1 / 6
Česká filharmonie
Vadim Gluzman


Hned v úvodním programu řady A si připomínáme sté výročí narození Leonarda Bernsteina. Večer otevře nápadité a půvabné Fantastické scherzo Josefa Suka a poté se k České filharmonii vrátí izraelský houslista Vadim Gluzman, který loni vystoupil například na festivalu BBC Proms nebo v newyorské Carnegie Hall.
Rudolfinum
Informace ke vstupenkám a kontakty
Více o vstupenkáchZákaznický servis České filharmonie
Tel.: +420 227 059 227
E-mail: info@ceskafilharmonie.cz
Zákaznický servis je pro vás k dispozici v pracovní dny od 9.00 do 18.00 hod. V červenci a srpnu do 15.00 hod.
Josef Suk
Fantastické scherzo pro velký orchestr op. 25
Leonard Bernstein
Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí
Bohuslav Martinů
Symfonie č. 5 H 310
Antonín Dvořák
Symfonie č. 5 F dur op. 76
Vadim Gluzman
housle
Jiří Rožeň
dirigent
Česká filharmonie
Ve hře Vadima Gluzmana se přirozeně pojí velká romantická tradice s propagací současné hudby. Bernsteinovu Serenádu hraje celý život a patří k jejím nejlepším současným interpretům. Serenáda podle Platónova Symposia je virtuózním houslovým koncertem, jehož premiéru dirigoval autor v benátském divadle La Fenice s Izraelskou filharmonií a sólistou Isaacem Sternem. Volná inspirace Platónovým spisem Symposion se projevuje v názvech jednotlivých částí, které se odkazují k řečníkům symposia a originálně tlumočí nálady těchto dialogů.



- Jiří Rožeň / Dirigent
-
Jiří Rožeň je jedním z nejslibnějších a nejtalentovanějších dirigentů mladé generace. Měl úspěchy v Salzburku a Londýně, jako finalista Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award a Donatella Flick LSO Conducting Competition. Dříve byl asistentem šéfdirigenta BBC Scottish Symphony Orchestra, kde pracoval po boku Donalda Runniclese a Thomase Dausgaarda, asistoval jim mj. na BBC Proms či Edinburgh International Festival.
Jiří má nakročeno na mezinárodní dráhu, kdy v této sezoně debutuje abonentními koncerty s Českou filharmonií, Bruckner Orchester Linz, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a s Wiener Concert-Verein ve vídeňském Musikvereinu a Kölner Philharmonie. Spolupracoval či bude spolupracovat s umělci jako Kirill Gerstein, Vadim Gluzman, Olga Scheps, Mahan Esfahani a Tamsin Waley-Cohen.
V České republice dirigoval většinu symfonických orchestrů, jako například, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, filharmonie v Brně, Ostravě a Zlíně, Karlovarský symfonický orchestr a Komorní filharmonii Pardubice. Na Slovensku dirigoval Státní filharmonii Košice a Symfonický orchestr slovenského rozhlasu v Bratislavě. Úspěšně debutoval na festivalu Pražské jaro a na Janáčkově Máji, kde dirigoval operní galakoncert s americkým tenorem Lawrencem Brownleem. V květnu 2018 se vrátí na Festival Pražské jaro, aby dirigoval finále soutěže v oboru violoncello.
Vášnivý zastánce české hudby, který dirigoval rakouskou premiéru Symfonie č. 4 Miloslava Kabeláče na Salcburském festivalu s Cameratou Salzburg a premiéroval novou kritickou edici skladby Svatební košile Bohuslava Martinů s Filharmonií Brno a Českým filharmonickým sborem Brno. Mnoho z jeho minulých a nadcházejících koncertů zahrnují český standartní repertoár a také hudbu Josefa Suka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Miroslava Kabeláče a Viktora Kalabise.
Během svého působení ve Skotsku Jiří a asistoval Stravisnkého Mavru, Waltonova The Bear, Straussova Netopýra a Brittnova Owen Wingrave. Jinde jeho operní angažmá zahrnovala Ravelovo Dítě a kouzla s Hamburskými symfoniky a Eine Kluge Else od Svena Daigerra na Brücken-Festival für Neue Musik v Rostocku.
