Program
Hector Berlioz
Římský karneval, předehra, op. 9
Felix Mendelssohn Bartholdy
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25
Hector Berlioz
Královský hon a bouře z opery Trojané
Maurice Ravel
Suita č. 2 z baletu Daphnis a Chloé
Francouzská hudba rozjasnila repertoár barvami, o nichž se skladatelům ve střední Evropě nesnilo. S jejich kompletní paletou se k orchestru vrací dirigent Alain Altinoglu, dá však našim uším okusit i trošky Itálie. V Mendelssohnově klavírním koncertu u České filharmonie debutuje Beatrice Rana, která na svůj nástroj hraje „bel canto“.
Koncert z řady B
Hector Berlioz
Římský karneval, předehra, op. 9
Felix Mendelssohn Bartholdy
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25
Hector Berlioz
Královský hon a bouře z opery Trojané
Maurice Ravel
Suita č. 2 z baletu Daphnis a Chloé
Beatrice Rana klavír
Alain Altinoglu dirigent
Česká filharmonie
Rezervace míst stávajícím abonentům:
do 3. června 2024, 20.00
Prodej jednotlivých vstupenek na abonentní koncerty:
od 10. června 2024, 10.00
Prodej vstupenek na všechny veřejné generální zkoušky:
od 11. září 2024, 10.00
Zákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.
Francouzský dirigent Alain Altinoglu působí jako hudební ředitel Frankfurtského rozhlasového orchestru a bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie. Právě za strhující a inspirující výkony při tamních operních inscenacích se mu dostalo dalekosáhlého uznání, které dokládají jeho hostování u těch nejlepších na scéně: Berlínští a Vídeňští filharmonikové, Královský orchestr Concertgebouw, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Londýnský symfonický orchestr, v Americe Chicago, Cleveland i Boston. Z operních domů pak jmenujme Metropolitní operu v New Yorku, Královský operní dům v londýnské Covent Garden, Vídeňskou státní operu nebo oba berlínské a všechny tři pařížské operní domy.
Alain Altinoglu již s Českou filharmonií zažil jeden krásný impresionistický večer v roce 2022. I tentokrát chystá Ravela, zvolil druhou suitu z baletu Daphnis a Chloé, v níž se autor inspiroval obrazy Řecka u francouzských malířů z konce 18. století. Deset minut nádherné hudby z Berliozovy nejmonumentálnější opery Trojané připomene další antický milostný příběh, který začíná v Tróji a končí v Kartágu. Koncertní předehru Římský karneval Berlioz stvořil na základě italského tance saltarello ze své zapomenuté opery Benvenuto Cellini. Napsal ji po svém studijním pobytu v Římě, kde se mu mimochodem příliš nelíbilo.
A italské tóny zaslechneme i v Mendelssohnově prvním klavírním koncertu. I ten byl napsán v Římě, když byl skladatel v letech 1829 až 1831 na cestách Evropou. Přednese jej italská klavíristka Beatrice Rana, která s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Tak jako mnoho vynikajících hudebníků vrhla se i ona na hudební studia brzy, snad ještě dříve než většina jejích kolegů. „Začalo to ještě před mým narozením, protože oba moji rodiče jsou klavíristé,“ řekla v nadsázce v rozhovoru u příležitosti svého debutu v newyorské Carnegie Hall. V něm také přiznala svou vášeň pro operu, která ji v práci inspiruje. „Jde o velmi dramatický způsob přístupu k životu. Pojem bel canto neboli krásný zpěv se v mé hře velmi projevuje, protože je součástí mé kultury a mého původu.“
Beatrice Rana klavír
Alain Altinoglu dirigent
Francouzský dirigent Alain Altinoglu je hudebním ředitelem bruselského divadla Théâtre Royal de la Monnaie a od této sezóny také Frankfurtského rozhlasového orchestru. Za jeho mimořádné vedení bruselského divadla, strhující a inspirující výkony při tamních operních inscenacích se mu dostalo dalekosáhlého uznání.
Alain Altinoglu pravidelně spolupracuje s význačnými orchestry, jako jsou Berlínští a Vídeňští filharmonikové, Královský orchestr Concertgebouw, Symfonický orchestr bavorského rozhlasu, Londýnský symfonický orchestr, Chicagský symfonický orchestr, Clevelandský orchestr, Bostonský symfonický orchestr, Filadelfský orchestr, Mnichovští filharmonikové, Ruský národní orchestr, Londýnský filharmonický orchestr, Královský symfonický orchestr ve Stockholmu, Dánský národní symfonický orchestr, Saský státní orchestr Drážďany, Berlínský rozhlasový symfonický orchestr, Německý symfonický orchestr Berlín, Orchestr curyšské Tonhalle a všemi významnými pařížskými orchestry.
Mezi největší události jeho dirigentské sezony patří účinkování na zahajovacích koncertech Vídeňských filharmoniků a na Salzburger Festspiele (Berlioz: Faustovo prokletí). Kromě dnešního debutu s Českou filharmonií a v dubnu s Orchestrem lipského Gewandhausu se Alain Altinoglu navrací k Vídeňským symfonikům a Staatskapelle Berlin.
Je pravidelným hostem předních světových operních domů, jako jsou Metropolitní opera v New Yorku, Královský operní dům v londýnské Covent Garden, Vídeňská státní opera, Operní dům v Curychu, Kolumbovo divadlo v Buenos Aires, Německá opera Berlín, Berlínská státní opera, Bavorská státní opera v Mnichově a všechny tři pařížské operní domy. Účinkoval také na festivalech v Bayreuthu, Salcburku, Orange a Aix-en-Provence.
Spolu s dirigováním má Alain Altinoglu blízko také k písňovému repertoáru a jako klavírista pravidelně vystupuje s mezzosopranistkou Norou Gubisch. Vydal také několik audio nahrávek pro Deutsche Grammophon, Naïve, Pentatone a Cascavelle. Pozitivní kritický ohlas měla i jeho DVD s Honnegerovým oratoriem Jeanne d’Arc au bûcher (Accord), Wagnerovým Bludným Holanďanem (DG), Zlatým kohoutkem Rimského-Korsakova, Čajkovského Jolantou a Louskáčkem a Debussyho operou Pelleas a Melisanda (BelAir Classiques).
Alain Altinoglu se narodil v Paříži a studoval na tamní Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, kde nyní vede dirigentskou třídu.
Hector Berlioz
Římský karneval, předehra, op. 9 & Královský hon a bouře z opery Trojané
Felix Mendelssohn Bartholdy
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25
Maurice Ravel
Suita č. 2 z baletu Daphnis a Chloé