1 / 6
Adventní koncert III • Jan Fišer
Třetí adventní neděle bude zasvěcena baroku a ranému klasicizmu: a to konkrétně tomu „československému“. Komorní žánr triových sonát, typických pro danou éru, nabídne v době adventu vhodné ztišení a zároveň dá vyniknout umění špičkových hráčů našeho orchestru.
Program
Anton Zimmermann
Triová sonáta F dur pro hoboj, fagot a basso continuo (8')
Jan Dismas Zelenka
Triová sonáta č. 3 B dur pro housle, hoboj, fagot a basso continuo (16')
Antonín Reichenauer
Triová sonáta D dur pro dvoje housle a basso continuo (9')
Jan Dismas Zelenka
Triová sonáta č. 5 F dur pro dva hoboje, fagot a basso continuo (17')
České koledy (5')
Účinkující
Jan Fišer housle
Milena Kolářová housle
Jan Keller violoncello
Barbora Trnčíková hoboj
Vladislav Borovka hoboj
Tomáš Františ fagot
Olga Dlabačová cembalo
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Adventní koncert v 15 hodin živě přenáší Český rozhlas Vltava a je součástí Vánočního dne Eurorádia.

Účinkující
Jan Fišer housle
Své první houslové kroky dělal Jan Fišer pod vedením Hany Metelkové, později studoval na Pražské konzervatoři u Jaroslava Foltýna. Na Meadowmount School of Music celkem třikrát absolvoval slavnou letní školu a tam také poznal Andrése J. Cárdenese, u nějž v roce 2003 absolvoval Carnegie Mellon University – School of Music v Pittsburghu. Právě když se rozhodoval, zda v USA zůstane, vypsala Prague Philharmonia konkurz na pozici koncertního mistra. Fišer konkurz vyhrál a setrval v tomto orchestru celých šestnáct let – tedy až do roku 2020, kdy se přesunul na stejnou pozici do České filharmonie, kde jako koncertní mistr působí dodnes. Jako hostující koncertní mistr se představil také v Symfonickém orchestru BBC, u Bamberských symfoniků či v Německé rozhlasové filharmonii Saarbrücken Kaiserslautern; s českými orchestry (Prague Philharmonia, Janáčkova filharmonie Ostrava, Česká filharmonie aj.) též spolupracuje sólově. Věnuje se i komorní hře ‒ s klavíristou Ivem Kahánkem a violoncellistou Tomášem Jamníkem tvoří Dvořákovo trio, které už slavilo úspěchy například v renomovaných sálech Berlínské či Labské filharmonie. Jan Fišer hraje na francouzské housle ze začátku 19. století připisované houslaři Françoisovi Louisi Piqueovi.
Milena Kolářová housle
Na housle se začala učit hrát v šesti letech na pražské ZUŠ Charlotty Masarykové, pokračovala na Pražské konzervatoři (Pavel Kudelásek) a nyní studuje na pražské HAMU. Kromě soukromých hodin u Raye Chena absolvovala v době studií také masterclass u Anne-Sophie Mutter. Mezi její soutěžní úspěchy patří 1. místo na Concertinu Praga a na Mezinárodní houslové soutěži Jozefa Muziky v Nové Pace, kde získala rovněž cenu absolutního vítěze. Před nástupem do České filharmonie (2018) působila v Karlovarském symfonickém orchestru. V letech 2015–2016 byla členkou Orchestrální akademie České filharmonie; spolupracuje také s Českou studentskou filharmonií.
Jako sólistka vystoupila s Pražským filharmonickým orchestrem, na New York Summer Music Festival, kde v roce 2011 studovala hru na housle, a Lake George Music Festival (USA), jehož se účastní opakovaně. Věnuje se také komorní hře, například jako vedoucí druhých houslí souboru Haydn Ensemble. Odmalička vyrůstala ve folklórním prostředí, v Dětské lidové muzice Notičky, která je pro ni dodnes rodinnou i srdcovou záležitostí.
Jan Keller violoncello
Po studiích na Pražské konzervatoři u profesora Jaroslava Kulhana absolvoval AMU pod vedením profesora Josefa Chuchro. Jako student se též zúčastnil mistrovských kurzů u Miloše Mlejnika v Klagenfurtu a u Raphaela Wallfische v Londýně. V letech 1998–2010 byl členem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Od roku 2006 pedagogicky působí na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze.
Velmi rád se věnuje hudbě komorní (a další), ale důležitou protiváhou k hudbě „klasické“ je pro něj vystupování s jazzovými formacemi, kde může střídat violoncello s baskytarou. Jeho kapela Noční Optika hraje téměř v nezměněné sestavě od roku 2002 výhradně původní hudbu a vydala již 6 CD.
Od roku 2008 spolupracuje s jazzovou zpěvačkou Janou Koubkovou v jejím kvartetu, s nimiž nahrál live desku Jana Koubková 65 a studiové desky Mýdlové bubliny a A tak si jdu…
Se seskupením Transitus Irregularis v roce 2012 natočili spolu s kytaristou Miroslavem Noskem zhudebněné básně Bohuslava Reynka. Nahrávka vyšla jako kniha básní a grafik tohoto umělce s vloženým CD u nakladelství Petrkov pod názvem Pod prahem svítá. Nové LP natočil v letošním roce se skupinou Kino Jana Nerudy.
