Účinkující

Tomáš Netopil je inspirující osobností, zejména v oblasti české hudby. Sezona 2021/2022 je již jeho devátou na pozici hlavního hudebního ředitele Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu. V této sezoně plánuje provedení Mozartovy opery Zahradnice z lásky, Dona Giovanniho a Straussovy Arabelly. V předchozích letech zde řídil Dvořákovu Rusalku, Wagnerova Lohengrina a Valkýru, Čajkovského Pikovou dámu a Straussova Růžového kavalíra.
Jako hlavní hostující dirigent řídí Tomáš Netopil Českou filharmonii na koncertech v Rudolfinu i na zájezdech a s orchestrem se objevuje i na festivalu Dvořákova Praha. V sezoně 2021/2022 je jako hostující dirigent pozván ke spolupráci s Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, orchestrem Aspenského festivalu, Filharmonií Brno, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, RAI Torino a čeká jej i debut v Staatstheater Hannover.
V létě roku 2018 založil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, kde mají studenti možnost pracovat pod vedením výjimečných umělců a setkat se s významnými českými i zahraničními hudebníky. V létě 2021 se akademie propojila s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha a vznikla Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy složená ze studentů konzervatoří a hudebních škol vedených hráči České filharmonie. Tomáš Netopil s festivalem již dříve udržoval blízký vztah: v sezoně 2017 byl jeho rezidenčním umělcem, řídil Essenskou filharmonii na zahajovacím koncertě ročníku a na závěrečném koncertě provedl Dvořákovo Te Deum s Vídeňskými symfoniky.
Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka, Prodaná nevěsta a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (naposledy uvedení Idomenea, Čarostřelce a nového nastudování Leonory) a v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa). Na koncertním pódiu se Tomáš Netopil v nedávných sezonách postavil do čela Orchestru curyšské Tonhalle a spolupracoval s Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonií nizozemského rozhlasu v amsterdamské Concertgebouw, Orchestre National de Montpellier, Orchestra Sinfonica della Rai a tokijským Yomiuri Symphony Orchestra.
Diskografie Tomáše Netopila u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávka původní verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Za svého působení v Essenu s místním orchestrem natočil Sukova Asraela a Mahlerovy symfonie č. 6 a 9.
V letech 2008–2012 zastával Tomáš Netopil pozici hudebního ředitele pražského Národního divadla. Vystudoval hru na housle a dirigování v České republice a poté na Royal College of Music ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.