Vítězslav Novák

Jeho dílo ovlivnila tvorba francouzských impresionistů i studium u Antonína Dvořáka, spolupracoval s Klubem mladých po boku Josefa Suka. Skladby Vítězslava Nováka odráží českou lidovou tradici i politické změny dějin.

„Čemu nejvíce vděčím za svou osobní notu? Lidové písni! Nejhlouběji na mou melodickou invenci zapůsobila píseň východomoravská a slovácká.“

Obrázek imageashx.jpeg

Mladík hlavou rodiny

1870 – Narození

Vítězslav se narodil 5. prosince 1870 na pomezí Českomoravské vysočiny v menším městě Kamenice nad Lipou jako prvorozený syn MUDr. Jakuba Nováka a Marie Novákové, rozené Pollenské. Zde byl také pokřtěn a dostal jméno Viktor Augustin Rudolf. Umělecké jméno Vítězslav přijal až kolem roku 1892, tedy v době svého studia kompozice na konzervatoři. Zvolil si ho zřejmě proto, aby lépe vyjádřil svou českou národní identitu.

Rozdílný původ rodičů

Otočit

Otec Jakub pocházel z venkova ze starého jihočeského selského rodu z Kostelní Radouně. Matka Marie byla dcerou vrchnostenského úředníka Augustina Pollenského, lesmistra kamenického barona Geymüllera. Selský původ svého muže nikdy nepřijala. Novák ve svých vzpomínkách tuto skutečnost zmiňuje: „..dobře nesnášela zemitou vůni selského otcova rodu.“

1872 – Počátky v Počátkách

Dětství prožil Vítězslav v Počátkách, kam se rodina roku 1872 přestěhovala. Otec působil jako sbormistr pěveckého spolku „Čechorod“ a matka hrála amatérsky na klavír. Malý Novák se hře na nástroje začal věnovat s nástupem do pětitřídní obecné školy.

Rodinné prostředí nebylo příliš dobré. Budoucí skladatel se navíc potýkal s častými nemocemi:

„Můj život nestál do mých 21 let opravdu za mnoho. A nejbídnější v něm bylo moje rané dětství. Hanba povídat: Samá těžká nemoc!“

Vítězslav Novák

Z Novákových pamětí

1881 – Vítězslav gymnazistou

Po absolvování základního vzdělání nastoupil na gymnázium v Jindřichově Hradci. Tento akademický úspěch bohužel po necelém roce studia zastínila smrt otce. Sociální poměry rodiny se prudce zhoršily.

Finanční výpomocí Novákovým bylo 74 zlatých ročně, které si budoucí skladatel vysloužil z „nadání jindřichohradeckého“.

V kvartě se ujal Vítězslavova hudebního vzdělání absolvent vídeňské konzervatoře Vilém Pojman. Již tehdy chtěl Novák odejít studovat hudbu, ale matka ani jeho poručník mu to nechtěli povolit.

„Nezbývalo, než projít tím gymnasijním očistcem do ráje pražské konzervatoře.“

Vítězslav Novák

Z Novákových pamětí

V septimě a oktávě na gymnáziu začal skládat svá první dílka, k dokonalejší kompozici mu však chyběla znalost hudební teorie.

Vedle mnoha menších skladeb vznikly v té době i písně na Vrchlického básně Ó, jen se dívej a Jen vzpomínku, nebo klavírní ImpromptuIntermezzo h-moll. Pokusil se také o zhudebnění Máchova Máje, včas si však uvědomil, že na to jeho síly nestačí.

Skladatelem

1889 – Akademická léta pražské konzervatoře

Kromě konzervatoře nastoupil Novák kvůli výslovnému přání matky i na právnickou fakultu. Tu ovšem po dvou semestrech vyměnil za fakultu filozofickou. Přestože o tento obor nejevil velký zájem, roku 1893 ji úspěšně absolvoval.

Slavní učitelé

Otočit

Mezi kantory Vítězslava Nováka patřili Karel Knittl a Karel Stecker.

