Fotografie ilustrujicí stránku  Tomáš Netopil Česká filharmonie

Česká filharmonie • Tomáš Netopil


Česká filharmonie

Dubnový program cyklu C otevřou dva skladatelé spojení s Brnem. Jan Novák se sice narodil v Nové Říši, ale hudební vzdělání získal na brněnské konzervatoři. Brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda proslavila právě filmová hudba. Dokonce mu zachránila život.

Koncert z řady C

Program

Jan Novák
Filharmonické tance (16')

Erich Wolfgang Korngold
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35 (24')
–––
César Franck
Symfonie d moll (37')

Účinkující

Jiří Vodička housle

Tomáš Netopil dirigent

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie Tomáš Netopil

Rudolfinum — Dvořákova síň

8. 4. 2021  čtvrtek 10.00
Generální zkouška
Zrušeno
8. 4. 2021  čtvrtek 19.30
Zrušeno
9. 4. 2021  pátek 19.30
Zrušeno
10. 4. 2021  sobota 15.00
Zrušeno
Cena od 220 do 1100 Kč

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Dubnový program cyklu C otevřou dva skladatelé spojení s Brnem. Jan Novák se sice narodil v Nové Říši, ale hudební vzdělání získal na brněnské konzervatoři. Filharmonii Brno také věnoval krátce po jejím založení své Filharmonické tance, které se okamžitě staly pevnou součástí jejího repertoáru. Novák byl žákem Viléma Petrželky, Pavla Bořkovce a Bohuslava Martinů. Kromě klasické hudby komponoval i pro film, například hudbu ke Kachyňovu Kočáru do Vídně nebo k Ukradené vzducholodi Karla Zemana.

Brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda proslavila právě filmová hudba. Dokonce mu zachránila život. Na žádost filmového studia Warner Brothers se vypravil v roce 1938 z Vídně do Hollywoodu, a unikl tak připojení Rakouska k nacistickému Německu. Za hudbu k filmu Dobrodružství Robina Hooda, kterou po příjezdu napsal, získal Oscara. Korngold se rozhodl, že dokud válka neskončí, nebude psát nic jiného než filmovou hudbu. Houslový koncert byl tak prvním dílem, které napsal po porážce hitlerovského Německa. Odráží se v něm nostalgie vídeňského „fin de siècle“ a je věnován vdově po Korngoldovu učiteli, Almě Mahler.

César Franck svou jedinou symfonii napsal teprve dva roky před smrtí, podnícen úspěchem svých Symfonických variací pro klavír a orchestr. Ve Francii byla v té době hudební forma symfonie považována za německou a jízlivá francouzská kritika ji po premiéře odsoudila jako nudnou, ponurou a nemotornou. Už dva roky potom patřila k nejslavnějším symfonickým skladbám po celém světě.

Účinkující

Jiří Vodička  housle
Jiří Vodička

Jiří Vodička je koncertním mistrem České filharmonie, sólistou i komorním hráčem a patří k nejvýznamnějším a nejvyhledávanějším českým houslistům. Už v dětství na sebe upozornil vítězstvími v mnoha soutěžích – zejména v Mezinárodní houslové soutěži Jaroslava Kociana, Prague Junior Note a Čírenie talentov (Slovensko). V roce 2002 získal první cenu na mezinárodní houslové soutěži Beethovenův Hradec a v tomtéž roce i cenu pro nejlepšího účastníka houslových kurzů Václava Hudečka, se kterým následně absolvoval desítky koncertů po celé České republice. V roce 2004 si titul absolutního vítěze odnesl také z prestižní mezinárodní houslové soutěže Louise Spohra konané v německém Výmaru. V roce 2008 si přivezl první a druhou cenu ze světově proslulé soutěže Young concert Artist, která probíhala v Lipsku a v New Yorku. Ve svých 14 letech byl Jiří Vodička mimořádně přijat na vysokou školu – Institut pro umělecká studia v Ostravě – a to do třídy renomovaného pedagoga Zdeňka Goly. V roce 2007 zde uzavřel studium magisterským titulem.

Jiří Vodička pravidelně vystupuje jako sólista s mnoha význačnými českými i zahraničními orchestry, a to mimo jiné s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Qatar Philharmonic Orchestra a Neue Westfalen Philharmonie. Je dlouholetým sólistou předního čínského orchestru Wuhan Philharmonic Orchestra. Spolupracoval či spolupracuje také s významnými dirigenty Jiřím Bělohlávkem, Jakubem Hrůšou, Tomášem Netopilem, Semjonem Byčkovem ad.

V roce 2014 natočil pro Supraphon své debutové sólové album Violino Solo“, které obsahuje jedny z nejnáročnějších skladeb pro sólové housle a které bylo pozitivně přijato kritiky u nás i v zahraničí. Mnohé z jeho koncertů byly natočeny Českou televizí, Českým rozhlasem nebo německým ARD.

