Spisovatel, malíř a především skladatel, kterému se dostalo uznání už za jeho života. Stal se čestným doktorem Univerzity Karlovy, prezidentem Akademie věd a prvním hudebníkem s titulem národní umělec. Svým hudebním jazykem i vlasteneckým zaměřením pokračoval v odkazu Bedřicha Smetany, přátelil se s Gustavem Mahlerem.
“Cítil jsem vždy nejzřetelněji, že vpravdě žiji jen tehdy, pracuji-li jako skladatel. Tvůrčí práce dávala mi požitky nejslastnější.”
Josef Caspar Franz Förster se narodil 30. prosince 1859 v Praze. Jméno Josef Bohuslav Foerster začal používat pravděpodobně až v osmdesátých letech vlivem obrozeneckého hnutí, které podporovalo počešťování německy znějících příjmení.
Rodina Försterových žila v Hrzánském paláci na Malé Straně a její umělecké nadání sahalo hluboko do historie. Už skladatelův prapradědeček se živil jako učitel hudby. Bohuslavův otec absolvoval varhanickou školu, působil jako ředitel chrámové hudby v pražských kostelích a nakonec se stal varhaníkem v chrámu sv. Víta v Praze. Otcovu cestu ke kariéře muzikanta popsal Foerster následovně:
"...jeho sny nesly se za cílem tak vysokým, tak vzdáleným a nedostupným, že si jej přiznával pouze sám sobě ve chvílích nejsmělejšího rozpětí sil: neztratiti se v tom moři jako vlna, jež přeletí lehce po hladině, nýbrž vyniknouti jako taková, která, vystoupivši a vznesši se, zčeří hladinu, vytryskne a tříští se v tisíce skvělých slz, z nichž v každé zaskví se slunce v celé své vznešené kráse.”
Josef Bohuslav Foerster
o svém otci
Bohuslavova matka Marie Försterová, rozená Hladíková, měla hudební vzdělání, rodinné povinnosti a chabé zdraví jí však znemožňovaly se umění intenzivněji věnovat. Vychovala pět dětí.
Zemřela předčasně v nedožitých čtyřiceti letech. Poněkud ponuré ladění Foersterovy rané tvorby mnozí muzikologové připisují právě této nešťastné události. Opírají se i o fakt, že svou první skladbu věnoval právě její památce.
1 / 3
Foersterův otec, Josef Förster, který byl českým skladatelem a hudebním pedagogem.
2 / 3
Bohuslavův bratr Viktor Förster, český malíř a mozaikář.
3 / 3
Mozaika v průčelí kostela Panny Marie Sněžné v Praze. Jejím autorem je Bohuslavův bratr Viktor, který je zakladatelem vůbec první mozaikářské firmy v Čechách.
1868 – Ústav klavírní hry
V deseti letech zahájil Foerster na ústavu klavírní hry své hudební vzdělávání. Zároveň se umělecky rozvíjel doma pod taktovkou otce, který ho zapojil do chrámového sboru.
Velké množství času trávil v Osenicích u dědečka z otcovy strany, kde se seznámil s hrou na violoncello. Podněty z městského i venkovského prostředí se později propsaly i do jeho tvorby, například do cyklu Tři selské písně z roku 1889.
Velký vliv mělo na skladatelův profesní vývoj katolické prostředí, ve kterém vyrůstal. Försterovi dodržovali náboženské tradice a praktikovali domácí liturgii v souladu s cyklem roku. Nepřekvapí tedy, že mnohá z Foersterových děl mají sakrální základ, nebo se alespoň okrajově věnují velkým teologickým tématům, například Boží lásce a řádu.
1871 – Studentská léta
Po studijních začátcích na Malostranském reálném gymnáziu přešel Foerster na gymnázium ve Spálené ulici, které roku 1875 úspěšně absolvoval. Pokračoval na vyšší reálku pražskou, kde se seznámil s malířstvím a vypěstoval si velmi blízký vztah k literatuře.
Mnozí světoví autoři se mu stali inspirací pro jeho vlastní hudební tvorbu. Z českých spisovatelů a básníků můžeme jmenovat Václava Hálka nebo Josefa Václav Sládek, na jehož verše Foerster později složil Dvanáct sborů pro mužské hlasy. Ze zahraničních autorů pak Foersterovi učarovali William Shakespeare, Victor Hugo, Alexandr Sergejevič Puškin nebo Alphonse Daudet. Poslednímu jmenovanému věnoval svou orchestrální suitu V horách z roku 1884.
