Program
Rebecca Clarke
Sonáta pro violu a klavír
Bohuslav Martinů
Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu, H 313
Dmitrij Šostakovič
Sonáta pro violu a klavír, op. 147
Vedoucí skupiny viol České filharmonie Eva Krestová představí svůj nástroj ve dvou různých kombinacích. Zatímco spolupráce violy a klavíru v sonátách od Šostakoviče a britské autorky Rebeccy Clarke je běžná, ve Třech madrigalech Bohuslava Martinů uslyšíme duo violy a houslí.
Koncert z řady DK | Český spolek pro komorní hudbu
Rebecca Clarke
Sonáta pro violu a klavír
Bohuslav Martinů
Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu, H 313
Dmitrij Šostakovič
Sonáta pro violu a klavír, op. 147
Radim Kresta housle
Eva Krestová viola
Tomáš Vrána klavír
Radim Kresta housle
Houslista Radim Kresta absolvoval Konzervatoř Brno (Bohumil Kotmel st.) a Akademii múzických umění v Praze (Václav Snítil), dále se soukromě vzdělával u Koganova žáka Valerie Gradowa v Mannheimu a Emi Ohi Resnick v Amsterdamu. Absolvoval sólové mistrovské lekce u Václava Hudečka, Pinchase Zukermana, Felixe Andreiewského, Semiona Yaroschevice a mistrovské lekce komorní hry u Jindřicha Pazdery (Stamicovo kvarteto), Dany Vlachové (České trio), Natalie Prishepenko (Artemis Quartet), Ralpha Gothóniho, Jacquese Ammona, Maurice Bourgue ad.
Laureát Prix Mercure v Rakousku a soutěže Pražského jara sólově vystupoval s Prague Philharmonia, Pražským komorním orchestrem a také s Komorním orchestrem Berg a Komorním orchestrem Pavla Haase. V Komorním orchestru Pavla Haase, který založil, a v Pražském komorním orchestru působil také jako koncertní mistr. V rámci abonentního cyklu 2014/2015 České filharmonie byl také pozván na post hostujícího koncertního mistra tohoto nejvýznamnějšího českého orchestru.
Je zakladatelem souboru Josef Suk Piano Quartet, ve kterém působí dodnes. V roce 2007 založil původně klavírní trio, se kterým záhy zvítězil mj. na soutěži Johannes Brahms Wettbewerb 2007 v Rakousku. Od roku 2012 hraje tento ansámbl v obsazení klavírního kvarteta a v této formaci dosáhl dalších úspěchů v podobě dvou vítězství na mezinárodních soutěžích ‒ v květnu 2013 na Concorso Salieri-Zinetti ve Veroně a v září 2013 na jedné z nejprestižnějších soutěží tohoto oboru ACM Premio Trio di Trieste. Společně také natočili několik CD pro společnosti Supraphon a Limen a uskutečnili nahrávky pro Český a Italský rozhlas. V letech 2018–2019 byl Kresta také členem Smetanova tria, s nímž vystoupil v nejvýznamnějších koncertních sálech, jako například v londýnské Wigmore hall aj.
Radim Kresta působí jako pedagog na Pražské konzervatoři, kde vyučuje hlavní obor housle.
Eva Krestová viola
Eva Krestová začala svou hudební kariéru jako houslistka. Housle studovala nejprve na konzervatořích v Brně a Praze, poté absolvovala Akademii múzických umění v Praze pod vedením Jindřicha Pazdery. Již v průběhu studií byla vášnivou komorní hráčkou a své dovednosti v této oblasti zdokonalovala u členů věhlasných souborů, jako jsou například Niklas Schmidt (Trio Fontenay), Jerry Horner (Fine Arts Quartet) či Ivan Klánský (Guarneri Trio Prague). Jako houslistku jsme ji znali nejdříve ze souboru Puella Trio, se kterým se ale posléze rozloučila, aby započala svou kariéru ve světoznámém Pavel Haas Quartet. V průběhu čtyř let, které v tomto kvartetu na pozici sekundu absolvovala, procestovala nejznámější koncertní sály světa (Carnegie Hall, Wigmore Hall či Herkulessaal) a získala ocenění Gramophone Award.
