Fotografie ilustrujicí stránku  Keith Lockhart Česká filharmonie

Česká filharmonie • Keith Lockhart


Česká filharmonie

Americký program, a přitom Antonín Dvořák? Mnozí Američané ho považují za zakladatele americké skladatelské školy. V čele newyorské konzervatoře položil základy, na nichž vyrostli Gershwin, Ellington i Copland, narození na počátku 20. století. Jejich inspirace lidovou hudbou a jazzem se rozezní pod taktovkou Američana Keitha Lockharta.

Koncert z řady A

Program

Antonín Dvořák
Suita A dur, op. 98b

George Gershwin
Koncert pro klavír a orchestr F dur

Aaron Copland
The Tender Land, suita z opery

Duke Ellington
Harlem

Účinkující

Marc-André Hamelin klavír

Keith Lockhart dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Keith Lockhart

Rudolfinum — Dvořákova síň

15. 6. 2022  středa 10.00
Generální zkouška
Nelze objednat online
15. 6. 2022  středa 19.30
Nelze objednat online
16. 6. 2022  čtvrtek 19.30
Nelze objednat online
17. 6. 2022  pátek 19.30
Nelze objednat online
Cena od 290 do 1400 Kč

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Účinkující

Keith Lockhart  dirigent
Keith Lockhart

Keith Lockhart je dirigentem orchestru Boston Pops, hlavním hostujícím dirigentem BBC Concert Orchestra a uměleckým ředitelem Hudebního centra Brevard v Severní Karolíně (USA).

Jako dirigent orchestru Boston Pops působí už 25. sezon od roku 1995. Odehrál s ním téměř 2000 koncertů a absolvoval 45 turné do více než 150 měst ve Spojených státech a čtyři mezinárodní turné. S orchestrem Boston Pops natočil 80 televizních pořadů a zúčastnil se tak významných sportovních akcí, jako je například Super Bowl XXXVI, finále NBA 2008, oslava vítězství baseballového klubu Boston Red Sox na šampionátu Světové série roku 2013 a Druhé hry Světové série roku 2018 mezi týmy Boston Red Sox a Los Angeles Dodgers. Orchestr Boston Pops každoročně vystupuje na slavnostním ohňostroji v Den nezávislosti 4. července za účasti více než půl milionu diváků, přičemž miliony dalších jeho koncert sledují v televizi nebo v živém přenosu na internetu.

V letech 2010–2018 byl Keith Lockhart šéfdirigentem BBC Concert Orchestra. K nejdůležitějším vystoupením tohoto období patří kritikou oceňovaná turné po Severní Americe, koncerty na každoročním festivalu Proms a oslavy 60. výročí BBC Concert Orchestra v roce 2012. V červnu téhož roku řídil tento orchestr na galakoncertu k Diamantovému jubileu 60 let vlády královny Alžběty II., který se vysílal po celém světě.

V říjnu 2007 Keith Lockhart vystřídal Davida Effrona ve funkci uměleckého ředitele Letního institutu a festivalu Hudebního centra Brevard. Hudební centrum Brevard (BMC) se etablovalo jako přední letní škola pro nadané mladé hudebníky, kde jsou připravováni na provedení velkých hudebních děl na vysoké umělecké úrovni. Jmenování Keitha Lockharta do této funkce je stvrzením jeho zvláštního vztahu k Hudebnímu centru Brevard, jehož kursů se v mladém věku dvakrát účastnil (1974, 1975).

V roce 2009 Keith Lockhart dovršil 11 sezon jako hudební ředitel Utažského symfonického orchestru. S tímto orchestrem nastudoval kompletní symfonické dílo Gustava Mahlera a poprvé za dvacet let s ním přijel koncertovat do Evropy. Stál u zrodu historické fúze Utažského symfonického orchestru s Utažskou operou, která dala vzniknout prvnímu společnému uměleckému souboru nazvanému Utah Symphony and Opera. Tímto počinem si Keith Lockhart u uměleckých institucí na národní i mezinárodní úrovni vydobyl pověst inovativního myslitele na pódiu i mimo něj. Keith dirigoval tři televizní speciály „Hold symfonii“ vysílané regionálně, z nichž jeden získal cenu Emmy; v prosinci 2001 dirigoval Utažský symfonický orchestr a Mormonský chrámový sbor v národním přenosu televize PBS oratoria Hodie Vaughana Williamse. Utažský symfonický orchestr řídil také na zahájení Zimních olympijských her roku 2002 a na dvou koncertech Festivalu olympijského umění roku 2002. V dubnu 2006 Utažský symfonický orchestr pod jeho taktovkou vydal svou první nahrávku za dvě desetiletí, Symfonické tance.

