Program
Bohuslav Martinů
Památník Lidicím, H. 296
Petr Wajsar
Violoncelloops – koncert pro violoncello a orchestr (světová premiéra)
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 5 e moll, op. 64
Nenašli jsme žádné výsledky
Zkuste použít jiný výraz nebo kontaktujte náš Zákaznický servis.
Poslední ze tří koncertů České filharmonie na Dvořákově Praze bude dramaturgicky jistě nejpestřejší. Pod taktovkou Ingo Metzmachera zazní skladby vzdávající hold minulosti i světová premiéra skladby Violonceloops, ve které zazáří Václav Petr.
Délka programu 2 hod
Bohuslav Martinů
Památník Lidicím, H. 296
Petr Wajsar
Violoncelloops – koncert pro violoncello a orchestr (světová premiéra)
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 5 e moll, op. 64
Václav Petr violoncello
Ingo Metzmacher dirigent
Česká filharmonie
Pro online nákup navštivte webové stránky pořadatele události.
Václav Petr violoncello
Již více než desetiletí zastává post koncertního mistra violoncell v České filharmonii, od dvanácti let vystupuje sólově a jako člen souboru The Trio se věnuje také hudbě komorní: mladý violoncellista Václav Petr si vybudoval pozici jednoho z nejúspěšnějších umělců své generace.
Základům violoncellové hry se naučil od Mirka Škampy na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze, na HAMU byl posluchačem ve třídě Daniela Veise, absolvoval pak u Michala Kaňky. Svou hru dále zdokonaloval pod vedením Wolfganga Boettchera na Universität der Künste v Berlíně a zúčastnil se řady mezinárodních mistrovských kurzů v Kronbergu, Hamburku, Vaduzu, Bonnu či Baden-Badenu. Na svém kontě má také množství soutěžních úspěchů, které sbíral už od dětství (Prague Junior Note, Mezinárodní violoncellová soutěž v rakouském Liezenu, Talents of Europe) a postupně se propracoval až k nejprestižnějším evropským soutěžím (semifinalista soutěže Grand Prix Emanuel Feuermann, vítěz soutěže Pražského jara).
Ve 24 letech vyhrál konkurz do České filharmonie a stal se tak jedním z nejmladších koncertních mistrů v historii tohoto orchestru. S Českou filharmonií již několikrát vystoupil také sólově, stejně jako například se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, PKF – Prague Philharmonia, Janáčkovou filharmonií Ostrava či Baden-Baden Philharmonie.
Velké úspěchy sklízí Václav Petr i jako komorní hráč. Mezi lety 2009–2020 byl členem Klavírního kvarteta Josefa Suka, se kterým získal první ceny v soutěži komorních souborů v italském Val Tidone, v soutěži komorních souborů Salieri-Zinetti a v jedné z nejprestižnějších soutěží pro komorní soubory s klavírem „Premio Trio di Trieste“. V roce 2019 pak spolu s koncertním mistrem České filharmonie Jiřím Vodičkou a klavíristou Martinem Kasíkem založili Klavírní trio České filharmonie, později přejmenované na The Trio. Když vypukla pandemie Covidu, natočili Bergeretty Bohuslava Martinů v dobových kostýmech a vyhráli tak mezinárodní soutěž ve Vídni.
S mladým klavíristou Markem Kozákem zaujali v prosinci 2023 na festivalu Dny Bohuslava Martinů: „Na interpretačních pojetích všech kompozic byl znát rukopis již zkušených komorních hráčů, a tak bylo pro posluchače velkým zážitkem sledovat kompetentní práci dua při řešení úkolů v oblasti tempové, agogické, dynamické i barevné,“ píše Jiří Bezděk pro server OperaPlus. A kdoví? Možná se – stejně jako tehdy – i dnes dočkáme od interpretů odlehčeného přídavku ve formě čtyřruční hry na klavír.
Ingo Metzmacher dirigent
Ingo Metzmacher je znám svými novátorskými programy a nadšením pro hudbu 20. století, kterým se pevně etabloval jako přední mezinárodní dirigent.
Jeho koncertní vystoupení z poslední doby zahrnují návrat k Berlínské filharmonii, Mnichovské filharmonii, Symfonickému orchestru Bavorského rozhlasu a BBC Symphony Orchestra. Nadále úzce spolupracuje s Bamberskými symfoniky, s vídeňskými symfonickými orchestry a Orchestre de Paris. Na podzim tohoto roku zahájil koncertní cyklus, který bude probíhat po dvě sezóny jeho působení jako rezidenčního dirigenta Nové japonské filharmonie v Tokiu.