Jako komorní hráč vystupuje s vynikajícími českými klavíristy Martinem Kasíkem, Ivo Kahánkem, Ivanem Klánským a Miroslavem Sekerou. V roce 2011 byl pozván slavným houslistou Gidonem Kremerem a společně s dalšími světovými umělci vystoupil na jeho festivalu Kammermusikfest v rakouském Lockenhausu. Bývá pravidelně zván na významné festivaly – například Pražské jaro, Janáčkův Máj, Hohenloher Kultursommer, Choriner Musiksommer a jiné. Od roku 2012 je členem Smetanova tria, s nímž natočil dvě CD pro Supraphon, která získala prestižní ocenění BBC a Diapason dʼOr.

V roce 2015 se stal koncertním mistrem České filharmonie. Je pedagogem na Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě. Hraje na italský nástroj Joseph Gagliano 1774.

 

Tomáš Netopil  dirigent
Tomáš Netopil

Tomáš Netopil již osm sezon zastává pozici hlavního hudebního ředitele Divadla a filharmonie Aalto v německém Essenu. V operní sezoně 2020|2021 plánoval v Essenu uvést Gluckova Orfea a Eurydiku, Mozartovu Kouzelnou flétnu, Smetanovu Prodanou nevěstu a Straussovu Arabellu. V předchozích letech zde řídil provedení Straussovy Salome, Mozartovy Così fan tutte, Dvořákovy Rusalky, Wagnerových Lohengrina a Valkýry, Mozartova Únosu ze serailu, Čajkovského Pikové dámy a Straussova Růžového kavalíra. S Essenskými také vytvořil oceňované nahrávky Sukova Asraela, Ariadny a Dvojkoncertu Bohuslava Martinů, Mahlerových symfonií č. 6 a 9.

V létě roku 2018 založil v Kroměříži mezinárodní Letní hudební akademii, kde mají studenti možnost pracovat pod vedením výjimečných umělců a setkat se s významnými českými i zahraničními hudebníky. V létě 2020 se akademie propojila s mezinárodním hudebním festivalem Dvořákova Praha, a tak vznikla Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy, již tvoří studenti konzervatoří a hudebních škol pod vedením hráčů České filharmonie. Tomáš Netopil s festivalem již dříve udržoval blízký vztah: v sezoně 2017 byl jeho rezidenčním umělcem, řídil Essenskou filharmonii na zahajovacím koncertě ročníku a na závěrečném koncertě provedl Dvořákovo Te Deum s Vídeňskými symfoniky. Zdrojem inspirace je pro něho především česká hudba, i proto je Tomáš Netopil jedním z hlavních hostujících dirigentů České filharmonie. Na jaře 2018 byl s Českou filharmonií na dlouhém zájezdu po Velké Británii a týž rok s ní provedl Mou vlast na zahajovacím koncertě mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro v přímém přenosu České televize. V sezoně 2020|2021 řídil Českou filharmonii na koncertech připomínajících 130. výročí narození Bohuslava Martinů, na Novoročním koncertě a v červnu 2021 s ní vystoupil v rámci festivalu Smetanova Litomyšl.

Mezi významné operní spolupráce Tomáše Netopila se řadí jeho účinkování v Saské státní opeře v Drážďanech (La clemenza di Tito, Rusalka, Příhody lišky Bystroušky, Halévyho Židovka, Prodaná nevěsta a Busoniho Doktor Faust), ve Vídeňské státní opeře (naposledy uvedení Idomenea, Čarostřelce a nového nastudování Leonory) a v Nizozemské opeře (Její pastorkyňa s Anette Dasch, Hannou Schwarz a Evelyn Helitzius). V jeho plánech na sezony 2020|2021 a 2021|2022 je Věc Makropulos v ženevském Velkém divadle a Její pastorkyňa v Hamburské opeře.

Na koncertním pódiu se Tomáš Netopil v sezoně 2020|2021 postavil do čela Orchestre National de France, Orchestru salcburského Mozartea, Vídeňských symfoniků, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, BBC Symphony Orchestra a Sinfonia Varsovia. V minulých letech se představil s Orchestrem curyšské Tonhalle, Orchestre de Paris, London Philharmonic Orchestra, Filharmonií nizozemského rozhlasu v amsterdamské Concertgebouw, Orchestre National de Montpellier, RAI Torino a tokijským Yomiuri Symphony Orchestra.

Diskografie Tomáše Netopila u labelu Supraphon zahrnuje Janáčkovu Glagolskou mši (první nahrávku původní verze z roku 1927), Dvořákovy kompletní skladby pro violoncello, Ariadnu a Dvojkoncert Bohuslava Martinů a Smetanovu Mou vlast se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK.

V letech 2008–2012 zastával Tomáš Netopil pozici hudebního ředitele pražského Národního divadla. Vystudoval hru na housle a dirigování jak v České republice, tak poté na Royal College of Music ve Stockholmu u profesora Jormy Panuly. V roce 2002 zvítězil v dirigentské soutěži Sira Georga Soltiho ve Frankfurtu nad Mohanem.

Skladby

Jan Novák
Filharmonické tance
Erich Wolfgang Korngold
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35
César Franck
Symfonie d moll
Tak copak vás zajímá?
Zavřít

Rozehrajte s námi další koncert

Podpořte nás
Zavřít
Tak copak vás zajímá?