Fotografie ilustrujicí stránku  České koledy a roráty Adventní koncert I

Adventní koncert I • České koledy a roráty


Česká filharmonie

Koncert z řady AK
Délka programu 1 hod 10 min
Komorní soubory České filharmonie

Program

František Xaver Thuri
Velké concerto D dur pro hoboj, milostný hoboj, anglický roh, basso continuo a orchestr dvouplátkových nástrojů
Allegro risoluto e pomposo
Andante affetuoso
Allegro

František Xaver Thuri
Concerto á 6 pro tři hoboje, dva anglické rohy a basso continuo
Ouverture: Maestoso. Allegro
Sarabande
Bourée

Antonio Lucio Vivaldi
Koncert d moll pro dva hoboje, dvouplátkový orchestr a basso continuo RV 535
Largo. Allegro
Largo
Allegro molto

Georg Friedrich Händel
Hudba ke královskému ohňostroji (výběr)
Ouverture: Adagio, Allegro
Bourée
Minuetto I a II
La Réjouissance: Allegro

České koledy a roráty
Poslán jest od Boha anděl (rorát)
Maria hustým lesem šla
Byla cesta, byla ušlapaná
Všichni dobří křesťané
Narodil se Kristus pán

 

Účinkující

Jana Brožková hoboj
Vladislav Borovka hoboj, anglický roh
Jiří Zelba hoboj, milostný hoboj, anglický roh
Tereza Doubravská hoboj
Vojtěch Jouza hoboj
Ondřej Roskovec
fagot
Jaroslav Kubita fagot
Tomáš Františ fagot
Martin Petrák fagot
Olga Dlabačová cembalo

Dvouplátkový orchestr ČSDN

Soubor Českého spolku dvouplátkových nástrojů

Komorní sbor En Arché + hosté

Vojtěch Jouza dirigent

Fotografie ilustrujicí událost Adventní koncert I České koledy a roráty

Rudolfinum — Sukova síň

28. 11. 2021  neděle 15.00
Nelze objednat online
28. 11. 2021  neděle 17.30
Nelze objednat online
Cena od 400 do 450 Kč

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.

Účinkující

Jana Brožková  hoboj
Jana Brožková

Jana Brožková vystudovala hru na hoboj nejdříve na Pražské konzervatoři a poté na Akademii múzických umění v Praze u profesora Jiřího Mihule. Upozornila na sebe již během studií na Pražské konzervatoři vítězstvím v mezinárodní soutěži Concertino Praga 1983 a v roce 1989 získala absolutní vítězství a zvláštní cenu na Europäischen Musikpreis Zürich. Během studií na Akademii múzických umění v Praze (1988–1993) získala v roce 1991 na soutěži Pražského jara 3. cenu a její soutěžní dráhu uzavírá 1. cena na světové IDRS Gilllet Competition 1997 Evaston v USA. Od té doby již vystupuje jako renomovaná sólistka v Česku i v zahraničí a věnuje se komorní hře v souborech In modo camerale a Afflatus Quintet, který získal prestižní 1. cenu v respektované soutěži ARD München v roce 1997. Její aktivity zahrnují také pedagogickou činnost, od roku 1998 vyučuje hobojovou hru na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Stále se intenzivně věnuje komorní hře a často vystupuje jako sólistka na domácích i zahraničních pódiích. Od roku 1987 působila patnáct let jako sólohobojistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu a její nahrávky hobojových koncertů a dalších skladeb pro hoboj jsou cenným materiálem rozhlasového archivu. Od roku 2002 je první hobojistkou České filharmonie.

Vladislav Borovka  hoboj
Vladislav Borovka

S hrou na hoboj začal v rodných jihočeských Netolicích v tamní lidové škole umění u Jana Nováčka. V letech 1990–1996 studoval na Pražské konzervatoři u Bedřicha Vobořila. Účastnil se řady interpretačních kurzů u významných pedagogů (Jean-Louis Capezzali, Maurice Bourgue, Thierry Cammaert, Günther Passin), v roce 1998 pobýval na tříměsíční stáži v japonské Toyamě. Roku 2000 získal spolu s Tomášem Františem stipendium firmy Yamaha.

