1 / 6
Česká filharmonie
Giovanni Antonini


Rudolfinum
- st 1. 4. 2020 / 10.00 / Generální zkouška
- Objednat online
- st 1. 4. 2020 / 19.30
- Objednat online
- čt 2. 4. 2020 / 19.30
- Objednat online
- pá 3. 4. 2020 / 19.30
- Objednat online
Informace ke vstupenkám a kontakty
Více o vstupenkáchZákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. V červenci a srpnu do 15.00 hod.
Christoph Willibald Gluck
Don Juan, suita z baletu
Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 2 D dur op. 36
Ludwig van Beethoven
Symfonie č. 8 F dur op. 93
Giovanni Antonini
dirigent
Česká filharmonie
Když hrabě Carl von Oppersdorff slyšel u svého přítele, knížete Lichnovského, Druhou symfonii Ludwiga van Beethovena, byl tak nadšen, že autorovi okamžitě nabídl velkou sumu peněz s prosbou, aby složil symfonii i pro něj. Zatímco však knížete Oppersdorffa Beethovenova hudba uchvátila, vídeňská kritika ji nemohla strávit. Podle Časopisu pro elegantní světpůsobila Druhá symfonie jako „zraněný, příšerně se svíjející drak, který odmítá zemřít, až vykrvácí v křečích poslední agonie čtvrté věty.“ Účinek této příšerné, ďábelské hudby Beethoven ještě umocnil vyřazením elegantního menuetu, na jehož místě najdeme sršaté scherzo, jež se jako z udělání postupně stalo pevnou součástí symfonické formy a nebohý menuet vytlačilo nadobro. Osmá je jednou z mála Beethovenových skladeb, která nemá žádné věnování. Beethoven jí říkal „moje malá symfonie F dur“, aby ji odlišil od Pastorální. A ačkoli neměla její premiéra takový úspěch jako předchozí Sedmá, autor si jí hudebně cenil velmi vysoko.
Velmi vzrušující je i příběh baletu Don Juan Christopha Willibalda Glucka. Pro tanec má podobný význam jako jeho přelomová opera Orfeus a Eurydika. Don Juan je totiž prvním baletem vyprávějícím ucelený příběh. Gluck tanci velmi dobře rozuměl a chápal ho jako samostatnou uměleckou formu, zcela nezávislou na hudbě. Úlohou tanečníka bylo spojit hudební a taneční element do jednoho působivého celku. Pro tento „prototyp“ nemohl posloužit vhodnější námět, než je právě drama Dona Juana.
- Giovanni Antonini / Dirigent
-
- Ludwig van Beethoven / Symfonie č. 8 F dur op. 93
-
V létě 1812 se Ludwig van Beethoven konečně seznámil s Johannem Wolfgangem Goethem. Setkání v Teplicích ho však spíše zklamalo – básník na něho nepůsobil ani jako revolucionář, ani jako spřízněný demokrat, spíše jako stárnoucí dvořan. Ani Beethoven neudělal dobrý dojem na Goetha – byl na něho moc náruživý a jeho způsoby podle Goetha hraničily s hrubostí. V jediném ohledu básníka oslovil: jako neohrožený a originální umělec. Právě v letech 1812 a 1813 byl Beethoven plný kompozičního elánu, mimo drobnější skladby psal současně Sedmou i Osmou symfonii. Obě skladby vyzařují energii a radost, je proto s podivem, že první uvedení Osmé 27. února 1814 za řízení autora velký úspěch nepřineslo. Současníkům se ve srovnání s předchozími symfoniemi zdála příliš málo náročná a překvapující. Na vině však byla především nešťastná dramaturgie premiérového koncertu.