Studentské období se mu zapsalo hluboko do paměti. Vzpomínky na ně zachytil v symfonickém obrazu Mé mládí z roku 1900.
Snad i proto, že Josef Bohuslav Foerster vyrůstalv rodině s velkým zájmem o kulturu, obklopoval se v pozdějším životě inspirativními lidmi z kulturních kruhů. Kromě Gustava Mahlera, s nímž navázal velmi blízký a dlouhodobý vztah, udržoval přátelství také s Janem Nerudou, Pjotrem Iljičem Čajkovským nebo Edvardem Griegem.
Chemie vs. hudba, 0:1
1879 – Studium přírodopisu a chemie
Přestože Foersterův otec hudbu miloval, dobře si uvědomoval, že život profesionálního umělce není jednoduchý. Navzdory synovu talentu poslal Josefa Bohuslava studovat chemii a přírodovědu na technickou školu. Vědecká kariéra tehdy v jeho očích slibovala jistější a praktičtější budoucnost.
1 / 2
Mladý Josef Bohuslav Foerster
2 / 2
Plakát k premiéře Smetanovy opery Hubička
Smetanova opera Hubička mladého Foerstera naprosto uchvátila a utvrdila v tom, že jeho další životní kroky povedou směrem k hudbě.
1879 – Varhanická škola
Smetanova Hubička ale udělala přírodovědným studiím čáru přes rozpočet. Premiéra této opery nadchla Josefa Bohuslava natolik, že se rozhodl studium chemie opustit a začít se naplno věnovat hudbě. Na varhanickou školu přestoupil necelý měsíc po začátku školního roku. Tam se ho ujal F. Z. Skuherský, skladatel, pedagog a především známý hudební teoretik.
Foersterovi se od první chvíle velmi dařilo, otci tak nezbylo než uznat, že jeho vlohy jsou skutečně výjimečné a synovu hudební cestu podpořit.
Bedřich Smetana
Skladatel
V roce 1882 Josef Bohuslav složil státní hudební zkoušku a stal se varhaníkem v kostele sv. Vojtěcha. Nedlouho poté získal post ředitele chrámové hudby u Panny Marie Sněžné a nastoupil na malostranskou a smíchovskou reálku jako učitel zpěvu.
Pozornosti se těšila i jeho hudebně-kritická činnost v Národních listech, kde v tuto dobu pravidelně publikoval.
1884 – První orchestrální premiéra
Foersterova první orchestrální premiéra proběhla v roce 1884. Šlo o suitu V horách, kterou provedl orchestr konzervatoře pod vedením tehdejšího ředitele Antonína Bennewitze.
Takto Foerster na první uvedení skladby vzpomínal:
Ředitel Bennewitz nás vlídně uvítal, a poklepav mi na rameno, vyzval mě, abych svou práci dirigoval sám. [...] Když bylo po zkoušce, slyšel jsem ještě slova uznání a ucítil vřelý stisk ruky tatínkovy.
Josef Bohuslav Foerster
o premiéře orchestrální suity V horách
1888 – Sňatek s Bertou Lautererovou
Jako hudební kritik sledoval Foerster také dění v Národním divadle. Jeho pozornosti tak neunikla ani mladá, nadějná zpěvačka Berta Lautererová, která se zhostila role Desdemony při pražské premiéře Verdiho Othella. Foerstera sopranistka uchvátila a k jeho štěstí byla náklonnost vzájemná.
1. září 1888 uzavřel pár sňatek a ve šťastném manželství setrval až do Bertiny smrti v roce 1936.
1 / 2
Bohuslav Foerster s manželkou Bertou Lautererovou-Foersterovou
2 / 2
Berta Lautererová
1890 – Dokončení opery Debora
Přestože měl v tuto dobu Foerster na svém kontě již poměrně úctyhodný počet zkomponovaných děl, žánru opery se doposud věnoval jen z pozice hudebního kritika. To se změnilo roku 1890, kdy s úspěchem proběhla premiéra jeho první opery Debora.
Titulní role se zhostila Berta Lautererová-Foersterová.
