Fotografie ilustrujicí stránku  Zoltán Fejérvári Česká filharmonie

Česká filharmonie • Zoltán Fejérvári


Česká filharmonie

Barokními formami a postupy inspirovaná Předehra Bohuslava Martinů otevře česko-maďarský program, který připravil hlavní hostující dirigent Tomáš Netopil. Následuje Bartókův Třetí klavírní koncert, který pro Zoltána Fejérváriho představuje klíčové dílo jeho repertoáru. Méně hrané Dvořákovy Legendy budou skvělou tečkou netradičního programu.

Koncert z řady B

Program

Bohuslav Martinů
Předehra pro orchestr, H 345

Béla Bartók
Koncert pro klavír a orchestr č. 3 E dur

Antonín Dvořák
Legendy, op. 59

Účinkující

Zoltán Fejérvári klavír

Tomáš Netopil dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Zoltán Fejérvári

Rudolfinum — Dvořákova síň

24. 11. 2021  středa 10.00
Generální zkouška
Nelze objednat online
24. 11. 2021  středa 19.30
Nelze objednat online
25. 11. 2021  čtvrtek 19.30
Nelze objednat online
26. 11. 2021  pátek 19.30
Nelze objednat online
Cena od 290 do 1400 Kč

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

 

Účinkující

Zoltán Fejervári  klavír

Zoltán Fejérvári je jedním z nejpozoruhodnějších pianistů patřících do nejmladší generace maďarských hudebníků. Jako vítěz prestižních mezinárodních soutěží Concours Musical International de Montréal (2017) a Borletti-Buitoni Trust Fellowship (2016) byl Zoltán Fejérvári pozván na přední pódia Ameriky a Evropy včetně newyorské Carnegie Hall, montrealského Place des Arts a mnichovského Gasteigu, vystoupil v turínské koncertní síni Lingotto, v Palau de Música ve Valencii, v Bibliotece Nacional v Buenos Aires i v Akademii Ference Liszta v Budapešti. Jako sólista spolupracoval s Budapešťským festivalovým orchestrem, Maďarským národním orchestrem, Komorním orchestrem Verbier a se Symfonickým orchestrem Concerto Budapest a s prvotřídními dirigenty, jako jsou Iván Fischer, Gábor Tákács-Nagy, Keničiró Kobajaši a Zoltán Kocsis. Debutová nahrávka Zoltána Fejérváriho vydaná v lednu 2019 je věnována skladbám Leoše Janáčka. Získala nadšené recenze, například v časopise Gramophone byla označena za „nejcitlivější a hluboce prožitý“ výklad Janáčkova díla.

I v sezoně 2019/2020 se Zoltán Fejérvári věnuje interpretaci repertoáru v rozpětí pěti staletí, a to jako komorní hráč, v sólových recitálech či jako sólista koncertantních skladeb s orchestrem. Sezonu začal na Festivalu komorní hudby v Santa Fe recitálem ze skladeb Bély Bartóka, Jörga Widmanna a Roberta Schumanna a účastí v komorních uskupeních. V listopadu 2019 debutoval ve Washington Performing Arts, uvedl zde Janáčkova, Schubertova a Chopinova díla. Výčet dalších debutů této sezony je následující: La Jolla Music Society v San Diegu, Howland Chamber Music Circle v Beaconu ve státě New York, Frederic Chopin Society v Minneapolis, Sanford-Hill Piano Series na Western Washington University a Norfolk & Norwich Music Society ve Velké Británii.

Fejérváriho orchestrální program v této sezoně zahrnuje provedení Bartókova Klavírního koncertu č. 3 se symfonickými orchestry ze San Antonia a z Winnipegu, Bachových koncertů d moll a A dur s Českou filharmonií, Variací na dětskou píseň, op. 25, Ernő Dohnányiho s Budapešťským symfonickým orchestrem Concerto pod taktovkou Andráse Kellera a Mozartova Klavírního koncertu č. 25 s Mátyásem Antalem a Maďarským symfonickým orchestrem Miskolc. Komorní hudbě se věnuje s Elias Quartetem v koncertní řadě Liverpoolské filharmonie a s houslistkou Dianou Tiščenko na festivalech v Aix-en-Provence a La Chaux-de-Fonds. Je také hostem Brooklynského festivalu komorní hudby.

Mezi hlavní úspěchy minulých sezon patří účinkování na festivalu Montrealského symfonického orchestru Classical Spree, vystoupení se soudobým i barokním repertoárem na Lucernském festivalu na pozvání Fejérváriho dlouholetého mentora sira Andráse Schiffa, koncert na Gilmore Keyboard Festival v sekci „vycházející hvězdy“ a spolupráce s Vancouver Recital Society v Britské Kolumbii. András Schiff vybral Zoltána Fejérváriho i k účasti na projektu „Building Bridges“. Pod touto záštitou pak Fejérvári v sezoně 2017/2018 dával recitály v Berlíně, Bruselu, Curychu, Ittigenu a mnoha dalších městech.

