Program
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K 503 (30')
— Přestávka —
Jean Sibelius
Finlandia, symfonická báseň, op. 26 (8')
Jean Sibelius
Symfonie č. 5 Es dur, op. 82 (30')
Přesně po deseti letech přivítáme u České filharmonie legendárního amerického pianistu Emanuela Axe. Na pozvání dirigenta Franze Welsera-Mösta přednese 25. klavírní koncert svého oblíbeného Mozarta. Welser-Möst při své třetí návštěvě u orchestru uvede dvě symfonická díla Jeana Sibelia, jehož návraty do Rudolfina jsou vždy vítány.
Koncert z řady C | Délka programu 1 hod 30 min
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K 503 (30')
— Přestávka —
Jean Sibelius
Finlandia, symfonická báseň, op. 26 (8')
Jean Sibelius
Symfonie č. 5 Es dur, op. 82 (30')
Emanuel Ax klavír
Franz Welser-Möst dirigent
Česká filharmonie
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.
Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům.
Před večerními koncerty praludia začínají v 18.30 hodin v Sukově síni.
Před sobotním odpoledním kocnertem preludium začíná ve 14.00 hodin v Sukově síni.
Moderuje Eva Hazdrová-Kopecká.
Emanuel Ax klavír
Emanuel Ax se narodil ve Lvově. Když byl malý chlapec, jeho rodina se vystěhovala do Winnipegu v Kanadě. Emanuel Ax studoval na Juilliard School díky stipendiu Epstein Scholarship Program of the Boys Clubs of America a byla mu udělena Cena pro mladé koncertní umělce. Kromě toho studoval francouzštinu jako hlavní obor na Columbia University. Emanuel Ax na sebe upoutal pozornost veřejnosti v roce 1974, když získal první cenu na Mezinárodní klavírní soutěži Arthura Rubinsteina v Tel Avivu. V roce 1975 mu byla udělena Michaelsova cena pro mladé koncertní umělce, po které o čtyři roky později následovala prestižní Avery Fisher Prize.
Emanuel Ax má na druhou polovinu sezóny 2014/2015 naplánovány dva velké projekty; prvním z nich je dvoutýdenní klavírní festival „Celebrate the Piano“ se Symfonickým orchestrem Toronto Symphony, kde bude prezentovat vystoupení ostatních klavíristů včetně svého vlastního a spolu s nimi zkoumat různé aspekty klavírní hry. Druhým projektem je evropské turné s Philadelphia Orchestra a Yannickem Nézet-Séguinem, který zahájí společným koncertem v Carnegie Hall. V průběhu sezony bude Emanuel Ax vystupovat s orchestry v New Yorku, Los Angeles, San Francisku, Bostonu, Cincinnati, Dallasu, Washingtonu, Nashvillu, Atlantě, St. Louis, Montrealu a Ottawě. Bude mít recitály ve Vancouveru, San Francisku a na Středozápadě, které zakončí vystoupením v Tully Hall v Lincoln Center v duu s barytonistou Simonem Keenlysidem. V Evropě bude hrát s Berlínskou filharmonií, poté následuje turné ve Vídni, Salcburku, Štýrském Hradci a Londýně, kde spolu se Simonem Keenlysidem přednesou Schubertovu Zimní cestu, a pak s Komorním orchestrem Evropy pod vedením Bernarda Haitinka provede Emanuel Ax oba Brahmsovy klavírní koncerty v Amsterodamu a Paříži. Mezi ostatními evropskými orchestry, se kterými vystoupí v této sezóně, je Londýnský symfonický orchestr, Česká filharmonie, Tonhalle Curych a Národní orchestry Toulouse a Lyonu.
