Milovník moravské lidové hudby a lidského hlasu, průkopník prozaického libreta. Autor, který tvořil na pomezí hudební tradice a novátorského smýšlení. Leoš Janáček se zasloužil se o kulturní rozkvět Brna a ve světě se stal nejhranějším českým operním skladatelem.
„Když někdo na mne mluvil, já třeba jeho slovům nerozuměl, ale ten tónový spád! Já hned věděl, co je v něm: já věděl, jak cítí, jestli lže, jestli je rozrušen, a když ten člověk se mnou mluvil, byl to konvenční hovor – já cítil, já to slyšel, že ten člověk uvnitř třeba pláče. Tóny, tónový spád lidské mluvy, vůbec každého živoucího tvora, měly pro mě nejhlubší pravdu.“
Leoš se narodil 3. července 1854 v moravských Hukvaldech jako deváté ze čtrnácti dětí Jiřímu a Amálii Janáčkovým. Rodina žila ve velmi skromných poměrech a tak rodiče, kteří se navíc potýkali s chatrným zdravím, hledali nejrůznější cesty, jak svým potomkům ulehčit život.
1865 – Pod křídly augustiniánů
Amálie a Jiří sami měli hudební vzdělání, a tak pro Leoše zvolili studium v augustiniánském klášteře v Brně pod vedením skladatele a sbormistra Pavla Křížkovského. Díky tomu získal Leoš statut takzvaného fundatisty, jejichž školní docházka byla hrazena z příspěvků na fungování kláštera a kterým se podle barvy uniformy říkalo také "modráčci”.
1869 – Na cestě k učitelství
Leošův otec pracoval jako učitel hudby a přál si, aby syn pokračoval v jeho šlépějích. Mladý Janáček tedy v roce 1869 nastoupil na brněnský Slovanský ústav ku vzdělání učitelů, kam se později vrátil i jako kantor.
1874 – Upřímnost nade vše
Roku 1874 se Leoš přesunul z Brna do Prahy, kde nastoupil na varhanickou školu.
Když v hudebním časopise Cecílie nevybíravě zkritizoval provedení gregoriánské mše, kterou řídil ředitel školy, hrozilo mu vyloučení. Vedení nakonec naštěstí obměkčila přímluva Janáčkova bývalého učitele Pavla Křížkovského, a tak mohl studia úspěšně dokončit.
O sedm let později si škola Janáčka zvolila za nového ředitele.
1879 – Konzervatoř
Janáček chtěl poznat, co nabízí zahraniční hudební scéna. Dva roky proto strávil v Lipsku a Vídni, kde studoval na konzervatoři. V tomto období si začal psát se svou bývalou soukromou žačkou a první láskou, Zdenkou Schulzovou, která od něj údajně dostávala až čtyři dopisy denně.
„že vidím v budoucnosti své štěstí jedině v tom, abych Vám podle sil svých připravil nejkrásnější budoucnost, v to, prosím, věřte pevně…”
Leoš Janáček
Z dopisu Zdence Shulzové
Po veselce neveselo
1881 – Sňatek se Zdenkou Shulzovou
Navzdory protestům Zdenčiny rodiny se dva zamilovaní 13.7. 1881 vzali. Sňatek působil kontroverzně hlavně kvůli nevěstině věku. Zatímco Leošovi bylo dvacet sedm let, Zdenka teprve krátce po svatbě oslavila svoje šestnáctiny.
Nebyli to jen Zdenčini rodiče, koho věkový rozdíl novomanželů zarážel. Traduje se, že při svatební cestě jel pár na projížďku kočárem, když uviděli na ulici Janáčkova přítele Antonína Dvořáka. Leoš dal kočár zastavit, aby Antonínovi svou manželku představil. Když Dvořák ke kočáru přistoupil, údajně nahlédl dovnitř a nevybíravě poznamenal: „Janáček, co jste si to vzal za děcko!“. Sám Dvořák se přitom oženil s ženou o třináct let mladší.
Přestože manželství Janáčkových mělo ke šťastnému daleko, na svět spolu přivedli dvě děti. Brzy po svatbě se narodila dcera Olga, o šest let později syn Vladimír.
