Spojoval středoevropskou romantickou tradici s německou, jeho díla ovlivněná Wagnerem a Schumannem mistrně pracují s českým jazykem i literárními tématy. Fibich tvoří osobitou protiváhu vůči smetanovské a dvořákovské linii.
„Došel jsem k přesvědčení, že v hudbě největší cenu má melodie.“
Zdeněk Fibich se narodil 21. prosince 1850 v myslivně poblíž Všebořic u Dolních Kralovic. Jeho otec Jan Fibich byl zdejším lesníkem a matka Marie Fibichová, rozená Römischová, pocházela z Vídně. Malý Zdeněk vyrůstal obklopen jak češtinou, tak němčinou. Dětství prožil uprostřed hlubokých lesů, které se pro něj staly celoživotní inspirací, například v první symfonii.
1 / 2
Portrét Zdeňka Fibicha
Malovaný portrét mladého Zdeňka Fibicha v jeho jedenácti letech.
Zdroj: Fibich.cz
2 / 2
Areál myslivny
Areál myslivny: Budovu staré myslivny – rodného domu Zdeňka Fibicha – poblíž Všebořic u Dolních Kralovic dnes již neuvidíte. Lovecký dům v areálu myslivny byl v roce 1911 nahrazen cihlovou stavbou v pozdně secesním stylu.
Zdroj: Národní památkový ústav
Rodina Fibichů byla dlouhodobě spjata s lesnictvím a službou u šlechtického rodu Auerspergů. Matčina se zabývala textilní výrobou ve Vídni, kde otec Marie vlastnil nevelkou továrnu.
Právě matka vedla syna k hudbě. Mimo jiné i tím, že mu často vyprávěla příběh podivuhodného Čarostřelce z opery Carla Maria Webera.
Do rodiny patřili dva světově známí hudební umělci. Prvním z nich byl Alexandr Dreyschock, profesor na petrohradské konzervatoři a carský dvorní klavírista. Zasloužil se také o Smetanovu kariéru – dopomohl mu k místu ředitele Společnosti pro klasickou hudbu v Göteborgu.
Druhým zvučným jménem byl Raimund Dreyschock, který vyučoval housle na konzervatoři v Lipsku a od roku 1850 působil jako koncertní mistr v orchestru lipského Gewandhausu.
Práce Fibichova otce vyžadovala časté stěhování, což znamenalo, že žili například ve Švihově nebo v Libáni u Nasavrk, kam přesídlili v roce 1857.
1859 – Malý světoběžník
Tehdy pouze devítiletý Fibich odešel roku 1859 studovat na Öffentliche Knaben-Hauptschule ve Vídni. O Zdeňka se tam pravděpodobně starali jeho prarodiče z matčiny strany.
Zpět do vlasti se vrátil po třech letech. Ve studiu pokračoval na Malostranském gymnáziu v Praze a zároveň se stal žákem hudebního pedagoga a kritika Zikmunda Kolešovského.
V roce 1861 s rodinou cestoval z Vídně do Terstu. Projíždka přes Alpy po nově otevřené Jižní dráze odstartovala jeho celoživotní lásku k těmto velehorám.
Cestování bylo běžnou součástí rodinného života, což Fibich popisuje ve svém raném literárním dílku Cestopis jízdy do Terstu.
Jeho první umělecké pokusy tudíž nebyly hudební, ale literární.
1865 – Konzervatoř v Lipsku
V roce 1865 poslali rodiče Zdeňka do Lipska ke strýci Raimundu Dreyschockovi, aby tam nastoupil na konzervatoř. Během studií se do hloubky seznámil s hudbou Johanna Sebastiana Bacha a silný vztah získal i k dílu Roberta Schumanna. Údajně právě studium Bachových skladeb jej utvrdilo v tom, že se chce naplno věnovat hudbě.
Vzorem mu nebyli jen Bach a Schumann, ale také Carl Maria von Weber, zejména opera Čarostřelec, jejíž příběh si dobře pamatoval z matčina vyprávění. V tomto období také poznal novátorskou hudbu Richarda Wagnera.
1869 – Odchod do Paříže
Protože měl Fibich pocit, že Lipsko začalo stagnovat a stávalo se konzervativním, odešel do Paříže, kde našel místo jako učitel klavíru a klavírista.
Podstatnou část svého pobytu trávil v Louvru mezi obrazy. Pro romantického skladatele to nebyla pouhá inspirace, ale součást filozofie, v níž se všechny umělecké formy vzájemně dotýkají. Vizuální bohatství forem, příběhů a emocí hudebně přetlumočil například do svých melodramů.