Knittl byl uznávaný pedagog, který se nakonec v roce 1904 stal ředitelem pražské konzervatoře. Vedl také ve své době nejslavnější a nejprestižnější zpěvácký spolek v Čechách – Hlahol.

Stecker se v roce 1889 po sloučení Varhanické školy s Pražskou konzervatoří stal na této škole profesorem skladby, dějin hudby a hry na varhany. Je autorem první česky psané vědecké práce v oboru hudební historie s názvem Všeobecný dějepis hudby.

Kantoři na konzervatoři nebyli v prvních letech s Novákovou prací příliš spokojeni. Mladý skladatel nerespektoval harmonická pravidla a jeho práce byly slovy Knittla „příliš rozevláté“. Stecker však v Novákovi i přes výtky vypozoroval jisté nadání a dal mu šanci napsat pár drobnějších skladeb.

Zachovalo se jich několik, například klavírní Chansonette g-moll, Rapsodie g-moll, písně Sny, A za horú na texty Jaroslava Vrchlického a Na prsou svých nech mě snít zas na básně Josefa Václava Sládka. Dále k autorovým dílům z této doby patří také Podzimní rondeau, Touha a další.

Díky osobním sympatiím nakonec Stecker Nováka doporučil ve třetím ročníku do kompoziční třídy Antonína Dvořáka. Ten narozdíl od předchozích kantorů přijal studentovy práce s pochvalou a brzy ho zařadil mezi své nejoblíbenější žáky.

„Tak se mi zdá, že z těch čtyřech, co jste mi poslal, bude nejlepší ten Novák.”

Antonín Dvořák

Z korespondence s Karlem Steckerem

Antonín Dvořák

Antonín Dvořák

Skladatel

Názorová střetnutí mezi profesorem a studentem byla téměř na denním pořádku. Dvořák však při studiu Novákových kompozic pochopil, že práce mladého skladatele je projevem umění nové generace.

Z mnoha počinů této doby se dvě vynikla – Sonáta d-moll pro housle a klavír a orchestrální ouvertura Korzár, kterou Novák později přepracoval. Je patrné, že se v těchto skladbách inspiroval romantismem, k tomuto proudu se ostatně ve své tvorbě přikláněl až do roku 1896.

Osmého července 1892 uzavřel své studium na pražské konzervatoři houslovou sonátou. V klavírní třídě profesora Jiránka však zůstal s vizí, že pokud se neuživí jako skladatel, uplatní se jako klavírní pedagog.

U Jiránka Novák načrtl klavírní Bagately, baladu Manfréd, klavírní Serenády, Barkaroly, EklogyZa soumraku. V těchto dílech se již projevovala vyspělejší kompoziční technika a začala se formovat jeho pozdější autorská osobnost.

Roku 1896 Novák absolvoval Lisztovou wagnerovskou transkripcí Isoldens Liebestod.

Okouzlení lidovou hudbou

1895 – Pražská hudební scéna

Období po absolvování konzervatoře nebylo pro Nováka vůbec lehké. Jeho matka těžce onemocněla a rodinu opět tvrdě zasáhla chudoba. Problém naštěstí vyřešila Novákova stipendia a státní podpora. Jistý obnos mu vynesly i honoráře od vydavatelů a soukromé hodiny.

Koncerty a obecný zájem získal také díky Klubu mladých, který byl založen roku 1895 a jehož součástí byla jména jako Josef Suk, Oskar Nedbal, Otto Berger, Štěpán Suchý a mnoho dalších umělců.

Klub mladých

Otočit

Novák stál v jeho čele do roku 1899. Spolek neměl ideové cíle, poskytoval především vhodné podmínky k uměleckému uplatnění. Pod názvem Klubu se pořádala různá hudební vystoupení nejen v Praze, ale v celých Čechách a na Moravě. Tyto koncerty byly věnovány zvolenému skladateli: například Večer Chopinův či Brahmsův. Činnost spolku se zaměřovala i na propagaci tvorby mladých skladatelů, především na skladby Sukovy, Novákovy a Nedbalovy.

