Londýn i Liszt jsou pojítkem k poslední skladbě programu. Padesátiletý Camille Saint-Saëns dostal zakázku na velkou symfonii od Londýnské filharmonické společnosti a od počátku dílo koncipoval jako poctu Franzi Lisztovi, svému velkému příteli a vzoru. Proto k běžnému obsazení orchestru přidal dva klavíry (nebo jeden klavír na čtyři ruce) a varhany, oba typické Lisztovy nástroje. Dále cituje chorální úryvek ze sekvence Dies irae, stejně jako Liszt ve svém Tanci mrtvých pro klavír a orchestr. Podobné Lisztovým jsou i mnohé harmonické nebo instrumentační postupy v práci s hudebními tématy.
„Dal jsem do této práce vše, co jsem mohl dát. [...] To, co jsem udělal, už nikdy nebudu moci zopakovat,“ prohlásil Camille Saint-Saëns po dokončení Třetí symfonie c moll, op. 78, která si díky velkolepému použití varhan v rámci orchestru vysloužila přívlastek „Varhanní“. Skladatel sám řídil její premiéru 19. května 1886 v londýnské St. James Hall (zbořené v roce 1905), v první polovině koncertu navíc hrál jako sólista svůj Klavírní koncert č. 4 c moll. V červenci 1886 zemřel Franz Liszt a Saint-Saëns symfonii definitivně věnoval jeho památce. Pařížskou premiéru pak provedl 9. ledna 1887.
Myšlenka přidat varhanní part k světskému orchestrálnímu dílu určenému pro koncertní síň byla poměrně ojedinělá, i když to byl zase Franz Liszt, který varhany do orchestrálního zvuku zařadil daleko dříve – ve své symfonické básni Válka Hunů (1856/1857) – a dokázal, že je to funkční kombinace. Camille Saint-Saëns byl vynikajícím varhaníkem, Franz Liszt ho dokonce nazval „největším varhaníkem na světě“. Se Saint-Saënsovým umem se setkal už v době, kdy byl jako čerstvě dvacetiletý uveden do úřadu varhaníka v jednom z největších pařížských kostelů sv. Magdaleny, kde setrval dvacet let.
Třetí symfonie je ukázkou tematické propracovanosti. V jednotlivých částech přináší vždy nová témata, a přitom vrací témata předešlá, umně pozměněná, a přesto patrná. První věta má pomalý úvod, po němž následuje Allegro moderato s hlavním tématem ve smyčcích vycházejícím z chorálového nápěvu sekvence Dies irae. Toto neklidné téma se vyvíjí, prochází durovými i mollovými tóninami, a nakonec ustoupí vedlejšímu, klidnějšímu tématu. V prostřední části se obě témata objevují současně v rámci sonátového provedení. Po této rychlé pasáži dochází ke zklidnění doprovázené pizzicaty violoncell a kontrabasů až do závěrečné části první věty, jejíž téma provedené smyčci a varhanami a později dřevěnými dechy je nejspíš nejznámější melodií celé skladby. Druhou větu otevírá energická melodie smyčců, přidává se klavír s rychlými sledy arpeggií a tónových řad a nakonec hlubší nástroje s novým tématem, předjímajícím finále. To otevírají mohutné akordy varhan, klavír podporuje smyčce a zazní motiv Dies irae. Skladba se rozvine v majestátní pochod s varhanami, žesti a bicími. Po nutné klidnější pasáži nastupuje bouřlivý, polyfonií prodchnutý závěr.
Skladba byla od počátku přijata příznivě a autor sklidil velký úspěch. „Můj drahý skladateli slavné symfonie,“ napsal Saint-Saënsův přítel a žák Gabriel Fauré, „nedovedete si představit, jakou radost jsem měl minulou neděli! [při druhém provedení 16. ledna 1887] Měl jsem partituru a nevynechal jsem jediný tón této symfonie, která vydrží mnohem déle než my dva, i kdybychom spojili oba naše životy!“ Velkolepost symfonie vynikla při provedení v květnu 1915 v San Francisku u příležitosti Mezinárodní výstavy Panama-Pacific, v sále pro 3782 posluchačů. Osmdesátiletý Saint-Saëns tento koncert neřídil, ale byl přítomen a dočkal se bouřlivého potlesku vestoje. Nynější francouzská hudební historiografie počítá Saint-Saënsovu Třetí symfonii mezi hvězdný trojlístek – spolu s Fantastickou symfonií Hectora Berlioze a Symfonií Turangalîla Oliviera Messiaena.