Fotografie ilustrujicí stránku  Česká filharmonie Haydnovo Stvoření

Česká filharmonie

Haydnovo Stvoření

Česká filharmonie

Vánoční koncert jsme připravili jako předvánoční dárek našim posluchačům v podobě jedné z nejkrásnějších skladeb celé historie duchovní hudby. Ke kompozici Stvoření inspirovala Haydna návštěva Londýna, při níž Händelovo oratorium Izrael v Egyptě ve Westminsterském opatství provedlo více než tisíc hudebníků.

Česká filharmonie
Délka programu 1 hod 50 min
Program

Joseph Haydn
Stvoření, oratorium pro sóla, sbor a orchestr, Hob. XXI:2

Účinkující

Marta Reichelová soprán
Petr Nekoranec tenor
Jozef Benci bas

Pražský filharmonický sbor
Lukáš Vasilek sbormistr

Petr Altrichter dirigent

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Haydnovo Stvoření
Rudolfinum — Dvořákova síň
10. 12. 2020  čtvrtek — 19.30
Volná místa
11. 12. 2020  pátek — 19.30
Volná místa
Cena od 100 do 1000 Kč

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Vánoční koncert jsme připravili jako předvánoční dárek našim posluchačům v podobě jedné z nejkrásnějších skladeb celé historie duchovní hudby. Ke kompozici Stvoření inspirovala Haydna návštěva Londýna, při níž Händelovo oratorium Izrael v Egyptě ve Westminsterském opatství provedlo více než tisíc hudebníků. Haydn byl krásou a monumentalitou zvuku tak ohromen, že se na místě rozhodl napsat dílo podobně nádherné a oslavující lidského ducha.

Johann Peter Salomon mu tehdy přinesl anglické libreto Stvoření, které mělo původně sloužit samotnému Händelovi. Text využívá knihy Genesis, Miltonova Ztraceného ráje a Knihy žalmů. Překlad do němčiny zpracoval ve Vídni císařský knihovník Gottfried van Swieten, a Haydn tak mohl brzy začít pracovat.

Prvnímu provedení přihlížela vídeňská šlechta ve Schwarzenberském paláci 29. dubna 1798. Samotnému Haydnovi, který skladbu řídil, při koncertě „běhal mráz po zádech“. Veřejná premiéra o rok později v Burgtheatru byla největším triumfem Haydnovy kariéry. Publikum provolávalo Haydnovi slávu a křičelo: „Ať žije hudba!“ Berliozova pozdější kritika dnes vyvolává spíše pobavený úsměv: „Vždycky jsem tohle dílo z hloubi duše nesnášel. Všichni ti bučící volové, bzučící hmyz a světlo v C dur, oslňující jako Carcelova lampa…, pokaždé přitom dostanu chuť někoho zabít.“

Účinkující

Marta Reichelová  soprán

Marta Reichelová se narodila v Jeseníku. Je absolventkou Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, kde v současné době pokračuje v doktorském studiu. Již v době studií hostovala v Divadle Jiřího Myrona v Ostravě (Emmerich Kalmán: Hraběnka Marica – Líza), ve Slezském divadle Opava (Engelbert Humperdinck: Perníková chaloupka – Mařenka), v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni (Bohuslav Martinů: Voják a tanečnice – tanečnice Fenicie).

Roku 2013 začala spolupracovat jako host s Národním divadlem Brno. Představila se v roli Dafne ve stejnojmenné opeře soudobých skladatelů Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara a jako První žínka v Rusalce Antonína Dvořáka. Na podzim téhož roku se stala stálou členkou operního ansámblu Národního divadla Brno. K jejím nejvýraznějším rolím zde patří Liška Bystrouška (Leoš Janáček: Příhody Lišky Bystroušky), Maid (Thomas Adés: Powder Her Face), Zerlina (Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni), Penelopka (Marko Ivanović: Čarokraj), Barče (Bedřich Smetana: Hubička), Esmeralda (Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta).