1 / 3
Leoš a Zdenka
Leoš Janáček se svou manželkou Zdenkou Schulzovou. Přestože spolu pár setrval až do skladatelovy smrti, manželství bylo do velké míry nešťastné.
Zdroj: Magazín České filharmonie
2 / 3
Syn Vladimír
Janáčkův a Zdenčin syn Vladimír, který nešťastně zemřel v pouhých dvou letech poté, co se nakazil spálou.
Jména dětí nezvolil Janáček náhodou. Celý život totiž obdivoval ruskou kulturu. Obzvlášť blízko měl k Tolstému, jehož díla Živá mrtvola a Anna Karenina přepracoval do podoby libreta pro opery, které ale nikdy nedokončil. V roce 1897 se stal zakladatelem Ruského kroužku v Brně a v roce 1915 dokončil, podle předlohy Nikolaje Vasiljeviče Gogola, dílo Taras Bulba.
Sběratel zvuků
1888 – Počátek zájmu o folklor a lidskou řeč
V roce 1888 Janáček dokončil svou první operu Šárka, Julius Zeyer ale nedal souhlas s využitím svého textu jako libreta. Aby se skladatel z nepříjemné situace vzpamatoval, zaměřil se na svůj zájem o folklor, především o nápěvy lidových písní z oblasti Moravy a Slezska. Stal se dokonce vedoucím nově vzniklého Pracovního výboru pro českou národní lidovou píseň na Moravě a ve Slezsku, kde spolupracoval s jednotlivými sběrateli a řídil odborné zpracování jejich záznamů.
Vliv lidové hudby je v Janáčkově tvorbě patrný na první poslech. Folklorní nápěvy se díky němu dostaly z úst amatérských zpěváků až do koncertních sálů, kde je mohlo ocenit velkoměstské publikum. Mezi Janáčkovy nejznámější skladby vycházející z folkloru patří soubor Kytice z národních písní moravských nebo Lašské tance.
Janáčka však fascinovala i lidská řeč a zvuky přírody, města či strojů.
Měl za to, že vše, co slyší, může zaznamenat do not, a tak pomíjivý zvuk navždy hudebně zachytit.
Například v Muzeu luhačoviského Zálesí se tak dochoval notový zápis zachycující skladatelův příjezd do Luhačovic v roce 1903. Nechybí v něm rachotící kola dostavníku, jízda na kolonádu, kde slyší zvuk houslí, ani cesta k vile, kde trávil pobyt ve městě. Záznamům řeči, které si dělal více méně denně, pak začal Janáček říkat „nápěvky mluvy“.
Protože záznamy řeči bylo potřeba zapisovat rychle, Janáček údajně leckdy nestačil ani vyndat zápisník a noty psal na manžety svých bílých košil. Vzhledem k tomu, že se s oblibou odíval do bílé barvy, včetně obleku a bot, zápisky se na manžetách musely vyjímat.
1 / 1
Janáček typicky v bílém
Pokud si nápěvky mluvy opravdu zapisoval na manžety košile, musely se na oděvu skutečně vyjímat.
Zdroj: Festival Janáček a Luhačovice
Těžké roky
1890 – Smrt syna Vladimíra
Listopad roku 1890 přinesl první z několika událostí, které způsobily propad v Janáčkově psychickém stavu. Syn Vladimír se od své sestry Olgy nakazil spálou a v pouhých dvou letech zemřel. Janáčka úmrtí zasáhlo a o Vladimírovi prý po zbytek života témeř nemluvil.
1903 – Smrt dcery Olgy
Dcera Olga se ze spály vyléčila. V Petrohradu ji ale stihla nákaza tyfem, na který 26. února 1903 zemřela také. Janáček údajně seděl u jejího lůžka do poslední chvíle a zaznamenal si i její poslední slova.
1903 – Dokončení Její pastorkyně
Smrt druhého dítěte musela být pro Janáčka o to náročnější, že Olga se velmi zajímala o jeho hudbu. Když pouhý měsíc před jejím skonem dokončil Její pastorkyni, Olga ho údajně prosila: „Tatušku, přehrej mi tu svou operu, já ji již neuslyším.“ Zdrcený skladatel dílo věnoval dceřině památce.
