Program
Alexandr Glazunov
Smyčcový kvintet A dur, op. 39
Franz Schubert
Smyčcový kvintet C dur, D 956
Prvním českým kurátorem v rámci ČSKH je v současnosti jeden z nejviditelnějších mladých českých houslistů, Josef Špaček. Koncert, na němž kromě něho vystoupí výkvět mladé interpretační evropské scény, slibuje naprosto nevšední zážitek. Všichni zúčastnění patří k absolutním špičkám ve svém oboru a s nadšením přijali pozvání na koncert v Praze.
Koncert z řady I | Český spolek pro komorní hudbu
Alexandr Glazunov
Smyčcový kvintet A dur, op. 39
Franz Schubert
Smyčcový kvintet C dur, D 956
Josef Špaček housle
Júlia Pusker housle
Sarah McElravy viola
Julian Steckel violoncello
István Várdai violoncello
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Jednou z nejkrásnějších a nejhranějších Schubertových komorních skladeb je jeho smyčcový kvintet C dur. Kompozice vznikla pouhé 2 měsíce před skladatelovou smrtí a jedná se o jeho poslední komorní dílo. Předal je svému vydavateli Probstovi se slovy: „Konečně jsem napsal kvintet pro dvoje housle, violu a dvě violoncella…“. Glazunovův smyčcový kvintet A dur je hodně ovlivněn právě předešlou Schubertovou skladbou. Patří do jeho raného období, autorovi bylo při dokončení díla pouhých 26 let. Bude to jistě zajímavé srovnání obou děl, jednoho velmi proslulého a druhého téměř nehraného.
Josef Špaček housle, umělecký partner orchestru
Přestože už tři roky není jejím členem, je Josef Špaček s Českou filharmonií nesmazatelně spjat (dnes jako rezidenční umělec). Zatímco jeho devítileté působení na postu koncertního mistra tohoto orchestru postihuje nový dokument České televize „Devět sezón“ (premiéra v září 2023), zaměřuje se Špaček nyní na svou sólovou dráhu a podmaňuje si publikum celého světa. Přestože vystupuje s nejvýznamnějšími evropskými orchestry (slyšet ho mohou i v Asii či USA) a jako komorní hráč je pravidelně hostem nejprestižnějších sálů světa, zachovává si svou skromnost, a tak jej vedle Carnegie Hall můžeme slyšet i v zapadlých českých vesničkách.
Mimo to si v letošní sezoně poprvé zahraje s Chicagským a Atlantským symfonickým orchestrem; rok si obohatí i rezidenčním pobytem u Residentie Orkest The Hague. V Česku chystá kromě vystoupení s našimi nejvýznamnějšími orchestry i účinkování na festivalech Lípa Musica, Svatováclavském hudebním festivalu či Smetanově Litomyšli. Významným komorním partnerem se mu – jakožto i v minulých letech – stane violoncellista Tomáš Jamník, se kterým má za sebou mj. úspěšnou nahrávku nejlepších českých duí. Kromě toho rozšířil Josef Špaček světovou diskotéku o Dvořákovy a Janáčkovy houslové koncerty natočené s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem, či o nahrávku nejen českých skladatelů s Miroslavem Sekerou. S ním (a spolu se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Petra Popelky) spolupracoval i na svém nejnovějším albu s díly Bohuslava Martinů, které vychází v září 2023 u Supraphonu.
Josef Špaček se narodil roku 1986 v Třebíči a už od raného věku byl nesmírně hudebně nadaný. Hudba byla díky tatínkovi (nyní už přes 30 let violoncellistou České filharmonie) i dalším hrajícím sourozencům přirozenou součástí jeho dětství, o kterém mj. velice výživně pojednává jeho maminka ve své knižní řadě Špačci ve fraku. Cesta na Pražskou konzervatoř tedy byla přirozeným krokem. Po jejím absolvování (u Jaroslava Foltýna) si však splnil sen a studoval v Americe. Začal na Curtisově hudebním institutu ve Filadefii (Ida Kavafian a Jaime Laredo) a pokračoval na slavné newyorské Julliard School (Itzak Perlman).
Hned po absolutoriu se vrátil do Čech a získal zde místo historicky nejmladšího koncertního mistra České filharmonie. Zároveň se začal u nás i ve světě profilovat jako sólista a komorní hráč, ale až díky interpretačním soutěžím, hlavně titulu laureáta světově proslulé mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu, začaly přicházet ty nejlukrativnější nabídky. Dokonce takové a v takovém množství, že se – v kombinaci s rodinnou situací, kdy se mu krátce po narození dcery narodila i dvojčata – nakonec rozhodl post koncertního mistra České filharmonie opustit a věnovat se výhradně sólové dráze. Jeho dětský sen, stát se slavným houslistou, se mu tedy díky obrovskému talentu i velké píli splnil.