FRANCESCO PIEMONTESI
klavír
"Francesco Piemontesi spojuje ohromující techniku s intelektem jako málokdo."
- časopis The Spectator
Francesco Piemontesi je klavíristou mimořádně kultivovaného výrazu, který se pojí s perfektně zvládnutou technikou. Interpretace Mozarta a repertoáru raného romantismu mu získaly široké uznání, Piemontesiho klavírní umění a citlivost mu však umožnily utvořit si rovněž úzký vztah k hudbě pozdního devatenáctého a dvacátého století: má na repertoáru Brahmse, Liszta, Dvořáka, Ravela, Debussyho, Bartóka i jejich následovníky. O jednom ze svých velkých učitelů a rádců Alfredu Brendelovi Piemontesi říká, že jej naučil „zamilovat si věci do detailu“.
Francesco Piemontesi vystupuje s předními světovými orchestry, mezi něž se řadí Filharmonie Los Angeles, Londýnský symfonický orchestr, Bostonští symfonikové, NHK Symphony Orchestra, Clevelandský orchestr, Izraelská filharmonie, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Mnichovská filharmonie, Londýnský filharmonický orchestr, orchestr Gewandhausu v Lipsku, Vídeňský symfonický orchestr, Pittsburští symfonikové, Česká filharmonie, Budapešťský festivalový orchestr, Filharmonie v Oslu, Symfonický orchestr Švédského rozhlasu, Petrohradská státní akademická filharmonie, Londýnská filharmonie, Orchestre de Paris, Montrealský symfonický orchestr, Francouzský národní orchestr, Orchestr curyšské Tonhalle, Orchestre de la Suisse Romande, Národní orchestr italského rozhlasu Turín, Národní akademie svaté Cecílie, Komorní orchestr Evropy a Komorní filharmonie Brémy.
Spolupracoval s dirigenty, jako jsou Vladimir Ashkenazy, Thomas Dausgaard, Charles Dutoit, sir Mark Elder, Iván Fischer, Mirga Gražinytė-Tyla, Manfred Honeck, Marek Janowski, Neeme Järvi, Emmanuel Krivine, Ton Koopman, Zubin Mehta, sir Roger Norrington, Gianandrea Noseda, Sakari Oramo, sir Antonio Pappano a Jurij Těmirkanov.
Piemontesi je rovněž komorním hudebníkem a hraje s celou řadou partnerů, jako jsou Leif Ove Andsnes, Jurij Bašmet, Renaud a Gautier Capuçonovi, Stephen Kovacevich, Heinrich Schiff, Christian Tetzlaff, Jörg Widmann, Tabea Zimmermannová a Emersonovo kvarteto.
V sólových recitálech vystoupil v řadě prestižních koncertních síní včetně londýnské Wigmore Hall, amsterdamského Concertgebouw, sálu Berlínských filharmoniků, curyšské Tonhalle, Konzerthausu a Musikvereinu ve Vídni, Carnegie Hall a Avery Fisher Hall v New Yorku a Suntory Hall v Tokiu. V lednu 2016 zahájil Piemontesi svou mozartovskou odyseu v londýnské Wigmore Hall, kde po tři sezony prováděl mistrovy sonáty v řadě recitálů.
Piemontesi účinkoval na mezinárodních festivalech v Salcburku, Lucernu, Edinburghu, Verbier, Aix-en-Provence, La Roque d’Anthéron, na festivalech ve Šlesvicku-Holštýnsku a Meklenbursku-Předním Pomořansku a na newyorském festivalu Mostly Mozart.
Na festivalu Schubertiada v srpnu 2018 zahájil Piemontesi velký schubertovský cyklus, s jehož pokračováním se na festival navrací i v sezoně 2019/2020. V říjnu 2019 pak započal samostatný schubertovský cyklus i v londýnské Wigmore Hall.
V sezoně 2018/2019 vydal Piemontesi u vydavatelství Orfeo soubor dvou CD věnovaných skladbám Franze Liszta (cyklus Léta putování. První rok: Švýcarsko doplněný legendou Svatý František z Pauly kráčí po vlnách a Léta putování. Druhý rok: Itálie doplněný legendou Svatý František z Assisi káže ptákům) doprovázený dokumentárním DVD francouzského filmaře Bruna Monsaingeona. V této sezoně se pro vydavatelství Pentatone chystá vydat pozdní sonáty Franze Schuberta: Klavírní sonátu č. 19 c moll, D 958, a č. 20 A dur, D 959. Z dřívějších nahrávek zmiňme Mozartovy Klavírní koncerty č. 25 a 26 se Skotským komorním orchestrem za řízení Andrewa Manze pro Linn Records, Debussyho Preludia pro label Naïve Classique a Mozartovy skladby pro sólový klavír a Schumannovy a Dvořákovy Klavírní koncerty se Symfonickým orchestrem BBC pod taktovkou Jiřího Bělohlávka.
Francesco Piemontesi se narodil v Locarnu, studoval u Arie Vardi a následně pracoval s Alfredem Brendelem, Murrayem Perahiou, Cécile Ousset a Alexisem Weissenbergem. Získal si přední postavení na mezinárodní scéně díky cenám v několika význačných soutěžích, mj. v soutěži královny Alžběty v roce 2007, a v letech 2009–2011 se zařadil mezi „Umělce nové generace“ podporované rozhlasovou stanicí BBC Radio 3.
Od roku 2012 je uměleckým ředitelem festivalu Settimane Musicali di Ascona.