Ale bylo třeba jít dál a další cesta se objevila velice záhy. Ve viole. „Manžel (houslista Radim Kresta) hrál tehdy v klavírním triu a přišel s takovým nápadem. Přinesl jednou od houslaře violu a řekl: ‘Pojď, budeme hrát klavírní kvartet!ʼ … Zkusila jsem si na ni zahrát – nejdřív pár minut, pak hodinku, a najednou jsem zjistila, že už nejde přestat,“ popisuje Eva Krestová. Tento nástroj, který má oproti houslím i „širší duši“, jak dodává, ji zcela omámil. Zpočátku vystupovala souběžně jako houslistka i violistka, ale nyní už bere do ruky housle jen zřídka. Dost tomu také napomohla její angažmá, nejprve dvě sezony v Prague Philharmonia, později také rok v pražském Národním divadle, odkud její cesta vedla už na pozici vedoucí violové sekce České filharmonie. Zde působí od roku 2021.
Historka o seznámení s violou ale sehrála velkou roli i v jejím světě komorní hudby. Pod vedením Radima Kresty tak vznikl Josef Suk Piano Quartet, který již sklidil množství úspěchů na mezinárodních soutěžích, z nichž asi nejvýznamnější je vítězství na ACM Premio Trio di Trieste v Itálii. S úspěchy účinkují již více než desetiletí na domácích i zahraničních festivalech; jsou také držiteli Ceny Českého spolku pro komorní hudbu za rok 2013.
Kromě svých orchestrálních a komorních aktivit vystupuje Eva Krestová příležitostně i sólově. Partnerem jí již byli například Virtuosi Italiani, Prague Philharmonia, Plzeňská filharmonie či Moravský komorní orchestr, který během svých studií na konzervatoři několik let vedla jako koncertní mistr. Její hra je v rámci komorních souborů zaznamenána také na řadě nahrávek (Supraphon, Arco diva); natáčela i pro BBC, japonskou televizi NHK a Českou televizi.
Tomáš Vrána klavír
Tomáš Vrána hraje na klavír od tří let, v pěti letech začal chodit na Základní uměleckou školu v Rožnově pod Radhoštěm k Libuši Pavelčákové, poté nastoupil na Janáčkovu konzervatoř a Gymnázium v Ostravě k Monice Tugendliebové a následně se stal žákem Ivana Klánského na Akademii múzických umění v Praze.
Po mnoha úspěších na dětských soutěžích (mj. pětinásobné vítězství v soutěži Prague Junior Note s absolutním vítězstvím) následovala vítězství v Mezinárodní soutěži Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních, Mezinárodní soutěži Bedřicha Smetany v Plzni a Mezinárodní klavírní soutěži Beethovenův Hradec. V roce 2019 se probojoval do semifinále Světové klavírní soutěže Bély Bartóka v Budapešti mezi sedmnáct nejlepších a o tři roky později se stal držitelem prestižní ceny Jantar za vážnou hudbu.
V roce 2014 byl šéfdirigentem České filharmonie Jiřím Bělohlávkem vybrán jako jediný klavírista pro koncertní debut s mladými sólisty v pražském Rudolfinu, kde se představil v Prokofjevově Druhém klavírním koncertu. Vystupoval na Slovensku, v Rakousku, Polsku či Francii a koncertoval v Českém rozhlase Ostrava. Repertoár Tomáše Vrány tvoří barokní, klasicistní, romantická i moderní díla se zaměřením převážně na autory 20. století a současnou hudbu.
Ve volném čase se věnuje skládání, literatuře, výtvarnému umění a natáčení vlastních filmů. V celostátní soutěži mladých literátů získal v kategorii Próza hlavní cenu spisovatele Stanislava Rudolfa. V lednu 2018 oslavil úspěch svého studentského snímku Chlapec a lišák.
Společně s klavíristou Andrzejem Molinem Tomáš Vrána založil klavírní duo Vrámoll, jehož hudebně dramatický program „Dějiny hudby v kostce“ blíže představuje vývoj klasické hudby žákům ZUŠ i široké veřejnosti. Klasickou hudbu mezi mladými lidmi popularizují i na internetovém kanále Vrámoll.
Rebecca Clarke
Sonáta pro violu a klavír
Bohuslav Martinů
Tři madrigaly (Duo č. 1) pro housle a violu, H 313
Dmitrij Šostakovič
Sonáta pro violu a klavír, op. 147