1893 – Přesun do Hamburku
Kariérní vývoj manželky se dotknul i samotného skladatele. Koncem roku 1892 obdržela Berta nabídku angažmá v Hamburské státní opeře a od 1. ledna 1893 se stala členkou tamního souboru.
Foerster měl ohledně přesunu do Hamburku smíšené pocity. Na jednu stranu chtěl svou ženu následovat a poznat nové tvůrčí prostředí, na stranu druhou se necítil zcela připraven opustit svoji vlast a blízké.
Když ale při jedné krátkodobé návštěvě Hamburku navázal přátelství s Gustavem Mahlerem, získal odvahu a s pocitem, že nebude v cizím prostředí sám, se rozhodl do Německa přestěhovat.
Těsně před odjezdem dokončil Druhou symfonii, která tesknou náladu opouštění domova i nadějné vyhlídky do budoucna reflektuje.
Léta hamburská
Po přesunu do zahraničí se Foerster věnoval především soukromé výuce a hudební kritice. Velkou podporu pro něj v tomto období představoval podle očekávání Gustav Mahler. Ten Foerstera doporučoval jako pedagoga a důvěřoval mu natolik, že s ním sdílel své nové partitury. V roce 1896 pak Mahler dvakrát úspěšně provedl Foersterovu Druhou symfonii s podtitulem Život.
Ve spojitosti s jejich blízkým přátelstvím bývá styl obou skladatelů nezřídka srovnáván i dnes.
“... Foersterova hudba je ve všech složkách vyvážená a promyšlená, nedráždí a neprovokuje jako hudba Mahlerova ke snaze poodhalit cosi, co je kryto za jejími tóny."
Josefa Bohuslava Foerstera můžeme považovat za skutečně všestranného génia. Naplno se věnoval hudbě, zároveň se ale ponořil i do vlastní literární tvorby. Jeho nejznámějším dílem z této oblasti je nepochybně autobiografie Poutník vydaná roku 1929. Foerster se nebál ani skládání básní, psaní libret pro vlastní opery nebo malby, kterou povětšinou zachycoval přírodní scenérie v impresionistickém stylu.
1 / 3
Josef Bohuslav Foerster, Břízky v krajině
Josef Bohuslav Foerster se věnoval i výtvarnému umění. Podobně jako jeho hudba, i jeho obrazy se zaměřují především na lyrické subjekty.
2 / 3
J. B. Foerster při malování
3 / 3
J. B. Foerster, Poutník
Nejznámější literární počin Josefa Bohuslava Foerstera, v němž zachytil své vlastní životní osudy. Dílo je významným zdrojem informací pro hudební vědce zabývající se Gustavem Mahlerem, který má v knize důležitou roli.
Foersterovo jméno získávalo v Hamburku věhlas. V roce 1901 nastoupil jako učitel klavíru na tamní konzervatoř, kde působil dva roky.
Za pozornost stojí také Foersterovy kompoziční aktivity z této doby. Do orchestrální suity Cyrano de Bergerac se promítá jeho láska k literatuře podobně jako do písňových cyklů Písně jarní a podzimní a Láska. Krom toho Forster pracoval i na opeře Eva, ke které si napsal vlastní libreto podle románu Gabriely Preissové. Učinil tak přibližně ve stejnou dobu, kdy v Brně Leoš Janáček zhudebňoval dílo téže autorky v rámci opery Její pastorkyňa.
Leoš Janáček
Hudební skladatel
Zkrácené provedení opery Eva z roku 1974 odvysílala Československá televize včetně úvodního medailonku autora.
1901 – Berta odchází do Vídně
Přestože se Foersterovi v Hamburku dařilo, stýskalo se mu po domově. Návrat do Čech se ale nekonal. Foersterova manželka Berta dostala další životní nabídku, tentokrát z Vídeňské opery, kde v roce 1901 zahájila angažmá. Josef Bohuslav ji následoval o dva roky později, jakmile se rozvázal z povinností v Hamburku.
Léta vídeňská
1903 – Přesun do Vídně
Ve Vídni se po období soukromé výuky stal pedagogem na hudební univerzitě a následně získal post referenta pro týdeník Die Zeit.
V rakouské metropoli Foerster rozšířil kruhy svých významných přátel. Kromě pokračujících styků s Gustavem Mahlerem se sblížil například s Arnoldem Schönbergem, Alexandrem Zemlinskym nebo Brunem Walterem.