Na podzim 2015 debutovala v Národním divadle v Praze jako Kuchařinka (Igor Stravinskij: Slavík) a Brigitta (Petr Iljič Čajkovskij: Jolanta). Následoval debut v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě, tentokrát v roli Ophélie (Ambroise Thomas: Hamlet). Upoutala svým ztvárněním Jana v koncertním provedení Její pastorkyně Leoše Janáčka s Českou filharmonií pod taktovkou Jiřího Bělohlávka v pražském Rudolfinu a South Bank Center v Londýně v přímém přenosu rádia BBC.

Je laureátkou Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, Mezinárodní pěvecké soutěže Jakuba Pustiny a semifinalistkou soutěže Hans Gabor Belveder.

Spolupracovala s dirigenty jako Latham König, Rastislav Štúr, Jaroslav Kyzlink, Jakub Klecker, Tomáš Brauner, David Švec a Marko Ivanović a s hudebními tělesy jako Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Filharmonie Brno a Janáčkova filharmonie Ostrava.

Petr Nekoranec  tenor

Jozef Benci  bas

Roku 2003 absolvoval studium na Vysoké škole múzických umení v Bratislavě pod vedením Sergeje Kopčáka. Od roku 2002 účinkoval jako sólista Státní opery v Banské Bystrici. V roce 2004 debutoval v Opeře Slovenského národního divadla v Bratislavě jako Zachariáš ve Verdiho Nabuccovi a od roku 2007 se stal jeho sólistou. Roku 2009 se představil jako Vodník v inscenaci Rusalky v rámci Mezinárodního hudebního festivalu v Českém Krumlově. V roce 2011 se rolí Kecala podílel na koncertním provedení Smetanovy Prodané nevěsty v Barbican Hall v Londýně s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Z této inscenace uveřejnilo vydavatelství Harmonia Mundi nahrávku na CD. S Bělohlávkem v roli Purkrabího realizoval roku 2012 také rozhlasový snímek Dvořákovy opery Jakobín pro londýnskou BBC.

Koncertně účinkoval doma na Slovensku i na pódiích v Lucembursku, Francii, Itálii, Rakousku, Polsku atd. Roku 2011 vystoupil na Bratislavských hudebních slavnostech na společném vokálním recitálu se sopranistkou Editou Gruberovou. S dirigentskou legendou Nellem Santim nastudoval basový part Verdiho Requiem, jež bylo v roce 2012 zařazeno do programu Opery Slovenského národního divadla.

Pražský filharmonický sbor  sborový zpěv
Pražský filharmonický sbor

Pražský filharmonický sbor (PFS) je předním evropským vokálním tělesem a jako jeden z nejvýznamnějších českých uměleckých ansámblů je zřizován přímo Ministerstvem kultury České republiky. Během dlouhé historie sboru založeného v roce 1935 se v jeho čele vystřídali nejvýznamnější čeští sbormistři (mj. Jan Kühn, Josef Veselka, Pavel Kühn). Od roku 2007 je hlavním sbormistrem Lukáš Vasilek.

Doménou PFS je především oratorní a kantátový repertoár. Při jeho uvádění sbor spolupracuje s nejslavnějšími světovými orchestry (např. Česká či Berlínská filharmonie, Vídeňští symfonikové) a dirigenty (např. Daniel Barenboim, Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Zubin Mehta, sir Simon Rattle). PFS se nevyhýbá ani opeře. Pravidelně spolupracuje s Národním divadlem v Praze a od roku 2010 je rezidenčním sborem operního festivalu v rakouském Bregenzu.

Těleso realizuje také řadu vlastních projektů. Od roku 2011 pořádá v Praze cyklus samostatných sborových koncertů, jejichž dramaturgie je zaměřena především na náročná a méně známá díla sborového repertoáru „a cappella“ nebo s komorním instrumentálním doprovodem. Nedílnou součástí aktivit sboru je také péče o hudební výchovu mládeže. Pro studenty pěveckých oborů organizuje Akademii sborového zpěvu, jejímž cílem je umožnit mladým umělcům získat praxi v profesionálním vokálním ansámblu.