Její pastorkyňa není výjimečná jen po hudební stránce, ale i díky svému libretu. Janáček se totiž jako jeden z prvních rozhodl zhudebnit neveršovaný text, stejnojmennou divadelní hru Gabriely Preissové. Autorka nejprve nesouhlasila, ale když skladatel její dílo zkrátil do podoby libreta, změnila názor a vznik opery podpořila.
1903 – Její pastorkyňa odmítnuta
V těsné návaznosti na rodinné tragédie přišla rána kariérní, když Národní divadlo v Praze odmítlo Janáčkovu Její pastorkyňu provést. To brněnské se sice opery zhostilo a s regionálním úspěchem jej 21. ledna 1904 uvedlo, nezájem hlavního města ale Janáčka tížil, jak vzpomíná ve svých pamětech i jeho manželka:
„Se strachem i s nadějí ji [,partituru Její Pastorkyně] vezl do Prahy Kovařovicovi [,tehdejšímu uměleckému řediteli Národního divadla]. Ten mu řekl, že mu dá zprávu, až operu prostuduje. Oba jsme byli vzrušeni, ale nedávali jsme to druh druhu najevo. Po dlouhých týdnech psal Leoš Kovařovicovi. Odpověď přišla ihned. Muž neměl odvahy dopis otevřít. Požádal mne, abych jej přečetla. Třásla jsem se jako osika a ztratila jsem všechnu naději, když jsem shlédla, že celé sdělení má jen asi tři řádky. Smysl jejich byl, že muži Pastorkyně vrací ‘k Vašemu dobru’. Bylo to v pokoji, kde Olga umřela. Muž seděl u psacího stolu. Chytil se za hlavu a dal se do strašného pláče. V prudkém návalu deprese se obviňoval, že nic neumí.”
Janáčkovy depresivní stavy se prohloubily, a tak skladatel nastoupil léčbu v Luhačovicích. Sám svůj odchod do lázní vysvětlil následovně:
„Třicet až pětatřicet až čtyřicet hodin týdně vyučovat, dirigovat zpěvácký spolek, řídit koncerty, vést kůr kláštera Králové, přitom složit Její pastorkyni, oženit se, ztratit děti - bylo třeba, zapomnět na sebe.”
Důvod, proč Praha odmítla Její pastorkyňu nastudovat, není úplně zřejmý. Jako odpověď na zaslanou partituru totiž Janáčkovi přišlo jen pár neurčitých řádků: „Jest mi upřímně líto, že operu Vaši nemůžeme přijmouti k provozování. Přáliť bychom si, aby dílo Vaše potkalo se na jevišti s plným úspěchem pro nás i pro Vás, obáváme se však, že by dílo Vaše úspěchu takového nemělo. Partituru i klavírní výtah Vám vracíme.“
Je pravděpodobné, že za rozhodnutím Národního divadla stála mimo jiné dlouholetá nevraživost mezi jeho ředitelem, Karlem Kovařovicem a Leošem Janáčkem. Janáček pravidelně publikoval ostré kritiky na Kovařovicova provedení nejrůznějších děl a v roce 1887 dokonce strhal Kovařovicovu vlastní operu Ženichové. Neexistuje žádný důkaz pro to, že Kovařovicovo odmítnutí Její pastorkyně souviselo se mstou za vyšlé kritiky, nedá se to ale vyloučit.
Lázně klíčem k úspěchu
1904 – Dokončení opery Osud
V lázních Luhačovice se Janáček setkal s bývalou partnerkou dirigenta Ludvíka Čelanského, Kamilou Urválkovou, na kterou i po letech vzpomínal jako na jednu „z nejkrásnějších paní“.
Kamila a její životní příběh, který mu při společných vycházkách vyprávěla, Janáčka inspirovaly k napsání opery Osud. Přestože ji Vinohradské divadlo přijalo k nastudování už v roce 1907, premiéra nakonec proběhla až o jednapadesát let později. Dřívějšímu uvedení zabránila nejen zmatenost libreta, které Janáček napsal ve spolupráci s básnířkou Fedorou Bartošovou, ale i obtížnost pěveckých partů. Zpěváci dokonce sepsali petici, ve které v představení odmítli účinkovat, aby si nezničili hlasivky.
