Fotografie ilustrujicí stránku  Open Air koncert 2020 Česká filharmonie

Česká filharmonie • Open Air koncert 2020


Česká filharmonie

Česká filharmonie uspořádá open air koncert v areálu Státního zámku Sychrov. První český orchestr bude poprvé od ledna řídit jeho šéfdirigent a umělecký ředitel Semjon Byčkov. Koncert vysílaný v přímém přenosu na ČT art a na Facebooku je věnován všem zdravotníkům, kteří se podíleli na zvládnutí první fáze koronavirové krize.

Délka programu 2 hod

Program

Felix Mendelssohn-Bartholdy
Sen noci svatojánské, op. 21
Předehra a Scherzo

Joseph Haydn
Koncert pro trubku a orchestr Es dur

Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 5 c moll "Osudová", op. 67

Účinkující

Marek Eben moderátor

Stanislav Masaryk trubka

Semjon Byčkov dirigent

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Open Air koncert 2020

Státní zámek Sychrov — Open air

24. 6. 2020  středa 20.00
Nelze objednat online

Koncert bude ve středu 24. června od 20.00 živě přenášen na ČT art a streamován na facebookové stránce České filharmonie a dalších partnerů.

Koncert bude ve středu 24. června od 20.00 živě přenášen na ČT art a streamován na facebookové stránce České filharmonie a dalších partnerů.

„Návrat k mé milované České filharmonii a jejímu publiku je za všech okolností vždy radostný, jakkoliv krátké nebo dlouhé bylo naše odloučení. Dnešní doba je ale naprosto mimořádná. Všichni jsme strávili řadu měsíců v odloučení. V nuceném hudebním tichu jsme se strachovali o zdraví našich kolegů a jejich rodin i o lidstvo jako takové. Pandemie neskončila, boj o život pokračuje. Nyní však máme k dispozici lék, který může uzdravit naši duši. Mluvím samozřejmě o hudbě, jejíž duchovní síla nás dokáže podržet v těch nejobtížnějších životních chvílích,“ říká šéfdirigent a umělecký ředitel České filharmonie Semjon Byčkov a dodává: „Více než kdykoliv dříve potřebujeme hudbu přinášející jistotu, jednoduše vyjadřující radost ze života a sílu i schopnost lidského ducha čelit ztrátám, které ho postihnou. Hudba Beethovena, Mendelssohna a Haydna, která zazní na koncertě 24. června, přesně odráží naše životy, životní výzvy a naši schopnost je překonávat. Oslavme život společně!“

Pod taktovkou Semjona Byčkova provede Česká filharmonie Předehru a Scherzo, které napsal Felix Mendelssohn-Bartholdy ke hře Williama Shakespeara Sen noci svatojánské, jež připadá na den konání koncertu. Symbolicky v souvislosti s koronavirovou pandemií byla zvolena i Pátá symfonie „Osudová“ Ludwiga van Beethovena. Uprostřed večera pak zazní skladba, která se hodí do slavnostního zámeckého prostředí – Koncert pro trubku Es dur od Josepha Haydna. „Přestože koncert nepatří kvůli průzračnosti klasicistního stylu v kombinaci s náročnými technickými figurami mezi nejoblíbenější díla z pohledu interpretů, na zkoušky a následný koncert s Českou filharmonií a panem šéfdirigentem Semjonem Byčkovem se mimořádně těším,“ uvádí Stanislav Masaryk, který se v Haydnově koncertu zhostí sólového partu a v září zaujme pozici prvního trumpetisty České filharmonie.

Na Hradčanské náměstí v Praze, kde Česká filharmonie tradičně uzavírala svou sezonu, přicházelo v uplynulých letech vždy několik tisíc lidí. Protože v letošním roce není možné open air koncert v takovém rozsahu uspořádat, navrhl Národní památkový ústav jeho přesun na Státní zámek Sychrov: „Ze všech našich památek jsme vybrali zámek Sychrov nejen proto, že disponuje vhodnými prostory pro takto koncipovanou akci, ale i proto, že je tradičně spjat s hudbou. Často tu pobýval například jeden z velikánů české klasické hudby Antonín Dvořák. Věříme, že kulisy novogotického zámku Sychrov ještě umocní zážitek z tohoto jedinečného koncertu, kterým chceme poděkovat zdravotníkům za jejich nasazení při epidemii koronaviru,“ vysvětluje generální ředitelka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková.