Jako aktivní účastník mistrovských kurzů měl Jiří možnost pracovat s Royal Concertgebouw Orchestra (Daniele Gatti), Tonahlle-Orchester Zürich (David Zinman), Musikkollegium Winterthur (Bernard Haitink), Orchestre Philharmonique de Radio France (Péter Eötvös), Royal Scottish National Orchestra (Christopher Seaman), Antwerp Symphony Orchestra (Edo de Waart) a WDR Kolín nad Rýnem a Jukka-Pekka Sarastem, kterému také asistoval u Junge Deutsche Philharmonie. Také spolupracoval s Jiřím Bělohlávkem v rámci Zkoušky orchestru České filharmonie.
Jiří Rožeň se narodil v Praze v roce 1991. Studoval dirigování na Pražské konzervatoři a posléze na Universität Mozarteum Salzburg, Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Zürcher Hochschule der Künste a Royal Conservatoire of Scotland, kde byl Leverhulme Conducting Fellow. Mezi jeho mentory patří například Garry Walker, Dennis Russell Davies, Ulrich Windfuhr a Johannes Schlaefli.
- Vadim Gluzman / housle
-
Mimořádné mistrovství Vadima Gluzmana oživuje slavnou tradici houslového umění 19. a 20. století. Gluzmanův široký repertoár zahrnuje novou hudbu a jeho interpretace zaznívají po celém světě v živých přenosech i prostřednictvím pozoruhodné a hojně oceňované diskografie pořizované exkluzivně pro nahrávací společnost BIS.
Izraelský houslista pravidelně vystupuje s předními orchestry včetně Berlínských filharmoniků, Bostonských symfoniků, Filadelfského orchestru, Izraelské filharmonie, Londýnských symfoniků a orchestru lipského Gewandhausu. Gluzman se těší ze spolupráce s mnoha čelnými dirigenty našeho věku. Vystoupil mj. na festivalech ve Verbieru, Tanglewoodu, Ravinii, Lockenhausu a na North Shore Chamber Music Festival v Chicagu, který založil s klavíristkou Angelou Yoffe, svou ženou a recitálovou partnerkou.
Mezi zlaté hřeby sezony 2016/2017 se zařadily koncerty na londýnském festivalu Proms se Symfonickým orchestrem BBC za řízení Edwarda Gardnera, s Chicagskými symfoniky pod taktovkou Neeme Järviho, s Labskou filharmonií Severoněmeckého rozhlasu v Hamburku vedenou Christophem von Dohnányi, s Německým symfonickým orchestrem Berlín za řízení Tugana Sochijeva a Pařížským orchestrem dirigovaným Jurajem Valčuhou. Gluzmanovo turné po Spojených státech amerických s Komorním orchestrem Orpheus mělo zastávku v newyorské Carnegie Hall. Vedle toho Gluzman hrál s Baltimorskými symfoniky, orchestrem NHK v Tokiu, Filharmonickým orchestrem francouzského rozhlasu v Paříži i jinde. Pod Gluzmanovým vedením proběhly koncerty Komorního orchestru Franze Liszta a Komorního orchestru ProMusica ve městě Columbus ve státě Ohio, kde byl již třetím rokem tvůrčím partnerem a hlavním hostujícím umělcem.
V uplynulé sezoně představil Gluzman ve světových premiérách nové koncerty, které pro něj napsaly dvě komponistky patřící mezi nejdůležitější skladatele současnosti: Trojkoncert pro housle, violoncello a bajan Sofie Gubajduliny ve spolupráci s Elsbeth Moser, Nicolasem Altstaedtem a Filharmonickým orchestrem Severoněmeckého rozhlasu v Hanoveru za řízení Andrewa Manze a Koncert pro housle a violoncello Jeleny Firsové po boku Johannese Mosera a Německého symfonického orchestru Berlín pod taktovkou Tugana Sochijeva. Premiérově Gluzman provedl a nahrál i další díla Gubajduliny, Giji Kančeliho, Peterise Vaskse, Michaela Daughertyho a nejnověji Lery Auerbach.
Nejčerstvější CD Vadima Gluzmana pro label BIS s Estonským národním orchestrem za řízení Neeme Järviho nabízí Houslové koncerty č. 1 a 2 jakož i Sonátu pro sólové housle Sergeje Prokofjeva. Za svou bohatou diskografii pro BIS získal Gluzman mnohá ocenění včetně nahrávky roku časopisu Diapason d’Or, Gramophone’s Editor’s Choice a velmi uznávané Choc de Classica časopisu Classica. The Strad, BBC Music Magazine a ClassicFM vybraly umělcovy nahrávky za CD měsíce.