1916 – Pražská premiéra Její pastorkyně
Lázně Luhačovice přinesly Janáčkovi také setkání s předsedou brněnského Klubu přátel umění MUDr. Františkem Veselým. Ten se rozhodl přimět Národní divadlo v Praze, aby přehodnotilo své odmítnutí a uvedlo Její pastorkyňu.
Za úspěch premiéry se Veselý údajně zaručil tehdejšímu řediteli divadla svým vlastním majetkem. Na oplátku předpokládal, že skladatel dá roli v opeře jeho manželce, operní pěvkyni Marii Calma. Když ale došlo na výběr obsazení, odmítl Janáček Marii Calma s tím, že její hlasový fond není pro žádnou z rolí dostatečný. Ikonickou roli Kostelničky připsal Gabriele Horvátové, se kterou měl v té době milostný vztah.
Na pražskou premiéru, která proběhla 26. června 1916, Janáček manžele Veselé ani nepozval.
1 / 3
Operní pěvkyně Maria Calma, manželka doktora Veselého, který se zasadil o uvedení Její pastorkyně v Národním divadle.
Maria měla od Janáčka přislíbenou roli Kostelničky, Janáček ale svůj slib nedodržel, roli přiřkl své milence Gabriele Horvátové a manželé Veselé na premiéru dokonce ani nepozval.
Janáčkovi se provedením Její pastorkyně v Národním divadle splnil sen. V zájmu úspěchu celého podniku přistoupil i na škrty v partituře, které požadoval dirigent Národního divadla, Karel Kovařovic. Ten mnohé úpravy dokonce prováděl sám při orchestrálních zkouškách a s autorem je konzultoval až zpětně, těsně před premiérou. Kovařovic a Janáček probírali v tuto dobu již všechny změny osobně, ne korespondenčně, takže nakolik skladatel s úpravami souzněl, zaznamenáno není.
1918 – Její pastorkyňa uvedena ve Vídni
Její pastorkyňa se v Praze setkala s velkým úspěchem.
Jejího potenciálu si všiml i spisovatel Max Brod, který operu přeložil do němčiny a předložil ji na ředitelství vídeňské Dvorní opery. Ta ji provedla v roce 1918 a o pouhých šest let později si dílo získalo obecenstvo i v New Yorku.
1918 – Dokončení orchestrální rapsodie Taras Bulba
Nedlouho po pražské premiéře Její pastorkyně dokončil v roce 1918 další ze svých zásadních děl, orchestrální rapsodii Taras Bulba, která dodnes láká i ty nejlepší interprety včetně Sira Charlese Mackerasse, který ji dirigoval v pražském Rudolfinu roku 1996.
1919 – Založení konzervatoře
Přestože byl Janáček známý po celém světě, nezapomínal na Brno. Toužil pozvednout uměleckou úroveň města, čemuž mohlo výrazně pomoct založení vysoké hudební školy.
Ač k tomuto kroku za Janáčkova života nedošlo, zasadil se alespoň o založení brněnské hudební konzervatoře. Hudební obory na Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) přivítaly první studenty v roce 1947.
1920 – Premiéra opery Výlety páně Broučkovy
V roce 1920 se dočkala premiéry další z Janáčkových oper, Výlety páně Broučkovy. I tentokrát se skladatel držel prozaického libreta. Vycházel ze dvou povídek Svatopluka Čecha z roku 1888.
Vyzrálý komponista
Poslední desetiletí Janáčkova života bylo hudebně nejplodnější. Napsal během něj hned čtyři slavné opery: Káťu Kabanovou, Lišku Bystroušku, Věc Makropulos a Z mrtvého domu.
Pro první z nich se údajně stala předlohou Janáčkova blízká přítelkyně Kamila Stösslová, se kterou se seznámil roku 1917 v Luhačovicích. Tu Janáček považoval za jeden z hlavních důvodů svého hudebního úspěchu:
„Sám úspěch mám, prudkost ve skladbách. Odkud to ten člověk bere! Hádanka. Vrtají v ní jako krtci, aby ji rozluštili. Já bych tak rád zakřičel, Tebe vyzdvihl, ukázal: Hle, moje milá, miloučká hádanka života!”