Svou činnost Klub ukončil v letech 1900–1901, kdy umělci postupně přešli do hudebního odboru Umělecké besedy.

Vítězslav Novák se dostal do společnosti tzv. „Mahulíkovců” – společenství mladých přátel, hudebníků nebo milovníků hudby, kteří se scházeli v plzeňské pivnici U Mahulíků v pražské Myslíkově ulici. V tomto přátelském kruhu se formulovaly a přijímaly názory, navazovaly styky a zařizovaly mnohé věci denního hudebního života. Novák zde získal nejednu pozvánku do rodiny největšího českého mecenáše umění, architekta Josefa Hlávky.

1896 – V rytmu lidových písní

V dubnu roku 1896 pozval Rudolf Reissig Nováka na koncertní vystoupení do Kroměříže. Po vydařeném koncertu spolu podnikli hudební zájezdy po Moravě.

Koncem července roku 1896 odjel Novák za Reissigem na pět týdnů do odlehlého kouta Valašska – Velkých Karlovic, ležících na rozhraní Beskyd a Slovenska.

„Na svůj život v tomto novém prostředí vzpomínám nejraději. Vše tam bylo ve větším měřítku: kopce, rástoky, lesy.“

Vítězslav Novák

Z Novákových pamětí

Na konci karlovického pobytu se Novák setkal s Josefou Javůrkovou (provdanou Podhajskou), do které se zamiloval a věnoval jí písňový cyklus Pohádka srdce. I další skladby psal pod dojmem milostného citu k Josefě. Vztah mezi nimi však nikdy nebyl naplněn.

"Váš lístek z Mauthauzlu jsem obdržel asi hodinu po odeslání svého dopisu – potěšil mne v chmurných mých dnech velice. Ale dnes, kdy přišla Vaše zpráva, že letos už do Vídně nepřijedete, jsem jako zdrcen. Co se to jen stalo? Tolik otázek mám, že jich ani napsat nemohu! Musím s Vámi mluvit. Pro Boha Vás prosím, napište mi, pojedete-li do Vídně sama, kdy a kde bychom se sešli… Jen několik slov útěchy a naděje čekám od Vás, máte mne ještě ráda, nemohla byste předce do Vídně?…Od pozítřka budu horečně očekávat Vaši odpověď.  

Váš Novák – kandidát šílenství"

Vítězslav Novák

Z korespondence s Josefou Javůrkovou

Velké Karlovice se nakonec staly místem, kam si Novák celých deset let jezdíval odpočinout a kde jako turista poznával valašskou a slovenskou přírodu.

Kromě Beskyd (nejčastěji zmiňoval Lysou horu) a Slovenska si Novák zamiloval i oblast jižní Moravy. Právě tehdy zjistil, že česká lidová píseň mu již nepřinášela tolik inspirace jako ta moravská.

Na moravských lidových písních vyzdvihoval formu, melodičnost, dynamiku a také uvolněnost. Mezi základní díla tohoto období patří Písničky na slova lidové poesie moravské, ouvertura Maryša, klavírní cyklus Můj máj, Čtyři balady na slova lidové poesie moravské, Smyčcový kvartet g-dur, Kvintet a-moll, Jarní nálady, čtyři písně pro nižší hlas a klavír na německé překlady z Jaroslava Vrchlického či Melancholie.

1897 – Brněnské volání

V březnu roku 1897 se Vítězslav Novák setkal v Brně s Leošem Janáčkem. Stalo se tak u příležitosti prvního provedení Novákova Kvintetu a moll.

Janáček ho pozval na svůj letní byt na lašské Hukvaldy, kde se seznámil s místním hudebním folklorem.

Leoš Janáček

Leoš Janáček

Skladatel

Na podzim roku 1897 se plně odpoutal od hudebního i společenského života Prahy, když poprvé odjel procestovat kraj kolem slovenského Trenčína.

Chtěl trvale přesídlit do Brna, protože však nebylo na Janáčkově varhanické škole, ani na hudební škole Besedy brněnské žádné volné místo, musel do Brna pouze dojíždět.

