Nenašli jsme žádné výsledky

Vámi zadaný výraz neodpovídá žádný záznam. Zkuste pozměnit svůj hledaný výraz.

Hledat

Zahajovací koncert 124. sezony • Česká filharmonie


Slavnostní zahájení sezony se zpočátku ponese v operním duchu, který připomene slavná díla Bedřicha Smetany a Petra Iljiče Čajkovského. Těžiště programu však leží v Šostakovičově Osmé symfonii.

Koncert z řady LS | Délka programu 2 hod

Program

Bedřich Smetana
Prodaná nevěsta, předehra k opeře

Bedřich Smetana
Polka, Furiant, Skočná, tance z opery Prodaná nevěsta

Petr Iljič Čajkovskij
Evžen Oněgin, Dopisová scéna z 1. dějství opery op. 24

Dmitrij Šostakovič
Symfonie č. 8 c moll op. 65

Účinkující

Elena Stichina
soprán

Semjon Byčkov
dirigent

Česká filharmonie

Fotografie ilustrujicí událost Zahajovací koncert 124. sezony • Česká filharmonie

Rudolfinum — Dvořákova síň

Událost již proběhla
Událost již proběhla

Slavnostní zahájení sezony se zpočátku ponese v operním duchu, který připomene slavná díla Bedřicha Smetany a Petra Iljiče Čajkovského. Těžiště programu však leží v Šostakovičově Osmé symfonii. Pro Dmitrije Šostakoviče, jehož sovětský režim vytrvale kritizoval za nedostatek optimismu, byla druhá světová válka určitou formou uměleckého útočiště: „Pak přišla válka a smutek se stal obvyklým. Mohli jsme o něm mluvit, mohli jsme otevřeně plakat pro ty, které jsme ztratili. Lidé se přestali bát slz. Před válkou snad nebylo rodiny, která by někoho neztratila. Otce, bratra nebo blízkého přítele. Každý měl pro koho plakat, ale musel to dělat tiše, pod peřinou, aby ho nikdo neviděl. Všichni se báli všech a smutek nás skličoval a dusil. Dusil i mne. Musel jsem o něm napsat. Musel jsem napsat Requiem za všechny, kteří zemřeli, kteří trpěli. Musel jsem popsat tu strašlivou vyhlazovací mašinerii a protestovat proti ní. Sedmá a Osmá symfonie jsou moje Requiem. Cítím nekonečnou bolest pro ty, které zabil Hitler, ale moje bolest pro lidi zabité na Stalinův příkaz není o nic menší. Trpím pro každého, kdo byl umučen, zastřelen nebo vyhladověn k smrti. Takových byly miliony předtím, než začala válka s Hitlerem. Válka přinesla mnoho nových smutků a nového zmaru, ale nezapomněl jsem přitom na hrůzy předválečných let. O tom jsou moje symfonie včetně Osmé."

 

Účinkující

Semjon Byčkov  dirigent

Semjon Byčkov

V sezoně 2023/2024 postavil šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov s českými filharmoniky u příležitosti Roku české hudby 2024 do popředí hudbu Antonína Dvořáka. Se třemi dvořákovskými programy, které nejprve zahrají v Praze, vyjedou Byčkov a orchestr do Jižní Koreje, Japonska, Španělska, Rakouska, Německa, Belgie a Spojených států a také natočí poslední tři symfonie pro vydavatelství Pentatone.

Semjon Byčkov začal působit v čele České filharmonie v roce 2018 koncerty v Praze, Londýně, New Yorku a Washingtonu konanými ke 100. výročí nezávislosti Československa. Po vyvrcholení Čajkovského projektu se Byčkov a orchestr začali soustředit na Mahlera. První nahrávky nového mahlerovského cyklu vydal Pentatone v roce 2022, přičemž Symfonii č. 5 označil The Sunday Times titulem Best Classical Album.

Byčkovův repertoár zahrnuje hudbu čtyř století. Jeho vyhledávaná vystoupení jsou jedinečnou kombinací vrozené muzikálnosti a vlivu přísné ruské pedagogiky. Kromě toho, že hostuje u významných světových orchestrů a v operních domech, je Byčkov držitelem čestných titulů u londýnských BBC Symphony Orchestra – s nímž se každoročně objevuje na BBC Proms – a Royal Academy of Music, která mu nedávno udělila čestný doktorát. Byčkov byl dvakrát vyhlášen „Dirigentem roku“ – v roce 2015 v rámci International Opera Awards a v roce 2022 serverem Musical America.

Od roku 1986 vydal Byčkov řadu nahrávek pro vydavatelství Philips s Berlínskými filharmoniky, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu, Královským orchestrem Concertgebouw, Philharmonia Orchestra a London Philharmonic. Následná série nahrávek se Symfonickým orchestrem Západoněmeckého rozhlasu Kolín nad Rýnem zahrnuje Brahmse, Mahlera, Rachmaninova, Šostakoviče, Strausse, Verdiho, Glanerta a Höllera. Byčkovova nahrávka Čajkovského Evžena Oněgina z roku 1993 s Orchestre de Paris stále získává ocenění, naposledy Gramophone Collection 2021, Wagnerův Lohengrin byl podle BBC Music Magazine nahrávkou roku (2010) a Schmidtova Symfonie č. 2 s Vídeňskými filharmoniky byla nahrávkou měsíce BBC Music Magazine (2018).

Stejně jako Česká filharmonie stojí Byčkov jednou nohou pevně v kultuře Východu a druhou na Západě. Narodil se v roce 1952 v Leningradě (dnes Petrohrad) a studoval na Leningradské konzervatoři u legendárního Ilji Musina. Jako dvacetiletý zvítězil v Rachmaninově dirigentské soutěži. Poté, co mu byla odepřena výhra – možnost dirigovat Leningradskou filharmonii – Byčkov ze Sovětského svazu odešel. V roce 1975 emigroval do Spojených států amerických a od poloviny 80. let žije v Evropě. V roce 1989, ve stejném roce, kdy byl jmenován hudebním ředitelem Orchestre de Paris, se Byčkov vrátil do bývalého Sovětského svazu jako hlavní hostující dirigent Petrohradské filharmonie. Byl jmenován šéfdirigentem Symfonického orchestru Západoněmeckého rozhlasu (1997) a šéfdirigentem Drážďanské Semperoper (1998).

Elena Stichina  soprán

Skladby


Prodaná nevěsta, předehra

Petr Iljič Čajkovskij
Evžen Oněgin, Dopisová scéna z 1. dějství

Dmitrij Šostakovič
Symfonie č. 8 c moll op. 65


Polka, Furiant, Skočná, tance z opery Prodaná nevěsta

zrušit

Nenašli jsme žádné výsledky

Vámi zadaný výraz neodpovídá žádný záznam. Zkuste pozměnit svůj hledaný výraz.