Leoš Janáček
Z dopisu Kamile Stösslové (1928)
Kamila sama se o hudbu příliš nezajímala. Z premiéry Káti Kabanové údajně dokonce utekla po prvním jednání, protože ji opera nezaujala.
I přesto jí Janáček napsal přes 700 dopisů a velmi blízký vztah s ní udržoval celých jedenáct let.
Známý ve světě, věrný domovu
1925 – Čestný doktorát MU
V roce 1925 Janáčkovi Masarykova univerzita udělila svůj vůbec první čestný doktorát.
Hned o dva roky později ho do svých řad jmenovala Pruská akademie věd a belgický král Albert mu pod dojmem z opery Její pastorkyňa udělil Rytířský řád krále Leopolda.
Díky svému renomé obdržel Janáček také pozvání na návštěvu Anglie, kde se setkal s mnohými osobnostmi kulturního a společenského života, včetně světoznámého dirigenta Henryho Wooda.
1926 – Dokončení Sinfonietty
I přes uznání ze zahraničí se Janáček vracel fyzicky i v myšlenkách do Brna. Své nejslavnější orchestrální dílo, Sinfoniettu, věnoval právě tomuto městu.
1926 – Nešťastný konec
Když Kamile Stösslové zemřela matka, přijala Janáčkovo pozvání do Hukvald, kam přijela se synem Ottou, aby přišla na jiné myšlenky.
Janáček vzal oba hosty na výlet na kopec ke Štramberku, při výšlapu se ale uhnal a následně ulehl se zápalem plic. Přesunul se do sanatoria v Ostravě, zatímco Kamila dala o nešťastných událostech telegramem vědět umělcově manželce Zdence.
Ta sice do Ostravy přijela, s Janáčkem už se ale rozloučit nestihla.
Skladatel zemřel 12. 8. 1928 během práce na korekturách opisu své opery Z mrtvého domu.
Přehled Janáčkova díla
Opery
Během svého života napsal Janáček celkem deset oper a balet s původními zpěvy a tanci s názvem Rákos Rákoczy.
Vybraná díla
Šárka (1888) - Janáčkova první opera zhudebňující příběh z české mytologie o hrdince dívčí války Šárce a její tragické lásce k bojovníku Ctiradovi.
Její Pastorkyňa (1903)- Opera odehrávající se na moravské vesnici na počátku 20. století. Přes úvodní odmítnutí ze strany Národního divadla získala nakonec pražská premiéra v roce 1916 Janáčkovi uznání u nás i ve světě.
Výlety páně Broučkovy (1918) - Libreto podle románů Svatopluka Čecha satiricky zobrazuje maloměšťáctví a politickou situaci své doby. Dílo kombinuje humor a ironii s fantastickými prvky, když hlavní hrdina, Matěj Brouček, zažívá surrealistické výpravy na Měsíc a do husitské minulosti.
Taras Bulba (1915, rev. 1918) - Rapsodie pro orchestr inspirovaná Gogolovou povídkou, která oslavuje hrdinství a oběť kozáckého náčelníka Tarase Bulby.
Lašské tance (1924) - Cyklus šesti orchestrálních skladeb vycházejících z moravských lidových tanců, zejména z oblasti Lašska.
Sinfonietta (1926) - Slavnostní orchestrální skladba oslavující život, radost a svobodu, psaná pro rozšířený orchestr se silným zastoupením dechových nástrojů, které se ujímají triumfálních fanfár.
Komorní díla
Vybrané skladby
Pochod modráčků (1924) - Skladba pro pikolu a klavír inspirovaná Janáčkovým studiem v brněnském augustiniánském klášteře.
Mládí (1924) - Suita pro dechový sextet.
Národní tance na Moravě (1888-89) - Úprava lidových tanců pro klavír (dvojruční a čtyřruční) a cimbál.
Sbory a písňová tvorba
Vybraná díla
Mša Glagolskaja (1909, 1912) - Dílo pro sóla, smíšený sbor, varhany a orchestr na staroslovanský text.
