Fotografie ilustrujicí stránku   Alain Altinoglu Česká filharmonie

Česká filharmonie • Alain Altinoglu


Česká filharmonie

Debussyho operu Pelléas a Mélisanda upravil do podoby suity pro koncertní pódia přímo dirigent Alain Altinoglu. Francouzský program pokračuje působivou rapsodií pro housle a orchestr Maurice Ravela s koncertním mistrem Jiřím Vodičkou. A francouzský je i varhaník, který se ujme partu ve Třetí „Varhanní“ symfonii Camilla Saint-Saënse.

Koncert z řady A

Program

Claude Debussy / arr. Alain Altinoglu
Pelléas a Mélisanda, suita z opery

Maurice Ravel
Cikán, koncertní rapsodie pro housle a orchestr

— Přestávka —

Camille Saint-Saëns
Symfonie č. 3 c moll, op. 78 „Varhanní“

Účinkující

Jiří Vodička housle
Thierry Escaich varhany

Alain Altinoglu dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie  Alain Altinoglu

Rudolfinum — Dvořákova síň

2. 2. 2022  středa 10.00
Generální zkouška
Nelze objednat online
2. 2. 2022  středa 19.30
Volná místa
3. 2. 2022  čtvrtek 19.30
Volná místa
4. 2. 2022  pátek 19.30
Volná místa
Cena od 290 do 1400 Kč

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod.

Preludium

Česká filharmonie zve všechny držitele vstupenek na setkání před koncertem. Preludia vás připraví a navnadí na program – dirigenti, sólisté nebo hudebníci z orchestru, ale i muzikologové a hudební publicisté hovoří o skladatelích a skladbách, o souvislostech a zajímavostech. Součástí jsou hudební či hudebně obrazové ukázky.

Preludia nabízí Česká filharmonie bezplatně jako bonus ke svým abonentním koncertům. Konají se od 18.30 hodin v Sukově síni. Moderují Pavel Ryjáček a Petr Kadlec.

Účinkující

Jiří Vodička  housle
Jiří Vodička

Jiří Vodička je koncertním mistrem České filharmonie, sólistou i komorním hráčem a patří k nejvýznamnějším a nejvyhledávanějším českým houslistům. Už v dětství na sebe upozornil vítězstvími v mnoha soutěžích – zejména v Mezinárodní houslové soutěži Jaroslava Kociana, Prague Junior Note a Čírenie talentov (Slovensko). V roce 2002 získal první cenu na mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a v tomtéž roce i cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka, se kterým následně absolvoval desítky koncertů po celé České republice. V roce 2004 si titul absolutního vítěze odnesl také z prestižní mezinárodní houslové soutěže Louise Spohra konané v německém Výmaru. V roce 2008 si přivezl první a druhou cenu ze světově proslulé soutěže Young concert Artist, která probíhala v Lipsku a v New Yorku. Ve svých 14 letech byl Jiří Vodička mimořádně přijat na vysokou školu – Institut pro umělecká studia v Ostravě – a to do třídy renomovaného pedagoga Zdeňka Goly. V roce 2007 zde uzavřel studium magisterským titulem.

Jiří Vodička pravidelně vystupuje jako sólista s mnoha význačnými českými i zahraničními orchestry, a to mimo jiné s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Qatar Philharmonic Orchestra a Neue Westfalen Philharmonie. Je dlouholetým sólistou předního čínského orchestru Wuhan Philharmonic Orchestra. Spolupracoval či spolupracuje také s významnými dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Tomášem Netopilem, Semjonem Byčkovem ad.

V roce 2014 natočil pro Supraphon své debutové sólové album Violino Solo“, které obsahuje jedny z nejnáročnějších skladeb pro sólové housle a které bylo pozitivně přijato kritiky u nás i v zahraničí. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD.

Jako komorní hráč vystupuje s vynikajícími českými klavíristy Martinem Kasíkem, Ivo Kahánkem, Ivanem Klánským a Miroslavem Sekerou. V roce 2011 byl pozván slavným houslistou Gidonem Kremerem a společně s dalšími světovými umělci vystoupil na jeho festivalu Kammermusikfest v rakouském Lockenhausu. Bývá pravidelně zván na významné festivaly – například Pražské jaro, Janáčkův Máj, Hohenloher Kultursommer, Choriner Musiksommer a jiné. Od roku 2012 je členem Smetanova tria, s nímž natočil dvě CD pro Supraphon, která získala prestižní ocenění BBC a Diapason dʼOr.

V roce 2015 se stal koncertním mistrem České filharmonie. Je pedagogem na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě. Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1774.

 

Skladby

Maurice Ravel
Cikán, koncertní rapsodie pro housle a orchestr

Přesto, že se Maurice Ravel (1875–1937) nechal mnohokrát inspirovat španělským folklorem, v rapsodii pro housle a klavír Cikán,často hrané s později dokomponovaným orchestrálním doprovodem, se rozhodl pro stylizaci maďarské cikánské hudby. Dílo, premiérované 26. dubna 1924 v Londýně maďarskou houslistkou Jelly dʼAranyi, pro kterou skladatel tento mistrovský kus napsal, je koncipováno ve volné rapsodické formě a začíná dlouhou virtuózní kadencí sólového nástroje s úvodní částí hranou na G struně. Vychází z maďarského čardáše a uchvacuje množstvím dvoj- a trojzvuků, zdánlivě nehratelných čtyřmi prsty na čtyřech strunách, glissandovým spojováním tónů, dlouhými dvojhmatovými tremoly či chromatickými kroky zabarvenou melodií. Řadí se tak ke skladbám Paganiniho, Sarasateho či Wieniavského, navíc však okouzluje ravelovsky nezaměnitelným orchestrálním hávem.

Tak copak vás zajímá?
Zavřít
Pomozte nám zlepšit web ČF

Řekněte nám, jak jste s webem spokojeni. Vaše hodnocení nás posune dál.

Rozehrajte s námi další koncert

Podpořte nás
Zavřít
Tak copak vás zajímá?