lékaře dr. Ferdinanda Pečírky, zkomponoval jako protiváhu k rakouské hymně skladbu, v níž využil českou symboliku. Uplatnil melodii písně „Svatý Václave, vévodo české země“, nikoli v historické podobě, ale
v tehdy živé a obecně známé verzi. Premiéra Meditace se konala 27. září 1914 v pražském Rudolfinu v rámci prvního koncertu Českého kvarteta v nové sezoně ve prospěch zemské válečné pokladny. O dva měsíce později zazněla ve Smetanově síni Obecního domu v provedení České filharmonie pod taktovkou Viléma Zemánka orchestrální verze skladby. Po skončení války zkomponoval Suk ještě Legendu o mrtvých vítězích pro orchestr (op. 35b) a slavnostní pochod V nový život (op. 35c), které tvoří s Meditací na staročeský chorál volnou trilogii. Orchestrální verze Meditace na staročeský chorál pak zazněla 30. října 1918 na prvním koncertě České filharmonie v samostatné republice pod taktovkou Václava Talicha spolu s premiérou Sukovy symfonie Zrání a symfonickou básní Praga.
Legenda o mrtvých vítězích s podtitulem „Tryzna pro velký orchestr“ byla komponována mezi roky 1919–1920 a je věnována padlým legionářům. „Hluboce lidské a soucitné dílo majestátního pathosu a slavnostní tragiky“, jak bylo po svém uvedení charakterizováno, otevírají bicí nástroje a žestě, připojují se smyčce v tempu pohřebního pochodu, po fanfáře trubky se vrací repríza první části, která vyústí v slavnostní poctu hrdinům. Skladba zazněla poprvé v předvečer výročí založení Československé republiky 27. října 1924 v provedení České filharmonie za řízení Václava Talicha na koncertě „na památku padlých hrdinů“ spolu se Sukovou symfonií Asrael.
Slavnostní pochod V nový život vznikl ze staršího náčrtku. Roku 1919 skladatel dílo zadal do soutěže vypsané tělovýchovným spolkem Sokol pod pseudonymem Josef Emanuel Skrýšovský (podle obce Skrýšov nedaleko svého rodiště). Skladba získala sice první cenu, některým se však pochod nezdál pro zamýšlené užití dostatečně rázný. Suk dodatečně zkomponoval úvodní fanfáry a rozířil trio, dílo se však prosazovalo obtížně. Při VII. sletu roku 1920 byl pochod uveden v úpravě Prokopa Oberthora pro dechový orchestr. Nepomohlo ani dodatečné opatření patetickým textem Petra Křičky, v němž básník použil motivy Blaníku, Jana Husa, Komenského a Masaryka a představu země od Šumavy k Tatrám, nad níž létá statečný solol. S textem pochod poprvé zazněl 3. prosince 1931 v provedení České filharmonie a sboru Smetana za řízení Františka Stupky ve Smetanově síni. Roku 1932 však skladba získala stříbrnou medaili v umělecké soutěži na olympijských hrách v Los Angeles (přičemž první cena nebyla udělena) a teprve po skladatelově smrti roku 1935 ji Československá obec sokolská přijala jako svůj slavnostní pochod. Během druhé světové války otevíraly úvodní fanfáry pořady Jiřího Voskovce a Jana Wericha, vysílané do vlasti stanicí BBC.
