Michael Kroutil

Nástroj
tympány

Členem České filharmonie
od srpna 2007

 

V letech 1999–2001 studoval nejprve na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze, poté přestoupil na Pražskou konzervatoř. Od roku 2003 navštěvoval soukromé hodiny u někdejšího tympanisty lipského Gewandhausorchesteru Karla Mehliga a o rok později docházel k prvnímu tympanistovi téhož orchestru Marku Stefulovi. V saském Lipsku v letech 2005–2007 studoval na Hochschule für Musik und Theater obory tympány a bicí nástroje. Od roku 2011 se dále vzdělával na Zürcher Hochschule der Künste, kde ho pedagogicky vedl první tympanista Berlínských filharmoniků Rainer Seegers.

Spolupracoval s významnými německými a českými tělesy jako Gewandhausorchester Leipzig, Leipziger Kammerorchester, Mendelssohn Kammerorchester Leipzig, Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz, Thüringer Symphoniker, Westsächsisches Synphonieorchester, Deutsche Philharmonie, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra Tokyo, PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Komorní orchestr Národního divadla v Praze nebo Komorní filharmonie Pardubice. Pravidelně spolupracuje rovněž s Tokijským filharmonickým orchestrem. V letech 2006 a 2007 se účastnil projektů Gewandhausorchesteru s nahrávkami pro EuroArts. Pravidelně se jako pedagog účastní mistrovských kurzů na hudebních universitách v Japonsku (Tokio, Nagoya, Okinawa). V České filharmonii na pozici prvního tympanisty.

V drtivé většině případů má nejradši ty skladby, které zrovna hraje, ale samozřejmě jsou mu nejbližší skladatelé, kteří měli přirozený cit a pochopení pro funkci jeho nástroje (tympánů) v orchestru a „uměli pro něj psát“. Mezi takové autory řadí Richarda Strausse, Gustava Mahlera, Dmitrije Šostakoviče, Igora Stravinského a z českých skladatelů pak v tomto směru velice originálního Leoše Janáčka a Josefa Suka. Rád pije čaje (nejlépe čínské) a vychutnává si dobré jídlo, fascinuje ho stará Čína a Asie.