Česká filharmonie • Tomáš Netopil


Dubnový program cyklu C otevřou dva skladatelé spojení s Brnem. Jan Novák se sice narodil v Nové Říši, ale hudební vzdělání získal na brněnské konzervatoři. Brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda proslavila právě filmová hudba. Dokonce mu zachránila život.

  • Koncert z řady C

Program

Jan Novák
Filharmonické tance (16')

Erich Wolfgang Korngold
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35 (24')
–––
César Franck
Symfonie d moll (37')

Účinkující

Jiří Vodička housle

Tomáš Netopil dirigent

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Tomáš Netopil

Rudolfinum — Dvořákova síň

Generální zkouška


Cena od 220 do 1100 Kč Informace ke vstupenkám a kontakty

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. 

 

Dubnový program cyklu C otevřou dva skladatelé spojení s Brnem. Jan Novák se sice narodil v Nové Říši, ale hudební vzdělání získal na brněnské konzervatoři. Filharmonii Brno také věnoval krátce po jejím založení své Filharmonické tance, které se okamžitě staly pevnou součástí jejího repertoáru. Novák byl žákem Viléma Petrželky, Pavla Bořkovce a Bohuslava Martinů. Kromě klasické hudby komponoval i pro film, například hudbu ke Kachyňovu Kočáru do Vídně nebo k Ukradené vzducholodi Karla Zemana.

Brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda proslavila právě filmová hudba. Dokonce mu zachránila život. Na žádost filmového studia Warner Brothers se vypravil v roce 1938 z Vídně do Hollywoodu, a unikl tak připojení Rakouska k nacistickému Německu. Za hudbu k filmu Dobrodružství Robina Hooda, kterou po příjezdu napsal, získal Oscara. Korngold se rozhodl, že dokud válka neskončí, nebude psát nic jiného než filmovou hudbu. Houslový koncert byl tak prvním dílem, které napsal po porážce hitlerovského Německa. Odráží se v něm nostalgie vídeňského „fin de siècle“ a je věnován vdově po Korngoldovu učiteli, Almě Mahler.

César Franck svou jedinou symfonii napsal teprve dva roky před smrtí, podnícen úspěchem svých Symfonických variací pro klavír a orchestr. Ve Francii byla v té době hudební forma symfonie považována za německou a jízlivá francouzská kritika ji po premiéře odsoudila jako nudnou, ponurou a nemotornou. Už dva roky potom patřila k nejslavnějším symfonickým skladbám po celém světě.

Účinkující

Jiří Vodička  housle
Jiří Vodička

Už v dětství na sebe upozornil vítězstvími v mnoha soutěžích – v Mezinárodní houslové soutěži J. Kociana, Prague Junior Note a Čírenie talentov (Slovensko). V roce 2002 získal první cenu na mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a v témže roce i cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka. V roce 2004 si titul absolutního vítěze odnesl také z prestižní mezinárodní houslové soutěže Louise Spohra konané v německém Výmaru. V roce 2008 si přivezl první a druhou cenu ze světově proslulé soutěže Young concert Artist, která probíhala v Lipsku a v New Yorku. Ve svých 14 letech byl mimořádně přijat na vysokou školu (Institut pro umělecká studia v Ostravě) do třídy renomovaného pedagoga, profesora Zdeňka Goly. V roce 2007 zde uzavřel studium magisterským titulem.

Pravidelně vystupuje jako sólista s mnoha význačnými českými i zahraničními orchestry, například s Českou filharmonií, Pražskou komorní filharmonií, Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, v zahraničí pak s Qatar Philharmonic Orchestra nebo Neue Westfalen Philharmonie. Je dlouholetým sólistou předního čínského orchestru Wuhan Philharmonic Orchestra. V roce 2014 natočil pro Supraphon kritikou pozitivně přijaté debutové sólové album „Violino Solo“, které obsahuje jedny z nejtěžších skladeb pro sólové housle. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD.

