Kdo by neznal Summertime? Když mimořádně úspěšný skladatel George Gershwin napsal ve 30. letech minulého století operu Porgy a Bess, zahrnující zmíněnou populární píseň, nedočkal se velkého úspěchu či radosti. Důvodem mohl být sociálně citlivý námět i fakt, že dílo počítá, na svou dobu revolučně, s obsazením černošských operně školených zpěváků. Dnes se jedná o klasickou a snad nejhranější americkou operu, která dokazuje, že z kombinace jazzu a evropské operní tradice může vzniknout mimořádně silné a mnohovrstevnaté dílo. Na příběhu o lásce žebráka Porgyho k Bess ve slumech Charlestonu v současnosti nenacházíme nic kontroverzního. Zmiňovaný Summertime zlidověl a stejně jako další písně z opery si našel místo mezi jazzovými standardy. Ve Dvořákově síni Rudolfina zazní zkrácená, osmdesátiminutová koncertní verze opery. K rozhlasovým symfonikům se připojí Pražský filharmonický sbor, čtveřice vynikajících sólistů a nanejvýše povolaný britský dirigent, klavírista a varhaník Wayne Marshall, jehož doménou je symfonická hudba na pomezí klasiky a jazzu.
1 / 6