Hledat

Česká filharmonie • Vánoční koncert


K českým Vánocům patří „Rybovka“ a Česká filharmonie ji příležitostně zařazuje do programu. Tentokrát se unikátně propojí se specialistou na barokní a klasicistní repertoár, dirigentem Václavem Luksem a jeho Collegiem Vocale 1704. Po české klasice zazní neméně půvabná Mozartova Korunovační mše.

Program

Jakub Jan Ryba
Česká mše vánoční „Hej mistře!“ (44')

— Přestávka —

Wolfgang Amadeus Mozart
Korunovační mše C dur, K 317 (24')

Účinkující

Slávka Zámečníková soprán
Václava Krejčí Housková alt
Jaroslav Březina tenor
Roman Hoza bas

Václav Luks dirigent

Collegium Vocale 1704

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie • Vánoční koncert

Rudolfinum — Dvořákova síň

Koncert si můžete pustit na našem YouTube kanálu.

„Když v roce 1796 komponoval Jan Jakub Ryba pro provedení v rožmitálském kostele svoji Českou mši vánoční, zněla mu dost možná v uších všudypřítomná hudba Mozartova. Rožmitálský kantor totiž rakouského génia nesmírně obdivoval a jeho hudba pro něj byla ztělesněním hudební dokonalosti. V prostých harmoniích ‚Rybovky‘ nemůžeme přeslechnout mozartovský vzor a jedinečnou melodickou invenci nesmírně hudebně vzdělaného kantora, který zkomponoval též velké množství velmi náročné a umělecky ambiciózní hudby a který dokázal i do prosté hudby pastorální mše vložit otisk své geniality,“ připomíná Václav Luks.

Účinkující

Slávka Zámečníková  soprán

Slávka Zámečníková

Mladá sopranistka Slávka Zámečníková zaznamenala raketový start na světových operních i koncertních pódiích a momentálně patří mezi největší operní naděje. Od září 2020 je členkou stálého ansámblu Vídeňské státní opery, kde se v této sezoně představí v rolích Micaely (Carmen), Adiny (L’elisir d’amore) a Marzeline (Fidelio). Kromě další spolupráce s Berlínskou státní operou, kde v minulosti také působila v angažmá, ji čeká debut v Pařížské národní opeře, ve Slovenském národním divadle a v Théâtre des Champs-Elysées. Věnuje se též koncertní činnosti; vystoupila například na festivalu Pražské jaro, v Hamburské Elbphilharmonie a v Pařížské filharmonii. Slávka Zámečníková je absolventkou Bratislavské konzervatoře (Božena Ferancová) a Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně (Anna Samuil). Zúčastnila se také mistrovských kurzů u světoznámých pedagogů, jako jsou Anna Tomowa-Sintow, Brigitte Fassbaender nebo Luciana D’Intino. Jako laureátka mnoha mezinárodních soutěží je též stipendistkou Junge Musiker Stiftung a Deutschlandstipendium.

Václava Krejčí Housková  alt, mezzosoprán

Václava Krejčí Housková

Mezzosopranistka Václava Krejčí Housková vystudovala Konzervatoř v Českých Budějovicích (Dagmar Volfová) a Akademii múzických umění v Praze (Jiřina Přívratská). Absolvovala mistrovské kurzy pod vedením Margaret Honig. První angažmá přijala v roce 2010 v Moravském divadle Olomouc; v pražském Národním divadle debutovala v roce 2014 a od roku 2015 je sólistkou Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Opakovaně byla zařazena do širší nominace na cenu Thalie: Smetona (2014, Anna Bolena NDM Ostrava), titulní role Carmen (2020, DJK Plzeň). Její janáčkovské CD (spolu s tenoristou Nicky Spencem a klavíristou Juliem Drakem) získalo prestižní cenu BBC Music Magazine Award a Gramophone Classical Music Award. Spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry a bývá hostem prestižních českých i mezinárodních festivalů (Edinburgh International Festival, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Prague Proms aj.).