Bohaté aktivity PFS v sezoně 2019/2020 zahrnují mj. koncerty na festivalech Dvořákova Praha, Pražské jaro, turné do Hongkongu, vystoupení v novém sále Zarjadje, debuty na Velikonočním festivalu v Salcburku se Staatskapelle Dresden a Christianem Thielemannem nebo v sále Labské filharmonie v Hamburku s Českou filharmonií pod taktovkou Jakuba Hrůši a s Labskou filharmonií NDR v čele s Alanem Gilbertem. Jubilejní 85. sezonu uzavře PFS hostováním na festivalu Smetanova Litomyšl, a také účinkováním na festivalech ve švýcarském St. Gallenu a v rakouském Bregenzu. Pražský filharmonický sbor je držitelem ceny Classic Prague Award 2018 za Nejlepší vokální koncert a Ceny České televize – Klasika roku.

Lukáš Vasilek  sbormistr
Lukáš Vasilek

Lukáš Vasilek, hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru (PFS), je absolventem oboru dirigování na Akademii múzických umění v Praze a hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Od roku 1998 byl po jedenáct let sbormistrem Foerstrova komorního pěveckého sdružení a v letech 2005–2007 působil jako druhý sbormistr operního sboru Národního divadla v Praze. V čele PFS stanul v roce 2007. Vedle přípravy a dirigování samostatných koncertů studuje se sborem také repertoár pro účinkování ve velkých kantátových, oratorních a operních projektech. Spolupracuje při tom s významnými světovými dirigenty (např. Barenboim, Bělohlávek, Eschenbach, Honeck, Hrůša, Jordan, Luisi, Mehta, Noseda, Rattle) a orchestry (např. Berlínští filharmonikové, Česká filharmonie, Izraelská filharmonie, Petrohradská filharmonie, Staatskapelle Dresden, Vídeňští symfonikové). Od roku 2010 PFS pod jeho vedením hostuje na operním festivalu v rakouském Bregenzu.

Lukáš Vasilek je podepsán pod řadou nahrávek PFS vydaných mj. u společností Decca Classics, Deutsche Grammophon, Sony Classical a Supraphon. U posledního jmenovaného labelu vyšla v roce 2016 nahrávka kantát Bohuslava Martinů, která byla mj. nominována na výroční cenu britského časopisu BBC Music Magazine v kategorii sborové hudby.

Petr Altrichter  dirigent
Petr Altrichter

PETR ALTRICHTER
dirigent

Petr Altrichter je jedním z nejvýznačnějších českých dirigentů, který si udělal působivé jméno svou dynamickou a hlubokou interpretací symfonické hudby. Pochází z hudební rodiny a hře na hudební nástroje se věnoval od raného dětství. Absolvoval konzervatoř v Ostravě, obory lesní roh a dirigování. Ve studiích pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně v oborech dirigování orchestru pod vedením Otakara Trhlíka a Františka Jílka a dirigování sboru s pedagogy Josefem Veselkou a Lubomírem Mátlem. Po dobu studia na JAMU spolupracoval jako sbormistr a dirigent s Brněnským akademickým sborem a podílel se na zisku mnoha ocenění na zahraničních sborových soutěžích a festivalech (Middlesbrough, Debrecín aj.).

Mezinárodní pozornost na sebe Altrichter upoutal v roce 1976, kdy získal titul laureáta a speciální cenu poroty na uznávané dirigentské soutěži ve francouzském Besançonu. Na základě tohoto ocenění se stal asistentem dirigenta Václava Neumanna v České filharmonii a nastartoval tak svou uměleckou kariéru. Pozvání k zahraničním orchestrům pak na sebe nenechala čekat. Po působení ve Filharmonii Brno se v roce 1988 stal dirigentem a v roce 1990 pak šéfdirigentem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. S tímto orchestrem absolvoval četná zahraniční turné do Japonska, USA, Švýcarska, Německa, Francie a dalších zemí. Zároveň také dlouhodobě spolupracoval s Komorní filharmonií Pardubice, se kterou v rámci zahraničních vystoupení uvedl do koncertního života mnohé mladé nadějné sólisty (Isabelle van Keulen, Radek Baborák ad.).

