Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie<br>Haydnovo Stvoření

Česká filharmonie

Haydnovo Stvoření

Česká filharmonie

Vánoční koncert jsme připravili jako předvánoční dárek našim posluchačům v podobě jedné z nejkrásnějších skladeb celé historie duchovní hudby. Ke kompozici Stvoření inspirovala Haydna návštěva Londýna, při níž Händelovo oratorium Izrael v Egyptě ve Westminsterském opatství provedlo více než tisíc hudebníků.

Česká filharmonie
Program

Joseph Haydn
Stvoření, oratorium pro sóla, sbor a orchestr, Hob. XXI:2

Interpreti

Marta Reichelová soprán

Petr Nekoranec tenor

Jozef Benci bas

Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek sbormistr

Petr Altrichter dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie<br>Haydnovo Stvoření
Rudolfinum — Dvořákova síň
10. 12. 2020  čtvrtek — 19.30
Nelze objednat online
11. 12. 2020  pátek — 19.30
Nelze objednat online

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Vánoční koncert jsme připravili jako předvánoční dárek našim posluchačům v podobě jedné z nejkrásnějších skladeb celé historie duchovní hudby. Ke kompozici Stvoření inspirovala Haydna návštěva Londýna, při níž Händelovo oratorium Izrael v Egyptě ve Westminsterském opatství provedlo více než tisíc hudebníků. Haydn byl krásou a monumentalitou zvuku tak ohromen, že se na místě rozhodl napsat dílo podobně nádherné a oslavující lidského ducha.

Johann Peter Salomon mu tehdy přinesl anglické libreto Stvoření, které mělo původně sloužit samotnému Händelovi. Text využívá knihy Genesis, Miltonova Ztraceného ráje a Knihy žalmů. Překlad do němčiny zpracoval ve Vídni císařský knihovník Gottfried van Swieten, a Haydn tak mohl brzy začít pracovat.

Prvnímu provedení přihlížela vídeňská šlechta ve Schwarzenberském paláci 29. dubna 1798. Samotnému Haydnovi, který skladbu řídil, při koncertě „běhal mráz po zádech“. Veřejná premiéra o rok později v Burgtheatru byla největším triumfem Haydnovy kariéry. Publikum provolávalo Haydnovi slávu a křičelo: „Ať žije hudba!“ Berliozova pozdější kritika dnes vyvolává spíše pobavený úsměv: „Vždycky jsem tohle dílo z hloubi duše nesnášel. Všichni ti bučící volové, bzučící hmyz a světlo v C dur, oslňující jako Carcelova lampa…, pokaždé přitom dostanu chuť někoho zabít.“