Jaroslav Březina  tenor

Jaroslav Březina absolvoval Pražskou konzervatoř u Zdeňka Jankovského, soukromě se pak dále zdokonaloval u Václava Zítka. V průběhu studia se stal členem vokální skupiny Dobrý večer quintet. Bohatá je jeho koncertní činnost, především v projektech barokního a klasického repertoáru, vystupuje na koncertních pódiích a divadelních jevištích po celém světě, spolupracoval s mnoha významnými dirigenty (Jiří Bělohlávek, Charles Mackerras, Gert Albrecht). Od roku 1993 je sólistou Opery Národního divadla v Praze, mezi ztvárněné role patří Don Ottavio (Don Giovanni), Hrabě Almaviva (Lazebník sevillský), Dancairo (Carmen), Fenton (Falstaff), Smetanův Vašek a Jeník (Prodaná nevěsta), Janáčkův Laca (Její pastorkyňa), Martinů Janakos a Panait (Řecké pašije) a mnohé další. Podílel se mj. na nahrávkách Rybovy České mše vánoční (Deutsche Grammophon) a také Zelenkovy korunovační opery Sub olea pacis et palma virtutis, která získala Cannes Classical Awards za rok 2002. Představil se též jako Števa v koncertních provedeních Její pastorkyně v Praze a Londýně s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Je držitelem Ceny Thálie za rok 2015.

Roman Hoza  bas, baryton

Roman Hoza

Barytonista Roman Hoza se narodil ve Zlíně. Vystudoval Janáčkovu akademii múzických umění a absolvoval roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni.

Roku 2014 v rámci programu Young Singers Project vystoupil na prestižním Salzburger Festspiele jako Dandini v úpravě Rossiniho Popelky. V letech 2015 a 2016 byl členem operního studia Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Po návratu do České republiky se stal sólistou Národního divadla Brno a během svého angažmá zde ztvárnil několik zásadních rolí barytonového repertoáru (Don Giovanni, Guglielmo, Rossiniho Figaro, Belcore, Escamillo ad.). Jako host spolupracuje také s pražským Národním divadlem (Mozartův Figaro, Dandini, Mamma Agata), Národním divadlem moravskoslezským (Hamlet) a Divadlem J. K. Tyla v Plzni (Hamlet, Danilo). Ze zahraničních hostování jmenujme například spolupráci s Opéra National de Lyon nebo Göteborgsoperan. V roce 2019 se Roman Hoza vrátil do düsseldorfské Deutsche Oper am Rhein opět jako Rossiniho Dandini a od sezóny 2020/2021 patří do stálého sólistického ansámblu opery. Na jevišti se zde mimo jiné představí jako Papageno nebo Belcore.

Romana Hozu jste mohli slyšet na festivalech Pražské jaro, Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl, Moravský podzim, Concentus Moraviae a dalších. Jako sólista vystoupil se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Brno, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií Hradec Králové, Czech Virtuosi a mnoha jinými hudebními tělesy.

Je také vyhledávaným interpretem komorní a barokní hudby. Schumannův cyklus Dichterliebe provedl za doprovodu Ahmada Hedara ve Dvořákově síni Rudolfina. Pravidelně jej můžete vidět po boku cembalistky Barbary Marii Willi nebo jako sólistu barokních ansámblů Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal a Czech Ensemble Baroque. Do jeho repertoáru patří mimo mnoha jiných basový part v Händelově Mesiáši, Haydnově Stvoření nebo Ježíš v Janových pašijích J. S. Bacha.

Václav Luks  dirigent

Václav Luks studoval na Konzervatoři v Plzni, na Akademii múzických umění v Praze a studia završil specializovaným studiem staré hudby na švýcarské Schole Cantorum Basiliensis. Po návratu ze zahraničí v roce 2005 přetvořil komorní soubor Collegium 1704, který založil již za studií, v barokní orchestr a založil vokální soubor Collegium Vocale 1704. Kromě intenzivní práce s Collegiem 1704 Václav Luks spolupracuje také s dalšími uznávanými soubory jako Netherlands Bach Society, Akademie für Alte Musik Berlin, nebo Händel & Haydn Society v Bostonu. Spolupracoval s mezinárodně proslulými pěvci jako Karina Gauvin, Vivica Genaux, Philippe Jaroussky, Bejun Mehta, Sarah Mingardo, nebo Andreas Schöll. Collegium 1704 pod jeho vedením nahrálo hudbu k výpravnému filmu Petra Václava Il Boemo o životě Josefa Myslivečka, na němž se podílel také jako hlavní hudební poradce. V červnu roku 2022 převzal v Praze z rukou francouzského velvyslance Řád umění a literatury (Ordre des Arts et des Lettres).

Collegium Vocale 1704  

Světová špička ve svém oboru, vokální ansámbl Collegium Vocale 1704, vystupuje spolu s barokním orchestrem Collegium 1704 na nejvýznamnějších pódiích světa. Nechybí mezi nimi například vídeňský Konzerthaus, Berlínská filharmonie či pařížský Maison de la Radio; pravidelně se účastní také slavných festivalů v Salzburku a Varšavě. Se svým zakladatelem a dirigentem Václavem Luksem pořádají obě tělesa koncertní sezonu v pražském Rudolfinu, samostatně pak Collegium Vocale 1704 obstarává také koncerty komorní hudby, které mají od roku 2021 svoje zázemí v kulturním paláci Vzlet.