„Open Air koncert České filharmonie na zámku Sychrov koncipujeme od samého počátku jako poděkování lékařům, sestrám a dalším zdravotníkům nejen za práci, kterou odvedli během nouzového stavu, ale za všechno, co pro nás dělají. Jsme přesvědčeni, že zdravotnictví je u nás na vysoké úrovni především díky lidem, kteří v něm pracují. Proto chceme některé z nich pozvat na Sychrov a věříme, že dorazí,“ upřesňuje generální ředitel České filharmonie David Mareček.

V průběhu koncertu budou platit doporučená bezpečností a hygienická opatření odpovídající aktuální epidemiologické situaci. Členové orchestru a další účinkující budou před koncertem otestováni na přítomnost nového typu koronaviru. V hledišti zasedne 500 hostů. Zámek Sychrov bude 24. června zpřístupněn veřejnosti v běžných otvíracích hodinách, zámecký park však zůstane z důvodu příprav a konání koncertu celý den uzavřen.

Účinkující

Stanislav Masaryk  trubka

Rodák z Gbel Stanislav Masaryk (1993) hraje od devíti let na trubku. Jako třináctiletý začal navštěvovat třídu JUDr. Michala Janoša na Konzervatoři v Bratislavě coby mimořádný žák a rok poté nastoupil do prvního ročníku. Později pokračoval ve studiu na VŠMU pod vedením Mgr. art. Rastislava Suchana ArtD. Na Soutěži studentů slovenských konzervatoří ve hře na trubku se umístil na 2. místě (Banská Bystrica, 2009) a 1. místě (Košice, 2012). V roce 2015 získal Yamaha Scholarship Award. Na mezinárodní soutěži Žestě Brno získal v roce 2017 první cenu a titul absolutního vítěze v konkurenci více než šedesáti trumpetistů ze zemí Visegrádské čtyřky.

Od roku 2009 účinkuje v hot-jazzovém orchestru Bratislava Hot Serenaders s kapelníkem a trumpetistou Jurejem Bartošem. V roce 2012-2015 zastával pozici trumpetisty v Symfonickém orchestru Slovenského rozhlasu. V letech 2017 a 2018 působil jako první trumpetista v orchestru Opery Národního divadla v Praze. V té době navázal pravidelnou spolupráci s Českou filharmonií. Jako orchestrální hráč příležitostně spolupracuje též se Slovenskou filharmonií. V současnosti působí jako první trumpetista orchestru opery Slovenského národního divadla.

Jako sólista vystoupil s orchestrem Slovenské filharmonie, Symfonickým orchestrem Slovenského rozhlasu, Slovenským komorním orchestrem Bohdana Warchala, Státní filharmonií Košice, Cappellou Istropolitanou, Státním komorním orchestrem Žilina, s komorním a symfonickým orchestrem VŠMU a se Slovenským mládežnickým orchestrem.

Na základě úspěšně absolvovaného konkurzu se v září roku 2020 stal členem České filharmonie na pozici prvního trumpetisty.

Semjon Byčkov  dirigent
Semjon Byčkov

„Bylo to svědectví nejen o Mahlerovi, ale také o panu Byčkovovi a České filharmonii... byla to dojemná a inteligentní interpretace Vzkříšení, dramatická v úvodu a finále, milá a hravá ve středních větách a vznešená v Prasvětle...“

The New York Times

Působení Semjona Byčkova ve funkci šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie se započalo koncerty v Praze, Londýně, New Yorku a Washingtonu u příležitosti 100. výročí vzniku Československa v roce 2018. Po završení Projektu Čajkovskij v roce 2019 – kompletu 7 CD vydaného společností Decca Classics a řady mezinárodních rezidencí – se Byčkov s Českou filharmonie zaměřili na Mahlerova symfonická díla, jejichž provedení a nahrávání bude probíhat doma i v zahraničí.