V roce 2001 dokončil studia na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze ve třídě Jiřího Mihuleho a získal titul laureáta Pražského jara. V letech 2001–2002 studoval na Conservatoire Paul Dukas v Paříži u Jeana-Louise Capezzaliho. Od roku 2004 působí pedagogicky na Pražské konzervatoři a od roku 2005 spolupracuje s Českým nonetem. Členem České filharmonie se stal v lednu 2011.

Jiří Zelba  hoboj
Jiří Zelba

Jako většina muzikantů zdědil vztah k hudbě od rodičů, hlavně díky zpívání v autě cestou na chalupu. V České filharmonii hrají i oba jeho sourozenci, Zdeněk Zelba a Lenka Machová. Na základní umělecké škole se nejprve učil na housle a na violu, když se ale blížily přijímací zkoušky na konzervatoř, ze zdravotních důvodů nemohl cvičit. Otec mu proto navrhnul, aby se začal věnovat nějakému dechovému nástroji s tím, že se mu prý moc líbí hoboj, na který tak krásně hraje ten vysoký, elegantní filharmonik v televizi. Na Pražské konzervatoři pak studoval hru na hoboj ve třídě profesora Pavla Vernera, sólisty Pražských symfoniků a skvělého komorního hráče, a Otto Trnky, prvního hobojisty orchestru Národního divadla. Mezi lety 1985–1988 vyučoval na Lidové škole umění v Modřanech. V roce 1997 absolvoval na AMU v Praze ve třídě profesora Jiřího Mihuleho, toho elegantního pána z televize, který jej již předtím připravoval na zkoušky na konzervatoř.

Na škole poprvé přičichl ke komorní hře, v dechovém kvintetu a později oktetu. Díky těmto souborům se také poprvé podíval na západ, do Německa a Švédska. Kamarádi, které potkal na vojně v Armádním uměleckém souboru, ho opět přivedli ke strunnému nástroji. Hrál v cimbálovce na violu, a dokonce také ve smyčcovém kvartetu. Uvažoval, že hoboje úplně zanechá, ale v roce 1988 uspěl v konkurzu do Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, kam ovšem nenastoupil, protože byl přijat na druhý hoboj do České filharmonie, později s povinností anglického rohu. Hrál v několika komorních souborech, kvarteto Musica Gaudeans zahrálo snad stovky koncertů, ve skupině Camael s nejasným žánrovým zařazením na pomezí folku, lidovky, country a jazzu spolupracoval se skvělým houslistou a skladatelem Pavlem Fischerem a hrál s Českými barokními sólisty spolu s kolegy z orchestru. Sólově vystoupil s Filharmonickým komorním orchestrem nebo Talichovým komorním orchestrem. Na postu prvního hobojisty hostoval v Českém národním symfonickém orchestru či v Jihočeské filharmonii. Nikdy ale nezapomněl na lidovou muziku. Od roku 1982 nepravidelně vystupuje se souborem Chorea Bohemica, kde poznal báječného skladatele, zpěváka a hudebníka Jaroslava Krčka, a při různých příležitostech, většinou s bratrem Zdeňkem, spolu hrají a zpívají české, moravské i slovenské písničky.

V posledních letech mu největší radost dělá Cimbálová muzika České filharmonie. Soubor je zvláštní z několika důvodů, především v něm nehraje klarinet, ale hoboj (nebo anglický roh, zobcové flétny). Neomezuje se také jen na lidové písničky, ale hraje i barokní skladby (stačí vyměnit měkké paličky na cimbál za kovové a zvuk je k nerozeznání od cemballa) a především díla, která jsou inspirována folklorem. Mnozí slavní skladatelé totiž měli lidovou hudbu jako výchozí materiál a soubor se tak rozhodl to zase udělat obráceně, takže hraje Brahmse, Bartóka, Kodályho, Liszta, Smetanu a Janáčka.

Ondřej Roskovec  fagot
Ondřej Roskovec

Vystudoval Pražskou konzervatoř u profesora Jiřího Formáčka a HAMU v Praze u profesorů Jiřího Seidla a Františka Hermana. Již během studií získal ocenění na různých soutěžích (např. Brno 1987 – 1. cena, Kraslice 1988 – 1. cena) včetně titulu laureáta Mezinárodní soutěže Pražské jaro a Ceny Nadace Pro Harmonia Mundi (1996).