Obě tělesa pravidelně spolupracují s Bachfest Leipzig a Opéra Royal ve Versailles, která byla také spolu s ND Brno a Théâtre de Caen koproducentem Händelovy opery Alcina uvedené počátkem roku 2022. Mezi nejvýznamnější CD z poslední doby patří první česká nahrávka Händelova Mesiáše, Rameauovy Boreády oceněné Trophées 2020 a Edison Award 2021 jako nejlepší operní nahrávka roku nebo Zelenkova Missa 1724 z roku 2020.

Skladby

Jakub Jan Ryba
Česká mše vánoční „Hej mistře!“

„Zde v Praze jsem se ocitl v jiném světě. Vznešená hudba v pražských chrámech, u Křižovníků, u sv. Mikuláše na Malé Straně, u sv. Michala a jiných, řízená Koželuhem, Praupnerem, Strobachem, Vogelem, mne úplně okouzlovala. V prvním pololetí jsem byl hluchý a slepý, myslil jsem pouze na hudbu.“ Citát z Rybovy autobiografie nám přibližuje kulturní ovzduší pražského souměstí na začátku osmdesátých let 18. století, kdy sem přišel studovat k piaristům. Patnáctiletý jinoch toužil po dráze profesionálního hudebníka, ale skutečnost byla jiná. Roku 1884 mu otec poslal dopis se zprávou o uvolněném učitelském místě v Nepomuku s přáním, aby se o ně ucházel. Jaké muselo být Jakubovo rozčarování! Chvíli váhal, ale pak se podvolil čtvrtému přikázání, poslechl otce, vystoupil z gymnázia, absolvoval učitelský kurz a zamířil do Nepomuku.

O čtyři roky později zakotvil natrvalo v Rožmitále pod Třemšínem, útulném městečku o 1100 duších, obkrouženém hvozdy. Složil slib, že bude jako učitel „vychovávat státu dobré lidi, zbožné a poctivé občany“, a založil zde rodinu. Škola mu zabírala většinu času a na komponování zbývaly jen dlouhé večery a noci. Potřeba tvořit jej však spát nenechala. Byl velice plodným skladatelem, vždyť během dvaatřiceti let složil téměř 1500 skladeb. Úděl venkovského kantora se promítl i do Rybových úvah o kompozici: „Něco jiného je psát pro opravdové, cvičené hudební znalce a ty, kdo mají pro hudbu porozumění, a pro obyčejné posluchače, jichž se pořád najde asi tisíckrát víc. Co tedy pomůže skladateli, který svým přísným slohem uspokojí dva z dvou tisíc posluchačů a ostatní nechá odejít s prázdnou, aniž by z toho měli nějaký požitek?“ Jeho skladby jsou tedy většinou determinovány určením vesnickému kůru – skromné obsazením a nároky na technickou zdatnost hudebníků, tvořeny záměrně prostými, stylově jednotnými a v podstatě konzervativními výrazovými prostředky. Dnes Jakuba Jana Rybu většinou známe jako skladatele jediného díla, České mše vánoční, což je skladba mnohých půvabů, která je pro většinu lidí i dvě staletí po Rybově smrti synonymem českých Vánoc. Považovat ji však za vrchol Rybova skladatelského umu by bylo jednostranné. Nesporně se mu právě v této skladbě podařilo geniálně uspokojit oněch výše zmíněných 1998 posluchačů z každých dvou tisíc, ale sám ji považoval za hudbu užitkovou a více si vážil jiných svých kompozic.

Připomeňme alespoň skladby komponované pro plzeňský kůr u sv. Bartoloměje, především Stabat Mater, rozměrné oratorium o dvanácti částech s instrumentální introdukcí, která působí až romantickým dojmem. S Plzní je svázán i vznik díla nemajícího v tehdejší hudební kultuře Čech obdoby, nazvaného Cursus sacro-harmonicus. Roku 1808 poslal Ryba do Plzně první díl Cursu obsahující 16 mší na neděle adventního, vánočního a postního období o rozsahu přes 700 stran rukopisu – a to byla teprve asi desetina zamýšleného celku! Do roku 1814 odeslal další čtyři svazky, celek však již dokončit nestačil. Zajisté by bylo bláhové srovnávat hudební přínos rožmitálského kantora s jeho současníky Mozartem či Beethovenem (první byl o devět let starší, druhý o pět let mladší), ale je potřeba připomínat, že Jakub Jan Ryba není jen autorem líbezných pastorel, a že v něm dřímaly i jiné ambice a schopnosti, byť jim osudem nebylo dopřáno plného rozvinutí.