Na cestě k Bouři

1900 – Tvůrčí krize

Od roku 1900 se kolem Nováka uskupila třída soukromých žáků a velmi brzy se roznesla zpráva o jeho výborných schopnostech hudebního pedagoga. Stal se čestným členem několika hudebních spolků, získal mnoho ocenění a pomalu pronikal do ciziny, především do Německa a Rakouska.

I přes úspěchy na něj však dolehla vnitřní krize a nechuť ke komponování. Nepříznivý postoj k jeho dílu měl v té době Antonín Dvořák, na jehož soudech Novákovi vždy záleželo.

"…zmocnila se mne těžká duševní deprese, nechuť k životu i tvorbě. Ozvaly se staré bolesti, jež jsem považoval za přebolené, bouřily smutky dosud nevybouřené. Za celé čtvrtstoletí – případ u mne nebývalý – nenapsána ani nota."

Vítězslav Novák

Z Novákových pamětí

Připadal si, jako by už jeho tvorba dosáhla vrcholu a nenacházel další umělecké podněty. Přestože měl po smrti Dvořáka v roce 1904 pověst největšího pražského hudebního pedagoga, nemohl velmi dlouho najít místo na konzervatoři.

1909 – Profesorem na konzervatoři

Situace se změnila až na podzim roku 1909, když na post ředitele konzervatoře usedl Jindřich Kaan z Albestu. Novákovi byla nabídnuta profesorská pozice.

"A skladbu a orchestraci demonstroval jsem neustálými rozbory z vynikajících děl hudebních. Tak jsem si vybudoval svoji učební metodu, spočívající v zásadě žáka netrémovat, zato však řádně trénovat! Čím nadanější žák, tím přísnější budiž učitel! A to tak dlouho, až se příkop mezi nimi překlene mostem, na němž si oba podají přátelsky ruce."

— Z Novákových pamětí

Desátá léta 20. století provázela řada společenských změn, kdy z hudebního života odešly osobnosti předcházející epochy. Nová generace, do které řadíme mimo jiné Vítězslava Nováka, Josefa Suka či Otakara Ostrčila, hledala jiné hodnoty a jistoty v rámci evropské hudební kultury. To přineslo i ovlivnění těchto umělců impresionismem.

1910 – Na vrcholu sil

Během let 1908–1910 Nováka zaměstnala kompozice Bouře na námět básně Svatopluka Čecha. Dramatická kantáta představuje vrcholnou směs všech složek skladatelova vývoje. Skladbu si složil ke svým čtyřicátým narozeninám.

Po Bouři následovala hudební báseň o pěti větách Pan. Dále pak osm mužských sborů Na domácí půdě, Exotikon a Svatební košile – balada podle povídky Karla Jaromíra Erbena pro sólové hlasy, sbor a orchestr.

Novák se stal uznávaným hudebním skladatelem a byl jmenován profesorem kompozice na Mistrovské škole pražské konzervatoře. Vychoval několik generací žáků a interpretů, mezi něž patřili Vycpálek, Axman nebo bratři Hábové.

Jeho díla se pravidelně vydávala i v zahraničí, například v nakladatelství Shimrock a Breitkopf und Härtel v Německu či Universal Edition v Rakousku.

Osmého července 1912 se skladatel oženil s Marií Práškovou. O dva roky později se manželům narodil syn Jaroslav.

Válečná léta

1914 – Pod rukou monarchie

V letech 1914–1918 se v jeho tvorbě objevuje stín první světové války. Pro Nováka doba znamenala ztrátu vůdčí pozice na poli české moderní hudby i celkové zhoršení jeho psychického stavu. Přestože se sám války nezúčastnil, mnoho z jeho přátel bylo odvedeno, zraněno nebo zmizeli beze stopy. V Rusku zahynuli i někteří jeho žáci.