V sezóně 2021/2022 bude Česká filharmonie na mezinárodním fóru prezentovat Mahlerovy symfonie č. 1, 2, 3, 4, 5 a 7, počínaje svým letním turné na festivalu v rakouském Grafeneggu. Říjnové abonentní koncerty 126. sezony pak zahájí Mahlerovou symfonií č. 9. Na jaře proběhne český festival ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Smetanova Má vlast (kterou Byčkov s Českou filharmonií nahrál během lockdownu) spolu s díly Miroslava Kabeláče, Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka, po němž bude následovat rozsáhlé evropské turné zahrnující koncerty v Berlínské filharmonii, Labské filharmonii v Hamburku a dva koncerty v Barbican Centre v Londýně.

Byčkov si získal renomé interpretacemi skladeb kmenového repertoáru, ale úzce spolupracuje i s řadou výjimečných soudobých skladatelů včetně Luciana Beria, Henriho Dutilleuxe a Maurizia Kagela. V posledních letech navázal spolupráci rovněž s Reném Staarem, Thomasem Larcherem, Richardem Dubignonem, Detlevem Glanertem a Julianem Andersonem. Premiéry jejich skladeb provedl v čele Vídeňské filharmonie, Newyorské filharmonie, Královského orchestru Concertgebow a Symfonického orchestru BBC v rámci BBC Proms. K vrcholům nové sezony patří německá premiéra Larcherova klavírního koncertu zkomponovaného pro Kirilla Gersteina v Berlíně, česká premiéra Mari Bryce Dessnera a světová premiéra Andersonových Pražských panoramat. Tato tři díla budou rovněž uvedena v Praze; patří ke čtrnácti novým skladbám na objednávku Semjona Byčkova iniciovanou na začátku jeho působení v České filharmonii.

Tak jako Česká filharmonie je i Semjon Byčkov je pevně spjat s kulturou východoevropskou i západoevropskou. Narodil se v roce 1952 v Leningradu, v roce 1975 emigroval do Spojených států amerických a od poloviny osmdesátých let žije v Evropě. Od pěti let se Byčkovovi dostávalo mimořádného hudebního vzdělání. Nejprve se učil hrát na klavír, později byl vybrán ke studiu na Glinkově škole sborového zpěvu a ve třinácti letech absolvoval první lekce dirigování. V 17 letech byl přijat na Leningradskou konzervatoř, kde studoval u legendárního pedagoga Ilji Musina. Tři roky nato zvítězil v Rachmaninově dirigentské soutěži. Protože mu byla odepřena cena spočívající v dirigování Leningradské filharmonie, Byčkov ze Sovětského svazu odešel.

Než se v roce 1989 Byčkov vrátil do Petrohradu jako hlavní hostující dirigent Petrohradské filharmonie, získal věhlas ve Spojených státech jako hudební ředitel Grand Rapids Michigan Symphony Orchestra a Filharmonie Buffalo. Jeho mezinárodní kariéra začala ve Francii, kde debutoval v Lyonské opeře a na festivalu v Aix-en-Provence, a kulminovala poté, co se jako dirigent osvědčil při záskocích u Newyorské a Berlínské filharmonie a Royal Concertgebouw Orchestra. V roce 1989 byl jmenován hudebním ředitelem Orchestre de Paris, v roce 1997 se stal šéfdirigentem Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem a následujícího roku šéfdirigentem Dresden Semperoper.