Beethovenovu Osmou symfonii můžeme charakterizovat jako dílo rozjasněné, čiré, dílo mistra zkratky a znalce hudební podstaty. Navíc není vše nudné a podle „šablony“. Běžná čtyřvětá struktura i klasické formy jednotlivých částí jsou periodicky narušovány různými, mnohdy humornými prvky. V první větě jsou to velké rytmické nepravidelnosti. Zvláštní ráz díla zvýrazňuje i absence typicky pomalé části. Allegretto scherzando je jiskřivé, brilantní a suverénní. Menuet třetí věty je spíše zemitým, ale rychlým ländlerem s noblesní instrumentací, podtrženou melodií lesních rohů v triu. Finale v rondové formě je nejenergičtější částí symfonie. Má pochodový charakter, Beethoven zde používá „sforzando“ v přiznávkách smyčců, dokola opakuje hlavní téma, vytváří velký kontrast mezi extrémně vysokými a extrémně hlubokými tóny. V některých částech mezi rondy se setkáme s určitou delikátností, za okamžik však opět nastupuje rázné úvodní téma s fanfárami trubek a bicích a s hlučným tečkovaným rytmem. Beethoven považoval osmou symfonii za jednu ze svých nejlepších, Robert Schumann ocenil jeho „hluboký humor“ a napsal, že druhá věta ho naplnila „klidem a štěstím“.
- Ludwig van Beethoven / Symfonie č. 2 D dur op. 36
-
Dvaatřicetiletý Ludwig van Beethoven komponoval Symfonii č. 2 D dur ve zvlášť neklidném a dramatickém období svého života. Byl sice ještě mladého věku, ale ocitl se na životním rozcestí, v němž se rozhodovalo o jeho dalším osudu, o životě a smrti. Dokládá to tzv. Heiligenstadtská závěť, autorova nejniternější výpověď vyjadřující hlubokou duševní krizi, která jej zasáhla a s níž se chtěl vyrovnat dobrovolným odchodem ze světa. Přestože se za deset let pobytu v hudebníky přeplněné Vídni prosadil mezi přední skladatelské osobnosti a byl uznáván i jako znamenitý klavírista, osudová rána přišla odjinud: k Beethovenovu pocitu zoufalství a beznaděje přispěla zhoršující se sluchová choroba i zklamání v citovém životě.
Překonání této krize, návrat k práci a k životu není však ve skladatelově dráze nevysvětlitelným náhlým obratem, ale projevem silné vůle. Beethoven se dokázal ze svého fatálního psychického stavu vymanit a ještě v témže měsíci říjnu roku 1802, kdy sepsal a svým dvěma bratrům odeslal svou závěť, opět usedl k notovému papíru a pokračoval v kompozici nové symfonie. Psal ji od léta a nyní ji rychle dokončil. Tak vznikla 2. symfonie D dur, průbojné, jasné a mladistvě sebevědomé dílo. Sotva kdo by byl mohl tušit, že krátce před tím skladatel prožíval nesmírně těžké duševní otřesy. Během závěrečné práce na symfonii píše Beethoven příteli: „Mé tělesné síly od nějaké doby přibývá víc než kdy před tím, a tak i mých sil duševních. Mé mládí – ano, cítím to, teprve začíná…. Popadnu osud za chřtán: aby mě zkrušil nadobro, to se mu věru nepodaří. Ó, jak je úžasné žít život tisíckrát!“
Je příznačné, že právě z této Beethovenovy Symfonie D dur vyzařuje náhlý příliv životního elánu. A nejen to! Vyposloucháme z ní svobodomyslného člověka se smyslem pro demokratické ideály. Beethoven byl příznivcem francouzské revoluce a jeho přítel Schindler to dosvědčuje: „Byl přívržencem neomezené svobody a národní nezávislosti… Přál si, aby se Francii dostalo všeobecného hlasovacího práva a doufal, že Bonaparte je zavede a položí základy k štěstí lidského pokolení.“ Druhá symfonie vyjadřuje také tyto všelidské ideály; slyšíme pochodové rytmy, fanfáry, výrazně akcentovaná témata, jakoby předzvěst následující velkolepé Třetí symfonie Eroiky. Ludwig van Beethoven svou Symfonií č. 2 vykročil na samý práh tvůrčí zralosti. Je to dílo, kterým urazil velký krok směrem ke svým vrcholným kompozicím.
- Christoph Willibald Gluck / Don Juan, suita z baletu
-