Čelil intenzivní kritice z řad svých odpůrců, od svých vlastních žáků i nově nastupující generace hudebníků, která se začala horlivě dožadovat pozornosti a skladatelův styl hodnotila jako příliš romantický a subjektivní.

Novák se stáhnul z veřejného života. Tím došlo také k poklesu obecného zájmu o jeho dílo. V této době komponoval na své poměry velmi málo. Do jeho skladeb proniklo silné vlastenectví a odpor k habsburské monarchii.

Vznikla jednoaktová komická opera Zvíkovský rarášek na text Ladislava Stroupežnického. Dále opera o třech dějstvích Karlštejn, na libreto Otokara Fischera, podle veselohry Jaroslava Vrchlického Noc na Karlštejně, která připomíná nejslavnější okamžiky Čechů a vyjadřuje touhu po opětovném povstání národa. Velké nacionální cítění můžeme sledovat i v cyklu šesti mužských sborů – Síla a vzdor.

Pozitivnější nádech jeho skladeb přichází až s koncem války. Pro svého syna Jaroslava složil Jaro, cyklus dvaceti dětských písní na slova Sládkových básní.

1918 – Do světa pohádkové opery

Novákovu poválečnou tvorbu zahájil Oslavný pochod se slovy Karla Maška. Dále se věnoval komponování oper a baletních pantomim – Signorině Gioventě a Nikotině.

Zaujala ho Jiráskova pohádkově laděná hra Lucerna, o které se vyjádřil, že z ní:

"...prýští všemi póry hudba - jen ji podchytit, aby se plně rozezvučela."

Vítězslav Novák

Z Novákových pamětí

Jirásek se nechal dlouhou dobu přemlouvat, než dal souhlas k jejímu zhudebnění. Libreto k opeře napsal jeho zeť Hanuš Jelínek. Při instrumentování díla zaskočila Nováka oční choroba, partituru tak diktoval svému žáku Františku Škvorovi. Komponovat začal Novák v roce 1920, opera se dočkala uvedení o tři roky později.

V květnu 1926 se podrobil první úspěšné operaci. Avšak již v prosinci při výstupu na jeviště při pražské premiéře Dědova odkazu došlo k porušení sítnice pravého oka. Po další nešťastné náhodě, kdy mu při úderu do kláves praskla céva v levém oku, se stal Novák prakticky nevidomým.

V roce 1930 oslavila hudební veřejnost autorovy šedesátiny. V desítkách měst se konala řada koncertů. Vůdčí role v oslavách se ujalo Národní divadlo, které uvedlo kromě všech Novákových oper a pantomim také Slováckou suitu, scénicky pod názvem Slovácká neděle.

V letech 1931–1934 vznikla hodinová vokálně orchestrální Podzimní symfonie o třech větách. Nováka k ní inspirovala krajina v okolí Bítova, kam se často uchyloval k odpočinku.

Ke zkomponování tohoto velkolepého díla Nováka vedla láska k přírodě a moravskému folkloru. Symfonie metaforicky mapuje tři období umělcova dosavadního života a tvorby: jaro, léto a podzim. Fakt že je dílo autobiografické, je patrné především z častých autocitací. Text k první větě Novák složil sám, k druhé si ho propůjčil z moravské folklorní tradice. Báseň ke třetí větě napsal Jaromír Borecký.

1937 – Tíha válečné předzvěsti

Díky prázdninovým zahraničním cestám, především do Španělska, Itálie a Rakouska, si Novák brzy uvědomil, že se nad Evropou stahují mračna a Adolf Hitler si uzurpuje moc nad evropskými státy.

Před uplatněním Mnichovské dohody vytvořil čtyřdílnou Jihočeskou suitu, prostřednictvím které chtěl upozornit na nově přicházející nebezpečí a zburcovat k nesouhlasu s nacistickými ideologiemi.

Po roce 1938 vyjádřil zklamání nad přístupem evropských mocností k otázce Československa a Mnichovské dohody a napsal skladbu pro sbor s názvem K 30. září 1938.

