Fotografie ilustrujicí stránku  Novoroční koncert České spořitelny

Novoroční koncert České spořitelny

Ostatní pořadatelé

Akce pro uzavřenou společnost.

Ostatní
Program

Sergej Rachmaninov
Klavírní koncert č. 2 c moll op. 18 

Antonín Dvořák
Symfonie č. 9 e moll op. 95 „Z Nového světa“

Účinkující

Jan Lisiecki
klavír 

Semjon Byčkov
dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Novoroční koncert České spořitelny
Rudolfinum — Dvořákova síň
30. 1. 2019  středa — 19.00
Nelze objednat online

Zákaznický servis České filharmonie

Tel.:  ++420 778 532 539

E-mail: info@ceskafilharmonie.cz

Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. V červenci a srpnu do 15.00 hod.

Účinkující

Jan LISIECKI  Klavír
Jan LISIECKI

Semjon Byčkov  dirigent
Semjon Byčkov

Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie, se narodil v Leningradu (Petrohradu) v roce 1952, roku 1975 emigroval do USA a od poloviny osmdesátých let žije v Evropě. Stejně jako Česká filharmonie i on je pevně spjat jak s východoevropskou, tak západní kulturou.

Když v roce 2013 absolvoval s Českou filharmonií první koncerty, zrodila se myšlenka na společný „Projekt Čajkovskij“. Jeho první výsledek vydala společnost Decca v říjnu 2016 a v srpnu roku 2017 následovalo provedení symfonie Manfred. Projekt vyvrcholí v roce 2019, kdy Českou filharmonii čekají rezidenční vystoupení v Praze, ve Vídni a v Paříži a společnost Decca uvede na trh její nahrávky všech Čajkovského symfonií, tří klavírních koncertů, Romea a Julie, Serenády pro smyčce a symfonické básně Francesca da Rimini.

V roce 1989, čtrnáct let poté, co opustil bývalý Sovětský svaz, se Byčkov vrátil do Petrohradu jako hlavní hostující dirigent Petrohradské filharmonie a ve stejném roce byl jmenován hudebním ředitelem Orchestre de Paris. Jeho mezinárodní kariéra začala o několik let dříve a kulminovala poté, co se jako dirigent osvědčil při záskocích u Newyorské a Berlínské filharmonie a Královského orchestru Concertgebouw. V roce 1997 se stal šéfdirigentem Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem a následujícího roku šéfdirigentem drážďanské Semperovy opery.

Byčkov diriguje přední orchestry a působí na významných operních scénách v USA a v Evropě. Kromě pozice šéfdirigenta České filharmonie zastává čestnou dirigentskou funkci (držitel titulu Günter Wand Conducting Chair) u Symfonického orchestru BBC, s nímž každoročně vystupuje na festivalu BBC Proms, a působí na katedře dirigování Královské hudební akademie v Londýně na čestné pedagogické pozici nesoucí jméno Otty Klemperera. V roce 2015 byl Semjonu Byčkovovi v mezinárodní soutěži International Opera Awards udělen titul „Dirigent roku“. Při koncertních vystoupeních v sobě Byčkov spojuje vrozenou muzikálnost s precizností vštípenou ruskou pedagogikou, a jeho výkony se proto vždy těší velké pozornosti. S repertoárem, který obsáhne čtyři století, stráví v nadcházející sezoně dva týdny s Newyorskou filharmonií, s níž představí americkou premiéru Symfonie č. 2 Thomase Larchera, a s Clevelandským orchestrem uvede skladby Detleva Glanerta, Bohuslava Martinů a Bedřicha Smetany. V Evropě bude dirigovat lipský Gewandhausorchester, Mnichovskou a Berlínskou filharmonií, orchestr Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Královský orchestr Concertgebouw.