Poslední studijní zastávkou byl pro Fibicha Mannheim. Ředitel místní opery Vincenz Lachner mu předal mimo jiné i zásady skladby a orchestrace německé školy.
Nedlouho po svém návratu do Prahy se Fibich spřátelil s Otakarem Hostinským – českým estetikem a teoretikem hudby a divadla. Hostinský byl velkým podporovatelem Wagnerovy tvorby, která byla na svou dobu značně revoluční.
Fibich se s tímto pohledem na věc do velké míry shodoval. Sám po celý život hájil tvůrčí linii moderní opery a dramaturgie a bránil je proti obviňování z „wagnerianismu“ a „hudebních výstředností“.
Za wagnerianismus, též wagnerismus, se označuje umělecký a filosofický vliv Richarda Wagnera, který měl hluboký dopad nejen na hudbu a divadlo, ale také na tehdejší společenské a kulturní konvence. Wagnerovy ideje, díla a inovace se staly katalyzátorem debat a konfliktů, které překračovaly hranice hudebního světa.
Wagnerianismus vyvolával polarizované reakce. Zatímco jedni v něm viděli revoluční přístup k umění, jiní ho považovali za dekadentní, příliš intelektuální či dokonce nebezpečný. Wagnerovy myšlenky omezovaly tradiční autority a stavěly umělce do role proroka, což přispívalo k postupnému oslabování konvencí 19. století.
V této vyostřené atmosféře začal Fibich komponovat svou první symfonickou báseň Othello, jejíž provádění propagoval sám Bedřich Smetana. Zhostil se i jednoho z prvních zhudebnění tehdy aktuálního Rukopisu královédvorského, na jehož podkladu vznikla symfonická báseň Záboj, Slavoj a Luděk.
Melancholická romantika
1873 – První svatba i srdeční ztráty
V srpnu 1869 se na prázdninovém pobytu v Jilemnici seznámil s rodinou mlynáře Josefa Hanuše. Ta měla k hudbě velmi blízko. Dokonce se říká, že Zastaveníčko pro soprán, tenor a bas složil Fibich tak, aby dílko odpovídalo hlasovému rozsahu jejích členů.
Skladatel si k rodině našel ještě jedno pojítko – zamiloval se do nejmladší mlynářovy dcery Růženy. O čtyři roky později – 20. února 1873 – se s ní oženil.
Manželství bohužel nemělo dlouhého trvání a bylo plné bolestných událostí. V roce 1873, kvůli nedostatku práce v Praze, odjeli novomanželé do Vilniusu, kde Fibich získal místo učitele sborového zpěvu hned na pěti školách.
V hlavním městě Litvy se páru narodila dvojčata Richard a Elsa. Syn bohužel zemřel již v den porodu a velké zdravotní komplikace se nevyhnuly ani dceři. Zdravotní situace Růženy se prudce zhoršila, a když se pár s dcerkou vrátil do Prahy, podlehla v říjnu 1874 plicnímu onemocnění.
O rok později se Fibich na přání své zesnulé ženy oženil s její sestrou Betty Hanušovou.
Betty, rozená Barbora Hanušová, se stala operní zpěvačkou. Právě ona zapěla první tóny Smetanovy Libuše při zahajovacím představení Národního divadla.
1 / 3
Civilní fotografie Betty Hanušové-Fibichové
Betty, vlastním jménem Barbora Hanušová, se stala Fibichovou ženou na přání jeho zesnulé manželky – Anny Hanušové, která byla její sestrou.
Zdroj: Archiv Národního divadla
2 / 3
Betty Fibichová v roli hraběnky z opery Pytlák, 16. července 1886
O Betty Hanušové-Fibichové se na půdě Národního divadla mluvilo jen v superlativech.
Ladislav Novák ve své knize zmiňuje:
"Říkávalo se o ní, že byla specialitou Národního divadla. A tou také byla svým nádherným altem, ojedinělým v souboru české opery až na dobu přítomnou, neboť žádná z altistek Národního divadla ji hlasově dosud nepřekonala, ba ani nedostihla."
Zdroj: Čámský, archiv Národního divadla
3 / 3
Betty Hanušová-Fibichová
S manželem Zdeňkem Fibichem Betty úzce spolupracovala i na poli profesním. Mohutný hlas velkého rozsahu a patetický projev jí například vysloužil roli ve Fibichově Nevěstě Messinské, kde ztvárnila roli Donny Isabelly.
