Program
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Symfonie č. 4 A dur „Italská“
— Přestávka —
Antonín Dvořák
Klavírní koncert g-moll
Giuseppe Verdi
Předehra k opeře Síla osudu
V prvním festivalovém koncertu zazní předehra k Verdiho opeře Síla osudu, jež v sobě skýtá dramatické napětí symfonické básně. Spolu s francouzským klavírním virtuosem Bertrandem Chamayou pak Česká filharmonie zahraje také Dvořákův Klavírní koncert g-moll, jediné skladatelovo dílo pro klavír a orchestr.
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Symfonie č. 4 A dur „Italská“
— Přestávka —
Antonín Dvořák
Klavírní koncert g-moll
Giuseppe Verdi
Předehra k opeře Síla osudu
Bertrand Chamayou klavír
Semjon Byčkov dirigent
Petr Altrichter dirigent
Česká filharmonie
Bertrand Chamayou klavír
Francouzský klavírista Bertrand Chamayou si osvojil velice rozsáhlý repertoár a při jeho provádění projevuje pozoruhodnou jistotu, vyspělý výraz a vyrovnanost výkonu. Pravidelně vystupuje v prestižních koncertních sálech (Théâtre des Champs Elysées, Lincoln Center nebo Wigmore Hall v Londýně) a mohli jsme ho potkat i na festivalech, jako jsou Mostly Mozart Festival v New Yorku, Lucerne Festival, Salzburg Festival nebo Beethovenfest v Bonnu. Pořádá také vlastní Festival et Académie Ravel.
Kromě dnešního koncertu s Českou filharmonií a Semjonem Byčkovem vystupuje Bertrand Chamayou letošní sezónu s orchestrem lipského Gewandhausu a Lorenzem Viottim, Symfonickým orchestrem Jihozápadního německého rozhlasu a Bradem Lubmanem, Královským skotským národním orchestrem a Elim Chan nebo Londýnským symfonickým orchestrem a François-Xavierem Rothem, se kterým ho – ve spolupráci s orchestrem Les Siècles – čeká také evropské koncertní turné.
Jako pravidelně vystupující komorní hráč spolupracuje s Renaudem a Gautierem Capuçonovými, Quatuor Ébène, Antoinem Tamestitem a Solou Gabetta. Po úspěchu v koncertní řadě “Great Performers” pořádané Lincolnovým centrem a na Salcburském Velikonočním festivalu ho tuto sezónu čekají například recitály v Norské státní opeře nebo v Teatro San Carlo v Neapoli a se Solou Gabetta v Essenské filharmonii, Lucernu, Hannoveru, drážďanské Semperově opeře a Freiburgském koncertním domě.
Bertrand Chamayou má za sebou taktéž řadu úspěšných nahrávek, jako například CD hudby Césara Francka, kterému se dostalo několika ocenění. Za nahrávku druhého a pátého klavírního koncertu Camille Saint-Saënse zase získal cenu Gramophone Recording za rok 2019. Je jediným umělcem, který čtyřikrát obdržel prestižní francouzské vyznamenání Victoires de la musique, díky čemuž získal i výhradní nahrávací smlouvu s vydavatelstvím Warner/Erato, u něhož vznikla i nahrávka souboru klavírních děl Maurice Ravela, za níž získal cenu ECHO Klassik za rok 2016.
Bertrand Chamayou se narodil ve francouzském Toulouse. Jeho hudební talent objevil klavírista Jean-François Heisser, který se později stal i jeho profesorem na Pařížské konzervatoři. Svá studia poté dokončil v Londýně pod vedením Marie Curcio, která Bertranda Chamayou podnítila k hledání vlastní hudební identity a dopomohla mu ke světovému renomé.
Petr Altrichter dirigent
Petr Altrichter je jedním z nejvýznačnějších českých dirigentů, který si udělal působivé jméno svou dynamickou a hlubokou interpretací symfonické hudby. Pochází z hudební rodiny a hře na hudební nástroje se věnoval od raného dětství. Absolvoval konzervatoř v Ostravě, obory lesní roh a dirigování. Ve studiích pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v oborech dirigování orchestru pod vedením Otakara Trhlíka a Františka Jílka a dirigování sboru s pedagogy Josefem Veselkou a Lubomírem Mátlem. Po dobu studia na JAMU spolupracoval jako sbormistr a dirigent s Brněnským akademickým sborem a podílel se na zisku mnoha ocenění na zahraničních sborových soutěžích a festivalech (Middlesbrough, Debrecín aj.).