V letech 1993–2004 byl hudebním ředitelem Jihoněmecké filharmonie Kostnice; s tímto orchestrem pravidelně koncertoval v Tonhalle Curych a v KKL Lucern a podnikl turné do Švýcarska a Itálie. Svůj debut ve Velké Británii absolvoval Petr Altrichter se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK na festivalu v Edinburghu v roce 1993, londýnský debut pak s Anglickým komorním orchestrem krátce nato. V roce 1997 byl jmenován hlavním dirigentem Liverpoolské královské filharmonie poté, co v orchestru v předešlé sezóně s velkým úspěchem hostoval. S tímto orchestrem také vystoupil v roce 2000 na BBC Proms v londýnské Royal Albert Hall a natočil několik vysoce ceněných nahrávek pro vlastní label tělesa – RLPO Live.

V roce 2001 byl Altrichter pozván do čela Filharmonie Brno, kde setrval dalších sedm let a vrátil se tak k orchestru, se kterým byl spjat od studií a se kterým jako pravidelný host spolupracuje doposud. Je také pravidelným hostem České filharmonie, se kterou má stálý umělecký kontakt od svých asistentských začátků, Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno a Slovenské filharmonie, se kterou natočil vřele přijatá a ceněná CD se skladbami Antonína Dvořáka. Od sezony 2018/2019 je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie, se kterou ho pojí dlouholetá spolupráce.

V roce 2015 podnikl s Českou filharmonií koncertní turné do Německa, na přelomu 2015 a 2016 pak turné do Číny. Na počátku sezony 2017–2018 řídil Českou filharmonii na mezinárodním festivalu Dvořákova Praha a následně s ní absolvoval velmi úspěšné turné do Jižní Koreje, Japonska a na Tchaj-wan. Na jaře 2017 uskutečnil japonské turné se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, v roce 2018 pak turné do Velké Británie s Českým národním symfonickým orchestrem. Na květen 2019 je připraveno turné s Českou filharmonií do Číny.

Jako host řídil význačné světové orchestry – japonský NHK Symphony Orchestra, Berlin Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, BBC Scottish Symphony a London Philharmonic Orchestra. Dále hostoval v Bruckner Orchester Linz, Varšavské filharmonii, Krakovské filharmonii, SWF orchestru v Baden-Badenu, Lotyšském národním orchestru v Rize, Orquesta Filarmonica de Gran Canaria, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Netherlands Philharmonic, Stavanger Symphony, Norrkopings Symphonieorchester, Royal Danish Orchestra Copenhagen, Odense Symphony Orchestra a dalších.

Je častým hostem festivalu Pražské jaro, Janáčkův máj Ostrava, festivalu Smetanova Litomyšl, Moravský podzim a Bratislavské hudební slavnosti. Hostoval na velkých festivalech v Salcburku, Edinburghu, Avignonu, Aténách, Cheltenhamu, Paříži, Madridu, Chicagu, Curychu, Lucernu, Seville, Palermu a dalších.

Těžištěm repertoáru Petra Altrichtera je česká hudba – Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček a Bohuslav Martinů, ruská hudba – především Dimitrij Šostakovič, dále hudba Gustava Mahlera a Antona Brucknera. Významní světoví sólisté a interpreti (Garrick Ohlsson, John Lill, Tabea Zimmermann ad.) oceňují jeho pohotovost v orchestrálních doprovodech a vyhledávají spolupráci s ním.

Skladby

Joseph Haydn — Stvoření, oratorium pro sóla, sbor a orchestr, Hob. XXI:2