V roce 1995 spoluzaložil komorní soubor Afflatus Quintet, s nímž získal 1. cenu v prestižní mezinárodní soutěži ARD v Mnichově (1997). Se souborem vystoupil na mnoha významných pódiích tuzemska, Evropy i Japonska. Afflatus Quintet má na svém kontě osm CD, a to především pro japonskou společnost Octavia Records, u které natáčí i sólově – v roce 2006 mu zde vyšlo CD „Combination“ a v roce 2013 CD Suity J. S. Bacha BWV 1007-9. Působil také v Českém nonetu, konkrétně v letech 1989–1993.
Členem orchestru České filharmonie je od roku 1993, zastává zde pozici vedoucího skupiny fagotů. Od roku 2002 se také věnuje pedagogické činnosti a vyučuje hru na fagot na Pražské konzervatoři. Je jedním ze zakladatelů Letní fagotové akademie v Ratajích nad Sázavou. V roce 2016 spoluzakládal Český spolek dvouplátkových nástrojů. Příležitostně je zván na vyučování do zahraničí (např. Royal Academy of Music v Londýně nebo Hochschule für Musik, Theater und Medien v Hannoveru).

Jaroslav Kubita  fagot
Jaroslav Kubita

Jaroslav Kubita se narodil v Olomouci v hudebnické rodině. Již v deseti letech se začal učit na fagot u Václava Konečného. Poté studoval na pražské konzervatoři a AMU v Praze a rovněž absolvoval kursy v Salzburku a Luganu. Od svých osmnácti let byl sólofagotistou orchestru Smetanova divadla v Praze, stejné místo zastával i v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu. Členem České filharmonie je od roku 1996, jejím sólofagotistou od roku 2003.

Již jako dvanáctiletý získal s dechovým triem pod vedením svého otce čestné uznání v mezinárodní soutěži Concertino Praga (1978). Je vítězem fagotové soutěže Pražské jaro (1991), Kurpiňského soutěže v polském Leszně (1988) a laureátem soutěží Carla Marii von Webera v Mnichově (1987) a IDRS v Manchesteru (1989).

Na CD nahrál fagotové koncerty českých klasiků; řadu skladeb sólových a komorních natočil pro Český rozhlas. Jako sólista a komorní hráč vystupuje doma i v cizině, zejména v Evropě a Japonsku. Je členem souborů In modo camerale (finalista Mezinárodní soutěže v japonské Osace), Pražský barokní soubor (první česká kompletní CD nahrávka Triosonát Jana Dismase Zelenky) a Česká dechová harmonie. Natočil s nimi několik disků pro firmy Exton, Panton a Studio Matouš. V roce 2008 uvedl ve světové premiéře v Praze fagotový koncert Gillese Silvestriniho. Od roku 2009 je pedagogem hry na fagot na JAMU v Brně.

Tomáš Františ  fagot
Tomáš Františ

Vystudoval Konzervatoř Brno pod vedením profesora Jiřího Nykodýma a AMU u profesorů Jiřího Seidla a Františka Hermana.

Zvítězil v několika interpretačních soutěžích (Kroměříž 1994, Chomutov 1995, Olomouc 2000). V roce 2002 se stal laureátem Mezinárodní soutěže Pražské jaro. S fagotovým kvartetem Fagotti Brunenses získal 2. cenu na Mezinárodní soutěži fagotových kvartet v Postupimi v roce 1995. 

Od roku 1993 působil jako sólofagotista ve Filharmonii Brno. Stejnou pozici zastával od roku 1994 v nově založené Pražské komorní filharmonii (dnes PKF – Prague Philharmonia). V České republice premiéroval s orchestrem fagotové koncerty francouzských autorů André Joliveta (1999), Jeana Françaixe (2000) a českého skladatele Martina Hyblera (2008). Sólově vystupuje s významnými domácími orchestry, například s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Filharmonií Brno, Komorní filharmonií Pardubice, Plzeňskou filharmonií a dalšími.

V letech 2003–2007 vyučoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V letech 2003–2013 působil na letní hudební akademii Prag – Wien – Budapest v rakouském Semmeringu. Od roku 2007 vyučuje na Pražské konzervatoři.

Založil Mezinárodní hudební festival Haná. Pravidelně se účastní nahrávacích projektů s francouzským fagotistou a dirigentem Pascalem Gallois. Jako interpret se zaměřuje na hudbu 20. století a soudobou hudbu.