Byčkov má široký koncertní i operní repertoár. Diriguje na všech celosvětově významných operních scénách – v La Scale, Pařížské národní opeře, drážďanské Semperově opeře, Vídeňské státní opeře, Metropolitní opeře v New Yorku, londýnské Královské opeře v Covent Garden a madridském Teatro Real. Jakožto hlavní hostující dirigent festivalu Maggio Musicale Fiorentino si vydobyl uznání svým pojetím Janáčkovy Její pastorkyně, Schubertova Fierrabrase, Pucciniho Bohémy, Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu a Musorgského Borise Godunova; všechna tato představení obdržela prestižní italskou cenu Premio Abbiati. K novým vídeňským inscenacím s Byčkovovou účastí patří Straussův Růžový kavalír a Daphne, Wagnerův Lohengrin a Parsifal a Musorgského Chovanština. V Londýně Byčkov debutoval novým provedením Straussovy Elektry a v Královské opeře dirigoval rovněž nové inscenace Mozartovy opery Così fan tutte, Straussových Žen beze stínu a Wagnerova Tannhäusera. Nedávno na festivalu v rakouském Bayreuthu řídil Wagnerova Parsifala a ve Vídeňské státní opeře Straussovu Elektru.

Díky tomu, že v sobě Byčkov spojuje vrozenou muzikálnost s precizností vštípenou ruskou hudební školou, se jeho koncertní vystoupení vždy těší velké pozornosti. V Británii kromě pravidelného vystupování s Londýnským symfonickým orchestrem zastává také čestné funkce u Symfonického orchestru BBC, s nímž každoročně vystupuje v cyklu BBC Proms, a na Královské hudební akademii, což v obou případech dokládá hloubku vzájemného vztahu. V Evropě Byčkov často vystupuje na turné s Královským orchestrem Concertgebouw a Mnichovskou filharmonií. Každoročně hostuje také u Vídeňské filharmonie, Berlínské filharmonie, lipského Gewandhausorchestru, Orchestre National de France a orchestru Accademia Nazionale di Santa Cecilia. V USA koncertuje s Newyorskou filharmonií, Chicagským symfonickým orchestrem, Losangeleským symfonickým orchestrem, Filadelfským orchestrem a Clevelandským orchestrem. V letošní sezóně má kromě celé řady koncertů s Českou filharmonií na programu další hostování s Mahlerovými symfoniemi s Orchestre de Paris, lipským Gewandhausem, Berlínskou filharmonií, Filharmonií Oslo a Losangeleskou filharmonií a se Straussovou Elektrou v Pařížské národní opeře.

Byčkov spolupracoval na rozsáhlých nahrávacích projektech pro společnost Philips s Berlínskou filharmonií, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, orchestrem Concertgebouw, orchestrem Philharmonia, Londýnskou filharmonií a Orchestrem de Paris. V rámci třináctileté spolupráce se Symfonickým orchestrem Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem (1997–2010) pořídil řadu nahrávek děl Richarda Strausse (Elektra, Daphne, Život hrdiny, Metamorfózy, Alpská symfonie, Enšpíglova šibalství), Gustava Mahlera (Symfonie č. 3, Píseň o zemi), Dmitrije Šostakoviče (symfonie č. 4, 7, 8, 10, 11), Sergeje Rachmaninova (Zvony, Symfonické tance, Symfonie č. 2), Giuseppe Verdiho (Requiem), kompletního cyklu Brahmsových symfonií a skladeb Detleva Glanerta a Yorka Höllera. Byčkovova nahrávka Čajkovského Evžena Oněgina se stala doporučeným titulem v pořadu „Building a Library“ stanice BBC Radio 3 (2020), jeho provedení Wagnerova Lohengrina bylo v anketě časopisu BBC Music Magazine vyhlášeno Nahrávkou roku 2010 a jeho verze Schmidtovy Symfonie č. 2 s Vídeňskou filharmonií se stala v témže časopise Nahrávkou měsíce.

V roce 2015 získal Semjon Byčkov v mezinárodní soutěži International Opera Awards titul Dirigent roku.

Tak copak vás zajímá?
Zavřít

Rozehrajte s námi další koncert

Podpořte nás
Zavřít
Tak copak vás zajímá?