Gluzman se narodil v roce 1973 v tehdejším Sovětském svazu a hře na housle se učil od sedmi let. Studoval nejprve v Lotyšsku a v Rusku a v roce 1990 se přestěhoval do Izraele, kde studoval u Yaira Klesse. Ve Spojených státech se vzdělával u Arkadije Fomina v Dallasu a na Juilliard School u Dorothy DeLay a Masao Kawasakiho. V raných fázích své kariéry se Gluzman těšil podpoře Isaaka Sterna, který mu byl rádcem a povzbuzoval jej až do své smrti v roce 2001. Roku 1994 získal Gluzman přestižní Henryk Szeryng Foundation Career Award.
Vadim Gluzman hraje na legendární Stradivariho nástroj „ex-Leopold Auer“ z roku 1690, který mu ve své štědrosti dlouhodobě zapůjčila chicagská Stradivariho společnost.
- Leonard Bernstein / Serenáda podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí
-
Dirigent, klavírista, skladatel a popularizátor hudby Leonard Bernstein se narodil do rodiny ukrajinských Židů v Lawrence v americkém státě Massachusetts. Po absolutoriu studia na Harvardu a na Curtisově institutu ve Filadelfii se stal v Tanglewoodu žákem Sergeje Kusevického, který si ho vybral za asistenta u Bostonského symfonického orchestru. Bernsteinovu dirigentskou kariéru odstartoval záskok za nemocného Bruna Waltera v Newyorské filharmonii v roce 1943. Úspěch mu zajistil další velká angažmá a funkce. V letech 1958–1969 byl hudebním ředitelem Newyorské filharmonie, poté až do konce života hostoval u významných orchestrů po celém světě a byl protagonistou mnoha vzdělávacích a popularizačních programů. Ve své tvorbě vycházel z interpretačních zkušeností i ze záliby v jazzu a pop-music. Všichni známe jeho muzikál West Side Story, jehož úspěch zastínil mnohá Bernsteinova klasičtější díla – tři symfonie a mnoho dalších orchestrálních a scénických skladeb.
Během léta 1954 komponoval Bernstein dvě velké skladby: operetou inspirovaný muzikál Candide a nový orchestrální kus se sólovým houslovým partem. Ten si u něho objednali Kusevického nadace a Bersteinův přítel, houslista Isaac Stern. Pětidílná Serenáda pro sólové housle, harfu, smyčcový orchestr a bicí je jednou z nejlyričtějších Bernsteinových orchestrálních skladeb. Je inspirována Platónovým dialogem Symposion, který pojednává o povaze a účelu lásky formou chvalozpěvů na Eróta, boha lásky a mužnosti. Vystupují v něm starořečtí myslitelé, shromáždění za tímto účelem v Aténách na sympoziu – to v tehdejších zvyklostech znamenalo spíše hostinu či to, co po hostině následovalo. Účastníky sympozia jsou básník Agatón, který ostatní hostí ve svém domě, Atéňan Faidros, zeměpisec Pausaniás, lékař Eryximachos, dramatik Aristofanés, filozof Sókratés a státník a vojevůdce Alkibiadés.
Na začátku srpna 1954, když dokončil partituru, sepsal Bernstein následující popis každé části jako návod pro posluchače:
I. Phaedrus; Pausanias (Lento; Allegro marcato) Faidros zahajuje sympozium lyrickým chvalozpěvem na Eróta, boha lásky. (Fugato zahájené sólovými houslemi.) Pausaniás pokračuje popisem duality milujícího a milovaného, a tedy, že Erotové jsou dva. To je vyjádřeno allegrem klasické sonáty využívajícím materiál vstupního fugata. (Druhé téma této sonátové věty v podobě elegantního houslového sóla obsahuje rozdělené ozdobné figury a disonantní intervaly.)
II. Aristophanes (Allegretto) V tomto dialogu Aristofanés nehraje roli baviče, ale spíše vypravěče příběhů na dobrou noc. Využívá k tomu pohádkovou mytologii o lásce a vytváří kouzelně klidnou atmosféru. (Aristofanés vidí lásku jako uspokojující lidskou potřebu. Mnohé z hudebního matriálu pochází z ozdobných figur z první části. Střední část věty přináší milostnou melodii houslí, označenou „Zpěvně“, hranou v těsném kánonu.)