V roce 1986 Semjon Byčkov podepsal smlouvu se společností Philips, kterou začala významná spolupráce vedoucí k rozsáhlé diskografii s Berlínskou filharmonií, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, Královským orchestrem Concertgebouw, Philharmonia Orchestra, Londýnskou filharmonií a Orchestre de Paris. Později následovala série přelomových nahrávek, které jsou součástí dědictví jeho 13letého působení u Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu v Kolíně nad Rýnem (1997–2010). Tento repertoár zahrnuje kompletní cyklus Brahmsových Symfonií a skladby Richarda Strausse, Gustava Mahlera, Dimitrije Šostakoviče, Sergeje Rachmaninova, Giuseppe Verdiho, Detleva Glanerta a Yorka Höllera. Jeho nahrávka Wagnerova Lohengrina byla vyhlášena nahrávkou roku 2010 časopisem BBC Music Magazine a jeho aktuální nahrávka Schmidtovy Symfonie č. 2 s Vídeňskými filharmoniky byla vybrána v BBC Music Magazine jako nahrávka měsíce.

Skladby

Sergej Rachmaninov — Koncert pro klavír a orchestr č. 2 c moll

Proslulý ruský klavírní virtuos a romanticky orientovaný skladatel Sergej Vasiljevič Rachmaninov započal svou hudebnickou kariéru jako geniální dítě. Již v devíti letech byl přijat na petrohradskou konzervatoř. Z počátku nebyl ve svém studiu příliš úspěšný, teprve na moskevské konzervatoři, kam přestoupil v roce 1885, si při výuce proslulého klavírního pedagoga Nikolaje Sergejeviče Zvereva osvojil potřebnou disciplínu a jeho talent hráčský i kompoziční se v následujících letech rozvíjely mimořádným způsobem. Ve svých dvaceti letech měl již na svém kontě řadu úspěšných skladeb – především Preludium c moll, operu Aleko a první klavírní koncert – a rovněž jeho sólistická kariéra se zdárně rozvíjela. Ovšem neúspěch Symfonie č. 1 d moll v březnu 1897 vyvolal u senzitivního Rachmaninova hlubokou depresi. Přestože pokračoval ve své koncertní dráze, ztráta sebevědomí mu bránila v komponování – zanechal skicování své další symfonie a přerušil také práci na své druhé opeře Francesca di Rimini. Teprve intenzivní tříměsíční terapie využívající též hypnózu, kterou mu na začátku roku 1900 poskytl moskevský neurolog a psychiatr Nikolaj Vladimirovič Dal, pomohla Rachmaninovovi překonat několikaletý blok. Ne náhodou proto věnoval první velké dílo vytvořené bezprostředně po překonání této tvůrčí krize, Koncert pro klavír a orchestr č. 2 c moll, právě Dalovi.

Rachmaninov začal na třívětém koncertu pracovat na podzim roku 1900, kdy zkomponoval jeho druhou a třetí větu. Tyto dvě části poprvé zazněly 2. prosince 1900 v Moskvě ve skladatelově podání. Dílo pak Rachmaninov dokončil v dubnu následujícího roku. Konečné znění koncertu Rachmaninov premiéroval 9. listopadu 1901 pod taktovkou svého bratrance a někdejšího učitele, slavného klavíristy Alexandra Iljiče Zilotiho. Koncert byl mimořádně úspěšný a stál na počátku Rachmaninovovi mezinárodní proslulosti. Dodnes je zřejmě nejpopulárnějším ze čtyř skladatelových klavírních koncertů.

Vstupní sonátovou větu, kterou Rachmaninov vytvořil až jako poslední, otevírá osm dramaticky působivých akordů sólového klavíru. Následuje hlavní temné téma v podání smyčců za doprovodu klavírních arpeggií, druhé rapsodické téma přednáší po violovém uvedení sólista. Vzrušená nálada celé věty eskaluje ve fortissimu v sérii klavírních akordů za synkopovaného doprovodu lesních rohů a trubek. V úvodní pasáži druhé, pomalé věty modulují smyčce z c moll, v níž je komponována první věta, do vzdálené tóniny E dur. Vlastní věta je třídílná. Něžné téma krajních nokturnových částí roste z figurací sólového klavíru, které Rachmaninov převzal z úvodu své Romance ze Dvou kusů pro klavír na šest rukou z roku 1891. Samotná melodie je svěřena nejprve flétně a posléze klarinetu v rozsáhlém sólistickém vstupu. Téma pak přebírá klavír. Živější střední díl věty je završen kadencí sólisty. Finále podobně jako druhá věta začíná modulační pasáží, tentokrát z E dur zpět do c moll. Věta má rondovou formu a temperamentní taneční ráz. S hlavním živě energickým tématem kontrastuje teskný vedlejší motiv blízký prvnímu tématu úvodní věty. Klidnější vedlejší téma je zpracováno v mohutné závěrečné codě v jasném C dur.