V březnu 1939 vpadla hitlerovská vojska do Čech a obsadila Prahu. První léta protektorátního režimu zasáhla Novákovo soukromí i profesní život. Musel opustit konzervatoř a ukončit předsednictví ve Státní zkušební komisi pro učitele hudby. Kdykoliv mohl, odjížděl s rodinou z Prahy do jižních Čech nebo do Skutče.

V letech 1939–1945 se stal vedoucí osobností české hudební kultury. Při příležitosti oslav jeho sedmdesátin projevila veřejnost vřelý zájem o skladatelovu tvorbu a konaly se koncerty jeho komorního díla. Nejdůležitější prací tohoto období se stala Májová symfonie, která předznamenala vítězství nad nacisty.

Po válce se Novák energicky zasahoval o záchranu Rudolfina. Budova byla slavnostně odevzdána nově vytvořené Akademii múzických umění při příležitosti prvního ročníku hudebního festivalu Pražské jaro v roce 1946.

Konec života

1945 – Novák národním umělcem

V roce 1945 byl Novák spolu s hudebním skladatelem Josefem Bohuslavem Foersterem jmenován národním umělcem a v roce 1946 zvolen čestným členem (zanedlouho poté čestným předsedou) Syndikátu českých skladatelů.

Národní výbor v Kamenici nad Lipou dal pietně upravit a otevřít pro veřejnost rodný pokoj slavného skladatele. V muzeu je uložen dopis, kterým děkoval pořadatelům oslav:

"Tento drahý kraj připravil mi oslavu svým způsobem velmi vzácnou – pamětní desku na mém rodném domě v Kamenici nad Lipou. Neubránil jsem se pohnutí projížděje se svojí rodinou za listopadového večera ulicemi prapory ozdobenými do hotelu Lípa. Po koncertě, kde jsem po přestávce promluvil ke zbožně naslouchajícímu publiku, byl mi roztomilým nápadem hostitelů uchystán nocleh v mém rodném pokoji."

Vítězslav Novák

Z korespondence V. Nováka

Josef Bohuslav Foerster

Josef Bohuslav Foerster

Skladatel

Během roku 1947 vytvořil Novák jedny ze svých posledních skladeb, například Jihočeské motivyČtyři ukolébavky, s nimiž se vracel do rodného kraje a do dětství.

Posledním dokončeným dílem se stala skladba Hvězdy určená pro ženský sbor a symfonický orchestr. Verše ke skladbě napsala jeho manželka Marie.

1949 – Úmrtí

Konec Novákova života předznamenalo srdeční onemocnění, se kterým se léčil v Teplicích nad Bečvou.

V posledních dnech pracoval se svou ženou Marií na svých pamětech a také na kompozici mohutné kantáty. Text svěřil své manželce a ještě den před smrtí se v nočních hodinách zabýval skicou nové skladby.

V pondělí 18. července roku 1949 ve Skutči kolem půl šesté ranní zemřel na náhlou srdeční slabost. O několik dní později se konal státní pohřeb v Pražském Domě umělců.

Novákův popel byl uložen pod pomník sochaře Jana Kodeta umístěným v roce 1951 do Kinského zahrady na pražském Petříně, kam skladatel chodíval obdivovat Prahu.

Rodný dům V. Nováka

Rodný dům V. Nováka

Kamenice nad Lipou

Rodný dům slavného skladatele se nachází v obci Kamenice nad Lipou v Pelhřimovském okrese. Průčelí domu zdobí pamětní deska od sochaře J. V. Duška, která byla odhalena při oslavě skladatelových 60. narozenin.

Pomník Vítězslava Nováka

Pomník Vítězslava Nováka

Petřín, Praha

Cestou na Petřín v Nebozízkových sadech v Praze je umístěn tři metry vysoký pomník se skladatelovou podobiznou, stojící na mramorovém soklu, ve kterém je umístěna urna s popelem.