Sedmdesát tisíc (1893) - Patriotická sborová skladba na text Svatopluka Čecha, oslavující slovanskou jednotu a boj za svobodu.
Láska opravdivá (1876) - Píseň pro mužský sbor zhudebňující text Jána Kollára.
Liturgické skladby
Vybraná díla
Graduale "Speciosus forma" (1874) - Janáčkova raná skladba s latinským liturgickým textem, inspirovaná gregoriánským chorálem.
Benedictus (1875) - Krátká duchovní skladba, která zhudebňuje část mše.
Communio "Fidelis servus" (1875) - Liturgická skladba napsaná pro závěr mše, vyjadřující vděčnost a pokoru.
Budova bývalé školy, ve které se Leoš Janáček 3. 7. 1854 narodil. Zvenku je na budově umístěna pamětní deska s bronzovou bustou umělce, uvnitř pak najdete turistické centrum, galerii Země hradů a především pak Pamětní síň Leoše Janáčka.
Dříve Varhanická škola, na které Janáček studoval. Po letech se sem vrátil a instituci povýšil na hudební konzervatoř. Janáčkův odkaz je v činnosti školy dodnes jasně patrný a skladatele tu připomíná třeba i Koncertní sál Leoše Janáčka.
V roce 1918 tu poprvé zazněla Janáčkova nejslavnější opera Její pastorkyňa. Byl to právě úspěch tamní premiéry, který Janáčkovi pomohl získat mezinárodní uznání.
V roce 1879 zde Janáček krátce studoval na konzervatoři, kde se věnoval kompozici a dirigování. Lipsko bylo významným hudebním centrem a Janáček zde získal cenné zkušenosti.
Přestože Janáček trávil většinu svého života v Brně, v roce 1916 se mu podařilo dobít i hlavní město. 26.5. v Praze proběhla premiéra Její pastorkyně v samotném Národním divadle a otevřela mu tak dveře k celonárodní i mezinárodní slávě.
Lázně, kam se Janáček utíkal před životními strastmi. Kromě své múzy, Kamily Urválkové, se tu setkal například s doktorem Františkem Veselým, který se zasloužil o provedení Její pastorkyně v Národním divadle v Praze.
Budova bývalé školy, ve které se Leoš Janáček 3. 7. 1854 narodil. Zvenku je na budově umístěna pamětní deska s bronzovou bustou umělce, uvnitř pak najdete turistické centrum, galerii Země hradů a především pak Pamětní síň Leoše Janáčka.
Dříve Varhanická škola, na které Janáček studoval. Po letech se sem vrátil a instituci povýšil na hudební konzervatoř. Janáčkův odkaz je v činnosti školy dodnes jasně patrný a skladatele tu připomíná třeba i Koncertní sál Leoše Janáčka.
V roce 1918 tu poprvé zazněla Janáčkova nejslavnější opera Její pastorkyňa. Byl to právě úspěch tamní premiéry, který Janáčkovi pomohl získat mezinárodní uznání.
V roce 1879 zde Janáček krátce studoval na konzervatoři, kde se věnoval kompozici a dirigování. Lipsko bylo významným hudebním centrem a Janáček zde získal cenné zkušenosti.
Přestože Janáček trávil většinu svého života v Brně, v roce 1916 se mu podařilo dobít i hlavní město. 26.5. v Praze proběhla premiéra Její pastorkyně v samotném Národním divadle a otevřela mu tak dveře k celonárodní i mezinárodní slávě.
Lázně, kam se Janáček utíkal před životními strastmi. Kromě své múzy, Kamily Urválkové, se tu setkal například s doktorem Františkem Veselým, který se zasloužil o provedení Její pastorkyně v Národním divadle v Praze.
Město, kde žila Janáčkova velká životní múza, Kamila Stösslová. Janáček sem často jezdil a z jejich vztahu se dochovala rozsáhlá korespondence.
1 / 6
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám správně fungují naše stránky, rychle tu najdete, co hledáte, a na webech třetích stran vás neobtežujeme reklamou na věci, které vás nezajímají. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.