Hledat

Český spolek pro komorní hudbu • Kateřina Kněžíková


Příznivce komorní písňové tvorby potěší vystoupení přední české sopranistky Kateřiny Kněžíkové. Vedle děl Faurého, Brahmse, Schuberta a Dvořáka zazní za doprovodu klavíristy Davida Švece i cyklus písní Ej, srdénko moje od Klementa Slavického. Těžko si pro něhu moravské lidové poesie představit lepší interpretku.

Koncert z řady II | Český spolek pro komorní hudbu

Program

Gabriel Fauré
Rêve d’amour, op. 5, č. 2
Les berceaux, op. 23, č. 1
Après un rêve, op. 7, č. 1
Chanson d’amour, op. 27, č. 1

Johannes Brahms
Liebestreu, op. 3, č. 1
Am Sonntag Morgen, op. 48, č. 1
An ein Veilchen, op. 49, č. 2
Feldeinsamkeit, op. 86, č. 2
Intermezzo es moll, op. 118, č. 6

Franz Schubert
Nacht und Träume, op. 43, č. 2
Gretchen am Spinnrade, op. 2
Rastlose Liebe, op. 5, č. 1

— Přestávka —

Klement Slavický
Ej, srdénko moje, cyklus písní

Antonín Dvořák
Furiant F dur, op. 42, č. 2
Cigánské melodie, op. 55

Účinkující

Kateřina Kněžíková soprán
David Švec klavír

Fotografie ilustrujicí událost Český spolek pro komorní hudbu • Kateřina Kněžíková

Rudolfinum — Dvořákova síň

Studentské vstupné


Nelze objednat online

Normální vstupné


Nelze objednat online
Cena od 100 do 350 Kč Informace ke vstupenkám a kontakty

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Účinkující

Kateřina Kněžíková  soprán

Kateřina Kněžíková

Kateřina Kněžíková se narodila v roce 1982 v Bohumíně. V roce 2007 absolvovala Pražskou konzervatoř a v roce 2010 ukončila svá studia na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze pod vedením Jiřiny Přívratské. Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

V Národním divadle v Praze debutovala v roce 2005 v roli Zerliny a od roku 2006 je stálou členkou ansámblu. V uplynulých letech zde nastudovala postavy jako Susanna (Le nozze di Figaro), Serpetta (La Finta giardiniera), Servilia (La Clemenza di Tito), Blonde (Entführung aus dem Serail), Despina (Cosí fan tutte), Ilja (Idomeneo), Almirena (Rinaldo), Adina (Elisir d’amore), Barče (Hubička), Terinka (Jakobín), Nannetta (Falstaff), Aristea (L´Olimpiade) a mnoho dalších.

Hostovala v divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v divadle F. X Šaldy v Liberci, ve Slovenskom národnom divadle v Bratislavě, v Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu a v Opéra de Dijon.

Spolupracovala s režiséry jako je D. Beneš, Karl-Ernst a Ursel Herrmann, J. Heřman, L. Keprtová, L. Moaty, J. Nekvasil, V. Věžník aj.

V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s dirigenty jako je S. Baudo, J. Bělohlávek, A. Fisch, J. Gaffigan, M. Honeck, H. M. Förster, J. Hrůša, R. Jindra, V. Luks, E. Mazzola, J. Nelson nebo T. Netopil a s významnými hudebními tělesy, jakými jsou BBC Symphony orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, PKF - Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a mnoho dalších.

Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí (MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj,  MHF Pražské jaro, MOF Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Struny podzimu, Festival de La Chaise-Dieu, Festival Rencontres Musicales de Vétzelay, Festival Baroque de Pontoise, Hudební most Praha – Drážďany, Uckermärkische Musikwochen, Tage Alte Musik Regensburg a další).

Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International. Pro label Harmonia mundi nahrála Smetanovu Prodanou nevěstu a její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci OPUS ARTE DVD získala ocenění německé kritiky „Preis der deutschen Schallplattenkritik“.

David Švec  klavír

David Švec studoval hru na klavír a dirigování na Konzervatoři v Českých Budějovicích a na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V únoru 2000 se účastnil mistrovských dirigentských kurzů u Sira Colina Davise v Drážďanech, v roce 2002 absolvoval studijní pobyt na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (u L. Hagera). V roce 2004 získal v mezinárodní soutěži Belvedere ve Vídni cenu Bösendorfer Preis v kategorii Opera coaching.

Jako klavírista již od roku 1998 spolupracoval s Pražským komorním orchestrem, je vyhledávaným komorním hráčem, natočil několik snímků na CD i pro Český rozhlas. Pravidelně spolupracuje s předními českými pěvci, například se sopranistkou Evou Urbanovou (koncerty v Madridu, Washingtonu aj.), s basbarytonistou Adamem Plachetkou (mj. dva písňové recitály na festivalu Pražské jaro) nebo sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou, se kterou v roce 2021 natočil písňové album Fantasie. S tenoristou Pavlem Černochem spolupracuje již mnoho let, mezi nejvýznamnější společné koncerty patří například recitál na festivalu Smetanova Litomyšl v roce 2020.