Vídeňské období bylo pro oba manžele Foersterovy zásadní nejen po stránce profesní, ale také rodinné – 5. října 1905 se jim narodil syn Alfred.
Ve stejném roce se Foerster dočkal premiéry své další opery Jessika, kterou složil na námět Shakespearova Kupce benátského.
1909 – Oslavy padesátin
Uznání a popularity se Josefu Bohuslavu Foersterovi dostalo již během jeho aktivního uměleckého působení.
Oslavy jeho padesátých narozenin se tak staly velkou událostí doma i ve Vídni. V obou městech se konalo hned několik koncertů a vyšla také Foersterova dosavadní biografie.
1911 – Smrt Gustava Mahlera
Období úspěchů Foersterovi zkalila smutná zpráva. Po dlouhých zdravotních problémech zemřel jeden z jeho nejbližších přátel Gustav Mahler. Přestože Foerster měl čas se na jeho odchod připravovat delší dobu (už v roce 1907 Mahler kvůli svému chatrnému zdraví přestal dirigovat), událost ho značně zasáhla.
Blízkost vztahu obou skladatelů dokládá Foersterovo životopisné literární dílo Poutník, které se osobnosti Mahlera podrobně věnuje.
1914 – Začátek první světové války
První světová válka znamenala pro Foerstera velké dilema. Na jednu stranu nechtěl, aby ho konflikt umělecky umlčel a dál komponoval – z roku 1914 pochází například symfonická báseň Jaro a touha. Zároveň se ale nedokázal smířit s tím, že žije na území nepřítele vlastního národa, a cítil potřebu se za svou vlast postavit. Ponořil se tedy do intenzivní práce s českou menšinou ve Vídni. Jeho názor na podporu domoviny byl nekompromisní:
“Každý má bez ohledu na zisk a slávu pracovati pro vlast a nikoliv pro cizinu, poněvadž jsme povinni ku oslavě své vlasti pracovati. Doma je půda pro každého, a jedná-li kdo jinak, je to zrada."
Josef Bohuslav Foerster
o práci pro vlast
Poutník se vrací
1918 – Návrat do Prahy
Po skončení války mohli manželé Foersterovi konečně přicestovat zpátky do Prahy. Nálada kolem skladatelova návratu byla ale smíšená. Zatímco většina společnosti ho vítala s nadšením, někteří mu vyčítali, že se v těžkých časech málo zastal vlastního národa.
Jednoznačné nejsou ani dobové názory na Foersterovu hudební tvorbu. V roce 1919 proběhla premiéra jeho opery Nepřemožení, na které začal pracovat už v Hamburku. Dílo se v Národním divadle dočkalo dvaceti provedení během tří let, dlouhodobější oblibu si ale oproti autorovým předchozím operám nezískalo a netěší se jí ani dnes.
1 / 1
Scéna opery Nepřemožení v Národním divadle, 1918
1919 – Založení Společnosti Bohuslava Foerstera
Pohledy na skladatelovy politické postoje i umělecké počiny se sice různily, stále se mu však dostávalo celospolečenského uznání. Vznikla například Společnost Bohuslava Foerstera, která se dodnes věnuje vydávání a šíření autorova díla. Foerster v poválečném období nakonec získal i místo profesora skladby na pražské konzervatoři, kde se později stal ředitelem.
1921 – Smrt syna Alfreda
Roku 1921 vystřídala profesní úspěchy tragédie v osobním životě, když při horečnatém onemocnění zemřel syn Alfred. Skladatel tišil žal prací na další opeře s titulem Srdce. Její premiéra se konala v roce 1923.
1929 – Čestný doktorát
V rámci Foersterových sedmdesátin se kromě mnoha koncertů a vydaných partitur skladatel dočkal také čestného doktorátu uděleného Filozofickou fakultou Univerzity Karlovy. Dva roky poté byl zvolen prezidentem České akademie věd a umění. Na tomto postu zůstal až do roku 1939.
1936 – Smrt Berty a sňatek s Olgou
Mezi veřejné pocty a vlny slávy se ale vmísil další stín, tentokrát v podobě smrti manželky Berty. Aby nezůstával ve smutku sám, oženil se Foerster ještě téhož roku s Olgou Dostálovou-Hilknerovou. Ta mu zůstala po boku až do jeho smrti.