III. Eryximachus (Presto) Lékař hovoří o tělesné harmonii jako o vědeckém modelu fungování lásky. Toto je extrémně krátké fugato-scherzo, postavené na směsi tajemství a humoru. (Hudba této části tematicky koresponduje s kánonem předchozí části.)
IV. Agathon (Adagio) Asi nejdojemnější proslov v dialogu. Agatónova oslavná řeč zahrnuje všechny aspekty moci, kouzla a funkcí lásky. Tato část je jednoduchou třídílnou písní.
V. Socrates; Alcibiades (Molto tenuto; Allegro molto vivace) Sókratés popisuje svoji návštěvu u vědmy Diotimy a cituje její řeč o démonologii lásky. Démoničnost je pro Sókrata obrazem hloubky lásky. Jeho vyšší věk vnáší dojem lehké didaktičnosti v jinak příjemné a družné diskusi po večeři. Jde o pomalý úvod s větší závažností, než jakou mají předchozí věty a slouží jako vysoce rozvinutá repríza středního dílu předchozí části Agathon, a naznačuje tím skrytou sonátovou formu. Prudký vpád opilého Alkibiada a jeho druhů mění tempo na Allegro a náladu na radostnou oslavu. Jde o rozšířené rondo ve stylu irského tance jig. Pokud se v tomto veselí objeví nějaký jazz, doufám, že nebude považován za cizorodý prvek v řeckém prostředí, ale spíše za přirozené vyjádření soudobého amerického skladatele, prodchnutého duchem té večeře mimo čas a prostor. (Sókratés hlasem Diotimy prezentuje názor, že nejctnostnější formou lásky je láska k vědění, tedy filozofii.)
Navzdory ději obsaženému v předchozím popisu nelze Bernsteinovo zhudebnění považovat za programní hudbu. Skladba spíše líčí nálady vyvolané četbou textu. Je to polystylová hudba, silná a originální, která posluchače oslovuje. Serenáda měla premiéru v září 1954 v Benátkách, sólový part přednesl Isaac Stern a Leonard Bernstein dirigoval Izraelskou filharmonii.
- Antonín Dvořák / Symfonie č. 5 F dur op. 76
-
- Josef Suk / Fantastické scherzo op. 25
-
V nejšťastnějších letech svého života zkomponoval Josef Suk dvě skladby, v jejichž názvu figuruje slovo „fantazie“. Obě odrážejí optimismus, jímž skladatel oplýval. V roce 1898 se oženil s vysněnou Otilií, dcerou Antonína Dvořáka, o čtyři roky později se jim narodil syn Josef a rodinná idyla se zdála neotřesitelná. V tomto radostném období vznikla mladistvá Symfonie E dur, hudba k Zeyerově Radúzovi a Mahuleně, následně z ní upravená orchestrální suita Pohádka a také Fantazie g moll pro housle a orchestr op. 24 a Fantastické scherzo pro velký orchestr op. 25. Posledně jmenovanou skladbu Suk dokončil v roce 1903, premiéru měla v dubnu 1905 v Rudolfinu v podání orchestru Pražské konzervatoře za řízení dirigenta Jindřicha Kaana. V té době byl již mrtev Antonín Dvořák a Otilii Sukové zbývaly tři měsíce života. Selhání jejího nemocného srdce pak ukončilo Sukovo šťastné životní období a zcela proměnilo jeho tvorbu.
„Scherzo“ v názvu skladby napovídá, že jde o optimistickou, veselou skladbu. Nebyl by to však mistr Sukova formátu, aby do ní nezakomponoval prvky narušující tuto idylu, překvapivé, měnící metrum, působící absurdně a znepokojivě. Podobně vyznívá Dvořákovo Scherzo capriccioso op. 66, liší se ovšem v použití prostředků. Sukova brilantní orchestrace je modernější, bližší spíše skladbám francouzských impresionistů. Začátek patří dřevěným dechům a jejich hravému tématu. Brzy však nálada potemní nástupem violoncell a trubek. Úvodního tématu se ujímají smyčce a opět vše plyne v rytmu valčíku, ovšem stále přerušovaného výhružnými prostupy bicích měnícími metrum. Střední část zdobí trylky dřevěných dechových nástrojů, pod kterými smyčce a lesní rohy opakují diminuované hlavní téma. Před reprízou se objevuje Sukův oblíbený prvek – spojovací oddíl v podání sólového čtyřhlasu violoncell. Repríza přináší znovu valčík dřevěných dechových a pak smyčcových nástrojů. Skladbu uzavírá temperamentní koda.