Již během studia působil v Janáčkově opeře v Brně, od roku 2011 je ve stálém dirigentském angažmá pražského Národního divadla a v roce 2022 se stal šéfdirigentem opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Je též vyhledávaným symfonickým dirigentem, v poslední době spolupracoval například s Komorní filharmonií Pardubice, Bamberskými symfoniky, Jihočeskou filharmonií nebo Českým národním symfonickým orchestrem.

Ze zahraničních hostování lze uvést zejména spolupráci s Teatre del Liceu Barcelona, Opera national de Paris, Wiener Staatsoper, Opera de Lyon, Glyndebourne Festival, Theater an der Wien, Salzburger Festspiele aj. Od roku 2017 spolupracuje též se Slovinským národním divadlem v Lublani.

V roce 2014 vytvořil pro nakladatelství Bärenreiter nový klavírní výtah Janáčkovy opery Věc Makropulos, který byl poprvé použit při nastudování této opery v Bayerische Staatsoper v Mnichově.

Skladby

Gabriel Fauré
Výběr skladeb

Nejkrásnější z bohaté pokladnice písňové lyriky jsou písně milostné, ať vznikly v kterékoli době a v kterékoli zemi. Francouzský skladatel Gabriel Fauré komponoval především duchovní hudbu a působil též jako varhaník. Vokální skladby tvoří zhruba polovinu jeho celkové tvorby. Mezi básníky, u nichž hledal předlohy svých světských písní, nalezneme Victora Huga, později se objevují Charles Baudelaire, Paul Verlaine, Lecont de Lisle, Armand Silvestre a další. Řada písní vznikla jednotlivě a teprve později byla sdružována do sbírek. Rêve dʼamour (Sen o lásce) na text Victora Huga (1802–1885) je jednou z Faurého raných písní. Komponována byla roku 1864, uvedena teprve o deset let později, kdy se skladatel seznámil s mezzosopranistkou Pauline Viardot-García (1821–1910), jejíž umění ho k řadě písní inspirovalo. Autorem veršů Après un rêve (Po probuzení) z roku 1877 je skladatelův přítel Romain Bussine (1830–1899), operní pěvec a pedagog. Chanson d’amour (Píseň lásky) z roku 1884 je jednou z celé řady Faurého zhudebnění veršů Armanda Silvestra (1837–1901), spisovatele a literárního kritika, civilním povoláním úředníka ministerstva financí. Autorem textové předlohy k písni Les berceaux (Kolébky) byl René-François-Armand Sully-Prudhomme (1839–1907), nositel vůbec první Nobelovy ceny za literaturu (1901). Faurého písně se vyznačují pečlivým vypracováním detailů, zvýrazněním celkové nálady s pomocí bohaté, nebo naopak velmi prosté harmonie a sazby, vždy v souladu s básnickou předlohou. 

Johannes Brahms
Výběr skladeb

Johannes Brahms je autorem téměř dvou set písní. První, už opatřené opusovými čísly, vznikly kolem roku 1853. Brahms navázal na písňovou tvorbu svého příznivce a mentora Roberta Schumanna. Písně komponoval průběžně po celý život. Vytvořil na třicet sbírek, krom toho dvojzpěvy a četné úpravy písní lidových. V jeho výběru veršů k písním se pochopitelně objevují tehdy nejčastěji zhudebňovaní básníci Heinrich Heine a Johann Wolfgang von Goethe, ale také řada méně známých jmen. Malíř a básník Robert Reinick (1805–1852) náležel k okruhu kolem Roberta Schumanna; jeho báseň Liebestreu (Věrná láska) je rozhovorem matky s dcerou. Báseň Paula Heyseho (1830–1914) na motivy italské lidové poezie Am Sonntag Morgen (V neděli ráno) prostými verši naznačuje smutné pozadí milostného vztahu. Brahms obdivoval poezii předčasně zesnulého básníka Ludwiga Höltyho (1748–1776), svěřil se dokonce, že by jeho verše využil častěji: „jen se mi pro jeho krásná, vřelá slova nezdá moje hudba dost silná“. Jeho pochyby však nebyly na místě. Nářek opuštěného milence v písni An Veilchen (Fialce) na Hölthyho báseň psanou volným veršem potvrzuje, že se do ducha Höltyho poezie dokázal jedinečně vcítit. Z díla kdysi váženého a dnes téměř zapomenutého spisovatele a básníka Hermanna Almerse (1821–1902) zůstala v povědomí báseň Feldeinsamkeit (Osamělost v poli) především zásluhou Brahmsova mistrovského zhudebnění.

