Dnes je nejhranějším českým hudebním autorem. V šedesátých letech devatenáctého století ovšem Antonín Dvořák začínal jako neznámý violista orchestru pražského Prozatímního divadla, jehož dirigentem byl tehdy Bedřich Smetana. Později působil jako varhaník v nedalekém kostele sv. Vojtěcha. Komponoval, ale teprve když se díky Brahmsovu upozornění dostal k berlínskému nakladateli Simrockovi, začaly se mu s tištěnými skladbami otevírat dveře do světa. Na počátku byly Slovanské tance. Během dalších nemnoha let se Dvořák stal mezinárodně uznávaným tvůrcem požívajícím nejvyššího respektu.
V roce 1881, kdy k němu už směřovala řada objednávek na nová díla, v roce, ve kterém vyhořelo Národní divadlo, pracoval Dvořák na opeře Dimitrij. V Praze měla ten rok na jaře premiéru jeho Šestá symfonie a na podzim opera Tvrdé palice, ve Vídni Cigánské melodie. A právě z Vídně, od kvarteta Josepha Hellmesbergera, kapelníka Dvorní opery, přišla objednávka na smyčcový kvartet. Poprvé měl být tímto komorním souborem uveden v prosinci, jak o tom dokonce psaly vídeňské noviny. Na podzim skladatel začal opravdu na kompozici pracovat, ale když po třech dnech dokončil první větu, práci odložil. Zřejmě nebyl spokojen, ať už proto, že se mu zdálo v hudbě málo napětí, nebo měl pochybnosti o tónině. Brzy se však pustil do kvartetu úplně nového, svého v pořadí už jedenáctého, v tónině C dur. Byl tehdy pod termínovým tlakem natolik, že vždy dopoledne pracoval na opeře a odpoledne na kvartetu. Dokončil ho v listopadu, tedy včas, ale premiéra se nakonec bohužel neuskutečnila. V divadle Ringtheater s 1700 místy, otevřeném v předchozím desetiletí pod názvem Opéra comique, vypukl 8. prosince požár, který si vyžádal stovky mrtvých. Ve Vídni nebylo v té době zřejmě na koncert ani pomyšlení… První provedení Dvořákova nového Smyčcového kvartetu C dur se proto uskutečnilo až o rok později. Stalo se tak navíc v Berlíně, v nastudování Joachimova kvarteta. A odloženou Kvartetní větu F dur, svého druhu kuriozitu, slyšela veřejnost poprvé teprve dlouho po skladatelově smrti, v Praze v roce 1945, když ji v Československém rozhlase zahrálo Ondříčkovo kvarteto.
Skutečnost, že jeho hudba šťastným způsobem vyrůstá z národních kořenů a zároveň je světová, silně potvrzují i díla napsaná během pobytu v Americe, kde byl v letech 1892 až 1895 ředitelem a pedagogem newyorské konzervatoře. V Novém světě Dvořák dospěl k odvážnému a jasnozřivému názoru, že budoucí hudba země musí vycházet z černošských písní. Uvedl to v interview pro New York Herald – a vzbudil pochopitelně velkou pozornost, vždyť otroctví bylo ve Spojených státech zrušeno teprve roku 1863 a rasová segregace tam trvala až do poloviny dvacátého století. V zabarvení Dvořákových skladeb z té doby, vyzrálých a mistrovských, je přítomen teskný podtón související s odloučením od domova a od domácího kulturního a rodinného zázemí, ale současně je v nich do určité míry možné vyposlouchat i stylizované vlivy severoamerické hudby, ať už černošské, nebo indiánské. Jde o Violoncellový koncert, samozřejmě o Novosvětskou symfonii, ale také o Biblické písně a Suitu A dur, o Sonatinu G dur pro housle a klavír a o Smyčcový kvartet F dur.