Rád poslouchá dobrou hudbu napříč žánry a na jeho playlistu bývá Lenka Dusilová, Zuzana Navarová, Suzanne Vega, Jan Spálený, Dežo Ursiny, Vladimír Mišík, Sting, Eric Clapton, skladatelé Bohuslav Martinů, Leszek Możdżer, Lars Danielsson, Herbie Hancock, Jimi Hendrix a mnoho dalších.
Barbora Trnčíková hoboj
Od dětství se věnovala hře na zobcovou flétnu a klavír, na hoboj začala Barbora Trnčíková hrát u Pavla Tylšara na Gymnáziu Jana Nerudy. Po maturitě pokračovala na pražské HAMU ve třídě Liběny Séquardtové, kde je nyní stipendistkou doktorského programu. Během studia absolvovala roční stáž na Conservatoire National Superieur de Musique ve francouzském Lyonu a na londýnské Royal College Of Music. Laureátka několika interpretačních soutěží (Pro Bohemia Ostrava 2016 – titul absolutního vítěze, mezinárodní soutěž v italském Chieri 2013 ad.) byla také členkou prestižního Gustav Mahler Jugendorchester, Orchestru Mladých Evropské Unie (EUYO) a orchestrálních akademií Prague Philharmonia a České filharmonie. Nadále působila v Orchestru Národního divadla v Praze, jako první hobojistka Filharmonie Brno a nyní zastává tutéž pozici v České filharmonii.
Jako sólistka vystoupila se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Prague Philharmonia a Filharmonií Brno; absolvovala též stipendijní program Akademie komorní hudby a byla zařazena na Listinu mladých umělců Nadace Českého hudebního fondu. Je zakládající členkou komorních souborů Slavic Trio a Alinde Quintet, který je laureátem soutěže Carla Nielsena v Kodani a soutěže ARD v Mnichově.
Vladislav Borovka hoboj
S hrou na hoboj začal v rodných jihočeských Netolicích v tamní lidové škole umění (Jan Nováček). Vystudoval Pražskou konzervatoř (Bedřich Vobořil) a Akademii múzických umění (Jiří Mihule). V průběhu studia získal několik ocenění (Concertino Praga, Soutěž konzervatoří Kroměříž, titul laureáta Pražského jara, stipendium firmy Yamaha) a zúčastnil se řady interpretačních kurzů u významných pedagogů (Jean-Louis Capezzali, Maurice Bourgue, Thierry Cammaert, Günther Passin). Své hudební vzdělání si dále rozšířil na tříměsíční stáži v japonské Tojamě a zvláště pak při ročním studiu na Conservatoire Paul Dukas v Paříži u Jeana-Louise Capezzaliho.
Od roku 1994 byl členem Prague Philharmonia, v roce 2011 přešel do České filharmonie. Je členem Českého noneta a Prague Philharmonia Wind Quintet, vyučuje na Pražské konzervatoři a v současné době je i studentem postgraduálního studia na AMU.
Tomáš Františ fagot
Absolvent Konzervatoře Brno (Jiří Nykodým) a pražské AMU (Jiří Seidl a František Herman) je členem Českého filharmonie od roku 2013. Předtím působil jako sólofagotista ve Filharmonii Brno a v Prague Philharmonia. Jako laureát několika interpretačních soutěží (např. Pražské jaro) sólově vystupuje s Českou filharmonií, Prague Philharmonia, Filharmonií Brno ad. Provedl české premiéry některých fagotových koncertů André Joliveta, Jeana Françaixe či Martina Hyblera; v současnosti se intenzivně zajímá o tvorbu zapomenutých autorů předchozích epoch (např. Zimmerman, Neukirchner, Mildeho), jejichž díla znovu přivádí na pódium v novodobých premiérách.
Vyučoval na JAMU v Brně, na letní akademii v rakouském Semmeringu; nyní je pedagogem Pražské konzervatoře a HAMU. S kolegy z České filharmonie založil Letní fagotovou akademii v Ratajích nad Sázavou a Český spolek dvouplátkových nástrojů, v rámci něhož pořádá kurzy pro učitele ZUŠ a věnuje se organizaci Dvouplátkového souboru. Komponuje didaktické skladby nejen pro fagot.
Olga Dlabačová cembalo
Je absolventkou oboru klavír na plzeňské konzervatoři, kde se v roce 2003 začala věnovat hře na cembalo ve třídě Aleny Tiché. V roce 2010 ukončila studium cembala na HAMU v Praze u Giedrė Lukšaitė Mrázkové. Na semestrální stáži v rámci studijního programu Erasmus se zabývala převážně interpretací francouzské hudby 17. a 18. století pod vedením Aline Zylberajch (Conservatoire National de Région de Strasbourg).
Spolupracuje s řadou českých souborů a orchestrů (Prague Philharmonia, Prague Modern, Jihočeská komorní filharmonie, Pražský komorní orchestr); spolu s Vladislavem Borovkou a Tomášem Františem tvoří Trio BDF. Je též vyhledávanou korepetitorkou. V roce 2020 se podílela na tvorbě didaktických materiálů Podněty k výuce hry na cembalo.
Skladby
Anton Zimmermann
Triová sonáta F dur pro hoboj, fagot a basso continuo
Jan Dismas Zelenka
Triová sonáta č. 3 B dur pro housle, hoboj, fagot a basso continuo & Triová sonáta č. 5 F dur pro dva hoboje, fagot a basso continuo
Antonín Reichenauer
Triová sonáta D dur pro dvoje housle a basso continuo