V sezóně 2013/2014 Ingo Metzmacher pokračoval ve spolupráci s režisérem Dieterem Dornem v Ženevě na inscenaci Wagnerova Prstenu Nibelungů. V březnu 2013 se konala premiéra Zlata Rýna, po němž na podzim 2013 a na jaře 2014 následovaly Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů. V létě 2013 se Ingo Metzmacher vrátil na Salcburský festival, kde dirigoval novou inscenaci opery Gawain Harrisona Birtwistla v režii Alvise Hermanise. K jeho dalším vystoupením na Salcburském festivalu patřila světová premiéra opery Dionýsos Wolfganga Rihma, opery Prometeo a Al gran sole carico d’amore Luigiho Nona a opera Die Soldaten Bernda Aloise Zimmermanna. Další jeho vrcholná operní představení v posledních sezónách byla Život prostopášníka a Mrtvé město v Královské opeře Covent Garden v Londýně, Königskinder, Tristan a Isolda, Der ferne Klang, Tannhäuser,Z mrtvého domu, Nos a Palestrina v Curyšském operním domě a Lady Macbeth Mcenského újezdu a Vzestup a pád města Mahagonny ve Vídeňské státní opeře.
V letech 2007–2010 byl Ingo Metzmacher šéfdirigentem a uměleckým ředitelem Deutsches Symphonie-Orchester Berlin. Jeho tematické koncertní cykly uváděné během této doby nazvané Z německé duše, Breakthrough 1909 a Pokušení měly trvalý vliv na hudební život v Berlíně. Předtím působil jako šéfdirigent Nizozemské opery v Amsterdamu (2005–2008). K uměleckým vrcholům jeho tehdejšího působení patří Henzeho The Bassarids v režii Petera Steina, Mrtvé město a Poznamenaní s Concertgebouw Orchestra, cyklus tří Mozartových oper s libretem Da Ponteho v inscenacích Jossiho Wielera a Sergia Morabita a inscenace Svatý František z AssisiPierra Audiho.
Jako generální hudební ředitel Hamburské státní opery (1997–2005) dirigoval Ingo Metzmacher řadu mezinárodně vysoce ceněných inscenací, většinou ve spolupráci s režisérem Peterem Konwitschnym. K jejich významným inscenacím patřil Lohengrin, Wozzeck, Čarostřelec, Don Carlos a Moses und Aron.
Diskografie Inga Metzmachera obsahuje živé nahrávky jeho novoročních koncertů v Hamburku v letech 1999–2004 pod titulem Kdo se bojí hudby 20. století?, komplet všech symfonií Karla Amadea Hartmanna s Bamberským symfonickým orchestrem, světovou premiéru Deváté symfonie Hanse Wernera Henze s Berlínskou filharmonií, Illuminations of the Beyond… Oliviera Messiaena s Vídeňskou filharmonií, Von deutscher Seele Hanse Pfitznera s Deutsches Symphonie-Orchester Berlin a živou nahrávku Lady Macbeth Mcenského újezdu z Vídeňské státní opery. Na DVD vyšly inscenace oper Dionýsos Wolfganga Rihma a Die Soldaten Bernda Aloise Zimmermanna ze Salcburského festivalu, curyšská inscenace Königskinder Engelberta Humperdincka, Messiaenův Svatý František z Assisi v inscenaci Pierra Audiho pro Holandský festival roku 2008 a amsterodamská inscenace Mozartových oper s libretem Da Ponteho v režii Jossiho Wielera a Sergia Morabita.
Ingo Metzmacher se narodil v Hannoveru. Vystudoval klavír, teorii hudby a dirigování ve svém rodném městě, v Salcburku a v Kolíně nad Rýnem. Jeho prvním uměleckým působištěm byl Frankfurt, kde spolupracoval se souborem Ensemble Modern a s Frankfurtskou operou pod vedením Michaela Gielena. V roce 1988 zahájil mezinárodní kariéru dirigováním nové inscenace opery Der ferne Klang Franze Schrekera v Théâtre de la Monnaie v Bruselu vedeném Gerardem Mortierem.
Bohuslav Martinů
Památník Lidicím pro symfonický orchestr H 296
Petr Wajsar
Violonceloops
Petr Iljič Čajkovskij
Symfonie č. 5 e moll, op. 64