Bryce Dessner
St. Carolyn by the Sea
Americký skladatel a kytarista Bryce Dessner (*1976) je spolu se svým bratrem Aaronem členem několika skupin, komponuje hudbu k filmům, spolupracuje mimo jiné se sestrami Katiou a Marielle Labèque, kvartetem Kronos a mnoha dalšími umělci rozličných žánrů. Kromě celé řady soundtracků je také autorem koncertu pro klavír, pro dva klavíry a koncertu pro housle a koncertu pro violoncello. Suita St. Carolyn by the Sea je založena na epizodě z románu Big Sur představitele beatnické generace Jacka Kerouaca (1922–1969). Román vyšel roku 1962 a nese autobiografické rysy. Spisovatel se v něm skrývá za fiktivní postavou Jacka Dulouze a líčí jeho pobyty v krajině Big Sur v Kalifornii, kde se vyrovnává se svým alkoholismem a rozpadem psychiky. Kniha obsahuje dodatek, báseň „Sea: Sounds of the Pacific Ocean at Big Sur“ (Moře. Zvuky Tichého oceánu u Big Sur), která je volnými asociacemi – je v ní moře pokojné a uklidňující, rozbouřené vzdouvajícími se vlnami, moře nebezpečné a vraždící, moře, v němž sídlí bůh Neptun, žijí v něm vodní živočichové, brázdí je lodi a létají nad ním ptáci... Ve skladbě Bryceho Dessnera jsou proměny moře převedeny do zvuků. Skladatel přiznal, že v době kompozice sám byl v traumatizovaném stavu. Skladba začíná téměř romantickou idylou, proměňuje se v agresivní útok, následuje zklidnění a v závěru moře triumfuje.
Benjamin Britten
Čtyři mořská interludia z opery Peter Grimes
S mořskou hudbou Bryce Dessnera námětově souvisí Čtyři mořská interludia z opery Benjamina Brittena (1913–1976) Peter Grimes, která měla premiéru 7. června 1945 v Sadlers’s Wells Theater v Londýně. Je příběhem z vesnice na východním pobřeží Anglie, v němž stojí rybář Grimes, podezřelý z vraždy svého učedníka, proti celé obci; pouze učitelka Ellen Orford a bývalý kapitán obchodního námořnictva Balstrode věří v Grimesovu nevinu. Grimes není vrah, když však svou prchlivostí zaviní smrt dalšího chlapce, na Balstrodeho radu se odsoudí sám. „Většinu života jsem strávil u moře,“ vyprávěl Britten. Z domu rodičů v nejvýchodněji položeném městě Velké Británie Lowestoftu v hrabství Suffolk měl na moře přímý výhled a sledoval jeho proměny. Moře a s ním související povahy a vztahy lidí hrají roli také v Brittenových operách Billy Bud (1951) a v Death in Venice (Smrt v Benátkách) podle Thomase Manna (1973). „Když jsem psal Grimese, šlo mi vyjádření věčného boje mužů a žen, kteří si na moři musejí svůj život vyvzdorovat.“ Jednotlivá dějství opery jsou propojena mezihrami, které jsou obrazy přírody i líčením duševních pochodů jednajících osob. Mezihry tvoří přechody od jedné scény k druhé a scelují děj, stejně silně však působí jako samostatné orchestrální skladby. Dawn (Úsvit) následuje v 1. dějství po rozhovoru Grimese s Ellen, melodie ve vysokých rejstřících je téměř statická, pod ní zaznívají akordy, které věstí nadcházející tragédii. Sunday Morning (Nedělní ráno) vítají kostelní zvony, znějí ptačí hlasy. Moonlight (Měsíční svit) je poznamenána nešťastnou smrtí Grimesova učedníka, váhavost, nestabilnost harmonie je trýznivým obrazem rybářovy duše. Storm (Bouře) měla své místo už v prvním dějství opery a nyní se vrací. Kdo se však z moře nevrátí, je Grimes.
Josef Suk
Praga op. 26, symfonická báseň
Symfonickou báseň Praga zkomponoval Josef Suk roku 1904 po smrti svého učitele a tchána Antonína Dvořáka. Hlavní téma skladby je odvozeno z husitské písně „Ktož jsú boží bojovníci“, s nímž kontrastuje milostný motiv; formou je skladba vystavěna na principu sonátové věty. Je určena pro velký symfonický orchestr s bohatě obsazenou žesťovou sekcí, zvony a varhanami. Poprvé zaznělo dílo v Plzni v květnu 1905 v provedení České filharmonie pod taktovkou Oskara Nedbala, pražská premiéra se uskutečnila 25. března 1905 v Rudolfinu za řízení skladatele. Dílo je věnováno „královskému městu Praze“.