Keith Lockhart dirigoval téměř všechny přední orchestry v Severní Americe, Královský orchestr Concertgebouw, Londýnský symfonický orchestr, Českou filharmonii, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia in Rome, Symfonický orchestr Vídeňského rozhlasu, Německý symfonický orchestr Berlín, Symfonický orchestr NHK v Tokiu, Hongkongskou filharmonii a Melbournský symfonický orchestr. V říjnu 2012 debutoval s Londýnským symfonickým orchestrem v Royal Albert Hall. Jako operní dirigent řídil inscenace v Atlantské opeře, Washingtonské opeře, Bostonské lyrické opeře a Utažské opeře.

Keith Lockhart působil 7 let jako hudební ředitel Komorního orchestru Cincinnati až do roku 1999. Pod jeho vedením orchestr zdvojnásobil počet koncertů, vydal nahrávky a získal si renomé svými inovativními a dostupnými koncertními programy. V letech 1990–1995 také působil jako spolupracující dirigent Symfonického orchestru Cincinnati a Cincinnati Pops Orchestra.

Narodil se v Poughkeepsie ve státě New York a začal studovat hru na klavír ve věku 7 let. Je držitelem akademických titulů Furman University a Carnegie Mellon University a rovněž čestných doktorátů Bostonské konzervatoře, Bostonské univerzity, Northeastern University, Furman University a Carnegie Mellon University. V roce 2006 mu společnost Congressional Medal of Honor Society udělila cenu Bob Hope American Patriot Award; v roce 2017 se stal držitelem ceny Commonwealth Award, nejvyššího vyznamenání státu Massachusetts v oblasti kultury.

Skladby

Antonín Dvořák
Suita A dur, op. 98b

Andante con moto
Allegro
Moderato alla polacca
Andante
Allegro

Koncem února 1894 píše Dvořák přes oceán Aloisi Göblovi na Sychrov o velikém úspěchu svých vrcholných děl (jak je sám označuje) – Symfonie e moll, Smyčcového kvartetu F dur a Kvintetu Es dur – a zmiňuje na okraj i dokončení houslové sonatiny a suity pro piano. Suita A dur pro klavír, op. 98, na které pracoval od 19. února do 1. března, je pátou skladbou, kterou Dvořák v Americe zkomponoval. Na rozdíl od předešlých zde nebyla premiérována (poprvé skladba koncertně zazněla 6. prosince 1894 v Rychnově nad Kněžnou, hrál Josef Sallač) a zůstává neprávem trochu ve stínu slavnějších skladeb tohoto období. V dopise svému vydavateli Fritzi Simrockovi v dubnu téhož roku Dvořák klavírní Suitu A dur spolu s Biblickými písněmi hodnotí jako „to nejlepší, co až do nynějška v této oblasti napsal,“ a Simrock suitu skutečně záhy vydal tiskem. O rok později pak Dvořák suitu instrumentoval pro symfonický orchestr, avšak tuto verzi za svého života nikdy neuslyšel. Zazněla až 1. března 1910 v pražském Rudolfinu, hrála Česká filharmonie pod taktovkou Karla Kovařovice. Simrock ji pak v roce 1911 v Berlíně vydal tiskem ze skladatelovy pozůstalosti. Orchestr vnáší do jednotlivých vět větší rozmanitost kontrastních nálad. Se svou širokou paletou barev dokresluje a vyplňuje místo tam, kde samotný klavír nestačil. Toto Dvořákovo dílo se svou odlehčenou formou i obsahem staví proti monumentálním dílům, která vznikla v jeho blízkosti. Suita A dur nemá být syntézou starého stylu založenou na odkazu k tradicím. Forma suity Dvořákovi umožňuje spojit několik malých romantických gest do většího celku bez předdefinovaných omezení jejich vzájemnými vztahy. Dvořák volí řadu pěti charakterově i tematicky rozdílných vět, kde každá věta užívá k práci s tématem vlastní kompoziční techniky. Slavnostní první věta tvoří vlastně náladové preludium k celému cyklu, druhá věta je obdobou sonátového scherza, třetí věta je rondo, jehož hlavní téma svým charakterem připomíná polonézu, nebo také český tanec sousedská, a lyrická čtvrtá věta je jakýmsi zasněným nokturnem. Reminiscencí tématu první věty v codě věty poslední dociluje Dvořák tematického propojení a logického uzavření celé suity.

Tak copak vás zajímá?
Zavřít
Zavřít
Tak copak vás zajímá?