1 / 1
Vztah s druhou manželkou Olgou ukončila až Foersterova smrt v roce 1951.
1945 – Kantáta 1945 a titul národního umělce
Druhou světovou válku už Foerster prožil ve vlasti. Jeho životopisné dílo Poutník nabylo v tomto těžkém období na popularitě a stalo se pro mnohé útěchou, která pomáhala zmírnit děs z válečného konfliktu.
Po roce 1945 cítil potřebu konec války náležitě oslavit. Zkomponoval sborovou Kantátu 1945, v níž zhudebnil nábožensky laděné texty Bohumila Mathesia a Marie Rafajové.
Ve stejném roce získal jako první hudební skladatel titul národního umělce a zařadil se tak po bok jmen jako Petr Bezruč, Max Švabinský nebo Václav Špála.
Na sklonku života se Foerster věnoval převážně komponování pro pěvecké sbory. Mezi jeho sborová díla patří například Tři sborypro ženské hlasy a klavír, Píseň bratra Slunce nebo už zmíněných Dvanáct sborů pro mužské hlasy na básně J. V. Sládka.
Je jistě škoda, že v mysli mnohých je spojen téměř výhradně se sborovou tvorbou, která zastiňuje jeho ostatní hudební počiny. Zůstává na nás posluchačích, abychom dali prostor i těm méně uváděným dílům, jež Foersterův umělecký odkaz spoluutváří.
1951 – Úmrtí
Josef Bohuslav Foerster zemřel 29. května 1951 v Novém Vestci v úctyhodných dvaadevadesáti letech. Do posledních chvil při něm byla manželka Olga.
S ohledem na jeho společenské postavení mu byl zorganizován velkolepý pohřeb s průvodem od Národního divadla. Foerster by si vzhledem ke své zbožnosti pravděpodobně přál církevní obřad, což ale kvůli tehdejší politické situaci nebylo možné. Skladatelovy ostatky byly uloženy do rodinné hrobky na Olšanských hřbitovech.
Tato stabilita se ovšem v rozbouřeném a stylově roztříštěném světě dvacátého století proměnila v nehybnost, pro aktivní život jeho díla osudnou.
Vlasta Reittererová
O J. B. Foersterovi
Přehled díla
Opery
Vybrané opery
Debora (1891) – Foersterova první opera na motivy oblíbené divadelní hry vídeňského dramatika Salomona Hermanna Mosenthala Deborah z roku 1848. Hlavní roli Debory jako první ztvárnila Foersterova manželka Berta Lautererová-Foersterová.
Jessika (1904, 1906 překomponováno 3. jednání) – opera na libreto Jaroslava Vrchlického podle Shakespearova Kupce benátského. Proto je opera někdy uváděna pod názvem Kupec benátský.
Bloud (1936) – Foersterova poslední opera, ke které si skladatel napsal libreto sám na motivy povídky Dva starci Lva Nikolajeviče Tolstého.
Sbory a písně
Vybraná díla
Tři dvojzpěvy (1885) – dílo reprezentující Foersterovu ranou sborovou tvorbu.
Písně na slova K. H. Máchy (1910)
Dvanáct sborů pro mužské hlasy na básně J. V. Sládka (1944)
Orchestrální skladby
Vybraná díla
I. Symfonie D moll (1888) – Foersterova první symfonie, kterou zkomponoval pod dojmem své svatby s Bertou Lautererovou.
V. Symfonie D moll (1929) – jako by se uzavíral pomyslný kruh, Foersterova poslední symfonie je ve stejné tónině jako ta první z roku 1888.
Dílo vzniklo po skladatelově návratu do vlasti a je hudebním zamyšlením nad vlastním životním směřováním.
Mé mládí (1900)
Církevní skladby a oratoria
Vybraná díla
Stabat Mater (1892) – rané dílo pro smíšený sbor a varhany
Glagolská mše (1923) – mše pro smíšený sbor a varhany
Písně ke sv. patronům českým (1932)
Komorní skladby
Vybraná díla
Erotovy masky (1912) – cyklus pro klavír
Klavírní trio B dur (1894) – druhé z celkem tří Foersterových klavírních trií
Smyčcový kvartet F dur (1944) – poslední Foersterův smyčcový kvartet
Melodramy
Vybraná díla
Amarus (1897) – zhudebnění stejnojmenné básně Jaroslava Vrchlického z cyklu Nové básně epické.