Foto: Archiv Národního divadla
1875 – Vykoupení úspěchem
V Praze se Fibich věnoval komponování, dirigování a pedagogické činnosti. Stal se druhým kapelníkem a sbormistrem Prozatímního divadla, podílel se na tvorbě scénické hudby a v letech 1878–1881 vedl sbor ruského pravoslavného chrámu.
Fibicha v těchto letech zasáhla smrt Elsy, dcery z předchozího manželství. Ztrátu o něco zmírnilo narození syna Richarda, kterého pojmenoval podle hudebního velikána Richarda Wagnera.
Z tohoto období pocházejí díla, která určila jeho další umělecký vývoj: symfonická báseň Toman a lesní panna či koncertní melodram Štědrý den.
Přestože Fibich s nadšením podporoval tendence národního obrození, vyhraněná nacionální či slovanská stanoviska mu byla cizí. Neuzavřel se pouze do oblasti českoslovanských námětů, ale komponoval i díla čistě lyrická, například melodram Vodník.
V tomto úsilí ho posilovalo i rozvíjející se přátelství s lumírovcem Jaroslavem Vrchlickým. Na text jeho stejnojmenné básně složil kantátu Jarní romance.
Moderní opera
1882 – Kontroverzní nevěsta
Ve spolupráci s Hostinským se Fibich v roce 1882 rozhodl pro svůj dosud nejodvážnější umělecký čin. Jejich společným cílem bylo vytvořit stylově čistou hudební tragédii bez operních konvencí.
Nevěsta messinská byla komponována v letech 1882–83. V konkurzu, který vypsal Sbor pro zřízení Národního divadla, získalo dílo první cenu v oboru vážné opery.
Premiéra se konala v Národním divadle v roce 1884 a part kněžny Isabelly obsadila Fibichova žena Betty.
1 / 1
Plakát
Plakát k uvedení opery Nevěsta messinská v Národním divadle z roku 1884.
Zdroj: Alamy.com
Přestože odborníci operu ocenili, široké publikum nijak zvlášť nenadchla a byla označována za nezáživnou, chladnou a především: německou.
Tendence k odsuzování wagnerovských idejí mezi lidmi stále přetrvávaly. I později – v devadesátých letech – byla Fibichova tvorba v negativním smyslu vztahována v souvislosti s Nevěstou messinskou k wagnerianismu.
V roce 1883 začal Fibich spolupracovat s Janem Malátem na Velké teoreticko-praktické škole pro piano. Tuto obsáhlou pedagogickou příručku dokončil sám až v roce 1899.
1 / 1
Škola pro piano
Pedagogická příručka hry na piano z rukou Zdeňka Fibicha a Jana Maláta k poctě Bedřichu Smetanovi a Antonínu Dvořákovi vznikala celých 6 let. Příručku nakonec Fibich dokončil sám až v roce 1899.
Zdroj: Digitální repozitář Univerzity Karlovy.
1884 – Oddechová léta
Po rozpačitém uvedení Nevěsty se Fibich na čas stáhl do ústraní a k opeře se vrátil až v devadesátých letech. Odmítl například libreto Karla Pippicha, Vlasty skon, které nakonec zhudebnil Otakar Ostrčil.
V souvislosti s pedagogickou činností se systematicky rozrůstala Fibichova sbírka instruktivních skladeb. Patří mezi ně například Maličkosti a Zlatý věk, ale i mnoho koncertních děl, jako je klavírní cyklus Z hor s motty Jaroslava Vrchlického.
Kromě tohoto obrozence udržoval Fibich přátelství i s Antonínem Dvořákem. Svědčí o tom například čtyřruční Sonáta B dur z roku 1886, kterou mu věnoval. Oba skladatelé prý společně vedli dlouhé debaty o svých dílech, navštěvovali představení Nového německého divadla a diskutovali o aktuálních otázkách hudebního života.
Fibich se postupně vrátil k intenzivní skladatelské práci a experimentům. Díla vzniklá ve spolupráci s Jaroslavem Vrchlickým mu přinesla oblibu jak u profesionálů, tak u laického publika – například programní předehra Noc na Karlštejně.
Fibich tíhl k divadlu a psal i scénickou hudbu. Jeho trilogie melodramů Námluvy Pelopovy, Smír Tantalův a Smrt Hippodamie se na scéně Národního divadla setkala s nadšeným přijetím.
Námluvy Pelopovy na mezinárodní hudební a divadelní výstavě ve Vídni v roce 1892 dokonce zastínily operu Dimitrij od Antonína Dvořáka.