Jako komorní hráč vystupuje s vynikajícími českými pianisty Martinem Kasíkem, Ivo Kahánkem, Ivanem Klánským a Miroslavem Sekerou. V roce 2011 jej slavný houslista Gidon Kremer pozval, aby společně s mnoha světovými umělci vystoupil na jeho festivalu Kammermusikfest v rakouském Lockenhausu. Bývá pravidelně zván na významné festivaly, například Pražské jaro, Janáčkův Máj, Grand festival of China a Choriner Musiksommer. Od roku 2012 do začátku roku 2018 byl členem Smetanova tria, se kterým natočil dvě CD pro Supraphon oceněná prestižní cenou BBC a Diapason d´Or. V roce 2020 založil Klavírní Trio České filharmonie, s kterým v roce 2021 vyhrál mezinárodní soutěž Vienna International Competition. Také s ním nahrál několik videí, které na sociálních sítích dosáhli desetitisíce shlédnutí.

Vyučuje na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě. Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1774.

Tomáš Netopil  hlavní hostující dirigent
Tomáš Netopil

Tomáš Netopil je inspirující osobností, zejména v oblasti české hudby. Sezona 2021/2022 je již jeho devátou na pozici hlavního hudebního ředitele Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu. V této sezoně plánuje provedení Mozartovy opery Zahradnice z lásky, Dona Giovanniho a Straussovy Arabelly. V předchozích letech zde řídil Dvořákovu Rusalku, Wagnerova Lohengrina a Valkýru, Čajkovského Pikovou dámu a Straussova Růžového kavalíra.

Jako hlavní hostující dirigent řídí Tomáš Netopil Českou filharmonii na koncertech v Rudolfinu i na zájezdech a s orchestrem se objevuje i na festivalu Dvořákova Praha. V sezoně 2021/2022 je jako hostující dirigent pozván ke spolupráci s Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, orchestrem Aspenského festivalu, Filharmonií Brno, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, RAI Torino a čeká jej i debut v Staatstheater Hannover.

V létě roku 2018 založil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, kde mají studenti možnost pracovat pod vedením výjimečných umělců a setkat se s významnými českými i zahraničními hudebníky. V létě 2021 se akademie propojila s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha a vznikla Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy složená ze studentů konzervatoří a hudebních škol vedených hráči České filharmonie. Tomáš Netopil s festivalem již dříve udržoval blízký vztah: v sezoně 2017 byl jeho rezidenčním umělcem, řídil Essenskou filharmonii na zahajovacím koncertě ročníku a na závěrečném koncertě provedl Dvořákovo Te Deum s Vídeňskými symfoniky.

Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka, Prodaná nevěsta a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (naposledy uvedení Idomenea, Čarostřelce a nového nastudování Leonory) a v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa). Na koncertním pódiu se Tomáš Netopil v nedávných sezonách postavil do čela Orchestru curyšské Tonhalle a spolupracoval s Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonií nizozemského rozhlasu v amsterdamské Concertgebouw, Orchestre National de Montpellier, Orchestra Sinfonica della Rai a tokijským Yomiuri Symphony Orchestra.

Diskografie Tomáše Netopila u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávka původní verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK. Za svého působení v Essenu s místním orchestrem natočil Sukova Asraela a Mahlerovy symfonie č. 6 a 9.

V letech 2008–2012 zastával Tomáš Netopil pozici hudebního ředitele pražského Národního divadla. Vystudoval hru na housle a dirigování v České republice a poté na Royal College of Music ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

Skladby

Jan Novák
Filharmonické tance
Erich Wolfgang Korngold
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35
César Franck
Symfonie d moll

To nejlepší z Rudolfina


5x do roka přímo do vašeho e-mailu.
Přidejte se k 9500+ čtenářů.

Váš e-mail je u nás v bezpečí. Odhlášení na jeden klik.

Zavřít
Tak copak vás zajímá?