Norská ballada (1905) – zhudebnění básně Julia Zeyera.
Romance štědrovečerní (1934) – zhudebnění známé Nerudovy básně.
Josef Bohuslav Foerster, rodným jménem Josef Kašpar František Förster, se narodil 30. prosince 1859 v Praze na adrese Velkopřevorské náměstí 1. Jeho rodina měla velký zájem o hudbu, který Foerster podědil a rozvíjel celý svůj život.
Josef Bohuslav Foerster měl k Národnímu divadlu blízko už v dětství. V roce 1868 se se svým otcem zúčastnil položení základního kamene a později pozorně sledoval dění v Národním divadle z pozice hudebního kritika. Našel si tu dokonce manželku, sopranistku Bertu Lautererovou, která pak vystoupila v jeho vůbec první autorské opeře s názvem Debora.
V kostele sv. Vojtěcha působil na pozici varhaníka nejprve Josef Foerster a poté i jeho syn, Josef Bohuslav. Tomu zde byla ke stému výročí narození věnována Foersterova síň.
Poté, co Foersterova manželka Berta dostala angažmá v Hamburské opeře, přesunul se manželský pár do Hamburku, kde navázal blízké přátelství s Gustavem Mahlerem.
Po letech strávených v Hamburku se Foersterovi přesunuli do Vídně, kde si skladatel upevnil své renomé. Stal se pedagogem na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien a velkolepě tu oslavil své padesáté narozeniny.
V kostele Panny Marie Sněžné na Jungmannově náměstí působil Foerster jako ředitel kůru. Jeho bratr Viktor, zakladatel první české mozaikářské firmy, pro kostel vytvořil mozaiku, která dodnes zdobí průčelí.
Ve 40. letech 20. století si Josef Bohuslav Foerster nechal postavit vilu ve Strašnicích. Úkolu se zhostili stavitelé Václav a František Benešovi, kteří se inspirovali českou modernou.
Josef Bohuslav Foerster, rodným jménem Josef Kašpar František Förster, se narodil 30. prosince 1859 v Praze na adrese Velkopřevorské náměstí 1. Jeho rodina měla velký zájem o hudbu, který Foerster podědil a rozvíjel celý svůj život.
Josef Bohuslav Foerster měl k Národnímu divadlu blízko už v dětství. V roce 1868 se se svým otcem zúčastnil položení základního kamene a později pozorně sledoval dění v Národním divadle z pozice hudebního kritika. Našel si tu dokonce manželku, sopranistku Bertu Lautererovou, která pak vystoupila v jeho vůbec první autorské opeře s názvem Debora.
V kostele sv. Vojtěcha působil na pozici varhaníka nejprve Josef Foerster a poté i jeho syn, Josef Bohuslav. Tomu zde byla ke stému výročí narození věnována Foersterova síň.
Poté, co Foersterova manželka Berta dostala angažmá v Hamburské opeře, přesunul se manželský pár do Hamburku, kde navázal blízké přátelství s Gustavem Mahlerem.
Po letech strávených v Hamburku se Foersterovi přesunuli do Vídně, kde si skladatel upevnil své renomé. Stal se pedagogem na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien a velkolepě tu oslavil své padesáté narozeniny.
V kostele Panny Marie Sněžné na Jungmannově náměstí působil Foerster jako ředitel kůru. Jeho bratr Viktor, zakladatel první české mozaikářské firmy, pro kostel vytvořil mozaiku, která dodnes zdobí průčelí.
Ve 40. letech 20. století si Josef Bohuslav Foerster nechal postavit vilu ve Strašnicích. Úkolu se zhostili stavitelé Václav a František Benešovi, kteří se inspirovali českou modernou.
Pamětní deska s bustou
Pamětní deska s bustou Josefa Bohuslava Foerstera označuje dům, kde národní umělec prožil své dětství.
Obec, ze které pochází rod Försterů. Každoročně se tu pořádá nesoutěžní festival pěveckých sborů Foersterovy Osenice.
1 / 6
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám správně fungují naše stránky, rychle tu najdete, co hledáte, a na webech třetích stran vás neobtežujeme reklamou na věci, které vás nezajímají. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.