Po boku nové ženy
1892 – Přichází Anežka
Poslední tvůrčí období Zdeňka Fibicha se nerozlučně pojí se jménem jeho studentky a literátky, Anežky Schulzové. Tento vztah ovlivnil klavírní cyklus Nálady, dojmy a upomínky a propisoval se i do další skladatelovy tvorby. Anežka se stala autorkou několika libret k Fibichovým operám, například k Hedy nebo Šárce. Manželství s Betty se kvůli románku s mladou umělkyní rozpadlo, k rozvodu však nikdy nedošlo.
Svoji nejpopulárnější skladbu Fibich vytvořil v roce 1893. Jedná se o Večery na Žofíně, které jsou díky houslistovi Janu Kubelíkovi známé pod názvem Poem.
1 / 2
Civilní portrét Anežky Schulzové
Anežka Schulzová byla aktivní členkou české umělecké scény, sama se v letech 1888–1894 věnovala divadelnímu zpravodajství, psala do Zlaté Prahy a do Květů. Byla úspěšnou překladatelkou a psala kritické i životopisné studie o zahraničních autorech.
Foto: Archiv Národního divadla
2 / 2
Anežka Schulzová
Fibich se se svou manželkou Betty Fibichovou nikdy nerozvedl i přesto, že s Anežkou Schulzovou prožil významnou část svého života, a to jak pracovního, tak soukromého.
Foto: Archiv Národního divadla
1895 – Návrat k opeře
Jádrem Fibichovy tvorby v devadesátých letech se stala opera. Premiéra Bouře, jejíž libreto zpracoval Jaroslav Vrchlický podle Shakespearovy stejnojmenné hry, se konala v době, kdy už Fibich komponoval Hedy. Uvedení Hedy, inspirované Donem Juanem od lorda Byrona, zase proběhlo během jeho práce na Šárce.
Právě Šárka se stala nejúspěšnější operou autorské dvojice Fibich–Schulzová, i když v soutěži Družstva Národního divadla v roce 1899 nevyhrála (Psohlavci Karla Kovařovice porazili jak ji, tak Evu Josefa Bohuslava Foerstera).
V roce 1899 se stal Fibich na krátkou dobu dramaturgem Národního divadla.
Libreto k poslední opeře, které Schulzová pro Fibicha připravila, bylo inspirováno porážkou baltských Slovanů Dány ve 12. století. Fibich se premiéry Pádu Arkunů, monumentálního díla s náročnou výpravou, již nedožil, účastnil se pouze zkoušek.
1900 – Úmrtí
Na jaře roku 1900 trpěl Fibich stále častějšími astmatickými záchvaty a depresemi ze ztráty místa dramaturga Národního divadla a připadal si nepotřebný i jako skladatel.
Zemřel 15. října stejného roku po týdenním těžkém zápase se zápalem plic a srdeční slabostí. Na Vyšehradském hřbitově uložila jeho tělo pouze malá skupina žáků a důvěrných přátel.
1 / 1
Hrobka Fibichových
Hrobka na Vyšehradě ukrývá ostatky jak Zdeňka Fibicha, tak jeho ženy Betty Fibichové která zemřela několik měsíců po manželovi.
Zdroj: Wikipedie
Přehled díla
Fibichovy skladby jsou známy svou poetickou náladou a sofistikovanou harmonickou strukturou. Na rozdíl od Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka, kteří mnohdy čerpali inspiraci z folkloru, se Fibich více orientoval na evropskou hudební tradici, zejména na německou romantiku (Schumann, Wagner).
Fibich byl také jedním z mála skladatelů své doby, kteří ve svých dílech často reflektovali osobní prožitky. Tento aspekt je patrný zejména v jeho pozdních dílech, která odrážejí jeho vztah k Anežce Schulzové.
Symfonie
Symfonie a orchestrální skladby komponoval Fibich zejména ve středním a pozdním období své kariéry. Uplatnil v nich svůj smysl pro dramatickou výstavbu, melodičnost a výrazové bohatství a schopnost zprostředkovat silné emoce.
Jeho symfonická díla často obsahují konkrétní příběhy, náměty nebo poetické obrazy.
Vybraná díla
Symfonie č. 1 F dur (1883)
Symfonie č. 2 Es dur (1893) – vznikla v období jeho intenzivní spolupráce s Anežkou Schulzovou.
Symfonická báseň V podvečer (1887) – jedno z nejlyričtějších děl Zdeňka Fibicha, inspirované atmosférou soumraku.