Antonín Dvořák — Symfonie č. 9 e moll op. 95 "Z Nového světa"

Pro českého hudebního skladatele Antonín Dvořáka znamenalo jeho tříleté působení na postu ředitele Národní konzervatoře v New Yorku, na nějž ho v roce 1892 vynesl mimořádný úspěch jeho děl v amerických koncertních síních, mezi jiným také velký zlom v jeho kompoziční činnosti. Americká atmosféra a tamní hudební kultura jej inspirovaly k vytvoření svérázných děl, která geniálním způsobem spojují americké podněty s tradicí evropské hudby. Vedle Smyčcového kvartetu F dur, Smyčcového kvintetu Es dur a kantáty Americký prapor to byla především proslulá Symfonie č. 9 e moll „Z Nového světa“. Dvořák na této své poslední symfonii pracoval v New Yorku v období mezi 10. lednem a 24. květnem 1893.

Sám skladatel v době kompozice o symfonii v jednom z dopisů do vlasti napsal: „Zdá se mi, že americká půda na mou mysl blahodárně bude působit a skoro bych řekl, že již v té nové symfonii něco takového uslyšíte.“ A spokojený s výsledkem symfonii o něco později trefně charakterizuje: „Inu, vliv Ameriky každý, kdo má čuch, musí vycítit.“ Přestože Dvořák záměrně necituje černošské nebo indiánské melodie, do svých vlastních témat zavádí charakteristické prvky melodiky amerických menšin, zvláště exoticky znějící pentatoniku. V úvodní větě je proti bluesově synkopovanému hlavnímu tématu postaveno mollové vedlejší téma inspirované rytmem české polky. Pomalou větu, slavné Largo, otevírá melancholická melodie anglického rohu upomínající na černošské spirituály. Dvořák jí přitom dal její charakteristický pentatonický ráz až v průběhu zkoušek před prvním provedením. Podnětem k této větě snad byla scéna pohřbu Minnehahy, družky irokézského vůdce Hiawathy, z eposu Henryho Wadswortha Longfellowa Píseň o Hiawathovi. Dvořák toto významné dílo americké literatury, námětově čerpající z indiánské mytologie, četl již dávno před svým pobytem v Americe v překladu Josefa Václava Sládka.

Pochovali Minnehahu,
v sněhu hrob jí vyhrabali
v hlubokém a tmavém lese,
pod jedlemi kvílícími;
šat jí dali nejskvostnější,
oblekli jí hermelíny,
pokryli ji chladným sněhem,
bílým jako hermelíny:
tak pohřbili Minnehahu.

Rovněž inspiraci pro scherzo nalezl Dvořák v Longfellowově eposu, tentokrát ve vylíčení sňatku Hiawathy s Minnehahou.

Rychleji, pak rychle, rychle,
kotoučem se kroužil, vířil,
přes hosti se švihal skokem
jedním vírem kolem chaty,
až za sebou strhl listí,
až se prach a vítr
kolem něho roztočily.

Dvořákovu představu bujarého křepčení indiánského kouzelníka Pau-Puk-Keewise vystřídá český tanec sousedská. Finále, které zpracovává materiál předchozích vět, je radostným završením celého díla.

Symfonie byla poprvé provedena 26. prosince 1893 v newyorské Carnegie Hall Newyorskou filharmonií pod taktovkou Antona Seidla. Symfonie se stala ve světě nejúspěšnější Dvořákovou skladbou. Její evropská premiéra se konala 21. června 1894 v Londýně. V českých zemích skladba poprvé zazněla v Karlových Varech 20. července 1894. Pražské publikum se symfonie dočkalo 13. října 1894 v Národním divadle za autorova řízení.