Brahms, sám klavírista, obohatil výrazně také klavírní repertoár romantismu. Roku 1892 vytvořil Tři intermezza, op. 117, čtyři skladby nazvané Intermezzo obsahuje také jeho sbírka Šesti klavírních skladeb, op. 118, z roku 1893, věnovaných Claře Schumannové, a další tři Intermezza sbírka Čtyř klavírních skladeb, op. 119, z téhož roku; jedná se o poslední Brahmsovy klavírní skladby vůbec.

Franz Schubert
Výběr skladeb

Tvorba Franze Schuberta otevřela písni, pěstované dosud povětšinou neškolenými nadšenými diletanty, cestu do repertoáru profesionálů. Schubert dospěl k pojetí, v němž obě složky – vokální i instrumentální – tvoří jednotu a stal se vzorem dalším generacím. Ve strofických písních opustil v řadě případů prosté opakování a v souladu s obsahem textu jednotlivé strofy obměňoval, impulsem pro následovníky pak byly především prokomponované písňové útvary. Nacházíme také rozdílné pojetí klavírního doprovodu, od jednoduché harmonické opory přes koloristickou charakteristiku a ilustraci až po organické spojení vokální i instrumentální linky. Schubertovi sloužila široká paleta textových předloh, včetně poezie skladatelových blízkých přátel. Autorem básně Nacht und Träume (Noc a sny) byl Matthäus von Collin, mladší bratr spisovatele a dramatika Heinricha von Collina, autora dramatu Coriolan, k němuž zkomponoval předehru Ludwig van Beethoven. Píseň Rastlose Liebe (Neklidná láska) je z roku 1815 a Schubert ji věnoval svému učiteli Antoniovi Salierimu. Vznikla pouze několik měsíců po Schubertově zhudebnění scény z Fausta J. W. Goetha Gretchen am Spinnrade (Markétka u přeslice), která stála na počátku skladatelovy slávy písňového skladatele.

Klement Slavický
Ej, srdénko moje, cyklus písní

Dílo Klementa Slavického patří k nejcennějšímu odkazu české hudby druhé poloviny dvacátého století. Pocházel z Tovačova v přerovském okrese a ve svém díle se k inspiracím rodného kraje často vracel. Během druhé světové války vytvořil Moravské písně pro tenor a klavír, po jejím skončení suitu milostných písní na slova moravské lidové poezie Šohajé, roku 1951 pak Moravské taneční fantazie pro orchestr. Zatímco řada tehdejších skladatelů využívala folklorní zdroje jako obranu (sebeobranu) před diktátem estetiky socialistického realismu, v Slavického tvorbě tvořily vlivy lidové hudby přirozenou součást jeho hudebního myšlení. Ostatně právě roku 1951 musel jako „formalista“ opustit místo dramaturga a dirigenta Československého rozhlasu. Písňový cyklus Ej, srdénko moje na slova moravské lidové poezie vznikl roku 1954 a řadí se k podobně inspirovaným dílům Leoše Janáčka či Bohuslava Martinů. 

Antonín Dvořák
Furiant & Cigánské melodie

Rovněž Antonín Dvořák se často nechal inspirovat lidovým uměním a jeho prvky dovedl k vrcholné stylizaci. Lidový tanec furiant několikrát využil pro scherzovou větu svých symfonií. Furiant (zvaný také „sedlák“) je párový tanec se zcela charakteristickou rytmickou složkou. Je ve 3/4 taktu, rozmístěním akcentů však vyvolává dojem souběžného průběhu 2/4 (trochej) a 3/4 (daktyl) metra. Není tedy v pravém smyslu tancem s proměnlivým taktem, ale přechodným typem k tzv. „mateníkům“. A samozřejmě známe význam označení „furiant“, které kdysi charakterizovalo vzdorného sedláka, rebelanta. Roku 1878 zkomponoval Dvořák dvě efektní skladby pro klavír a nazval je Furiant, ačkoli zmíněný charakteristický rytmus neuplatňují a jsou spíš volnými fantaziemi. Poprvé zazněly 17. listopadu 1878 v Praze v interpretaci Karla Slavkovského, jemuž jsou věnovány. 

Roku 1859 vyšla básnická sbírka Adolfa Heyduka (1835–1923) Cigánské melodie, náležející k vlně takzvané ohlasové poezie, záměrně napodobující lidové texty. O jejich zhudebnění požádal Dvořáka tenorista Gustav Walter (1835–1910), rodák ze severočeské Bíliny a člen vídeňské Dvorní opery. Adolf Heyduk pro tento účel své verše přeložil do němčiny a Dvořák komponoval na německý text. V interpretaci Gustava Waltera zazněly 4. února 1881 ve Vídni první a čtvrtá píseň; právě čtvrtá píseň, hluboce citová Když mne stará matka, se posléze stala z cyklu nejznámější.