Scénické melodramy
Zdeněk Fibich se svou tvorbou významně zasloužil o rozvoj scénického melodramu. Ve své práci se inspiroval antickými tragédiemi a hledal nové cesty, jak hudbou podpořit herecký výraz a literární text.
Vybraná díla
Hippodamie (1891-1894) – trilogie – Námluvy Pelopovi (1891), Smír Tantalův (1893) a Smrt Hippodamie (1893–1894) na texty básníka Jaroslava Vrchlického.
Štědrý den (1875) – na text Karla Jaromíra Erbena.
Zmoudření ševce (1884) – dílo odlišné svou lehčí a humornější náladou.
Symfonické básně
Fibich patřil mezi průkopníky symfonické básně v české hudbě. Důraz kladl na detailní vykreslení emocí a atmosféry, často čerpal inspiraci z české literatury, přírody nebo mytologie.
Vybraná díla
Toman a lesní panna (1874) – ukázka díla, kde melodie a orchestrace přímo ilustrují děj.
Vesna (1893)
Záboj (1873)
Koncertní předehry
Vybrané skladby
Komenský (1873) – skladba vznikla k třístému výročí narození Jana Amose Komenského.
Místo skladatelova posledního odpočinku, hrobku která se nachází na Vyšehradském hřbitově, vytvořil pro rodinu Fibichových český architekt a designér Josef Fanta.
Na budově paláce Žofín je umístěna pamětní deska připomínající působení Zdeňka Fibicha, který zde uváděl svá díla. Nedaleko Žofína bydlela i Anežka Schulzová a říká se, že právě tento pražský ostrov byl častým místem jejich schůzek.
V areálu myslivny, který byl původně součástí panství Auerspergů, stávala i budova, kde se skladatel narodil. Lovecký dům ovšem již nestojí, v roce 1911 ho nahradila nová cihlová stavba v pozdně secesním stylu.
Zdeněk Fibich studoval v Lipsku na konzervatoři, což významně ovlivnilo jeho hudební rozvoj. Pobyt v tomto významném evropském hudebním centru mu umožnil seznámit se s moderními skladatelskými proudy a prohloubit své znalosti v oblasti kompozice a harmonie.
Z Lipska se Fibich přesunul do Paříže, kde působil jako učitel klavíru a klavírista. Mnoho času strávil v Louvru, v němž se seznámil s výtvarným uměním, které si velmi oblíbil. Smysl pro malbu pak uplatnil i ve své hudební tvorbě, kdy přenesl své vizuální vnímání do hudební kompozice, především ve své schopnosti vytvářet živé hudební obrazy, díky nimž jeho díla působí nesmírně plasticky a sugestivně.
Místo skladatelova posledního odpočinku, hrobku která se nachází na Vyšehradském hřbitově, vytvořil pro rodinu Fibichových český architekt a designér Josef Fanta.
Na budově paláce Žofín je umístěna pamětní deska připomínající působení Zdeňka Fibicha, který zde uváděl svá díla. Nedaleko Žofína bydlela i Anežka Schulzová a říká se, že právě tento pražský ostrov byl častým místem jejich schůzek.
V areálu myslivny, který byl původně součástí panství Auerspergů, stávala i budova, kde se skladatel narodil. Lovecký dům ovšem již nestojí, v roce 1911 ho nahradila nová cihlová stavba v pozdně secesním stylu.
Zdeněk Fibich studoval v Lipsku na konzervatoři, což významně ovlivnilo jeho hudební rozvoj. Pobyt v tomto významném evropském hudebním centru mu umožnil seznámit se s moderními skladatelskými proudy a prohloubit své znalosti v oblasti kompozice a harmonie.
Z Lipska se Fibich přesunul do Paříže, kde působil jako učitel klavíru a klavírista. Mnoho času strávil v Louvru, v němž se seznámil s výtvarným uměním, které si velmi oblíbil. Smysl pro malbu pak uplatnil i ve své hudební tvorbě, kdy přenesl své vizuální vnímání do hudební kompozice, především ve své schopnosti vytvářet živé hudební obrazy, díky nimž jeho díla působí nesmírně plasticky a sugestivně.
Fibichova poslední studijní zastávka, při které měl příležitost se učit od ředitele opery, Vincenze Lachnera.
1 / 6
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám správně fungují naše stránky, rychle tu najdete, co hledáte, a na webech třetích stran vás neobtežujeme reklamou na věci, které vás nezajímají. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.