Od roku 1987 nahrává výhradně pro Sony Classical; k nejnovějším nahrávkám patří Mendelssohnova Tria s Yo-Yo Mou a Itzhakem Perlmanem, Straussův Enoch Arden s recitátorem Patrickem Stewartem a kompaktní disky s Brahmsovými a Rachmaninovovými skladbami pro dva klavíry s Jefimem Bronfmanem. Emanuel Ax získal cenu Grammy za druhý a třetí díl svého cyklu Haydnových klavírních sonát. Natočil také řadu nahrávek vyznamenaných cenou Grammy s violoncellistou Yo-Yo Mou s Beethovenovými a Brahmsovými sonátami pro violoncello a klavír. K jeho dalším nahrávkám patří klavírní koncerty Liszta a Schönberga, tři sólová alba s Brahmsovou hudbou, tanga od Astora Piazzolly a premiérové provedení skladby Johna Adamse Century Rolls s Cleveland Orchestra pro společnost Nonesuch. V sezóně 2004/2005 přispěl Emanuel Ax k dokumentu BBC připomínajícímu holocaust vyznamenaném cenou International EMMY, který se vysílal k 60. výročí osvobození Osvětimi. V roce 2013 Emanuel Ax získal za nahrávku Variací cenu Echo Klassik za Sólovou nahrávku roku (hudba 19. století)/klavír.
V posledních době se Emanuel Ax soustředí na hudbu skladatelů 20. století. V premiéře uvedl skladby Johna Adamse, Christophera Rouse, Krzysztofa Pendereckého, Brighta Shenga a Melindy Wagner. Věnuje se také komorní hudbě a pravidelně spolupracoval s umělci jako Young Uck Kim, Cho-Liang Lin, Mr. Ma, Edgar Meyer, Peter Serkin, Jaime Laredo, nebo zesnulý Isaac Stern.
Emanuel Ax žije v New Yorku se svou ženou, klavíristou Yoko Nozaki. Mají spolu dvě děti, Josepha a Sarah. Je členem Americké akademie umění a věd a obdržel čestné doktoráty v oboru hudby z Yaleovy a Columbijské univerzity.
Franz Welser-Möst dirigent
FRANZ WELSER-MÖST
dirigent
Jako hudební ředitel formuje Franz Welser-Möst již 18 let nezaměnitelnou zvukovou kulturu Clevelandského orchestru. Pod jeho vedením byly výkony orchestru opakovaně chváleny mezinárodní hudební kritikou. Díky výjimečné inovativní dramaturgii jsou koncerty Clevelandského orchestru zajímavé i pro mladou generaci – publikum je z 20 % složeno z posluchačů mladších 25let! V clevelandské Severance Hall se díky Franzi Welser-Möstovi konalo mnoho světových premiér a operních produkcí. Kromě koncertních vystoupení ve Spojených státech amerických, Evropě a Číně je Franz Welser-Möst s Clevelandským orchestrem pravidelným hostem všech významných mezinárodních hudebních festivalů.
Jako hostující dirigent má Welser-Möst obzvláště úzký a produktivní vztah s Vídeňskou filharmonií. Dvakrát ji dirigoval při oblíbených Novoročních koncertech, pravidelně na koncertech ve vídeňském Musikvereinu i na turné po světě, například v Japonsku, Číně, Austrálii a Spojených státech amerických. S Vídeňskou filharmonií vystoupil také na pamětních koncertech v Sarajevu a ve Versailles.
Franz Welser-Möst pravidelně vystupuje na Salcburském festivalu, kde například uvedl Rusalku, Růžového kavalíra a Fidelia. V létě 2016 zde měl triumfální úspěch s novou produkcí opery Richarda Strausse Die Liebe der Danae a v roce 2017 s operou Lear Ariberta Reimanna.V roce 2018 zde dirigoval Salome Richarda Strausse a vzhledem k obrovskému úspěchu této operní produkce se s ní navrací i v roce 2019, podobně jako tomu bylo v roce 2014 s Růžovým kavalírem.
Franz Welser-Möst obdržel řadu významných ocenění. Je čestným členem Gesellschaft der Musikfreunde ve Vídni, nositelem ocenění Vídeňské filharmonie, Kilenyiho medaile Brucknerovy americké společnosti a zlaté medaile Kennedyho centra umění.
V jeho rozsáhlé diskografii bylo mnoho CD a DVD oceněno významnými mezinárodními cenami. V nejnovějších nahrávkách s Clevelandským orchestrem se věnoval symfoniím Johannese Brahmse a Antona Brucknera. Jeho salcburské operní inscenace, včetně Růžového kavalíra, který získal řadu mezinárodních cen, byly vydány na DVD labelu Unitel.
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 25 C dur, K 503
Jean Sibelius
Finlandia, symfonická báseň, op. 26
Jean Sibelius
Symfonie č. 5 Es dur, op. 82