V roce 2013 založil s kolegy z České filharmonie Český spolek dvouplátkových nástrojů a Letní fagotovou akademii v Ratajích nad Sázavou. Ve spolku se podílí na tvorbě projektu České dvouplátkové sympozium a cyklu výchovných koncertů pro základní (a umělecké) školy zaměřených na propagaci hry na fagot. Spolupracuje s Národním institutem pro další vzdělávání (NIDV), kde realizuje kurzy pro učitele základních uměleckých škol.

Upravuje a aranžuje hudbu pro dvouplátkový soubor (soubor hobojů a fagotů) a různá komorní seskupení. Na tuto činnost navazuje komponováním didaktických skladeb pro fagot a další nástroje.

Není hudebního žánru, který by neměl rád, protože jak říká klasik: „Dělá-li se hudba pravdivě, s vášní a láskou, je vždy dobrá”. Z mnoha skladatelů, které obdivuje, jmenujme české autory Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.

Komorní sbor En Arché  
Komorní sbor En Arché

Komorní sbor En Arché založil Vojtěch Jouza v roce 1995. Jeho členy jsou amatérští zpěváci, které spojuje nadšení pro krásnou hudbu různých stylových období. Sbor se věnuje především hudbě duchovní. Těžištěm repertoáru je hudba barokních autorů, která je doplňována skladbami předbarokního období nebo 20. století. Na svých koncertech En Arché spolupracuje také s komorními tělesy, zvláště s Pražským barokním souborem, a orchestry (Česká filharmonie, Komorní filharmonie Pardubice, Severočeská státní filharmonie Teplice, Filharmonie Hradec Králové, Plzeňská filharmonie). V prosinci 2014 se například podílel na provedení České vánoční mše Jakuba Jana Ryby s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Tento koncert byl živě přenášen do kin a je každoročně reprízován na Štědrý den Českou televizí. Komorní sbor En Arché získal řadu ocenění na mezinárodních soutěžích, často vystupuje na koncertech u nás i v zahraničí.

Soubor Českého spolku dvouplátkových nástrojů  

Soubor Českého spolku dvouplátkových nástrojů je jedinečné těleso složené z hobojů a fagotů, renomovaných virtuosů i mladých hráčů z celé České republiky, kteří se k nastudování programu
koncertů scházejí několikrát do roka. První vystoupení tohoto souboru proběhlo roku 2013 v Ratajích nad Sázavou, v roce 2017 soubor připravil a v Dvořákově síni Rudolfina předvedl Dvouplátkovou show – edukační program České filharmonie. Během tohoto koncertu byl pravděpodobně ustaven český rekord v počtu hobojů a fagotů na jednom podiu, neboť zde společně hrálo více než 80 hráčů. Soubor vystoupil například také na festivalu Kmochův Kolín v roce 2018. Jeho široké repertoárové rozpětí sahá od děl baroka až po současnou filmovou hudbu. Dvouplátkový soubor pravidelně spolupracuje s dirigentem a hobojistou Vojtěchem Jouzou a s dirigentem a fagotistou Martinem Petrákem, členy České filharmonie.

Vojtěch Jouza  dirigent
Vojtěch Jouza

Hru na hoboj studoval na Pražské konzervatoři ve třídě Františka Xavera Thuriho a ve třídě Jiřího Mihuleho na HAMU, kde později vystudoval i obor dirigování. V roce 1982 založil Pražský barokní soubor a v roce 1995 komorní sbor En Arché, roku 2009 převzal vedení plzeňského pěveckého sboru Česká píseň. V roce 2017 založil Komorní orchestr Vladimíra Sommera a o rok později komorní soubor Camerata 2018. Jako hráč na barokní hoboj spolupracuje se souborem staré hudby Capella Regia Praha. Jako dirigent měl možnost spolupracovat s předními českými i slovenskými orchestry a sbory – s Českou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií, Státní filharmonií Košice, Pražským komorním sborem, Kühnovým smíšeným sborem, Martinů Voices a dalšími. Coby spolutvůrce a dirigent se podílel na úspěšných edukativních programech České filharmonie Tučňáci v Rudolfinu. V letech 2015–2017 byl asistentem šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka. Pravidelně působí jako lektor na interpretačních kurzech (Letní škola duchovní hudby Convivium, Letní fagotová akademie). Od roku 2018 je dramaturgem mezinárodního hudebního festivalu Plzeňský podzim.

Tak copak vás zajímá?
Zavřít

Rozehrajte s námi další koncert

Podpořte nás
Zavřít
Tak copak vás zajímá?