Marta Jiráčková studovala skladbu nejprve na Pražské konzervatoři ve třídě Emila Hlobila, v 60. letech pak soukromě u Aloise Háby a v 70. letech ještě v rámci postgraduálního studia na brněnské JAMU u Ctirada Kohoutka a Aloise Piňose. Tehdy také vstoupila se svou tvorbou do českého hudebního života. Důkladné a všestranné vzdělání a dlouholetá redaktorská práce v rozhlase obohatily zvukovou složku jejích děl, tragické úmrtí jejího manžela, dirigenta Václava Jiráčka (1966) a blízký vztah ke skladatelce Slávě Vorlové prohloubily celkový filozofický podtext její tvorby. Ta zahrnuje většinu hudebních druhů a žánrů, včetně scénické hudby pro rozhlas a televizi. Pro skladatelku je typická vokální složka mnoha skladeb, kde lidský hlas používá jako hudební nástroj; ráda se nechává inspirovat neobvyklými podněty. Do její tvorby se promítla například i dodekafonie a současné, často experimentální postupy. Úspěšně se věnuje také elektroakustické hudbě. Její skladby získaly uznání doma i v zahraničí. Elektroakustická kompozice Loď bláznů byla v roce 1992 oceněna Výroční cenou Českého hudebního fondu a v roce 1998 se její skladba Pura sub nocte umístila jako druhá na mezinárodní soutěži Musica Nova (1. cena nebyla udělena). U příležitosti 100. výročí OSA převzala spolu s dalšími osobnostmi české hudby ocenění za přínos české kultuře.
Skladba Communicatio intima, op. 66, vznikla roku 2015 a dnešní interperti, kterým je věnována, ji úspěšně provedli u nás i v zahraničí (premiéra 9. dubna 2015 v Praze) a nahráli pro Český rozhlas – ovšem v ryze hudební podobě, bez veršů Jana Skácela (od jehož narození uplynulo letos v únoru sto let). Autorka k dílu podotýká: „Skladba vznikla pro mého přítele Miroslava v roce 2015. Uvádím ji též pod českým názvem ‚Důvěrná sdělení‘. Je skutečně jakousi bilancí ‚důvěrných sdělení‘ od dětství až po dnešek. Poprvé to bylo ve věku pěti roků, kdy mě rodiče poslali na jakýsi předškolní dětský tábor, kde jsme si s další dívenkou před usnutím na jediném polštářku šeptaly ty naše pětileté důvěrnosti a staly se z nás nerozlučné kamarádky po celou dobu. – A jak šel život a přinášel zákonitě dobré i zlé, přibývalo dalších důvěrných sdělení, z nichž některá měla v kritických situacích i potřebné terapeutické účinky. – Slovo ‚důvěrnost‘ je odvozeno od slova ‚důvěra‘, takže důvěrná sdělování jsou možná jedině mezi lidmi, kteří si věří, respektují se, nebo dokonce milují. A nemusí to být vždy jen harmonie a soulad, život přináší i ostřejší momenty... ale ta harmonie budiž cílem. Pro celý život.“
Skladba vznikla na objednávku Klavírního kvarteta Josefa Suka a jeho primárius Radim Kresta dodává: „Již od počátku nás okouzlila nádherná poetičnost tohoto díla, a tak jsem přišel v roce 2020 s nápadem upravit ji do podoby spojení hudby a recitace básní Jana Skácela (1922–1989). Paní skladatelka Jiráčková nebyla proti, a tak ve spolupráci paní skladatelky a také jedné z nejvýznamnějších našich českých hereček paní Taťjany Medvecké (jež má se spojením hudby a slova již bohaté zkušenosti) vznikla druhá verze skladby Communicatio intima v symbióze s intimitou hudby a poetickou atmosférou Skácelových veršů.“ Verše, které se dnes propojí s hudbou Marty Jiráčkové, pocházejí ze Skácelových sbírek Zaklínání v předminulém čase, Kdo se vejde na housle, A znovu láska a Kolik příležitostí má růže.