Z orchestrálních úspěchů sezony 2018/2019 zmiňme Fejérváriho provedení Beethovenova Klavírního koncertu č. 1 C dur, op. 15, s Budapešťským festivalovým orchestrem pod taktovkou Ivána Fischera v Budapešti a Varšavě a vystoupení na Hudební akademii Ference Liszta, kde zahrál Bachův Koncert f moll, BWV 1056 a Šostakovičův Klavírní koncert č. 1 c moll, op. 35.

Zoltán Fejérvári spolupracoval s Kellerovým a Kodályho kvartetem, s houslisty Josephem Linem a Andrásem Kellerem, violoncellisty Gary Hoffmanem, Christophem Richterem, Ivanem Monighettim, Fransem Helmersonem a Stevenem Isserlisem a s hornistou Radovanem Vlatkovićem. Účinkoval v programu Kronberské akademie „Komorní hudba spojuje svět“, v řadě „Open Chamber Music“ Mezinárodního hudebního semináře Prussia Cove, na „Lisztomanii“ ve francouzském Châteauroux, na maďarském klavírním festivalu Tiszadob a na festivalu „Encuentro de Música y Academia“ ve španělském Santanderu. V letech 2014 a 2016 se na pozvání umělecké ředitelky Mitsuko Uchidy podílel na letní škole Marlboro Music Festival ve Vermontu a v sezonách 2017/2018 a 2018/2019 se s účastníky této letní školy vydal na turné po Spojených státech amerických.

CD „Janáček“, Fejérváriho debutové album ve vydavatelství Piano Classics, jež vyšlo v roce 2019, obsahuje cykly Po zarostlém chodníčku a V mlhách a Sonátu pro klavír 1. X. 1905. Jeho nahrávka Lisztovy skladby Malédiction s Budapešťským komorním symfonickým orchestrem pro vydavatelství Hungaroton byla oceněna Grand Prix du Disque. U stejného vydavatelství vyšlo i CD věnované čtyřem klavírním sonátám W. A. Mozarta, které Fejérvári natočil s houslistou Ernő Kállaiem v roce 2014.

Tomáš Netopil  dirigent
Tomáš Netopil

Tomáš Netopil zastává od sezony 2013/2014 funkci hlavního hudebního ředitele Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu.

V létě roku 2018 založil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, která nabízí studentům výjimečné umělecké podněty během lekcí i příležitost setkat se a pracovat s významnými mezinárodními hudebníky. V létě 2020 se akademie propojí s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha a vznikne Filharmonie mladých Dvořákovy Prahy, v níž zasednou studenti konzervatoří a dalších hudebních škol vedení hráči České filharmonie. Tomáš Netopil už dříve udržoval blízký vztah s festivalem Dvořákova Praha: v sezoně 2017/2018 byl jeho rezidenčním umělcem, řídil Essenskou filharmonii na zahajovacím koncertě festivalu a na závěrečném koncertě provedl Dvořákovo Te Deum s Vídeňskými symfoniky. Vztah s festivalem se tímto upevnil i pro budoucnost.

Zdrojem inspirace je pro něho především česká hudba, i proto je Tomáš Netopil jedním z hlavních hostujících dirigentů České filharmonie. S ní a se sólisty Leifem Ove Andsnesem a Trulsem Mörkem zakončil sezonu 2018/2019 dvěma programy na festivalu Kissinger Sommer, první z nich byl živě přenášen Bavorským rozhlasem. Na jaře 2018 byl s Českou filharmonií na dlouhém zájezdu po Velké Británii a poté řídil v jejím podání Mou vlast na zahajovacím koncertě mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, v přímém přenosu České televize.

Tomáš Netopil je pravidelným hostem velkých operních domů. V roce 2008 debutoval v Saské státní opeře v Drážďanech a postupně zde nastudoval opery La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody Lišky Bystroušky, Prodaná nevěsta, Halévyho Židovku a Busoniho Doktora Fausta. Následovaly úspěchy ve Vídeňské státní opeře, naposledy s Idomeneem, Čarostřelcem a Leonorou. V opeře Národního divadla Brno uvede v dubnu 2020 Řecké pašije. Jedním z vrcholů jeho uplynulé sezony bylo nastudování Její pastorkyně v Nizozemské opeře v produkci Katie Mitchell, s Anette Dasch, Hannou Schwarz a Evelyn Helitzius v hlavních rolích.

Nadcházející koncertní vystoupení Tomáše Netopila zahrnují spolupráci s Orchestre National de France, Vídeňskými symfoniky, Orchestre National de Montpellier, RAI Torino, Accademia di Santa Cecilia a tokijským Yomiuri Symphony Orchestra. Poslední úspěchy zaznamenal s Orchestrem curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonií nizozemského rozhlasu, orchestrem amsterdamského Concertgebouw a Orchestre Philharmonique de Monte Carlo.

Diskografie Tomáše Netopila u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávka originální verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK.

V letech 2008–2012 zastával Tomáš Netopil pozici hudebního ředitele pražského Národního divadla. Vystudoval hru na housle a dirigování v České republice, a poté na Royal College of Music ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

Tak copak vás zajímá?
Zavřít
Zavřít
Tak copak vás zajímá?