Missa pastoralis bohemica, nazývaná většinou Česká mše vánoční, nebo „Hej, mistře!“ je jakousi obdobou jesličkové hry, aplikovanou na strukturu mše. Jednoduchý děj o zvěstování Kristova narození a příchodu pastýřů k jesličkám nemá s latinským liturgickým textem mnoho společného. Skladba vznikla v roce 1796, v době autorova relativně nejklidnějšího a nejšťastnějšího období. Má důsledně pastorální charakter, její svěží a radostná hudba je stejně srozumitelná jako půvabný text, děj je přenesen do domácího českého prostředí. Skladba se prostřednictvím opisů rychle rozšiřovala do celých Čech a její provozování pokračovalo i po Rybově smrti. Opisovač, obvykle kantor nebo regenschori, podobu skladby běžně přizpůsoboval provozovacím podmínkám, které měl k dispozici. Úpravy, často málo citlivé k původní stylové čistotě díla, spočívaly ve změnách instrumentace, korekcích textu, melodie, vedení hlasů, harmonie a dokonce i v transponování celých částí do jiné tóniny, většinou o celý tón níž, aby se to amatérským zpěvákům „lépe zpívalo“.

Různé úpravy přešly i do tištěných vydání z let 1930, 1961 a především do partitury vydané v roce 1973, podle níž se nyní Rybova mše nejčastěji provozuje. (Některé části jsou transponovány, do instrumentáře jsou přikomponovány 2 pozouny, 2 trubky a tympán, drobné úpravy jsou i v textu a melodii.) Na výše popsaném stavu se nemalou měrou podílí i absence autografu. Dochovaly se pouze hlasy opsané neznámou osobou, vložené do desek nadepsaných Rybovou rukou, o kterých se lze důvodně domnívat, že pocházejí přímo z autorovy pozůstalosti. Tyto party se také staly východiskem ke kritické edici mše, která byla vydána roku 1994, tedy téměř dvě století od vzniku skladby.

Kyrie, úvodní prosebná část mše, je nahrazeno vstupním výjevem, ve kterém autor prokázal nemalý dramatický talent – po jemném vstupním dialogu varhan a pizzicatu smyčců, jakési „nebeské hudbě“ následuje dialog pastýřů. Mladší zaslechl „za horou tam zvuk, moldánkový jemný hluk“ a budí staršího, mistra. Ten se po počáteční rozmrzelosti – „Nu, nu proč mi nedáš v spaní pokoje?“ – spolu s prvým pastýřem nejprve dohaduje o příčině podivných nočních úkazů – „Co jest to, co jest za libé hraní?“ – a pak společně svolávají ostatní – „pojďme tam se podívat“, aniž by byl prozrazen důvod celého rozruchu. Teprve na počátku Gloria je zvěstováno andělskými hlasy (soprány a alty) narození Mesiáše. Andělské hlasy budí další pastýře a vyzývají je k cestě do Betléma k „Ježíšku dnes narozenému“. Následuje opět výstup ovčáckého mistra – „Co je to? Kde je to?“ (který se zřejmě po nenadálém vzbuzení nemůže docela probrat). Alt a tenor pějí v duetu zcela obdobně jako Pamina a Papageno v Mozartově Kouzelné flétně. (Jde o podobnost čistě náhodnou, nebo Ryba Mozartův singspiel slyšel při některé z návštěv Prahy?) Po tomto rozsáhlém úvodu konečně nastupuje sbor, odpovídá mistrovi motivkem z introdukce Kyrie – „Bratři moji!“ „Copak chceš?“ a jásá nad dobrou zprávou – Aleluja.

Následují převážně sborové části Graduale, jakási česká polka, a Credo, sólové výstupy jsou již jen krátké, celá společnost se chystá k cestě do Betléma. Počínaje Offertoriem váže se již text více k liturgii. Mistr vybízí ostatní, aby vzdali Spasiteli úctu – „V pokoře poklekněme“, pastýři obětují dary, ženské hlasy se rozplývají nad děťátkem – „jak vztahuje k nám ručičky“ – a po dudácké mezihře část končí hlučnou „radostí a plesáním“. Sanctus se textově nejvíc přibližuje latinskému textu – „Nebe hlásej Svatý“. Bezprostředně navazující Benedictus je prostou, nenáročnou větou v trojdílné formě. Následuje Agnus a slavnostní Závěr, v němž všichni s „radostí a plesáním“ oslavují narození Spasitele.

