Zazní Saint-Saëns, Fauré, Ysaÿe a další
Účinkují Josef Špaček (housle), Ivan Vokáč (violoncello)…
1 / 6
„Je mi nesmírnou ctí být součástí uměleckého týmu, který svým potenciálem plně naváže na odkaz Jiřího Bělohlávka a který bude dále orchestr zušlechťovat do tvaru dokonalé hudební radosti. Práce s tímto orchestrem je pro mne velký závazek, výzva a štěstí zároveň.“
Tomáš Netopil zastával do sezony 2023/2024 funkci hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie, s níž pravidelně připravoval koncertní programy v Rudolfinu a na zájezdech. Sezona 2022/2023 byla jeho desátou a poslední ve funkci generálního hudebního ředitele Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu. Od sezony 2025/2026 se ujme postu šéfdirigenta Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.
V létě roku 2018 založil Tomáš Netopil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, kde mají studenti možnost pracovat pod vedením výjimečných umělců a setkat se s významnými českými i zahraničními hudebníky. V létě 2021 se akademie propojila s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha a vznikla Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy složená ze studentů konzervatoří a hudebních škol vedených hráči České filharmonie.
Jak dokládá i jeho angažmá v Essenu, Tomáš Netopil je vyhledávaným operním dirigentem. V letech 2008–2012 působil na postu hudebního ředitele Opery Národního divadla Praha. Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody lišky Bystroušky, Židovka, Prodaná nevěsta a Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (naposledy uvedení Idomenea, Čarostřelce a nového nastudování Leonory) a v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa). Na koncertním pódiu se Netopil v nedávných sezonách postavil do čela Orchestru curyšské Tonhalle a spolupracoval s Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonickým orchestrem Nizozemského rozhlasu, Orchestre National de Montpellier nebo Concentus Musicus Wien.
Netopilova diskografie u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávka původní verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast. Za svého působení v Essenu s místním orchestrem natočil Sukova Asraela a Mahlerovy symfonie č. 6 a 9.
Tomáš Netopil se narodil v Přerově, vystudoval hru na housle na kroměřížské konzervatoři a dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Ve studiu dirigování pak pokračoval na Královské akademii ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem. Ve volném čase rád pilotuje malá letadla.
Zazní Saint-Saëns, Fauré, Ysaÿe a další
Účinkují Josef Špaček (housle), Ivan Vokáč (violoncello)…
Zazní Teml, Blackford a Debussy
Účinkují Alisa Weilerstein (violoncello) a Tomáš Netopil (dirigent)
Zazní Smetana, Ravel a Dvořák
Účinkují Pierre-Laurent Aimard (klavír) a Tomáš Netopil (dirigent)
S Českou filharmonií debutoval v roce 2007, kdy dirigoval díla Antonína Dvořáka, Jeana Sibelia a Vítězslava Nováka. Lidská i umělecká setkání s Tomášem Netopilem jsou vždy radostí. To první snad zprostředkuje následující rozhovor, o tom druhém se přijďte na vlastní oči přesvědčit do Rudolfina.
V roce třístého výročí narození Jiřího Antonína Bendy připomíná Česká filharmonie velké dílo zakladatele melodramu. V podcastu Ladírna věnovaném melodramu Medea hovoří dirigent Tomáš Netopil, který dílo pro koncerty v Rudolfinu nastudoval.
Dirigent Tomáš Netopil a houslový virtuos Josef Špaček hovoří o programu závěrečného koncertu ze série "Česká filharmonie živě u vás", především o Mendelssohnově houslovém koncertu. Maestro Netopil je sám dobrým houslistou, a tak tuto skladbu sám studoval a hrál.