Ondřej Vrabec

Nástroj
lesní roh

Členem České filharmonie
od 
srpna 1997

Účinkuje v souborech
Brahms Trio Prague

Dirigent a hornista Ondřej Vrabec patří přes svůj věk mezi nejostřílenější české umělce. Jakkoli dnes dirigování představuje majoritní podíl jeho umělecké činnosti, staví na základech mimořádných profesionálních zkušeností získaných díky bohaté kariéře sólového, komorního a orchestrálního hráče. Tu Ondřej Vrabec započal dlouho před prahem dospělosti; v pouhých 17 letech pak poprvé usedl na první židli skupiny lesních rohů České filharmonie a pozici sólohornisty zastává v tomto tělese dosud. Je absolventem Pražské konzervatoře (prof. B. Tylšar, V. Válek, H. Farkač, M. Němcová, M. Košler) a Akademie múzických umění v Praze (prof. R. Eliška, J. Bělohlávek, F. Vajnar a další). Studium si doplnil četnými mistrovskými kurzy (např. London Masterclasses, Hornclass, Francouzsko - Česká akademie), nejcennějším impulsem pro formování uměleckého přístupu mu byla hráčská spolupráce s elitou světové dechové školy (S. Azzolini, M. Bourgue), v oblasti dirigování pak umělecká podpora významných světových dirigentských osobností (Sir John Eliot Gardiner, Benjamin Zander, Jiří Bělohlávek aj.).
Ondřej Vrabec je držitelem titulu absolutního vítěze soutěže konzervatoří v Ostravě, několik dalších laureátských titulů získal jako komorní hráč (Concertino Praga, soutěž Mozartovy obce aj.). V mezinárodních dirigentských soutěžích Pražské jaro 2007 a Tokio 2015 získal čestná uznání poroty. V roli sólisty vystoupil do dnešního dne s desítkami domácích i zahraničních orchestrů (mimo jiných Česká filharmonie, Královská Vlámská filharmonie, Nagoya Philharmonic Orchestra, Bayrisches Kammerorchester, NCPAO Peking, Sólistes Européenes Luxembourg, Augsburg Philharmonic Orchestra, Státní filharmonie Košice, Rzeszow Philharmonic, Lviv Philharmonic) pod vedením významných dirigentů (Sir John Eliot Gardiner, Edo de Waart, Vladimir Ashkenazy, Ian Volkov, Lü Jia aj.), publiku se představuje též sólovými recitály. Intenzivně se věnuje komorní hře (především Brahms Trio Prague a PhilHarmonia Octet, dříve Maurice Bourgue Ensemble, Juventus Quintet, Czech Philharmonic Horn Club ad.). Je také pravidelně zván do zahraničních orchestrů jako hostující sólohornista (Seoul Philharmonic, Antwerp Symphony Orchestra, Tonkunstler Vien aj.).
Vytvořil obsáhlou fonotéku pro Český rozhlas a několik gramofonových titulů. Profilový disk Brahms Trio Prague, realizovaný unikátním technickým způsobem ve vlastní hudební a zvukové režii, získal skvělé ohlasy kritiky doma i v zahraničí a byl recenzentem prestižního amerického magazínu Fanfare označen za pravděpodobně nejlepší dosud realizovanou nahrávku Tria Es Dur, op. 40 J. Brahmse ve světě. Ondřej Vrabec podnítil přímou i nepřímou cestou vznik četných soudobých kompozic pro nejrůznější instrumentální obsazení v kombinaci s lesním rohem. Většina z nich je mu věnována a byla jím ve světové premiéře provedena, popřípadě také nahrána. Respekt si získala i jeho činnost pedagogická – působí jako pedagog lesního rohu na Akademii múzických umění v Praze a pravidelně vede mistrovské kurzy (Japonsko, Kanada, Velká Británie, ČR). Dlouhodobě spolupracoval s japonskou vzdělávací společností And Vision Inc. v Tokiu.
Jako dirigent Ondřej Vrabec vystupuje s většinou českých profesionálních orchestrů, včetně České filharmonie, kde zastával funkci asistenta šéfdirigenta. Z pozice tohoto titulu byl v uplynulých letech dokonce nejčastěji vystupujícím dirigentem našeho prvního tělesa po Jiřím Bělohlávkovi. Stanul také na stupínku některých zahraničních těles (např. Japan Philharmonic, New Japan Philharmonic, Reykjavik Chamber Orchestra, Státní filharmonie Košice, London Soloists Chamber Orchestra, Galeria Wind Orchestra Tokio, Danish National Symphony Orchestra, Státní Filharmonie Oradea, Uzhgorod Philharmonic, Lviv Virtuosi aj.). Představil se na mezinárodních festivalech (Pražské jaro, Anima Mundi, Mitte Europa, Český Krumlov). Po mnoho let byl stálým členem mezinárodního týmu dirigentů světově oceňovaných festivalů soudobé tvorby - Ostrava Days a NODO. K jeho operním počinům patří premiéry oper "Sezname, otevři se!" Martina Smolky, "Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu" Petra Cíglera a "Encounter" Mojiao Wang, dále kritikou vysoce oceněné nastudování opery Zneuctění Lukrécie B. Brittena a dvojí produkce Figarovy svatby W. A. Mozarta. Vedl historicky první turné Pražské komorní filharmonie do Jižní Koreji (2011) a do Číny (2012-2013). Ve spolupráci s Českou filharmonií nahrál již tři CD, která zahrnují komplet symfonického díla britského skladatele Andrewa Downese (Artesmon/Czech Philharmonic label), Planety Gustava Holsta, či Honeggerovu 2. symfonii (Octavia Records - Japonsko). Další dva tituly realizoval s Collegiem Českých filharmoniků: DVD „Proměny“ (Universal Music, zvoleno deskou roku) a CD koncertantní tvorby pro housle a violu (s Gabrielou Demeterovou, Supraphon). V České filharmonii také často připravoval koncerty v zastoupení význačných světových dirigentských osobností (Sir John Eliot Gardiner, Semjon Byčkov, Valerij Gergijev, Manfred Honeck, Jiří Bělohlávek).