Mezinárodní pozornost na sebe Altrichter upoutal v roce 1976, kdy získal titul laureáta a speciální cenu poroty na uznávané dirigentské soutěži ve francouzském Besançonu. Na základě tohoto ocenění se stal asistentem dirigenta Václava Neumanna v České filharmonii a nastartoval tak svou uměleckou kariéru. Pozvání k zahraničním orchestrům pak na sebe nenechala čekat. Po působení ve Filharmonii Brno se v roce 1988 stal dirigentem a v roce 1990 pak šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. S tímto orchestrem absolvoval četná zahraniční turné do Japonska, USA, Švýcarska, Německa, Francie a dalších zemí. Zároveň také dlouhodobě spolupracoval s Komorní filharmonií Pardubice, se kterou v rámci zahraničních vystoupení uvedl do koncertního života mnohé mladé nadějné sólisty (Isabelle van Keulen, Radek Baborák ad.).
V letech 1993–2004 byl hudebním ředitelem Jihoněmecké filharmonie Kostnice; s tímto orchestrem pravidelně koncertoval v Tonhalle Curych a v KKL Lucern a podnikl turné do Švýcarska a Itálie. Svůj debut ve Velké Británii absolvoval Petr Altrichter se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK na festivalu v Edinburghu v roce 1993, londýnský debut pak s Anglickým komorním orchestrem krátce nato. V roce 1997 byl jmenován hlavním dirigentem Liverpoolské královské filharmonie poté, co v orchestru v předešlé sezóně s velkým úspěchem hostoval. S tímto orchestrem také vystoupil v roce 2000 na BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall a natočil několik vysoce ceněných nahrávek pro vlastní label tělesa – RLPO Live.
V roce 2001 byl Altrichter pozván do čela Filharmonie Brno, kde setrval dalších sedm let a vrátil se tak k orchestru, se kterým byl spjat od studií a se kterým jako pravidelný host spolupracuje doposud. Je také pravidelným hostem České filharmonie, se kterou má stálý umělecký kontakt od svých asistentských začátků, Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno a Slovenské filharmonie, se kterou natočil vřele přijatá a ceněná CD se skladbami Antonína Dvořáka. Od sezony 2018/2019 je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie, se kterou ho pojí dlouholetá spolupráce.
V roce 2015 podnikl s Českou filharmonií koncertní turné do Německa, na přelomu 2015 a 2016 pak turné do Číny. Na počátku sezony 2017–2018 řídil Českou filharmonii na mezinárodním festivalu Dvořákova Praha a následně s ní absolvoval velmi úspěšné turné do Jižní Koreje, Japonska a na Tchaj-wan. Na jaře 2017 uskutečnil japonské turné se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, v roce 2018 pak turné do Velké Británie s Českým národním symfonickým orchestrem, v květnu 2019 turné do Číny s Českou filharmonií.
Jako host řídil význačné světové orchestry – japonský NHK Symphony Orchestra, Berlin Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, BBC Scottish Symphony a London Philharmonic Orchestra. Dále hostoval v Bruckner Orchester Linz, Varšavské filharmonii, Krakovské filharmonii, SWF orchestru v Baden-Badenu, Lotyšském národním orchestru v Rize, Orquesta Filarmonica de Gran Canaria, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Netherlands Philharmonic, Stavanger Symphony, Norrkopings Symphonieorchester, Royal Danish Orchestra Copenhagen, Odense Symphony Orchestra a dalších.
Je častým hostem festivalu Pražské jaro, Janáčkův máj Ostrava, festivalu Smetanova Litomyšl, Moravský podzim a Bratislavské hudební slavnosti. Hostoval na velkých festivalech v Salcburku, Edinburghu, Avignonu, Aténách, Cheltenhamu, Paříži, Madridu, Chicagu, Curychu, Lucernu, Seville, Palermu a dalších.
Těžištěm repertoáru Petra Altrichtera je česká hudba – Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček a Bohuslav Martinů, ruská hudba – především Dimitrij Šostakovič, dále hudba Gustava Mahlera a Antona Brucknera. Významní světoví sólisté a interpreti (Garrick Ohlsson, John Lill, Tabea Zimmermann ad.) oceňují jeho pohotovost v orchestrálních doprovodech a vyhledávají spolupráci s ním.