Ač jde o dílo dobově výjimečné, nezdá se, že by Ryba přikládal svému pojetí české vánoční mše zvláštní význam. Ve svých denících se nikde o mši „Hej, mistře“ nezmínil. Ani o jejím vzniku, ani o provedení, figuruje pouze jako položka v jeho vlastním soupisu skladeb. Zřejmě mimochodem, bez většího úsilí, se tedy Rybovi podařilo vytvořit geniální dramatické dílo, které – jakkoli skladebně prosté – je působivé dokonalým vyvážením všech užitých prostředků. Právě proto může oslovovat posluchače i po dvou stoletích, a proto se prosadilo do vánoční liturgie i přes nevoli církve. Lidé si ji prostě vždy znovu žádali, jak nás o tom zpravuje i přípis na klatovském opisu mše z roku 1864: „Slátanina tato, kteráž za bezpříkladnou urážku církevní hudby považována býti musí, jest po dlouhá léta okrasou Narození Páně v Klatovech a běda řediteli kůru, kdyby kocovina tato neprovozovala se aspoň dvakrát o Vánocích...“

Wolfgang Amadeus Mozart
Korunovační mše C dur, K 317

Dokonalé zvládnutí řemesla je nutnou (nikoli však dostačující!) podmínkou vzniku originálního uměleckého díla. Tak jako by Rybova Česká mše vánoční nevznikla bez stovek předchozích dnes zapomenutých užitkových skladeb, ani třiadvacetiletý mladík Mozart by jistě nenapsal svou brilantní Mši C dur nazvanou později „Korunovační“ bez dokonalé hudební průpravy, kterou díky přísnému otci prošel od nejútlejšího dětství. Proto zdánlivě protichůdné požadavky salcburského arcibiskupa, hraběte Hieronyma Colloreda na stručnost a zároveň slavnostnost mše nevnímal Mozart jako problém, ale naopak jako výzvu.

Napsal slavnostní, ale velice kompaktní kompozici novátorsky kombinující tradiční formy „missa brevis“ a „missa solemnis“. Hudba má spád a zároveň i jasnou strukturu. Zřejmá je inspirace podněty, které si Mozart přivezl ze svých cest po Evropě. Je to především výrazně akcentovaná role orchestru, který byl klíčovým prvkem mannheimské a pařížské kompoziční školy, i snaha o zcelení mše na úrovni celku (zopakování materiálu z Kyrie v závěrečném „Dona nobis pacem“) i v rámci jednotlivých částí. Zde je nejlepším příkladem quasi sonátová struktura Gloria. Celý úsek až po „Cum Sancto Spiritu“ můžeme chápat jako sonátové Allegro klasicistní symfonie či orchestrální předehry: „Gloria in excelsis Deo“ jako hlavní téma, „Gratias agimus tibi“ jako mezivětu, „Domine Deus rex coelestis“ jako vedlejší téma, „Qui tollis“ jako provedení a konečně „Quoniam tu solus sanctus“ jako reprízu. Pozoruhodné je též sopránové sólo z počátku Agnus Dei, které přejímá část árie hraběnky „Dove sono“ z opery Figarova svatba. Zkrátka Korunovační mše je dokladem plného průniku hudebního klasicismu do oblasti duchovní hudby. Mozart s genialitou sobě vlastní provedl syntézu předchozího a vytvořil nový typ mešní kompozice, z něhož vycházely další generace skladatelů.

Všech 16 Mozartových dokončených mší pochází z doby jeho salcburské služby, z období 70. let osmnáctého století, kdy na arcibiskupském dvoře skládal liturgickou hudbu pro katedrálu i pro místní kostely. Po přestěhování do Vídně v roce 1781 se pokusil již pouze o dvě rozsáhlejší sakrální díla, nedokončil však ani jedno. O první (Velkou mši c moll, K 427) zřejmě ztratil zájem, a práci na Requiem pak přervala jeho smrt. Mše C dur byla určena nejspíše pro velikonoční oslavy konané roku 1779 v salcburském dómu, čemuž by odpovídala nejen datace Mozartových autografních hlasů (22. březen 1779), ale i relativní stručnost celého díla. Mozart si skladby zjevně cenil, neboť ji během 80. let znovu použil při mnoha příležitostech. K přízvisku „Korunovační“ přišla mše až po Mozartově smrti. Byla totiž nadále provozována při slavnostních bohoslužbách a zazněla mimo jiné i při korunovaci Františka II. na císaře Svaté říše římské v létě 1792. Název pravděpodobně vznikl jako pracovní označení mše mezi hudebníky vídeňské dvorní kapely, brzy se však obecně rozšířil a roku 1862 byl „kodifikován“ v prvním vydání Köchelova seznamu Mozartových skladeb.