Aaron Copland
Apalačské jaro
Syn litevských emigrantů Aaron Copland patří k nejdůležitějším reprezentantům moderní americké hudby. Mezi jeho prvními učiteli skladby byl Rubin Goldmark, žák Antonína Dvořáka z doby působení českého skladatele na Národní konzervatoři hudby v New Yorku; Copland je tedy svým způsobem považován za generaci „vnuků“ Dvořákovy školy. Jedenadvacetiletý odešel do Paříže, kde byla jeho učitelkou Nadia Boulanger. Pod jejím vedením dozrával Coplandův osobní styl, který je syntézou hudebního zázemí rodné země včetně vlivů jazzu, latinsko-amerických prvků a tradic evropské hudby.
Roku 1942 požádala choreografka a stěžejní představitelka výrazového tance Martha Graham (1894–1991) Coplanda o hudbu k baletu. Dílo, financované nadací mecenášky Elizabeth Sprague Coolidge (1864–1953), mělo premiéru 30. října 1944 v Library of Congress ve Washingtonu D. C. Název díla Appalachian Spring (Apalačské jaro) je přejat z verše básně The Dance Harta Cranea (1899–1932) z jeho sbírky The Bridge a vyjadřuje oslavu jara.
Prostý děj baletu upomíná symbolicky na příběh amerických přistěhovalců, kteří si budovali v nové zemi vlastní osady. V baletu vystupuje mladý manželský pár, jeho sousedka a kazatel. Nejprve jsou představeny jednotlivé postavy. Společně cítí víru a naději v budoucnost, balet je oslavou lásky, mateřství, venkovského života. V sedmé části suity vytvořil Copland variace na píseň „Simple Gifts“ (Prosté dary) z roku 1848, připisovanou Josephu Brackettovi (1797–1882) a považovanou za hymnu amerických šejkrů (shakers) – křesťanské sekty Společnost věřících v Kristův druhý příchod (The United Society of Believers in Christʼs Second Coming), k níž Brackett náležel. Závěrečná část s využitím chorálních intonací je společnou modlitbou.
Aaron Copland získal za hudbu k baletu Apalačské jaro roku 1945 Pulitzerovu cenu. S Coplandovou hudbou se brzy nato seznámilo i koncertní obecenstvo Čech, když při prvním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro roku 1946 zazněly jeho skladby El Salón México a evropská premiéra jeho Symfonie č. 3. Provedení s Českou filharmonií řídil Leonard Bernstein, pro nějž pražské hostování znamenalo první zahraniční vystoupení vůbec a start mezinárodní kariéry.
Původní partitura Apalačského jara byla určena pro komorní soubor třinácti nástrojů. Na žádost dirigenta Artura Rodzińského vytvořil Copland roku 1945 z hudby baletu orchestrální suitu, která byla poprvé provedena za Rodzińského řízení 4. října 1945 v New Yorku. V dalších letech vzniklo ještě několik autorských verzí a také další úpravy, dotvrzující úspěšnost díla. Dirigent dnešního koncertu Michael Tilson Thomas je s dílem osobně spjat, roku 1999 natočil jako první autorskou verzi Apalačské suity z roku 1954 se San Francisco Symphony pro firmu RCA Victor.