Regionální muzeum Skuteč

Regionální muzeum Skuteč

Skuteč

Památník hudebního skladatele vznikl v roce 1955, rok poté, co dům rodiny Práškových ve Skutči, čp. 364, věnovala paní Marie Nováková státu s přáním vytvoření stálé expozice k uctění památky svého manžela

Počátky

Počátky

Počátky

Město nedaleko Telče, kde Novák prožil velkou část svého dětství a na místní obecné škole se tu začal věnovat hudbě. Jeho čas v Počátkách byl ale poznamenán častým stonáním, na které sám autor ve svých pamětech vzpomínal.

Gymnázium Vítězslava Nováka

Gymnázium Vítězslava Nováka

Jindřichův Hradec

Gymnázium, kde Novák studoval a dnes nese škola jeho jméno. Přestože bylo jeho přijetí na gymnázium úspěchem, sám Novák na svá studia nevzpomíná s láskou. Ve svých pamětech je dokonce označil za "očistec".

Pražská konzervatoř

Pražská konzervatoř

Praha

Tady byl Novák takříkajíc "ve svém živlu". Konečně se mohl věnovat hudbě, která ho tolik naplňovala. Jeho cesta k úspěchům ale byla trnitá. Ne všichni pedagogové na konzervatoři byli z Nováka nadšení, mnohé, včetně Antonína Dvořáka, rozčiloval jeho novátorský přístup ke kompozici.

Pivnice U Mahulíků

Pivnice U Mahulíků

Praha

V Myslíkově ulici se nacházela plzeňská pivnice U Mahulíků, kde se scházeli pražští umělci. Novák sem s oblibou chodil a se stal tak členem skupiny tzv. "Mahulíkovců", díky níž navázal styky například s architektem a mecenášem Josefem Hlávkou.

Rodný dům V. Nováka

Rodný dům V. Nováka

Kamenice nad Lipou

Rodný dům slavného skladatele se nachází v obci Kamenice nad Lipou v Pelhřimovském okrese. Průčelí domu zdobí pamětní deska od sochaře J. V. Duška, která byla odhalena při oslavě skladatelových 60. narozenin.

Pomník Vítězslava Nováka

Pomník Vítězslava Nováka

Petřín, Praha

Cestou na Petřín v Nebozízkových sadech v Praze je umístěn tři metry vysoký pomník se skladatelovou podobiznou, stojící na mramorovém soklu, ve kterém je umístěna urna s popelem.

Regionální muzeum Skuteč

Regionální muzeum Skuteč

Skuteč

Památník hudebního skladatele vznikl v roce 1955, rok poté, co dům rodiny Práškových ve Skutči, čp. 364, věnovala paní Marie Nováková státu s přáním vytvoření stálé expozice k uctění památky svého manžela

Počátky

Počátky

Počátky

Město nedaleko Telče, kde Novák prožil velkou část svého dětství a na místní obecné škole se tu začal věnovat hudbě. Jeho čas v Počátkách byl ale poznamenán častým stonáním, na které sám autor ve svých pamětech vzpomínal.

Gymnázium Vítězslava Nováka

Gymnázium Vítězslava Nováka

Jindřichův Hradec

Gymnázium, kde Novák studoval a dnes nese škola jeho jméno. Přestože bylo jeho přijetí na gymnázium úspěchem, sám Novák na svá studia nevzpomíná s láskou. Ve svých pamětech je dokonce označil za "očistec".

Pražská konzervatoř

Pražská konzervatoř

Praha

Tady byl Novák takříkajíc "ve svém živlu". Konečně se mohl věnovat hudbě, která ho tolik naplňovala. Jeho cesta k úspěchům ale byla trnitá. Ne všichni pedagogové na konzervatoři byli z Nováka nadšení, mnohé, včetně Antonína Dvořáka, rozčiloval jeho novátorský přístup ke kompozici.

Pivnice U Mahulíků

Pivnice U Mahulíků

Praha

V Myslíkově ulici se nacházela plzeňská pivnice U Mahulíků, kde se scházeli pražští umělci. Novák sem s oblibou chodil a se stal tak členem skupiny tzv. "Mahulíkovců", díky níž navázal styky například s architektem a mecenášem Josefem Hlávkou.