Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie<br>Jana Boušková

Česká filharmonie

Jana Boušková

Česká filharmonie

Na výlet do Španělska hýřícího barvami, zvuky a vůněmi nás vezme španělský dirigent stojící v čele orchestru BBC Philharmonic, Juanjo Mena. Zahájí ho Fantastické tance, nejznámější dílo Joaquína Turiny z roku 1919.

Program

Joaquín Turina
Danzas fantásticas, op. 22

Joaquín Rodrigo
Concierto de Aranjuez (verze pro harfu)

Claude Debussy
Iberia, druhá část z cyklu Obrazy

Maurice Ravel
Bolero

Interpreti

Jana Boušková harfa

Juanjo Mena dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Česká filharmonie<br>Jana Boušková
Rudolfinum — Dvořákova síň
10. 3. 2021  středa — 10.00 Generální zkouška
Nelze objednat online
10. 3. 2021  středa — 19.30
Nelze objednat online
11. 3. 2021  čtvrtek — 19.30
Nelze objednat online
12. 3. 2021  pátek — 19.30
Nelze objednat online

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. (v červenci a srpnu do 15.00 hod.).

Na výlet do Španělska hýřícího barvami, zvuky a vůněmi nás vezme španělský dirigent stojící v čele orchestru BBC Philharmonic, Juanjo Mena. Zahájí ho Fantastické tance, nejznámější dílo Joaquína Turiny z roku 1919. Přestože jsou původně zkomponovány pro sólový klavír, proslavila je až jejich orchestrální verze.

Rodrigův Aranjuezský koncert nás přenese do zahrad královského paláce v Aranjuezu, který postavil v šestnáctém století král Philip II. Rodrigovi se dokonale podařilo napodobit hudbou zvuky přírody. První větu popisuje jako „plnou rytmu a energie“, druhá věta je dialogem mezi harfou a sólisty z orchestru na hoboj, fagot, anglický a lesní roh. Třetí část je imitací dvorního tance. Premiéry se uskutečnily v roce 1940 v Barceloně i Madridu se sólovou kytarou a teprve roku 1974 Rodrigo skladbu přepsal na žádost Nicanora Zabalety pro harfu. Slavné verze Aranjuezského koncertu natočili také flamenkový kytarista Paco de Lucía a jazzový trumpetista Miles Davis, který se inspiroval pomalou větou.

Uličkami a cestami Španělska, nočními vůněmi i svátečním ránem projdeme s Debussyho symfonickým obrazem Iberia a večer uzavře jedna z nejznámějších skladeb vůbec, Ravelovo Bolero. Přitom nechybělo mnoho a tento klasický „hit“ vůbec nespatřil světlo světa. Ravel chtěl na žádost Idy Rubinstein původně jen instrumentovat Albénizovu skladbu Iberia, jenže k ní dlouho nemohl získat práva. Když se to konečně podařilo, měl už Ravel jiný plán: „Napsat téma, trvající zhruba minutu, a osmnáct minut ho opakovat.“